CNG w firmach transportowych. Dlaczego warto wybrać auta na gaz ziemny?

Bartłomiej Kamiński i Karol Wieczorek na Strefie Metanu - Portal cng.auto.pl

Fot. Bartłomiej Kamiński  na Strefie Metanu – Portal cng.auto.pl Źródło: Portal cng.auto.pl

Gaz ziemny zyskuje coraz większą popularność jako paliwo do zasilania pojazdów. Świadczy o tym rosnąca liczba aut CNG poruszających się w polskich flotach. Inwestują zarówno małe przedsiębiorstwa, posiadające po kilka aut dostawczych, jak i krajowi potentaci wybierający ciężarówki zasilane gazem ziemnym. Podstawowe korzyści to oszczędności w kosztach eksploatacji oraz ekologiczna eksploatacja pojazdu, pomagająca zdobyć przychylność klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

CNG jako paliwo znakomicie sprawdza się w pojazdach dystrybucji lokalnej – autach dostawczych i ciężarowych, które codziennie wykonują dostawy towarów na terenach silnie zurbanizowanych. Gaz ziemny posiada tutaj szereg istotnych atutów i przewag nad olejem napędowym. Dowodem jest rosnąca liczba piekarni posiadających auta gazowe, czy też ciężarówki CNG jeżdżące dla właściciela dyskontów Biedronka.

– Podstawową zaletą jest ekologia – mówi Ekspert z Portalu cng.auto.pl – Polskie miasta cierpią obecnie na nadmierne zanieczyszczenie powietrza, spowodowane m.in. emisją sadzy z aut zasilanych olejem napędowym. Z tego względu władze lokalne poszukują nowych rozwiązań, które istotnie ograniczyłyby ilość spalin. Znakomitym rozwiązaniem okazuje się gaz ziemny w postaci CNG – paliwo całkowicie bezdymne.

– Jednak największą zachętą do zakupu auta użytkowego zasilanego CNG jest ekonomia – dodaje Bartłomiej Kamiński z Portalu cng.auto.pl. – Przedsiębiorstwa, które intensywnie eksploatują auta na obszarach miejskich mogą liczyć na 25 – 40% oszczędności w wydatkach na paliwo względem zasilania olejem napędowym. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że auta na CNG są bardziej odporne na eksploatację w ruchu miejskim. Silniki mają prostą budowę – nie potrzebują filtra cząstek stałych, dodatkowych katalizatorów czy dodatku AdBlue. W związku z tym niższe są również koszty części eksploatacyjnych.

Rynek aut użytkowych na CNG przeżywa obecnie boom w sektorze pojazdów usług komunalnych. Jest to stały trend, gdzie firmy komunalne decydują się na zakup różnej wielkości pojazdów. Znakomitym przykładem jest tutaj MPO Warszawa, które posiada lekkie „hakowce” bazujące na Iveco Daily Natural Power, jak i najcięższe pojazdy. Jednak tego typu usługi pozostają w domenie podmiotów przedsiębiorstw komunalnych lub wielkich korporacji, trudniących się dystrybucją odpadów.

– CNG znakomicie sprawdza się również dla małych flot – mówi Bartłomiej Kamiński. – Szczególnie, jeśli firma oprócz parku aut dostawczych trudni się również produkcją z wykorzystaniem gazu ziemnego. Są to m.in. piekarnie czy małe zakłady chemiczne. W takim przypadku niezwykle opłacalne jest postawienie własnego kompresora CNG, który jest w stanie obsłużyć flotę nawet kilkudziesięciu aut dostawczych na gaz ziemny. Dzięki temu możliwe jest pozbycie się kłopotliwych dostaw Diesla, a właściciel pojazdów zyskuje pełną kontrolę nad tankowanym paliwem.

– Dystrybucja paliwa to również atut w przypadku gazu ziemnego  – Tam, gdzie istnieje dostęp do gazociągu, wystarczy gaz sprężyć i zatankować. Odpada więc konieczność dostaw paliwa cysternami oraz późniejszego magazynowania, co bywa szczególnie kłopotliwe na obszarach zurbanizowanych. Jednak, co z terenami, gdzie sieci gazociągowej nie ma? Realną odpowiedzią jest gaz ziemny w postaci skroplonej – LNG.

– LNG będzie prawdziwą rewolucją w transporcie ciężkim – uważa Kamiński. – Paliwo do tej pory nie było praktycznie w ogóle znane w Polsce, ale mamy już w kraju pierwsze wdrożenia. Od października 2013 po Olsztynie jeździ pierwsza w Europie flota autobusów miejskich zasilanych LNG. Kolejne takie autobusy pojawią się w Warszawie z początkiem 2015 roku. A wszystko się zaczęło od premiery pojazdów na LNG w czasie Konferencji Blue Corridor 2012 w Warszawie. Jako pierwsi pokazaliśmy wówczas m.in. ciężarówkę zasilaną skroplonym metanem marki Iveco.

– LNG obala mit, że paliwo gazowe, (jako samodzielne źródło napędu) sprawdza się tylko dla małych pojazdów. – Już dzisiaj z powodzeniem jest stosowane do zasilania największych jednostek żeglugi morskiej, a lada dzień stanie się poważną alternatywą dla ciężkich pojazdów, pokonujących jednorazowo do 1.000 kilometrów. Rośnie również zainteresowanie zastosowaniem LNG w układzie zasilania typu gazodiesel. Pozwala to na współspalanie metanu i Diesla, gdzie gaz ziemny może zastąpić nawet 70% oleju.

– CNG nie pozostaje jednak w tyle – mówi Kamiński. – Dowodem są nowe rozwiązania techniczne dla zwiększenia zasięgu ciężarówek zasilanych metanem. Znakomitym przykładem jest tutaj stworzenie specjalnej aplikacji do naczep, gdzie zamontowano dodatkowe zbiorniki na gaz z materiałów kompozytowych. Jest to autorska koncepcja firmy , dostarczającej rozwiązania w dziedzinie najnowszych dokonań z zakresu materiałów kompozytowych – transportu ciężkiego, sportów motorowych, a nawet zastosowań kosmicznych.

Jak mówią przedstawiciele Portalu cng.auto.pl, nie jest tajemnicą różnorodność oraz ilość wyzwań, przed jaką musi stanąć firma zainteresowana CNG lub LNG. Jednak z obserwacji rynku wynika, że z każdym rokiem wdrożenie metanu do zasilania pojazdów jest coraz łatwiejsze i szybsze do realizacji. Dowodem na to jest rosnąca liczba przedsiębiorstw, które chętnie oferują rozwiązania w obszarze technologii zasilania metanem – producentów pojazdów, dostawców punktów tankowania CNG czy rozwiązań technicznych.

Portal cng.auto.pl, aby maksymalnie uprościć proces inwestycyjny dla flot CNG i LNG, wspólnie z partnerami organizuje regularnie specjalne stanowisko, promujące wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów – Strefa Metanu. W jednym miejscu potencjalny inwestor ma niepowtarzalną możliwość dokonać wszystkich ustaleń w zakresie wdrożenia gazu ziemnego do zasilania swojej floty. Dzięki temu cała inwestycja przebiega sprawnie i szybko, a dzięki wieloletniemu doświadczeniu ekspertów rynku CNG – również bezproblemowo. Wydarzenie temu patronuje m.in. Ministerstwo Gospodarki, zaś jednym z głównym partnerów medialnych jest Portal etransport.pl.

Napisano w Autobusy, Ciężarowe, Pojazdy CNG, Rynek CNG, Wiadomości Tagi: ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów