Pierwsze wyniki VIII Supertestu Ekonomii – kolejne zwycięstwo CNG!

W VIII Edycji Supertestu Ekonomii, która odbyła się 11 czerwca 2011 roku, kolejny raz triumfował pojazd zasilany sprężonym gazem ziemnym. Prowadzony przez pana Wojciecha Morawca Fiat Panda Natural Power z fabryczną instalacją CNG potrzebował na przejechanie 100 kilometrów zaledwie 3,03 m3 (2,28 kg) gazu. Przy obecnej cenie 2,60 zł za 1 m3 pozwoliło to na osiągnięcie wyniku 7,88 zł. Kolejne dwa miejsca w klasyfikacji generalnej należą do Opla Zafiry 1.6 CNG Turbo (3,12 m3 (2,3kg) na 100 kilometrów i 8,12 zł/100km) oraz VW Passata 1.4 TSI EcoFuel (3,44 m3 (2,53 kg) na 100 km i 8,95 zł/100 km). Równie zaskakująco nisko wynik osiągnął pan Piotr Kwapiszewski, prowadzący Skodę Octavię Greenline zasilaną olejem napędowym. Samochód na przejechanie 100 kilometrów potrzebował 1,89 litra diesla, co pozwoliło na osiągnięcie 9,72 zł za 100 kilometrów.

Ostatecznie 12 samochodów wyruszyło na trasę VIII Supertestu Ekonomii z Warszawy przez Puławy i Radom z powrotem do stolicy. Siedem z nich wykorzystywało do zasilania silników gaz ziemny (2,6 zł/m3)  a pięć olej napędowy (5.14 zł/litr). Zatankowane do pełna miały do przejechania ok.300 km . Zasilane gazem nieco więcej z powodu konieczności dodatkowego , dwukrotnego odwiedzenia stacji tankowania CNG.

Początkowy odcinek trasy, do Puław, stanowiła droga wojewódzka 801 z mocno zróżnicowaną nawierzchnią , miejscami bardzo dziurawą i lokalnymi, znacznymi ograniczeniami prędkości we wsiach i miasteczkach. Po wyjeździe z Warszawy ruch był na ogół niewielki. Dalej, do Radomia trasa prowadziła wyremontowanym odcinkiem drogi krajowej nr 12. Tam z kolei ruch był na tyle duży , że wyprzedzanie bez stwarzania zagrożenia na drodze, na około 60 kilometrowym odcinku  w zasadzie było niemożliwe. Kolejne 80 km uczestnicy Supertestu jechali komfortowo, dwujezdniową drogą krajową nr 7, miejscami oznaczoną jako droga ekspresowa. Ostatnie 30 km, od wiecznie zatłoczonych Janek i Raszyna, to typowa jazda miejska z częstymi zatrzymaniami.

Taka charakterystyka trasy i dobra aura sprzyjały spokojnej, ustabilizowanej jeździe a w efekcie uzyskiwaniu dobrych wyników spalania. Te jednak przeszły wszelkie oczekiwania. Rekordowo niskie zużycie uzyskali kierowcy Fiata Pandy 1.2 Natural Power – 3.03 m3/ 100km i Skody Octavii GreenLine 1.6 TDI – 1.89l/100km. Pierwszy na całej trasie zużył 9.14m3 gazu za 23 zł i 76 gr , drugi spalił zaledwie 5.72 l oleju za 29 zł i 40 gr.

W obu przypadkach zwraca uwagę większa niż w poprzednich latach dysproporcja pomiędzy osiągniętym rezultatem a danymi fabrycznymi. Wojciech Morawiec w Pandzie zmniejszył  zużycie do 53 % katalogowych 5,7 m3/100 km a Piotr Kwapiszewski ( instruktor ecodrivingu w Szkole Auto, ubiegłoroczny triumfator w klasie diesli) do 50% średniego zużycia tej wersji Octavii (EU – 4.7/3.4/3.8 l/100km).

Ale nie tylko oni uzyskali rekordowe wyniki. Pozostałe dwa auta osobowe zasilane CNG: Opel Zafira 1.6 EcoFlex Turbo i Volkswagen Passat EcoFuel 1.4 TSI zadowoliły się  odpowiednio 3.12 i 3.44 m3/100km.To o mniej więcej metr sześcienny gazu na 100 km mniej niż potrzebował zwycięzca ubiegłorocznego Supertestu na prowadzącej w połowie autostradą A2  trasie z Warszawy do Poznania. O tym że za szybsza  jazdę autostradą trzeba zapłacić nie tylko „na  bramce” ale również przy dystrybutorze świadczą kolejne wyniki lepsze od rezultatu ubiegłorocznego zwycięzcy w kategorii samochodów dieslowskich : 2.85 l/100 km Alfy Romeo MiTo 1.6 JTDM i 3.34  Fiata 500 1.3 Multijet.

Zwycięzca 3 Supertestu Ekonomii – Andrzej Dąbrowski – tym razem  w Peugeocie 308 1.6 e-HDI  uzyskał 3.48l/100 km, a jedyny w stawce reprezentant coraz popularniejszych crossoverów – Mitsubishi ASX –  spalał 4.28l/100km.

Nasze samochody  mogą również zadawalać się podobną ilością paliwa. Wystarczy chcieć .