CNG – paliwo samochodowe, które bezpiecznie omijamy
W Polsce jeszcze wiele osób przekonanych jest, że AUTOGAZ oznacza tylko gaz propan-butan, czyli LPG. Zwyczajowo taka nazwa przylgnęła już do tego paliwa. Ale ogólnie przypisać jej można wszystkie paliwa gazowe, które służą do napędu pojazdów. Jakie? Na przykład wodór. Tę nazwę gazu do samochodów słyszymy przy okazji komunikatów o paliwach, jakie będziemy stosować za kilka lat. A skoro tak, to większość uważa, że takiego gazu dla naszych baków jeszcze nie ma. Więc się nie liczy. Holc gaz? Był, ale dawno. Gaz świetlny np. dla komunikacji w Poznaniu. Też był, więc się nie liczy również. A co mamy? LPG. Tylko? Nie. Mamy też CNG. Może w odwrotnej kolejności? Dlaczego? Bo CNG to angielska nazwa przetłumaczona na język polski C-sprężony, N-naturalny, (czyli ziemny), G-gaz. Albo nazwa pisma motoryzacyjnego C-czas, N-na, G-gaz. To paliwo ma starsze korzenie niż LPG. Nawet w Polsce było bardzo popularne wiele lat temu, a teraz? W europie jest cenione. A u nas?
Co takiego ma w sobie to paliwo, że jest doceniane na świecie, a u nas nie?
Może zalety ekologiczne? Tak. Jakie? Zmniejszona emisja tlenku i dwutlenku węgla, tlenków azotu, itp. Brak dymienia z rury wydechowej. Oznacza to, że ściany naszych domów, garaży można rzadziej malować. Ale my w Polsce lubimy zmieniać kolory. To, co było czerwone dziś jest czarne. Białe zamienia się w szare (widać na wielkomiejskiej płycie).
Silnik pracuje ciszej i równomierniej zasilany paliwem odpowiadającym 130 oktanom. Cichszy silnik nie jest w modzie. Motocyklista w skórze wyglądałby niepoważnie na jednośladowym pogromcy szos, którego nie słychać. Dlaczego daję dla przykładu motor, a nie sportową brykę? Bo samochody są zbyt popularne, a w Polsce nie wiemy, że są produkowane również motocykle zasilane CNG. Jeżeli cenimy jednak uczucie wgniatania w fotel podczas ruszania to zapewnią nam to samochody zasilane CNG na przykład o nazwie, Rinspeed rozpędzające się do setki w 5,9 sekundy. Jeden z nich nie tylko jeździ po szosach, ale i pływa. Ci, co myślą, że wolno to w czasie rejsu mogą nacisnąć guzik na pulpicie i podróżować dalej wodolotem.
Ale to paliwo jest niebezpieczne ktoś powie! Bo ciśnienie w zbiorniku pojazdu wynosi 200bar! Zgadza się. Tylko, że to oznacza, że na ścianki pełnego zbiornika działa od środka siła 200kg na centymetr kwadratowy. Spróbujmy zgnieść taki zbiornik. Bak benzyny zgnieciemy gołą ręką jak mamy trochę siły, a tego nie. Nierozumiemy tego, więc się boimy. Policja w niektórych częściach świata celowo kupuje samochody z takim paliwem napędowym, bo jadący ostrzelanym samochodem policjanci nie giną od wybuchającego zbiornika paliwa. W nim panuje nadciśnienie, które uniemożliwia wdarcie się płomienia do wnętrza. A gdy taki pojazd już się pali to płomienie nie są zadowolone, że podsyca je medium, które podczas spadku ciśnienia z 200bar do 1 gwałtownie się oziębia. Taaaakie wysokie ciśnienie! A wtryskiwacze w naszych samochodach mają czasami wyższe i jakoś nas to cieszy!
No, ale nie pomyślałem o .... Przecież kierowca takiego paliwa nie potrzebuje. Na świecie jest tańsze od innych paliw. U nas jeszcze też. A jak tanie to nas nie zainteresuje. Jeżdżąc służbowym samochodem nie będziemy mieć przepałów, a nawet jak będą to uszczerbek dla pracodawcy będzie znikomy. Na kuchence gazowej spalamy go rocznie tyle, co możemy zatankować do baku trzykrotnie. Więc możemy paliwa nie oszczędzać. A my chcemy gospodarować oszczędnie odpadami. Świadczą o tym biuletyny miejskie, które informują nas, że główny składnik CNG – metan jest gazem niebezpiecznym i następuje jego niekontrolowana emisja ze składowiska odpadów. Tak, w zamkniętych pomieszczeniach tworzy atmosferę wybuchową w stężeniu od 5 do 15% objętości. A jak to zrobić na zewnątrz?
Na świecie to, co wydobywa się ze składowisk odpadów (głównie metan) używa się jako paliwo napędowe pojazdów. Napędza turbiny wytwarzające energię elektryczną, a u nas? My patrzymy ze strachem jak ulatnia się w powietrze. Przecież mamy LPG to nie będziemy do bagażnika ładować większej i cięższej butli z innym gazem. Nawet tańszym. Ciekawe, czy ci, co tak twierdzą podnosili butle kompozytowe? Trzykrotnie lżejsze. A zaglądając do bagażnika samochodu fabrycznie wyposażonego w instalację CNG pewnie powiedzą – "kurcze, buchnęli zbiornik, i dobrze, chciał dziwne paliwo”. Tych zbiorników zapomniano montować w modelach osobowych samochodów jak; Volvo S80 Bi-Fuel, Smart, Oplu Zafira 1.6 CNG, Volkswagenie Caddy EcoFuel, oraz tak wielu innych, że nazw zapomniałem. Schowano je pewnie złośliwie pod podwoziem. A żeby w Polsce te samochody nas nie kłuły w oczy niczym się z zewnątrz nie wyróżniają. Miejsce do wtłoczenia gazu, (bo to naprawdę gaz, a nie ciecz) umieszczono obok wlewu benzyny pod wspólną klapką. Na desce rozdzielczej wyświetlacz w kształcie butli informuje kierowcę, że jedzie na tym paliwie. W niektórych modelach nie ma przełącznika gaz-benzyna, bo główne paliwo stanowi gaz, a na benzynie pojedziemy, gdy skończymy ekologiczniejsze paliwo.
Cywilizacja popiera takie pojazdy. Dotuje ceny zakupu. Pozwala na zwolnienie z płacenia podatku od osób fizycznych, czy gratisowe parkowanie w centrum miast obok parkometru. Preferuje takich użytkowników oddając im do dyspozycji pasy skrajne wyznaczone dla autobusów. Umożliwia wjazd tam gdzie innym pojazdom wstęp jest zakazany. Nie dotyczy ich też zakaz parkowania w garażach podziemnych, czy na kanałach warsztatowych. Autobusy dowożą sportowców na olimpiady, aby żyło się lepiej (zapożyczone z ostatniej kampanii wyborczej). U nas nie mamy tak ważnych wydarzeń sportowych, a nasze autobusy nie dymią. Byłem dziś na przystanku i nie widziałem, aby dymiły. W ogóle mało widziałem, bo smog mi przesłaniał wszystko. Ale komunikacja odpowiada tylko za 2% zanieczyszczenia powietrze w mieście, więc chyba nie warto się starać. Pozostałe aż 98% procent jest przecież świeżutkiego powietrza.
Na świecie jest wielu fiskusowych cwaniaków i pewnie, dlatego w domu pocichaczu tankują to paliwo do swoich samochodów i kosiarek ogrodowych. Bo jaki inny powód można mieć, aby posiadać własny punkt tankowania o wymiarach szafki kuchennej, gdy można odwiedzać liczne stacje paliwowe. Gdyby to się u nas przyjęło to samochodu służbowego też nie tankowalibyśmy na mieście tylko w hali garażowej, lub na placu postojowym. Pracodawca miałby nas stale pod kontrolą. A to jest sprzeczne z zasadami demokracji. Miałby mniej faktur do księgowania i jeszcze zwolniłby koleżankę z księgowości. Zwiększyłoby się bezrobocie. Dobrze, że nad nami ktoś chyba czuwa i nie pozwala, aby te zachodnie trendy były u nas modne. A może nie o ten kierunek tu chodzi. Też się nie domyśliłem. To kosmiczna pomyłka. Bo i w Rosji i na Ukrainie to paliwo jest popularne. Ba, nawet w stanach...
PS.
Jak podało pismo o autogazie "Jazda za grosze" pomiędzy wrześniem 2006, a kwietniem bieżącego roku VW Caddy EcoFuel wyprodukowany w Poznaniu objechał na CNG kulę ziemską. Przejeżdżając przez 40 krajów dystans 44.690km, na którym zaoszczędził w stosunku do benzyny 3.025€. Całe szczęście, że wyprawa ruszyła z Niemiec nie przez Polskę. Bo może z rekordu byłyby nici.
Gerard Bartłomiejczyk
e-mail: gerard.bartlomiejczyk@op.pl
CNG - paliwo samochodowe, które bezpiecznie omijamy
Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka na temat CNG
Moderator: Gerard Bartłomiejczyk
-
- Posty: 36
- Rejestracja: pn sie 11, 2008 16:42
- Lokalizacja: Warszawa
Wróć do „Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka”
Przejdź do
- Ważne ogłoszenia
- ↳ Wydarzenia związane z działalnością cng.auto.pl
- ↳ Ważne ogłoszenia i dyskusje o rynku CNG w Polsce
- Samochody osobowe zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volvo
- ↳ VW - grupa VAG - Audi, Seat, Skoda, Volkswagen
- ↳ Francuskie | Citroen, Peugeot, Renault
- ↳ Lancia
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody osobowe gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe do 3,5t zasilane CNG
- ↳ Fiat
- ↳ Iveco
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Opel
- ↳ Volkswagen
- ↳ Pozostałe marki
- ↳ Samochody dostawcze gazodiesel CNG
- Samochody użytkowe powyżej 3,5 t zasilane CNG i inne
- ↳ Pojazdy komunikacji miejskiej i autobusy
- ↳ Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t
- ↳ Pojazdy specjalistyczne
- ↳ Jednoślady na CNG!
- ↳ Samochody ciężarowe i autobusy gazodiesel CNG
- Serwisy CNG, przeglądy i inne problemy techniczne
- ↳ Problemy w użytkowaniu CNG
- ↳ Serwisy specjalizujące się w CNG
- ↳ Legalizacja zbiorników w TDT
- Zbiorniki CNG/LNG
- Sport
- ↳ VW CNG-Powered Scirocco Cup
- ↳ Sporty motorowe
- Stacje CNG
- ↳ Stacje CNG w Polsce
- ↳ Stacje CNG w Europie
- ↳ Przydomowe stacje CNG
- Publikacje na temat CNG
- ↳ Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka
- ↳ Publikacje w mediach / internecie
- LNG, wodór, inne paliwa
- ↳ Pojazdy na LNG
- ↳ Stacje LNG
- ↳ Inne paliwa - wodór, elektryczne, itp.
- Społeczność użytkowników CNG
- ↳ Dyskusje i wiadomości ogólne
- ↳ Organizacja techniczna cng.auto.pl
- ↳ Prace naukowe na temat CNG
- ↳ Sprzedam/Kupię/Zamienię
- ↳ Pogadajmy o wszystkim i o niczym
- ↳ Oferty i rabaty dla użytkowników portalu
- Inne wersje językowe | Other language versions
- ↳ English Language Version
- ↳ CNG Stations at Poland
- ↳ Deutschen Version