MPO Warszawa składa oświadczenie w sprawie przetargu na śmieciarki CNG

Scania P310 CNG w zabudowie typu śmieciarka
Fot. Scania P310 CNG w zabudowie typu śmieciarka Źródło: cng.auto.pl

W związku z burzą medialną wokół domniemanych nieprawidłowości wokół zakupu 27 śmieciarek CNG, MPO Warszawa składa stosowne oświadczenie w tej sprawie. Zapraszamy do zapoznania się z treścią zamawiającego, który wyraża chęć współpracy z organami państwowymi w zakresie dochodzenia oraz oferuje współpracę w celu wyjaśnienia sytuacji. Mamy nadzieję na szybkie wyjaśnienie sytuacji i rychłe wprowadzenia 27 nowoczesnych i ekologocznych śmieciarek na gaz ziemny na ulice Warszawy.

Oświadczenie

Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o.

w sprawie zakupu nowoczesnych pojazdów bezpylnych

Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o. oświadcza, że przetarg na „dostawę oraz serwis fabrycznie nowych samochodów bezpylnych” został przeprowadzony w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z zachowaniem zasad określonych ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

W skład zamówienia wchodziło:

1)    27 szt. fabrycznie nowych samochodów bezpylnych z napędem gazowym,

2)    1 szt. fabrycznie nowego samochodu bezpylnego z myjką,

3)    1 sztuka fabrycznie nowego samochodu bezpylnego przystosowanego do opróżnienia kontenerów KP-7.

Dostawy pojazdów będą realizowane sukcesywnie w okresie 48 miesięcy od daty podpisania umowy.

Znowelizowana Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przygotowywany przez Ministra Środowiska projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości kreują nowe wyzwania dla firm zajmujących się odbiorem odpadów komunalnych. MPO w Warszawie dzięki doświadczeniu, wynikającemu z obsługi dwóch gmin, w których funkcjonuje nowy system gospodarki odpadami tj. Legionowo i Izabelin, posiada wiedzę, jaki sprzęt pozwoli na efektywne i optymalne działanie w nowych warunkach legislacyjnych.

Spółka podążając za nowoczesnymi rozwiązaniami w gospodarce odpadami oraz inwestując w innowacyjny i specjalistyczny sprzęt, wzorem innych światowych firm, dąży do dostosowania się do wymagań norm środowiskowych, zwłaszcza, że od 1 stycznia 2014 r. zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro 6.

Po szczegółowej analizie potrzeb oraz przeglądzie obecnego taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp z o.o., dokładnie został opisany przedmiot zamówienia, aby w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego zakupić pojazdy zoptymalizowane pod względem parametrów technicznych, w korzystnej cenie.

Przy optymalizacji parametrów, główny nacisk położony został na uzyskanie pojazdu umożliwiającego sprawne poruszanie się w wąskich, zatłoczonych uliczkach (stąd wymagania dot. możliwie małych gabarytów, dużej zwrotności, małego promienia zewnętrznego skrętu) oraz na uzyskanie możliwie dużych wartości tych parametrów, które wpływają bezpośrednio na ilość odbieranych odpadów, co przekłada się na ekonomikę funkcjonowania Spółki (stąd wymagania dotyczące pojemności skrzyni ładunkowej i kosza zasypowego czy mechanizmu zgniatania odpadów).

Pożądane i opisane w zamówieniu parametry miały na celu uzyskanie, co najmniej jednego z poniższych efektów:

– spełnienie wymagań wynikających z ogólnie obowiązujących przepisów prawa,

– obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów,

– poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników Spółki obsługujących pojazdy bezpylne,

– spełnienie norm związanych z polityką proekologiczną.

Przed rozpoczęciem postępowania przetargowego dokonano także analizy rynku, która potwierdziła, że wymogi określone w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia umożliwiały złożenie oferty przez wiele podmiotów gospodarczych, zarówno producentów podwozi, jak i producentów nadwozi. Większość stawianych wymogów stanowią rozwiązania dostępne w branży motoryzacyjnej, bądź w standardowej ofercie producentów, bądź na zamówienie. Zaś spełnienie pojedynczych kryteriów byłoby możliwe poprzez doposażenie pojazdu w rozwiązania dodatkowe lub drobne przeróbki, które nie generują po stronie Wykonawców dużych nakładów pracy czy kosztów.

Zgodnie z art. 29 ust 1 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Zamawiający jest zobowiązany opisać przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Oznacza to, że opis przedmiotu zamówienia może, a nawet powinien zawierać wymagania dotyczące warunków technicznych opisanych w taki sposób, aby przedmiot świadczenia spełniał założenia celu, jakiemu miał służyć. Jednocześnie Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009.157.1240) nakłada na podmioty gospodarcze obowiązek dokonywania zakupów w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady  uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Spółka, mając na uwadze wcześniej określone założenia i  efekty np. techniczno-eksploatacyjne, miała obowiązek sformułowania takich wymogów technicznych, które pozwolą na pełną realizację wytyczonych celów. Powszechnie dostępne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej oraz Sądów potwierdza, że działania podjęte przez Spółkę są dopuszczalne i nie łamią zasad określonych w „Prawie zamówień publicznych”.

Poprawnie przygotowane oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na „dostawę oraz serwis fabrycznie nowych samochodów bezpylnych” złożyły trzy firmy. Za ofertę najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez firmę SCANIA POLSKA S.A.

Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp z o.o., jeśli zajdzie taka potrzeba, jest gotowe do współpracy oraz udostępnienia organom kontrolnym wszelkiej niezbędnej dokumentacji związanej z ww. przetargiem.