FIAT MULTIPLA 1.6 BiPower CNG
: pn wrz 03, 2007 19:09
FIAT MULTIPLA 1.6 BiPower
NOWE | I generacja: 1998 - 2004
Wersja osobowa (opis wersji dostawczej brak)
Segment: K
Szczegółowe informacje techniczne dostępne: tutaj
Sprawdź dostępność na Giełdzie pojazdów CNG - kliknij tutaj
---
Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego forum. Chciałbym się podzielić wrażeniami z użytkowania Fiata Multipli na gaz CNG.
Autko sprowadziłem z Niemiec w czerwcu 2007 roku. Samochód pochodzi z 2001 roku i miał 87000km przebiegu. Posiada kompletne wyposażenie (klima, 4xpp, ABS, elektryka i inne dodatki). Po sprowadzeniu do kraju wystąpiły problemy z legalizacją butli. Samochód posiada fabryczną instalację, która rok temu przeszła przegląd TUV w Niemczech. Jednak to nic nie dało. W związku z tym musiałem się zwrócić do odpowiedniego zakładu w Poznaniu, gdzie odczytano producenta oraz numery butli. Następnie napisałem maila do producenta butli - firmy FABER, z prośbą o przesłanie certyfikatów na butle, których posiadałem numery. NIESAMOWITE, ale na następny dzień otrzymałem wiadomość z firmy FABER, że owe certyfikaty zostały przesłane do Fiata do Bielska, gdzie otrzymałem odpowiednie namiary i skąd zostały mi one udostępnione. Pozostała tylko kolejna wizyta w stacji w Poznaniu, przegłąd i legalizacja (koszt około 600zł), do tego oczywiście normalny przegląd.
Piszę to dlatego, iż wiem, że niektórzy posiadają spore problemy z zalegalizowaniem w Polsce auta na CNG, jednak jak widać nie taki diabeł straszny (przynajmniej w przypadku Multipli).
Obecnie mam stały dowód, gdzie jest wpisane CNG.
Teraz chciałbym troszkę napisać o aucie. Otóż moim zdaniem jest to na chwilę obecną najbardziej korzystny samochód osobowy na CNG. 3 butle umieszczone pod podwoziem, nie ingerują w przestrzeń auta, oferując spory zasięg. Otóż na trasie przy pełnych butlach jestem w stanie zrobić nawet do 500km!! Przy mojej jeździe z nieco cięższą nogą zazwyczaj robie około 400km-450km po zatankowaniu do pełna. Jest to wynik w cyklu pozamiejskim. Butle posiadają pojemność około 26kg (wiadomo, wszystko zależy od stopnia sprężenia). Jeżeli chodzi o silnik, posiada on 11 koni mniej, pracując na gazie (na benzynie generuje 103KM). Auto nie jest mistrzem sprintu, jednak wystarcza do przemieszczania. Przyspieszenie do 100km/h w granicach 15sekund (na benzynie około 13.5s). Prędkość maksymalna na gazie, jaką udało mi się osiągnąć na niemieckiej autostradzie to 168km/h, jednak było to mało komfortowe uczucie. Do 140km/h autkiem na gazie można spokojnie podróżować. Jedynym mankamentem jest dość głośny silnik. Generalnie motor na gazie powinien pracować ciszej, niż na benzynie, jednak w przypadku multipli słychać wyraźne trykotanie, jakby z dieslu (na forum niemieckim wyczytałem, że jest to normalny objaw pracujących zaworów, po prostu te modele tak mają).
Wspomne jeszcze o kosztach. Przy mojej jeździe na trasie w granicach 110-140km/h samochód pali średnio 6kg gazu, co przy cenie 2.45zł/kg daje w zaokrągleniu 15zł za 100km. Przy spokojnieszej jeździe można zejść do 5kg. W mieście spalanie wzrasta do 8-9kg.
Obecnie nie widzę innego autka, które oferowałoby wystarczającą, klimatyzowaną przestrzeń dla 6 osób, w razie potrzeby potrafiącego zamienić się w małą bagażówke, którym przejechanie kosztowałoby 15zł za 100km.
Jedynym konkurentem wydaje się być Opel Zafira. Jednak w przypadku Zafiry zasięg na pełnych butlach wynosi około 250km, co w Polsce, biorąc pod uwagę małą ilość stacji, jest dużym mankamentem.
Jeżeli chodzi o awaryjność, to od 20go czerwca 2007 zrobiłem Multiplą 9000km (~95% przebiegu na gazie) i nic złego się nie dzieje.
Bardzo ważną rzeczą jest regularne kontrolowanie poziomu oleju. Przez te 9000km musiałem dolać litr oleju, co nie wydaje się odbiegać od normy przy tego typu autach.
Podsumowując, jeżeli ktoś szuka niedrogiego auta na CNG, które przy okazji zaoferuje dużą przestrzeń, poziom bezpieczeństwa i dobre prowadzenie (Multipla jest bardzo szeroka, a butle umieszczone pod podwoziem gwarantują jeszcze lepsza przyczepność), to polecam właśnie tego Fiata. Na naszym rynku pojawiają się egzemplarze z 2000-2002 roku za około 22.000zł. Myślę, że jest to dobra alternatywa. A wygląd.... Coż o gustach się nie dyskutuje Ja osobiście się przyzwyczaiłem do wyglądu tego auta Dodam, że każdy kto usiądzie w środku, szybko zmienia negatywne nastawienie do tego samochodu.
Jeżeli ktoś będzie miał jakieś pytania odnośnie eksploatacji, postaram się odpowiedzieć.
Pozdrawiam
NOWE | I generacja: 1998 - 2004
Wersja osobowa (opis wersji dostawczej brak)
Segment: K
Szczegółowe informacje techniczne dostępne: tutaj
Sprawdź dostępność na Giełdzie pojazdów CNG - kliknij tutaj
---
Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego forum. Chciałbym się podzielić wrażeniami z użytkowania Fiata Multipli na gaz CNG.
Autko sprowadziłem z Niemiec w czerwcu 2007 roku. Samochód pochodzi z 2001 roku i miał 87000km przebiegu. Posiada kompletne wyposażenie (klima, 4xpp, ABS, elektryka i inne dodatki). Po sprowadzeniu do kraju wystąpiły problemy z legalizacją butli. Samochód posiada fabryczną instalację, która rok temu przeszła przegląd TUV w Niemczech. Jednak to nic nie dało. W związku z tym musiałem się zwrócić do odpowiedniego zakładu w Poznaniu, gdzie odczytano producenta oraz numery butli. Następnie napisałem maila do producenta butli - firmy FABER, z prośbą o przesłanie certyfikatów na butle, których posiadałem numery. NIESAMOWITE, ale na następny dzień otrzymałem wiadomość z firmy FABER, że owe certyfikaty zostały przesłane do Fiata do Bielska, gdzie otrzymałem odpowiednie namiary i skąd zostały mi one udostępnione. Pozostała tylko kolejna wizyta w stacji w Poznaniu, przegłąd i legalizacja (koszt około 600zł), do tego oczywiście normalny przegląd.
Piszę to dlatego, iż wiem, że niektórzy posiadają spore problemy z zalegalizowaniem w Polsce auta na CNG, jednak jak widać nie taki diabeł straszny (przynajmniej w przypadku Multipli).
Obecnie mam stały dowód, gdzie jest wpisane CNG.
Teraz chciałbym troszkę napisać o aucie. Otóż moim zdaniem jest to na chwilę obecną najbardziej korzystny samochód osobowy na CNG. 3 butle umieszczone pod podwoziem, nie ingerują w przestrzeń auta, oferując spory zasięg. Otóż na trasie przy pełnych butlach jestem w stanie zrobić nawet do 500km!! Przy mojej jeździe z nieco cięższą nogą zazwyczaj robie około 400km-450km po zatankowaniu do pełna. Jest to wynik w cyklu pozamiejskim. Butle posiadają pojemność około 26kg (wiadomo, wszystko zależy od stopnia sprężenia). Jeżeli chodzi o silnik, posiada on 11 koni mniej, pracując na gazie (na benzynie generuje 103KM). Auto nie jest mistrzem sprintu, jednak wystarcza do przemieszczania. Przyspieszenie do 100km/h w granicach 15sekund (na benzynie około 13.5s). Prędkość maksymalna na gazie, jaką udało mi się osiągnąć na niemieckiej autostradzie to 168km/h, jednak było to mało komfortowe uczucie. Do 140km/h autkiem na gazie można spokojnie podróżować. Jedynym mankamentem jest dość głośny silnik. Generalnie motor na gazie powinien pracować ciszej, niż na benzynie, jednak w przypadku multipli słychać wyraźne trykotanie, jakby z dieslu (na forum niemieckim wyczytałem, że jest to normalny objaw pracujących zaworów, po prostu te modele tak mają).
Wspomne jeszcze o kosztach. Przy mojej jeździe na trasie w granicach 110-140km/h samochód pali średnio 6kg gazu, co przy cenie 2.45zł/kg daje w zaokrągleniu 15zł za 100km. Przy spokojnieszej jeździe można zejść do 5kg. W mieście spalanie wzrasta do 8-9kg.
Obecnie nie widzę innego autka, które oferowałoby wystarczającą, klimatyzowaną przestrzeń dla 6 osób, w razie potrzeby potrafiącego zamienić się w małą bagażówke, którym przejechanie kosztowałoby 15zł za 100km.
Jedynym konkurentem wydaje się być Opel Zafira. Jednak w przypadku Zafiry zasięg na pełnych butlach wynosi około 250km, co w Polsce, biorąc pod uwagę małą ilość stacji, jest dużym mankamentem.
Jeżeli chodzi o awaryjność, to od 20go czerwca 2007 zrobiłem Multiplą 9000km (~95% przebiegu na gazie) i nic złego się nie dzieje.
Bardzo ważną rzeczą jest regularne kontrolowanie poziomu oleju. Przez te 9000km musiałem dolać litr oleju, co nie wydaje się odbiegać od normy przy tego typu autach.
Podsumowując, jeżeli ktoś szuka niedrogiego auta na CNG, które przy okazji zaoferuje dużą przestrzeń, poziom bezpieczeństwa i dobre prowadzenie (Multipla jest bardzo szeroka, a butle umieszczone pod podwoziem gwarantują jeszcze lepsza przyczepność), to polecam właśnie tego Fiata. Na naszym rynku pojawiają się egzemplarze z 2000-2002 roku za około 22.000zł. Myślę, że jest to dobra alternatywa. A wygląd.... Coż o gustach się nie dyskutuje Ja osobiście się przyzwyczaiłem do wyglądu tego auta Dodam, że każdy kto usiądzie w środku, szybko zmienia negatywne nastawienie do tego samochodu.
Jeżeli ktoś będzie miał jakieś pytania odnośnie eksploatacji, postaram się odpowiedzieć.
Pozdrawiam