Scania pracuje nad rozwojem technologii biopaliw dla silników
Scania otrzymała dytację w wysokości 30 milionów koron szwedzkich (ok 4.4 mln dolarów) od szwedzkiego Strategic Vehicle Research and Innovation Initiative (FFI) w celu rozwoju technologii biopaliw (alkohol i/lub metan) dla silników do pojazdów ciężkich. Producent ma zamiar skupić się na rozwoju silników zasilanych biopaliwami II gerenacji, gdzie będzie użyta technologia wysokosprawnego diesla (silnik o zapłonie samoczynnym) i technologia o większej czystości spalin znana z silników benzynowych – Otto (silnik o zapłonie iskrowym).
Jonas Hofset, vice prezese Powrtrain Developmen mówi, że tego typu konstrukcja będzie optymalnym rozwiązaniem dla osiągnięcia niskiej emisji szkodliwych związków – tlenków azotu – NOx, CO2 i cząstek stałych.
Scania otrzymała dofinansowanie z FFI, gdyż prowadzi badania nad innowacyjnym rozwiązaniem, gdzie w komorze silnika będzie jednocześnie spalany alkohol i metan. Technologia ta polega na wcześniejszym zmieszaniu obu paliw i wspólnym spaleniu w silniku. Dzięki temu można osiągnąć optymalną wydajność pracy oraz recyrkulację spalin, dzięki czemu otrzymano jednostkę napędową o niskiej emisji.
Scania realizuje ten projekt wspólnie ze specjalistami od technologii spalania i emisji z Królewskiego Instytutu Technologii ze Sztokholmu (KTH), Uniwersytetu Lund i Uniwersytetu Technicznego Chalmers z Gothenburga.
Jonas Hofset ma nadzieję, że dzięki głębokiej współpracy trzech kluczowych instytucji naukowo-badawczych w Szwecji, zwiększy się zainteresowanie badania technologii spalania i emisji. Utrzymanie i kszatłcenie kadry ekspertów w tej dziedzinie jest istotne dla przyszłości konkurencyjności szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego.
Projekt jest częścią dwustronnego porozumienia między Szwecją i Brazylią, gdzie Scania została zaangażowana do współpracy z Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) nad wspólnym rozwojem silników przystosowanych do spalania etanolu i metanu.
