Ekologiczna śmieciarka w Radomiu
Od kilku miesięcy po ulicach Radomia porusza się pierwsza w tym mieście śmieciarka napędzana sprężonym gazem ziemnym (CNG), należąca do firmy ATK Recykling z Radomia. Jest to pojazd przeznaczony do wywozu odpadów stałych zbudowany na bazie ciężarówki marki MAN. Specjalistyczną zabudowę dostarczyła firma FAUN.
Pomysł zakupu śmieciarki napędzanej gazem ziemnym zrodził się w głowie pana Tomasza Kucharczyka, prezesa firmy ATK Recykling, głównie ze względu na aspekt ekologiczny eksploatacji tego typu pojazdu. Prowadząc działalność gospodarczą skupioną głównie na wywozie nieczystości stałych chciał pokazać, że stosując ekologiczny rodzaj napędu można przyczynić się do poprawy stanu środowiska w Radomiu. Przewaga napędu gazowego w porównaniu do oleju napędowego polega głównie na zmniejszeniu emisji spalin (cząstek stałych, dwutlenku węgla, wszelkiego rodzaju szkodliwych tlenków), jak i bardziej cichej pracy silnika.
Kolejnym punktem za wprowadzeniem napędu gazowego do zasilania pojazdów w firmie można uznać aspekt ekonomiczny. Głównym argumentem w tym przypadku jest zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych spoczywających na obsłudze i konserwacji technicznej pojazdu. Gaz ziemny jest o wiele mniej szkodliwy dla silnika pojazdu, co powoduje relatywnie mniejsze wydatki na konserwację silnika czy zwiększa okresy miedzy przeglądowe oraz remonty silnika. Niestety, w ostatnim czasie mocno utracił na znaczeniu argument stojący za ceną paliwa. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy CNG stało się mniej konkurencyjne w stosunku do diesla. Jednak bardziej dynamiczna sytuacja w cenach paliw opartych na ropie naftowej w ciągu ostatnich kilku miesięcy pozwala sądzić, że CNG powoli odzyskuje swoją dawną, bardzo konkurencyjną pozycję.
Na koniec bezpieczeństwo i wygoda. Wybierając CNG zwiększamy bezpieczeństwo w czasie eksploatacji - zmniejszamy ryzyko wybuchu czy wycieku paliwa przy wypadku. Podnosimy komfort pracowników operujących śmieciarką - jak już wspomniałem, napęd gazowy w porównaniu z olejem napędowym jest znacznie bardziej cichy, co znacząco podnosi komfort pracy w kabinie pojazdu.
Zapraszam do obejrzenia większej ilości zdjęć pojazdu w naszej galerii.
Zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami w Radomiu okazały również lokalne media. Krótki artykuł z Echa Dnia znajdziecie TUTAJ.
Na koniec zamieszczam krótkie zestawienie danych technicznych pojazdu
MAN 26-2 SILENT
MOC: 250 KM
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: 26 000 kg
Średnie spalanie na 100 km w warunkach miejskich (wg danych właściciela): 80 m³
Pojemność zbiorników CNG: 200 m³
Zasięg teoretyczny: 250 km
MAN | Śmieciarka MAN 26-2 w ATK Recykling w Radomiu
Pojazdy dostawcze, ciężarowe i specjalistyczne zasilane CNG
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Wróć do „Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t”
Przejdź do
- Ważne ogłoszenia
- ↳ Wydarzenia związane z działalnością cng.auto.pl
- ↳ Ważne ogłoszenia i dyskusje o rynku CNG w Polsce
- Samochody osobowe zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volvo
- ↳ VW - grupa VAG - Audi, Seat, Skoda, Volkswagen
- ↳ Francuskie | Citroen, Peugeot, Renault
- ↳ Lancia
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody osobowe gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe do 3,5t zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Iveco
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volkswagen
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody dostawcze gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe powyżej 3,5 t zasilane CNG i inne
- ↳ Pojazdy komunikacji miejskiej i autobusy
- ↳ Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t
- ↳ Pojazdy specjalistyczne
- ↳ Jednoślady na CNG!
- ↳ Samochody ciężarowe i autobusy gazodiesel CNG
- Serwisy CNG, przeglądy i inne problemy techniczne
- ↳ Problemy w użytkowaniu CNG
- ↳ Serwisy specjalizujące się w CNG
- ↳ Legalizacja zbiorników w TDT
- Zbiorniki CNG/LNG
- Sport
- ↳ VW CNG-Powered Scirocco Cup
- ↳ Sporty motorowe
- Stacje CNG
- ↳ Stacje CNG w Polsce
- ↳ Stacje CNG w Europie
- ↳ Przydomowe stacje CNG
- Publikacje na temat CNG
- ↳ Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka
- ↳ Publikacje w mediach / internecie
- LNG, wodór, inne paliwa
- ↳ Pojazdy na LNG
- ↳ Stacje LNG
- ↳ Inne paliwa - wodór, elektryczne, itp.
- Społeczność użytkowników CNG
- ↳ Dyskusje i wiadomości ogólne
- ↳ Organizacja techniczna cng.auto.pl
- ↳ Prace naukowe na temat CNG
- ↳ Sprzedam/Kupię/Zamienię
- ↳ Pogadajmy o wszystkim i o niczym
- ↳ Oferty i rabaty dla użytkowników portalu
- Inne wersje językowe | Other language versions
- ↳ English Language Version
- ↳ CNG Stations at Poland
- ↳ Deutschen Version