LNG pociągi. Między Szczawnicą i Piwniczną pojedzie kolej wąskotorowa na gaz ziemny

Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój - Szczawnica

Fot. Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój – Szczawnica Źródło: Politechnika Krakowska

LNG spotyka się z coraz większym zainteresowaniem w kolejnictwie ze względów ekologicznych. Właśnie ten atut przyświecał wyborowi skroplonego gazu ziemnego do zasilania kolei wąskotorowej, która w przyszłości pojedzie między dwoma górskimi uzdrowiskami – Piwniczną-Zdrój oraz Szczawnicą. Dlaczego gaz ziemny? Ponieważ ma zbliżone walory ekologiczne do trakcji elektrycznej, a w przypadku nowej linii kolejowej okazał się o wiele mniej inwazyjny wobec krajobrazu niż trakcja elektryczna. Obecnie trwają intensywne prace nad wdrożeniem tego nowego połączenia kolejowego w górach.

Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój - Szczawnica

Fot. Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój – Szczawnica Źródło: Politechnika Krakowska

Gaz ziemny, jako paliwo dla środków transportu spotyka się ze szczególnym zainteresowaniem w miejscowościach uzdrowiskowych. Doskonałym przykładem w Polsce są takie ośrodki jak Inowrocław i Sopot, zaś zagranicą m.in. Karlowe Wary w Czeskiej Republice. Jednak żadne z uzdrowisk nie zdecydowało się na inwestycję, która niebawem połączy Piwniczną-Zdrój ze Szczawnicą – tam metan zostanie zastosowany do zasilania lekkich pociągów kolei wąskotorowej.

Nowy pociąg LNG będzie jednoczłonowym zespołem trakcyjnym – specjalnym szynobusem, którego konstrukcja pozwoli na łatwe podziwianie otaczającej przyrody. Podobne pojazdy są szczególnie popularne w Szwajcarii, gdzie gęsta sieć kolei terenowych stanowi niesłychaną atrakcję turystyczną oraz szybki środek transportu między miejscowościami wypoczynkowymi. W przypadku powstającej kolejki, wzorem szwajcarskich konstrukcji, zostanie zastosowana trzecia szyna o napędzie zębatym (na najbardziej stromych wzniesieniach). Ponadto, jednostka napędowa na gaz ziemny będzie musiała posiadać moc co najmniej 500 kW. Na potrzeby realizowanych kursów zostanie zakupionych 8 niezależnych składów.

Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój - Szczawnica

Fot. Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój – Szczawnica Źródło: Politechnika Krakowska

Szczegóły na temat kolejki na skroplony gaz ziemny – LNG:

– Napęd – spalinowy, moc trakcyjna – ok. 350 – 500 kW,
– Prędkość eksploatacyjna – max. – 60km/h, na wzniesieniach do 20km/h,
– Wymiary gabarytowe: długość 16.000 mm, szerokość 2.400 mm,
– Wysokość obniżonej części podłogi – 300 – 350 mm od główki szyny.
– Pojemność pojazdu – 70 miejsc, w tym 35 siedzących,
– Panoramiczne okna, zapewniające maksymalne pole widzenia.

Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój - Szczawnica

Fot. Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój – Szczawnica Źródło: Politechnika Krakowska

Powstające połączenie jest szczególnie ważne dla regionu. Obecnie, aby dostać się z Piwnicznej do Muszyny trzeba pokonać krętymi drogami górskimi aż 60 km, a podróż trwa ponad godzinę. Nowa linia kolei wąskotorowej pozwoli skrócić ten dystans do 22 kilometrów, zaś czas podróży wyniesie ok. 20 minut. Inwestycja ta pozwoli, więc na znaczną oszczędność czasu oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach, a co ważne – zwiększy atrakcyjność dla turystów. W przyszłości nie jest także wykluczone stworzenie odnogi linii kolejowej na Słowację – do Starej Lubovni.

Cieszy nas rosnące zainteresowanie zastosowaniem skroplonego gazu ziemnego dla transportu w Polsce. Przykład kolei między Piwniczną a Szczawnicą pokazuje ogromny potencjał ekologiczny LNG do zasilania pojazdów szynowych.

Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój - Szczawnica

Fot. Kolej wąskotorowa LNG. Pociąg na gaz ziemny Piwniczna-Zdrój – Szczawnica Źródło: Politechnika Krakowska

Szczegóły na temat linii kolejowej:

– Długość trasy – 23 km,

– Odcinki z szyną zębnicową – trzy o łącznej długości ok. 6 km,

– Szerokość toru – 1.000 mm, względnie 1.435 mm,

– Wymiary peronów – długość – 30 m, szerokość – 3 m,

– Ilość: przestanków – 18; mijanek – 3,

– Maksymalne pochylenie podłużne toru – ok. 25% na odcinkach z szyną zębnicową, ok. 5% na pozostałych odcinkach,

– Szerokość torowiska – 5 m (przy dwustronnych rowach).

Zobacz lokomotywy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) >> kliknij tutaj

Napisano w LNG, Wiadomości Tagi: , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów