WSPARCIE ROZWOJU RYNKU CNG W RÓŻNYCH PAŃSTWACH
na przykładzie materiałów konferencyjnych
opracował Gerard Bartłomiejczyk
Gaz Ziemny – Paliwo dla Pojazdów Samochodowych Warszawa 25.04.2001
1. Program NGV Europe w 14 miastach z 7 państw; Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Szwecja, Irlandia, Włochy.
2. We Francji założono, że w miastach powyżej 200tys. mieszkańców będzie 50% autobusów CNG.
Zrównoważony Rozwój Miasta Inowrocław, wrzesień 2001r
1. W Argentynie, USA, Korei, Australii realizowane są specjalne programy rządowe wdrażania gazu ziemnego w transporcie i budowy infrastruktury.
NGV Polska Biuletyn Informacyjny Nr. 1 Październik 2001r
1. W Niemczech i Szwecji autobusy kupowane są od krajowych dostawców z budżetowych środków przy porównywalności oferty.
2. Ulga podatkowa na CNG w Niemczech (cena CNG jest 40% niższa od ceny benzyny).
Gaz Ziemny w Transporcie Miejskim Gdańsk 30.10.2001
1. Program NGV Europe wprowadzania autobusów w 14 miastach z 7 państw; Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Szwecja, Irlandia, Włochy.
2. We Francji założono, że w miastach powyżej 200tys. mieszkańców będzie 50% autobusów CNG.
3. Programy wsparcia w Niemczech;
Etap I. Pilotażowy program inwestycyjny (1994)
Uczestnicy; transport publiczny i usługi komunalne.
Wsparcie finansowe; pojazdy użytkowe, dostawcze i osobowe, autobusy, stacje tankowania CNG.
Warunki wsparcia finansowego; pojazdy 50% kosztów zainstalowania osprzętu gazowego, stacje tankowania 50% kosztów inwestycyjnych, maksymalna kwota 1.000.000DM
Etap II. Programy modelowe (1996-2001)
Określono 4 programy modelowe dla; obszarów gęsto zaludnionych Augsburg, obszarów rekreacyjnych Bad Harzburg i Werningerode, obszarów turystycznych Wyspa Usedom.
Wsparcie finansowe; dla wszystkich rodzajów pojazdów prywatnych, zarobkowych; administracji i właścicieli flot pojazdów.
Warunki wsparcia finansowego; cały transport włącznie z pojazdami NGV obsługującymi transport między 48 miastami, ograniczenie emisji ULEV (pojazdy o ultra niskiej emisji) lub EURO 2-D3, autobusy 80% kosztów instalacji gazowej, pojazdy użytkowe 70% kosztów instalacji gazowej, pojazdy dostawcze jednopaliwowe ryczałtowo 10.000DM na pojazd, pojazdy dostawcze dwupaliwowe ryczałtowo 8.000DM na pojazd, pojazdy osobowe jednopaliwowe ryczałtowo 6.500DM na pojazd, pojazdy osobowe dwupaliwowe ryczałtowo 5.000DM na pojazd, taksówki i autobusy szkolne 30% całkowitej ceny pojazdu.
Etap III. Program 1.000 taksówek dla Berlina (2000-2003)
Uczestnicy; 1.000 prywatnych taksówek, 100 szkół jazdy.
Warunki finansowania; ograniczenie emisji EURO 3 D3 lub EURO 4, zastosowanie opon o niskiej emisji poziomu hałasu.
Taksówki 1-400 ryczałtowo 6.000 DM na pojazd, 401-700 ryczałtowo 4.000 DM na pojazd, 701-1.000 ryczałtowo 3.000 DM na pojazd.
Szkoły jazdy 1-40 ryczałtowo 6.000 DM na pojazd, 41-70 ryczałtowo 4.000 DM na pojazd, 71-100 ryczałtowo 3.000 DM na pojazd.
Dodatkowe dofinansowanie ze strony Zakładu Gazowniczego w Berlinie GASAG;
Taksówki 1-400 ryczałtowo 3.000 DM na pojazd, 401-700 ryczałtowo 2.000 DM na pojazd, 701-1.000 ryczałtowo 1.000 DM na pojazd,
Szkoły jazdy 1-40 ryczałtowo 3.000 DM na pojazd, 41-70 ryczałtowo 2.000 DM na pojazd, 71-100 ryczałtowo 1.000 DM na pojazd.
Całkowite dofinansowanie ze strony Rządu wyniosło 7.000.000 DM, ze strony Zakładów Gazowniczych 5.000.000 DM.
Etap IV. Autobusy EEV do transportu publicznego.
Uczestnicy; firmy transportowe
Warunki finansowania; ograniczenie emisji EEV-EURO 5 (od 2008r), udział procentowy 1% całkowitej inwestycji (maks. 800.000 DM za autobus), niewykluczone podwójne finansowanie, ilość zakupionych autobusów gazowych min. 5, maks. 50 sztuk, konkurencyjność w stosunku do całego transportu, z pojazdami o ekstremalnie niskiej emisji włącznie.
Całkowite dofinansowanie; w zależności od liczby aplikacji i możliwości budżetowych ministerstwa.
4. Program UE Environmentally Enhanced Vehicle (EEV) promuje pojazdy przyjazne środowisku przyrodniczemu na mocy dyrektywy 1998/1999.
5. Ministerstwo Przemysłu i Gaz de France, oraz Peugeot, Citroen, Renault podpisały protokół Union Francaise des Industries Petrolieres w listopadzie 1999r w srawie promocji użytkowania gazu ziemnego do napędu pojazdów. Najwięcej autobusów jest w Nantes, Bordeaux, Lille, Nicei, Paryżu.
6. Gaz de France powołał w 1998r spółkę dystrybucyjno-handlową GNVert, która oferuje usługi z komercjalizacją gazu ziemnego do napędu pojazdów ciężkich.
Forum Gazowe 2002 Warszawa, 7.03.2002r.
1. Rządowe subwencje.
2. Minimalny podatek na gaz ziemny do końca 2009 dla Europy,
3. Rząd Niemiec w zależności od Landu dofinansowuje do 90% koszt osprzętu gazowego w autobusach.
4. Rząd Niemiec wprowadził system dopłat do samochodów osobowych i dostawczych fabrycznie wyposażonych w CNG.
III Małopolska Konferencja Energetyczna Bóbrka 17-18 kwiecień 2002r
1. W listopadzie 1999r podpisano protokół pomiędzy Ministerstwem Przemysłu a Gaz de France, Union Francaise des Industries Petroliers oraz Peugeot, Citroen i Renault w sprawie promocji użytkowania gazu ziemnego do napędu pojazdów.
2. Niższa stawka podatkowa i brak podatku akcyzy wprowadzono w krajach Beneluksu, Francji, Wielkiej Brytanii.
Alternatywne Źródła Energii Gdańsk 14.06.2002r.
W krajach przodujących w dziedzinie napędu CNG (Włochy, USA, Argentyna, Nowa Zelandia, Australia, Japonia, byłe kraje ZSRR, Kanada) uruchomiono przez stronę rządową w ramach ochrony środowiska specjalne mechanizmy legislacyjne i finansowe.
Polski Rynek Autogazu Warszawa, 7 .05.2003r
1. W państwach Unii obniżona jest akcyza na autogaz.
2. W państwach Unii obniżony jest podatek drogowy dla samochodów z napędem gazowym.
3. Państwa Unii Refundują części kosztów montażu instalacji gazowej.
4. W państwach Unii są ulgi w podatku VAT.
5. W państwach Unii jest brak ograniczeń w ruchu samochodów z instalacją gazową.
6. Rząd Francji refunduje 50% podatku VAT od autogazu pojazdów służbowych.
7. Rząd Francji nałożył prawny obowiązek posiadania przez ministerialne parki samochodowe 20% aut zasilanych gazem.
8. W Wielkiej Brytanii refunduje się 75% kosztów montażu instalacji gazowej.
Silniki Gazowe 2003 Częstochowa-Szczyrk 2-6.06.2003r
1. W wielu krajach istnieją kilkunastoletnie programy oparte na decyzjach rządowych dla budowy infrastruktury i wdrażania gazowych systemów zasilania w transporcie.
2. W Niemczech powstała fundacja pod auspicjami Federalnego Ministerstwa Ochrony Środowiska w celu uruchomienia 1000 stacji CNG.
3. W Japonii wytyczono program rządowy na 1 milion pojazdów zasilanych CNG.
4. Egipt, na podstawie programu substydiowanego przez organizacje rządowe i przemysł gazowniczy wybudowano 60 stacji CNG dla 36 tys. pojazdów.
5. Na zamówienie rządowe w Indiach zainwestowano 50 mln USD na 94 stacje tankowania CNG. Przewidziane są dalsze nakłady w wysokości 70 mln USD na wszystkie autobusy zasilane CNG w liczbie 10 tys. autobusów.
Sprężony Gaz Ziemny (CNG) Jako Przyszłościowe Paliwo Transportowe 17-19.11.2003r Złockie k/Muszyny
1. W Niemczech i USA dotacje do inwestycji i odpisy podatkowe.
2. W Szwajcarii, Szwecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii niższe podatki na gaz ziemny jako paliwo.
3. W USA CLEAR ACT określa zasady zwrotu podatku dochodowego dla podatnika, który zakupił pojazd na czyste paliwo.
CLEAN AIR ACT zbiór regulacji prawnych narzucający obowiązek kupna pojazdu na czyste paliwo przez duże firmy transportowe.
ENERGY POLICY ACT polityka energetyczna mająca na celu uniezależnienie od ropy naftowej, narzuca obowiązek stosowania paliw alternatywnych w miastach większych od 250 tys. mieszkańców.
Perspektywy Rozwoju Rynku Gazu Sprężonego Dla Pojazdów Warszawa, 14.01.2004r
1. W Australii od roku 2005 ma być kupowanych 80% autobusów i 10% samochodów ciężarowych na CNG.
2. W Goteborgu w Szwecji (siedziba fabryki Volvo) wprowadzono w centrum miasta specjalną trasę z uprzywilejowanymi miejscami postojowymi dla taksówek napędzanych gazem ziemnym.
3. W krajach wysokorozwiniętych istnieje praktyka wprowadzania niższej stawki podatkowej (między innymi w krajach Beneluksu, Francji i Wielkiej Brytanii) i brak podatku akcyzy.
Sprężony Gaz Ziemny – Alternatywne paliwo dla komunikacji miejskiej Warszawa 30 czerwca 2004r
1. Pozarządowa Vernadsky Ecological Foundation (Moskwa) opracowała Projekt Blue Corridor w 2000r. Wytycza on korytarze dla transportu ciężkiego zasilanego CNG z uwagi na korzyści ekonomiczne i ekologiczne.
2. Projekt Blue Corridor został zawarty w programie komisji United Nations Economic Commission for Europe (UNECE).
3. Unia Europejska dąży do zastąpienia paliw naftowych do 2020r 10% CNG. (23 mln aut)
Wsparcie rozwoju rynku CNG na Świecie
Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka na temat CNG
Moderator: Gerard Bartłomiejczyk
-
- Posty: 36
- Rejestracja: pn sie 11, 2008 16:42
- Lokalizacja: Warszawa
Wróć do „Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka”
Przejdź do
- Ważne ogłoszenia
- ↳ Wydarzenia związane z działalnością cng.auto.pl
- ↳ Ważne ogłoszenia i dyskusje o rynku CNG w Polsce
- Samochody osobowe zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volvo
- ↳ VW - grupa VAG - Audi, Seat, Skoda, Volkswagen
- ↳ Francuskie | Citroen, Peugeot, Renault
- ↳ Lancia
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody osobowe gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe do 3,5t zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Iveco
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volkswagen
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody dostawcze gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe powyżej 3,5 t zasilane CNG i inne
- ↳ Pojazdy komunikacji miejskiej i autobusy
- ↳ Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t
- ↳ Pojazdy specjalistyczne
- ↳ Jednoślady na CNG!
- ↳ Samochody ciężarowe i autobusy gazodiesel CNG
- Serwisy CNG, przeglądy i inne problemy techniczne
- ↳ Problemy w użytkowaniu CNG
- ↳ Serwisy specjalizujące się w CNG
- ↳ Legalizacja zbiorników w TDT
- Zbiorniki CNG/LNG
- Sport
- ↳ VW CNG-Powered Scirocco Cup
- ↳ Sporty motorowe
- Stacje CNG
- ↳ Stacje CNG w Polsce
- ↳ Stacje CNG w Europie
- ↳ Przydomowe stacje CNG
- Publikacje na temat CNG
- ↳ Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka
- ↳ Publikacje w mediach / internecie
- LNG, wodór, inne paliwa
- ↳ Pojazdy na LNG
- ↳ Stacje LNG
- ↳ Inne paliwa - wodór, elektryczne, itp.
- Społeczność użytkowników CNG
- ↳ Dyskusje i wiadomości ogólne
- ↳ Organizacja techniczna cng.auto.pl
- ↳ Prace naukowe na temat CNG
- ↳ Sprzedam/Kupię/Zamienię
- ↳ Pogadajmy o wszystkim i o niczym
- ↳ Oferty i rabaty dla użytkowników portalu
- Inne wersje językowe | Other language versions
- ↳ English Language Version
- ↳ CNG Stations at Poland
- ↳ Deutschen Version