JELCZ | Śmieciarki Jelcz P422K w MPGK Tarnów

Pojazdy dostawcze, ciężarowe i specjalistyczne zasilane CNG
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

JELCZ | Śmieciarki Jelcz P422K w MPGK Tarnów

Post autor: administrator »

Obrazek

Pierwsza w Polsce Śmieciarka zasilana gazem ziemny
19.02.2008

Obrazek

Pierwszy w Polsce pojazd do wywozu odpadów komunalnych zasilany najbardziej ekologicznym dostępnym obecnie paliwem – sprężonym gazem ziemnym (CNG - Compressed Natural Gas), to zmodernizowany przez „Mielec-Diesel” Gaz Sp. z o.o. pojazd specjalistyczny SM 200 (prod. WUKO Łódź) na podwoziu marki Jelcz.
Użytkownikiem tej najbardziej ekologicznej „śmieciarki” w Polsce od 19 lipca 2005 r. jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Tarnowie.
Pojazd wraz z wszystkim układami i instalacjami jest napędzany silnikiem typu MD 111 M6V (o mocy ponad 200 KM), tj. specjalnie zaadaptowanym na gaz ziemny przez „Mielec-Diesel” Gaz silnikiem wysokoprężnym z rodziny SW 680, znanej i doskonale sprawdzonej w polskich warunkach eksploatacyjnych.

Dzięki temu pojazdowi zasilanemu gazem ziemnym szczególnie aktualna stała się dewiza MPGK Tarnów – JESTEŚMY GWARANCJĄ CZYSTOŚCI TWOJEGO OTOCZENIA, gdyż napędzany mieleckim silnikiem na gaz ziemny pojazd:

• emituje wielokrotnie mniej składników spalin niż pojazdy napędzane silnikami dieslowskimi
- emisja tlenku węgla (CO) ulega obniżeniu ok. 70-90%,
- emisja tlenków azotu (NOx) ulega obniżeniu ok. 80-90%,
- emisja węglowodorów (NMHC), które decydują o powstaniu smogu ulega obniżeniu ok. 40÷60%,
- emisja cząstek stałych (PM - sadza, tzw. „dymienie”) ulega obniżeniu ok. 99%m (tzn. zmniejsza się stukrotnie!),
- praktycznie do zera obniża się również emisja związków siarki.

W pełni hermetyczny system napełniania zbiorników CNG (sprężonym gazem ziemnym) powoduje praktycznie eliminację oparów przedostających się do atmosfery podczas tankowania.

• pracuje znacznie ciszej niż pojazdy napędzane silnikami dieslowskimi
Silniki zasilane CNG pracują znacznie ciszej niż silniki dieslowskie. Prowadzone badania potwierdzają zmniejszenie poziomu hałasu dla pojazdów NGV (Natural Gas Vehicles) w granicach 2-5 dB.

W praktyce oznacza to, że z odległości 7 m od przejeżdżającego pojazdu hałas jest mniejszy o ok. 40% dla pojazdów NGV w porównaniu z pojazdami posiadającymi silnik wysokoprężny. Trzeba jednak pamiętać, że różnica ta jest jeszcze większa podczas przyspieszania i podwyższonych obrotów przy zasilania układów wewnętrznych pojazdu.

Bardzo istotny jest również aspekt ekonomiczny związany z eksploatacją pojazdów zasilanych gazem ziemnym - sprężony gaz ziemny jest jednym z najtańszych dostępnych paliw (prawie 3 krotnie tańszym od oleju napędowego).
Opracowane i wykonane przez „Mielec-Diesel” Gaz dostosowanie tego specjalistycznego pojazdu musiało spełnić wiele wymagań postawionych przez użytkownika i przepisy.

Zasilający silnik gaz ziemny jest magazynowany pod ciśnieniem ok. 200 atm w dwóch podwieszanych pod kontenerem zasobnikach zawierających łącznie 7 butli stalowych. Umiejscowienie zasobników korzystnie wpływa na obniżenie środka ciężkości pojazdu, co nie jest bez znaczenia przy tego typu pojeździe, eksploatowanym często w trudnym terenie. Łączna pojemność zamontowanych butli to obecnie ok. 530 l pojemności wodnej (ok. 110 Nm3 gazu ziemnego; przy czym 1.1 Nm3 gazu ziemnego to energetyczny ekwiwalent ok. 1 l oleju napędowego). W zasobnikach pozostawione zostało wolne miejsce na jeszcze jedną butlę zwiększającą ilość magazynowanego paliwa dodatkowo o ok. 15 %.

Konstrukcja zasobników została wykonana ze spawalnych elementów duralowych (korzystanie z osiągnięć i możliwości lotnictwa – to mielecka specjalność), a przy projektowaniu korzystano z lotniczych specjalistów obliczeniowych. Wynika to z wymagań użytkownika (określony na minimalnym poziomie dopuszczalny wzrost masy własnej pojazdu, aby nie zmniejszać jego ładowności), a także wymagań przepisów – konstrukcja nośna winna wytrzymać bardzo duże przeciążenia (20 g – w kierunku wzdłużnym i 5 g w pozostałych kierunkach).

Całkowicie odporne na korozję zasobniki zostały zamocowane w sposób umożliwiający ich łatwy demontaż za pomocą typowych narzędzi i podnośnika widłowego, aby zapewnić użytkownikowi łatwy dostęp do dowolnych elementów podwozia pojazdu. Jest to szczególnie ważne dla „śmieciarek”, które są eksploatowane często w bardzo trudnym terenie i na wysypiskach narażone na wiele uszkodzeń układu jezdnego.
Pojazd jest wyposażony w typowe przyłącze do tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) – będzie tankowany na stacji MPK Tarnów (przy ul. Lwowskiej 199A), obsługującej autobusy komunikacji miejskiej w Tarnowie .

W pojeździe zamontowane zostały specjalistyczne podzespoły gazowe i elektryczne prod. f my NGV Autogas - posiadające wszelkie wymagane w Polsce homologacje i dopuszczenia eksploatacyjne.

Eksploatacja tego pierwszego w Polsce zasilanego gazem ziemnym pojazdu w Tarnowie będzie przez pierwszy rok na bieżąco monitorowana, wspierana i nadzorowana przez jego twórcę – firmę „Mielec-Diesel” Gaz Sp. z o.o., której specjalnością są właśnie pojazdy użytkowe zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Pozwoli to na dalsze udoskonalanie konstrukcji i wprowadzanie w życie uwag użytkowników, gdyż zasilanie sprężonym gazem ziemnym to przyszłość i szybko rozwijający się rynek miejskich pojazdów użytkowych – nie tylko autobusów, ale także właśnie pojazdów specjalistycznych.

Ekologia i różnica pomiędzy ceną sprężonego gazu ziemnego (CNG), a ceną oleju napędowego są bowiem kluczowymi czynnikami, który decydują o przyszłości i rozwoju rynku pojazdów zasilanych tym paliwem w Polsce (w Europie bowiem CNG jest od dawna paliwem powszechnie znanym i stosowanym).

Źródło: www.mpgk.tarnow.pl
Karol Wieczorek
klemens
Posty: 69
Rejestracja: wt lut 12, 2008 18:18
Lokalizacja: Zgorzelec

JELCZ | Śmieciarki Jelcz P422K w MPGK Tarnów

Post autor: klemens »

Witam
Ten temat już wcześniej się pojawił -patrz http://cng.auto.pl/forum/viewtopic.php?t=125
razem tankowaliśmy :mrgreen:
http://w117.wrzuta.pl/obraz/7eNicHWeTuh/debica
Ostatnio zmieniony pt lip 10, 2009 13:34 przez klemens, łącznie zmieniany 2 razy.
Opel Zafira 1.6 CNG Njoy 2005
Awatar użytkownika
mateusz86
Posty: 114
Rejestracja: wt gru 04, 2007 11:13

Post autor: mateusz86 »

zdjęcie oczywiście z Tarnowa a nie jak w opisie - "Dębica"
;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t”