Koniec samodzielnego tankowania CNG?
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Koniec samodzielnego tankowania CNG?
Ministerstwo Infrastruktury zablokuje samoobsługowe tankowanie LPG?
W przesłanym, celem notyfikacji do Komisji Europejskiej, projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych znalazły się zapisy, których wprowadzenie zablokuje w Polsce możliwość samoobsługowego tankowania pojazdów autogazem (LPG) przez kierowców na stacjach paliw.
- Jeżeli tak się stanie, byłoby to ewenementem na skalę europejską - gdzie samoobsługa jest powszechnie stosowna - i oznaczało znaczące straty dla firm paliwowych oraz utrudnienia dla kierowców – mówi portalowi wnp.pl Marcin Szponder, dyrektor w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
W § 15a. Projektu czytamy, iż: „Osoby napełniające zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodorem oraz osoby obsługujące kotły parowozowe powinny posiadać stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonania tych czynności.”
Zdaniem przedstawiciela POPiHN tak sformułowany zapis rodzi zasadnicze wątpliwości interpretacyjne. - Możliwa jest interpretacja, wykluczająca możliwość zastosowania samoobsługi. W myśl niej zbiorniki LPG mogą napełniać tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonywania tych czynności, czyli tylko pracownicy stacji paliw – tłumaczy Marcin Szponder.
Powyższy projekt nie został przez ministerstwo skonsultowany z POPiHN - głównym reprezentantem firm paliwowych działających na terenie naszego kraju.
- Wobec znaczących nakładów finansowych, jakie poniosły i ponoszą przedsiębiorstwa z branży paliwowej na dostosowanie swoich stacji do samoobsługi LPG, zarówno same zapisy w sferze merytorycznej, jak i zwłaszcza sposób w jaki Ministerstwo Infrastruktury próbuje wprowadzić takie rewolucyjne dla rynku zmiany – bez jakichkolwiek konsultacji z czołowymi przedstawicielami branży paliwowej – uważamy za w najwyższym stopniu niepokojące, wprowadzające dodatkowe bariery w świadczeniu usług, a co za tym idzie wpływające na wzrost ceny oferowanych paliw – dodaje Marcin Szponder.
Według oficjalnej interpretacji aktualnych przepisów nic nie stoi na przeszkodzie wprowadzaniu na stacjach samoobsługowego tankowania LPG. Jak dotąd żadna z sieci stacji nie zdecydowała się jednak na taki krok. Mówi się jednak, że część operatorów przygotowuje się do wprowadzenia takiej możliwości na swoich stacjach.
Źródło: wnp.pl
Kto jest za odwołaniem Grabarczyka, ręka w górę.
W przesłanym, celem notyfikacji do Komisji Europejskiej, projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych znalazły się zapisy, których wprowadzenie zablokuje w Polsce możliwość samoobsługowego tankowania pojazdów autogazem (LPG) przez kierowców na stacjach paliw.
- Jeżeli tak się stanie, byłoby to ewenementem na skalę europejską - gdzie samoobsługa jest powszechnie stosowna - i oznaczało znaczące straty dla firm paliwowych oraz utrudnienia dla kierowców – mówi portalowi wnp.pl Marcin Szponder, dyrektor w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
W § 15a. Projektu czytamy, iż: „Osoby napełniające zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodorem oraz osoby obsługujące kotły parowozowe powinny posiadać stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonania tych czynności.”
Zdaniem przedstawiciela POPiHN tak sformułowany zapis rodzi zasadnicze wątpliwości interpretacyjne. - Możliwa jest interpretacja, wykluczająca możliwość zastosowania samoobsługi. W myśl niej zbiorniki LPG mogą napełniać tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonywania tych czynności, czyli tylko pracownicy stacji paliw – tłumaczy Marcin Szponder.
Powyższy projekt nie został przez ministerstwo skonsultowany z POPiHN - głównym reprezentantem firm paliwowych działających na terenie naszego kraju.
- Wobec znaczących nakładów finansowych, jakie poniosły i ponoszą przedsiębiorstwa z branży paliwowej na dostosowanie swoich stacji do samoobsługi LPG, zarówno same zapisy w sferze merytorycznej, jak i zwłaszcza sposób w jaki Ministerstwo Infrastruktury próbuje wprowadzić takie rewolucyjne dla rynku zmiany – bez jakichkolwiek konsultacji z czołowymi przedstawicielami branży paliwowej – uważamy za w najwyższym stopniu niepokojące, wprowadzające dodatkowe bariery w świadczeniu usług, a co za tym idzie wpływające na wzrost ceny oferowanych paliw – dodaje Marcin Szponder.
Według oficjalnej interpretacji aktualnych przepisów nic nie stoi na przeszkodzie wprowadzaniu na stacjach samoobsługowego tankowania LPG. Jak dotąd żadna z sieci stacji nie zdecydowała się jednak na taki krok. Mówi się jednak, że część operatorów przygotowuje się do wprowadzenia takiej możliwości na swoich stacjach.
Źródło: wnp.pl
Kto jest za odwołaniem Grabarczyka, ręka w górę.
Ostatnio zmieniony wt sty 08, 2013 17:03 przez administrator, łącznie zmieniany 3 razy.
Karol Wieczorek
- supermajku
- Posty: 137
- Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
- CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
- Lokalizacja: Wrocław
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Znalazłem projekt owego feralnego rozporządzenia:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... rz_cisnien
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... rz_cisnien
Karol Wieczorek
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
- kefasps
- Posty: 211
- Rejestracja: czw wrz 11, 2008 12:37
- CNG car: Opel Zafira 2005
- Lokalizacja: Poznań (Luboń)
samodzielność
ja w ten długi weekend samodzielnie 2x tankowałem na stacji Cng w DE i nie mam żadnych uprawnień - poszło mi bezbłędnie
ten kto chce abym nie mógł samodzielnie tankować w PL to naprawdę robi ze mnie osobę która jest niedorozwinięta
ten kto chce abym nie mógł samodzielnie tankować w PL to naprawdę robi ze mnie osobę która jest niedorozwinięta
Zafira 1,6CNG 2005 +++SPALANIE MIASTO BEZ OSZCZĘDZANIA 7,3CBM/100KM+++
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
MI przeciwko samoobsługowemu tankowaniu LPG
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 23-08-2011 17:02
Choć wydawało się, że prawne dopuszczenie w naszym kraju samoobsługowego tankowania na stacjach LPG jest tylko kwestią czasu, to ostatecznie wygląda na to, że dopuszczalna we wszystkich krajach Unii Europejskiej samoobsługa, w Polsce pozostanie w sferze pobożnych życzeń.
- Zaledwie kilka miesięcy temu świętowaliśmy sukces osiągnięty po wielu latach starań - Ministerstwo Gospodarki potwierdziło, że zgodnie z prawem samoobsługa przy tankowaniu autogazu jest dozwolona. Niestety, nasza radość była przedwczesna - Ministerstwo Infrastruktury nie zgadza się na taki finał – mówi nam Marcin Szponder z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Wiosną tego roku w resorcie przygotowano bowiem projekt rozporządzenia, które wyklucza możliwość samoobsługowego tankowania pojazdów autogazem (LPG) przez kierowców na stacjach paliw. W myśl tego projektu, zbiorniki LPG mogą napełniać tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonywania tych czynności.
Co to oznacza dla kierowców? Według firm paliwowych wprowadzenie samoobsługi przy tankowaniu autogazu mogłoby oznaczać ceny niższe o 5-10 groszy/litr.
- No cóż, nie będzie trudnym znaleźć instytucję, która zajmie się zorganizowaniem systemu szkoleń wymaganych przy tankowaniu LPG… Zapłacą za to kierowcy, tankujący tani w zamierzeniu autogaz, a także operatorzy stacji paliw, którzy nie mogą wprowadzać w Polsce stosowanych w innych państwach form sprzedaży paliw – komentuje Marcin Szponder.
Dziwić musi brak zrozumienia ze strony urzędników, że ich decyzje przekładają się na wzrost cen paliw. Warto dodać, że firmy paliwowe rozpoczęły już prace dostosowawcze do samodzielnego tankowania autogazu na swoich stacjach paliw, m.in. inwestując znaczne środki finansowe w zakup najnowocześniejszych na rynku, bardzo bezpiecznych i wygodnych w użyciu pistoletów do tankowania.
Warto także wspomnieć, że samoobsługowe tankowanie autogazu jest powszechne we wszystkich państwach tzw. starej Unii. – Odpowiednio wdrożone nie łączy się to z żadnym dodatkowym niebezpieczeństwem, na co wyraźnie wskazują statystyki wypadków. Obsługa pistoletów nalewczych na stacjach paliw jest bezpieczniejsza, niż obsługa zwykłej, domowej kuchenki gazowej czy butli z gazem LPG, do czego żadne uprawnienia nie są wymagane – przekonuje przedstawiciel POPiHN.
Niestety, decyzją urzędników polscy kierowcy długo jeszcze nie będą mieli okazji się o tym przekonać.
Źródło: wnp.pl
---
Sektorowi LPG się nie udało z samodzielnym tankowaniem.
Zastanawiająca jest cisza między ogłoszeniem projektu Ministerstwa Infrastruktury a jego wprowadzeniem w życie...
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 23-08-2011 17:02
Choć wydawało się, że prawne dopuszczenie w naszym kraju samoobsługowego tankowania na stacjach LPG jest tylko kwestią czasu, to ostatecznie wygląda na to, że dopuszczalna we wszystkich krajach Unii Europejskiej samoobsługa, w Polsce pozostanie w sferze pobożnych życzeń.
- Zaledwie kilka miesięcy temu świętowaliśmy sukces osiągnięty po wielu latach starań - Ministerstwo Gospodarki potwierdziło, że zgodnie z prawem samoobsługa przy tankowaniu autogazu jest dozwolona. Niestety, nasza radość była przedwczesna - Ministerstwo Infrastruktury nie zgadza się na taki finał – mówi nam Marcin Szponder z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Wiosną tego roku w resorcie przygotowano bowiem projekt rozporządzenia, które wyklucza możliwość samoobsługowego tankowania pojazdów autogazem (LPG) przez kierowców na stacjach paliw. W myśl tego projektu, zbiorniki LPG mogą napełniać tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia wydane przez TDT potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonywania tych czynności.
Co to oznacza dla kierowców? Według firm paliwowych wprowadzenie samoobsługi przy tankowaniu autogazu mogłoby oznaczać ceny niższe o 5-10 groszy/litr.
- No cóż, nie będzie trudnym znaleźć instytucję, która zajmie się zorganizowaniem systemu szkoleń wymaganych przy tankowaniu LPG… Zapłacą za to kierowcy, tankujący tani w zamierzeniu autogaz, a także operatorzy stacji paliw, którzy nie mogą wprowadzać w Polsce stosowanych w innych państwach form sprzedaży paliw – komentuje Marcin Szponder.
Dziwić musi brak zrozumienia ze strony urzędników, że ich decyzje przekładają się na wzrost cen paliw. Warto dodać, że firmy paliwowe rozpoczęły już prace dostosowawcze do samodzielnego tankowania autogazu na swoich stacjach paliw, m.in. inwestując znaczne środki finansowe w zakup najnowocześniejszych na rynku, bardzo bezpiecznych i wygodnych w użyciu pistoletów do tankowania.
Warto także wspomnieć, że samoobsługowe tankowanie autogazu jest powszechne we wszystkich państwach tzw. starej Unii. – Odpowiednio wdrożone nie łączy się to z żadnym dodatkowym niebezpieczeństwem, na co wyraźnie wskazują statystyki wypadków. Obsługa pistoletów nalewczych na stacjach paliw jest bezpieczniejsza, niż obsługa zwykłej, domowej kuchenki gazowej czy butli z gazem LPG, do czego żadne uprawnienia nie są wymagane – przekonuje przedstawiciel POPiHN.
Niestety, decyzją urzędników polscy kierowcy długo jeszcze nie będą mieli okazji się o tym przekonać.
Źródło: wnp.pl
---
Sektorowi LPG się nie udało z samodzielnym tankowaniem.
Zastanawiająca jest cisza między ogłoszeniem projektu Ministerstwa Infrastruktury a jego wprowadzeniem w życie...
Karol Wieczorek
- supermajku
- Posty: 137
- Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
- CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
- Lokalizacja: Wrocław
Wielka szkoda że uchwalono takie przepisy.
Podejrzewam że nie o samo tankowanie chodzi a o zablokowanie mozliwości budowy tanich i(bo) samoobsługowych stacji .
Pozdrawiam
P.S. Przez ten zakaz samodzielnego tankowania obywatele polscy są narażeni na komplikacje przy tankowaniu za granicą. Gdy ja pierwszy raz tankowałem LPG w DE to miałem z tym spore problemy(całkowity brak obsługi, noc , i instrukcja tylko po niemiecku . Gdybym tankował juz wcześniej w PL to nie sprawiło by mi to żadnego problemu.
A jesli chodzi o CNG z kroccem NGV-1 to nie zabardzo wiem co taki klient mógłby spiepszyć przy tankowaniu ? Ktos ma jakieś pomysły ? Wydawało mi się zawsze żetankowanie CNG jest poprostu idiotoodporne.
Podejrzewam że nie o samo tankowanie chodzi a o zablokowanie mozliwości budowy tanich i(bo) samoobsługowych stacji .
Pozdrawiam
P.S. Przez ten zakaz samodzielnego tankowania obywatele polscy są narażeni na komplikacje przy tankowaniu za granicą. Gdy ja pierwszy raz tankowałem LPG w DE to miałem z tym spore problemy(całkowity brak obsługi, noc , i instrukcja tylko po niemiecku . Gdybym tankował juz wcześniej w PL to nie sprawiło by mi to żadnego problemu.
A jesli chodzi o CNG z kroccem NGV-1 to nie zabardzo wiem co taki klient mógłby spiepszyć przy tankowaniu ? Ktos ma jakieś pomysły ? Wydawało mi się zawsze żetankowanie CNG jest poprostu idiotoodporne.
No to wam powiem,że wczoraj tankowałem sobie Wałbrzychu i jak zwykle sam, w sumie tylko u mnie tak jest z tego co tankowałem w PL. Tankowałem kiedyś w Trzebini i musiał ktoś podejść z obsługi stacji, we Wrocławiu też, w Dzierżoniowie to samo( ochroniarz się tym zajmuję). Często tankuje we Wiedniu i wam powiem że to inna bajka, podjeżdzam na normalną stację i tankuje jak benzyne czy on, ale to inny świat a nie nasz zaciemnogród- niestety A co do ceny gazu to chyba raczej nie wzrośnie przez obsługę skoro jest uzależniony od ON.