LNG Autobusy MZA Warszawa. Solbus z Gazprom Germania złożył ofertę na pojazdy zasilane gazem ziemnym

Solbus SM 12 LNG - Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa
Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania i Solbus na terenie zajezdni MZA Warszawa, maj 2012 Źródło: cng.auto.pl

We wtorek, 29 października 2013 roku, miało miejsce otwarcie ofert do postępowania przetargowego na jednoczesną dostawę 35 autobusów przegubowych zasilanych metanem oraz dostawy paliwa gazowego. Jedyną ofertę w postępowaniu złożył Solbus z autobusami SM 18 LNG. W specjalnym konsorcjum uczestniczy Gazprom Germania, które zapewni 10 letnie dostawy metanu w postaci skroplonej. Firmy wyceniły wspólną ofertę na 114 mln złotych. To o 37 mln złotych mniej niż zakładało MZA Warszawa.

Film. Solbus SM 12 LNG – prezentacja w MZA Warszawa, maj 2012
Źródło: YouTube

Na wstępie należy zaznaczyć, że otwarcie ofert Miejskie Zakładu Autobusowe w Warszawie przekładały aż 7 razy. Powodem takiego stanu rzeczy były liczne zapytania ze strony oferentów, jak i precyzowanie zapisów zamówienia ze strony organizatora przetargu. Jedyna oferta została złożona przez konsorcjum firm Solbus oraz Gazprom Germania. Obecnie komisja przetargowa dokona oceny formalnej oferty. Nie jest znana data rozstrzygnięcia przetargu.

Według zapewnień przedstawiciela MZA Warszawa, pierwsze autobusy zasilane metanem powinny wyjechać na ulice Warszawy w styczniu 2015 roku. Autobusy będą tankowane w latach 2015 – 2024 ze stacji należącej do Gazprom Germania. Po tym okresie zostanie ona zabrana przez dostawcę paliwa.

Solbus SM 12 LNG - Tankowanie skroplonego gazu ziemnego z moblinego zbiornika
Fot. Solbus SM 12 LNG – Tankowanie skroplonego gazu ziemnego z moblinego zbiornika Źródło: cng.auto.pl

Wprowadzenie nowych autobusów zasilanych metanem to prawdziwa rewolucja w Warszawie. Będą to pierwsze ekologiczne pojazdy komunikacji miejskiej na gaz ziemny, które będą poruszać się w regularnej komunikacji. Solbusy SM 18 LNG będą również pierwszymi przegubowymi autobusami na skroplony metan w Europie. Przypomnijmy, 11 pojazdów w wersji krótkiej (SM 12 LNG) zostało wdrożonych do eksploatacji z początkiem października w Olsztynie.

Mamy nadzieję, że po gazowych śmieciarkach należących do MPO Warszawa, MZA Warszawa zamówi autobusy zasilane LNG, co stanie się filarem dla przyszłych tego typu inwestycji w stolicy Polski. Miejski przewoźnik autobusowy planuje również zakup 38 hybrydowych autobusów na CNG w ramach programu GAZELA.

Po latach wysiłków licznych instytucji i przedsiębiorstw możemy ostatecznie oznajmić – Warszawa wreszcie zdobyta!