Statek zasilany LNG – prom ze Stoczni Remontowa SA

Moldefjord – statek zasilany LNG wyprodukowany przez Gdańską Stocznię ‚Remontowa’ SA

statek lng

Gdańska Stocznia ‚Remontowa’ produkuje ekologiczne promy zasilane LNG (skroplonym gazem ziemnym). Tego typu konstrukcje powstają dla norweskich odbiorców i noszą oznaczenie konstrukcyjne 1994. Jeden z egzemplarzy przeznaczony dla armatora Fjord1 MRF AS zyskał sobie uznanie przemysłu stoczniowego i został laureatem Green Ship Technology Awards, przyznanej 16 marca 2010 roku w ramach 7. edycji konferencji Green Ship Technology Conference („Ekologicznej Techniki Okrętowej”).

Opis statku Moldefjord, promu fiordowego zasilanego LNG

statek lng

Moldefjord jest promem fiordowym produkowanym w ramach projektu 1994 (oznaczenie Stoczni Północnej B607). Wyposażony jest w trzy jednostki napędowe: jedną konwencjonalną, średnioobrotową wysokoprężną (diesel) i dwie zasilane LNG (skroplonym gazem ziemnym). Generują one energię elektryczną na potrzeby napędu głównego, jak i pozostałych odbiorników i systemów pokładowych. Wytworzona moc jest przekazywana na dwa pędniki azymutalne napędu głównego, oba o mocy 1000 kW, usytuowane na przeciwległych końcach kadłuba.

Statek ma ponad 122 metry długości i może pomieścić 390 pasażerów, a na pokład przyjąć 128 aut lub 12 zestawów ciężarowych o naczepach siodłowych i 55 samochodów, które są umieszczane na dwóch pokładach. Okręt Moldefjord, tak jak 3 bliźniacze konstrukcje, charakteryzuje się symetrycznym kadłubem. W trakcie rejsu pasażerowie mają do swojej dyspozycji specjalnie wydzieloną część wypoczynkową.

Prom został skonstruowany przez Gdańską Stocznię „Remontową” SA przy udziale norweskiego biura projektowo-konsultingowego LMG Marin.

Najważniejszą zaletą zastosowania napędu LNG jest ekologia, szczególnie istotna w fiordach wybrzeża Norwegii (ze względu na dziewiczy charakter przyrody oraz bliskie położenie linii brzegoweg). W porównaniu z konwencjonalnym napędem typu diesel udało się zmniejszyć emisję wielu szkodwlich związków, przede wszystkim tlenków azotu (NOx) o 90%, dwutlenku węgla (CO2) o ok. 20 % oraz w istotnym stopniu częstek stałych. W przypadku tlenków azotu redukcja zanieczyszczenia w skali kilku promów odpowiada całkowitej emisji tego gazu przez wszystkie samochody poruszające się w Oslo. Równie obiecujące ekologicznie jest zastosowanie domieszki skroplonego biometanu, który przynosi dalsze redukcje szkodliwych zanieczyszczeń, przede wszystki emisji dwutlenku węgla (CO2).

Nagroda dla konstrukcji promu Moldefjord o napędzie gazowym – LNG


16 marca 2010 roku prom Moldefjord ze względu na wykorzystanie zasilania paliwem LNG został nagrodzony tytułem „Ekologicznego (Zielonego) Statku Roku”. Nagrodę wręczono Gdańskiej Stoczni „Remontowej” SA, w ramach odbywającej się w Kopenhadze 7. edycji konferencji Green Ship Technology Conference (Ekologicznej Techniki Okrętowej). W uzasadnieniu werdyktu jury wskazało przede wszystkim na korzyści napędu skroplonym gazem ziemnym (LNG) względem konwencjonalnego napędu typu diesel, m.in. mniejsza emisja tlenków azotu (NOx) o 90%, dwutlenku węgla o kilkanaście procent oraz znikoma emisja cząstek stałych.

Źródło:
  • maritime.com.pl