Pomiar kompresji
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Pomiar kompresji
witam,
Drodzy, przymierzam się do pomiaru kompresji w swojej Astrze (Z16YNG) - przebieg ok 260k. 2004r.
Szczerze powiem, że będę to robił pierwszy raz i byłbym wdzięczny za wszelkie cenne uwagi i wskazówki tak abym mógł uniknąć ewentualnych niespodzianek. Sprzęt jakim dysponuję:
- klucz do świec
- torxy i inne
- manometr
Drodzy, przymierzam się do pomiaru kompresji w swojej Astrze (Z16YNG) - przebieg ok 260k. 2004r.
Szczerze powiem, że będę to robił pierwszy raz i byłbym wdzięczny za wszelkie cenne uwagi i wskazówki tak abym mógł uniknąć ewentualnych niespodzianek. Sprzęt jakim dysponuję:
- klucz do świec
- torxy i inne
- manometr
-
- Moderator
- Posty: 1363
- Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
- CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
- Lokalizacja: W-wa
Re: Pomiar kompresji
Nie wiem, co miałeś na myśli pisząc "manometr", bo do pomiaru ciśnienia w cylindrze używa się specjalnego przyrządu. Przykład: http://tooles.pl/tester-cisnienia-miern ... o_540.html
Warto też mieć końcówki gwintowane do tego przyrządu (są w komplecie), które wkręca się w miejsce świecy. Nie trzeba wtedy wciskać z dużą siłą gumowej końcówki, tylko wkręca się końcówkę przyrządu w gniazdo świecy i łączy wężem z przyrządem.
Ciśnienie w całkowicie sprawnym silniku Z16YNG po kilku obrotach rozrusznikiem powinno przekroczyć 20 bar, czyli skalę przyrządu. U mnie po 200 tys. km w dwóch cylindrach przekracza 20 bar, w trzecim jest 18 bar, a w czwartym 16 bar. Silnik mimo to działa doskonale.
Świece i przejściówkę należy wkręcać kluczem dynamometrycznym. Gwint w głowicy jest aluminiowy, więc zbyt duża siła zerwie ten gwint.
Warto też mieć końcówki gwintowane do tego przyrządu (są w komplecie), które wkręca się w miejsce świecy. Nie trzeba wtedy wciskać z dużą siłą gumowej końcówki, tylko wkręca się końcówkę przyrządu w gniazdo świecy i łączy wężem z przyrządem.
Ciśnienie w całkowicie sprawnym silniku Z16YNG po kilku obrotach rozrusznikiem powinno przekroczyć 20 bar, czyli skalę przyrządu. U mnie po 200 tys. km w dwóch cylindrach przekracza 20 bar, w trzecim jest 18 bar, a w czwartym 16 bar. Silnik mimo to działa doskonale.
Świece i przejściówkę należy wkręcać kluczem dynamometrycznym. Gwint w głowicy jest aluminiowy, więc zbyt duża siła zerwie ten gwint.
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
Manometr miałem na myśli przyrząd taki jak wskazales. Są 2 końcówki M14 i M18 - pytanie która będzie pasować? Co do samego pomiaru to:
- na zimnym czy na gorącym silniku
- na gazie czy PB
- jeśli na PB to czy odłączać gdzieś zasilanie pompy paliwa ?
- na zimnym czy na gorącym silniku
- na gazie czy PB
- jeśli na PB to czy odłączać gdzieś zasilanie pompy paliwa ?
-
- Moderator
- Posty: 1363
- Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
- CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
- Lokalizacja: W-wa
Re: Pomiar kompresji
1. M14, porównaj dla pewności z wykręconą świecą. Do pomiaru wykręca się wszystkie cztery świece.
2. Sprawdzaliśmy z Rumcajsem na uruchomionym przez minutę, praktycznie zimnym.
3. Na gazie j/w.
2. Sprawdzaliśmy z Rumcajsem na uruchomionym przez minutę, praktycznie zimnym.
3. Na gazie j/w.
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
A próbę olejową to jak wykonać ?
-
- Posty: 240
- Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
- CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Pomiar kompresji
danielsonn,
ja bym zaczął od tego nie jak a kiedy.
Jeśli dostaniesz rezultaty takie jak np. podał Tigercng, to na trzecim i czwartym cylindrze można wykonać próbę olejową. Jeśli jednak uzyskasz na wszystkich cylindrach zbliżone ciśnienie i to jeszcze w okolicach prawidłowego do przebiegu, czyli np. 20 bar, to nie ma sensu i potrzeby.
Po co robi się próbę olejową ?
W przypadku niskiego ciśnienia w cylindrze, próba ma pomóc w ustaleniu przyczyny, zużyte pierścienie czy wypalone zawory.
Ze względu na kształt tłoka silnika CNG, nie wystarczy ot tak po prostu "nalać " strzykawką oleju przez gniazdo świec. W zależności od tego czym dysponujesz do strzykawki można skorzystać z długiej igły, tzw punkcyjnej lub rurki igielitowej w połączeniu z kawałkiem drutu.
Trzeba tak uformować to co wprowadzimy do cylindra, aby dało się końcem dotknąć ścianki, aby te kilka ml oleju spłynęło nie na tłok, tylko po ściance na pierścienie.
Po takiej operacji szybciutko montujesz przyrząd i kręcisz rozrusznikiem.
Jeśli nastąpi znaczący wzrost ciśnienia, np z 16 na 20 bar można podejrzewać zużycie pierścieni.
Przy braku zmian lub zmianie o 1 bar obstawiamy zawory.
Tak to mniej więcej wygląda.
Rumcajs
ja bym zaczął od tego nie jak a kiedy.
Jeśli dostaniesz rezultaty takie jak np. podał Tigercng, to na trzecim i czwartym cylindrze można wykonać próbę olejową. Jeśli jednak uzyskasz na wszystkich cylindrach zbliżone ciśnienie i to jeszcze w okolicach prawidłowego do przebiegu, czyli np. 20 bar, to nie ma sensu i potrzeby.
Po co robi się próbę olejową ?
W przypadku niskiego ciśnienia w cylindrze, próba ma pomóc w ustaleniu przyczyny, zużyte pierścienie czy wypalone zawory.
Ze względu na kształt tłoka silnika CNG, nie wystarczy ot tak po prostu "nalać " strzykawką oleju przez gniazdo świec. W zależności od tego czym dysponujesz do strzykawki można skorzystać z długiej igły, tzw punkcyjnej lub rurki igielitowej w połączeniu z kawałkiem drutu.
Trzeba tak uformować to co wprowadzimy do cylindra, aby dało się końcem dotknąć ścianki, aby te kilka ml oleju spłynęło nie na tłok, tylko po ściance na pierścienie.
Po takiej operacji szybciutko montujesz przyrząd i kręcisz rozrusznikiem.
Jeśli nastąpi znaczący wzrost ciśnienia, np z 16 na 20 bar można podejrzewać zużycie pierścieni.
Przy braku zmian lub zmianie o 1 bar obstawiamy zawory.
Tak to mniej więcej wygląda.
Rumcajs
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
Dziękuję za wszystkie wskazówki. W weekend będę walczył. Mam nadzieje ze świece nie będą stawiać dużego oporu. PS. Czy przed odkręcaniem popsikac wd40 ? PS 2. Czy 18-20 bar to nie za dużo? Jakie powinno być katalogowe ?
-
- Posty: 240
- Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
- CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Pomiar kompresji
danielsonn,
Twoja dociekliwość zdopingowała mnie do sięgnięcia do dokumentacji warsztatowej Opla.
Moje i zapewne Tigera odpowiedzi oparte były o doświadczenia praktyczne a nie o to co podaje Opel.
Na nieszczęście dokument o sprawdzaniu ciśnienia w silnikach benzynowych jest mocno wiekowy ( -98 ) i nasz silnik gazowy został tam dołączony chyba lekko na siłę.
Najważniejsze :
- Opel zaleca wykonanie pomiaru na ciepłym silniku ( 80 st. C )
- Dla siników gazowych zaleca zdemontowanie przepustnicy
- Zaleca zdemontowanie przekaźników od paliwa ( gaz i benzyna )
- użycie przyrządu o zakresie pomiarowym min. 17,5 bata.
- min 4 sek kręcenia rozrusznikiem.
- po wykonanym pomiarze świece dokręcić siłą 25 Nm.
Co do ciśnień, nie ma nigdzie żadnej tabelki, ile powinno być ( ile jest dobrze a ile jest źle ).
Jedyna informacja odnośnie ciśnienia brzmi " Różnica ciśnienia pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna przekraczać 1 bar "
Tyle w temacie.
Rumcajs
Twoja dociekliwość zdopingowała mnie do sięgnięcia do dokumentacji warsztatowej Opla.
Moje i zapewne Tigera odpowiedzi oparte były o doświadczenia praktyczne a nie o to co podaje Opel.
Na nieszczęście dokument o sprawdzaniu ciśnienia w silnikach benzynowych jest mocno wiekowy ( -98 ) i nasz silnik gazowy został tam dołączony chyba lekko na siłę.
Najważniejsze :
- Opel zaleca wykonanie pomiaru na ciepłym silniku ( 80 st. C )
- Dla siników gazowych zaleca zdemontowanie przepustnicy
- Zaleca zdemontowanie przekaźników od paliwa ( gaz i benzyna )
- użycie przyrządu o zakresie pomiarowym min. 17,5 bata.
- min 4 sek kręcenia rozrusznikiem.
- po wykonanym pomiarze świece dokręcić siłą 25 Nm.
Co do ciśnień, nie ma nigdzie żadnej tabelki, ile powinno być ( ile jest dobrze a ile jest źle ).
Jedyna informacja odnośnie ciśnienia brzmi " Różnica ciśnienia pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna przekraczać 1 bar "
Tyle w temacie.
Rumcajs
-
- Moderator
- Posty: 1363
- Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
- CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
- Lokalizacja: W-wa
Re: Pomiar kompresji
Warto popsikać sprężonym powietrzem, aby usunąć ewentualne zanieczyszczenia (np. piasek) które potem mogą się dostać do cylindra przez otwór świecy. Nie słyszałem, aby ktoś psikał tam WD40.danielsonn pisze:Czy przed odkręcaniem popsikac wd40 ?
??? - tam nie ma żadnej regulacji ciśnienia, dzięki któremu można by je obniżyć.danielsonn pisze:Czy 18-20 bar to nie za dużo?
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
Pytanie czy powinienem się kierować teorią, mam tutaj na myśli demontaż przepustnicy i przekaźników ?
-
- Posty: 240
- Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
- CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Pomiar kompresji
Zalecenia dokumentacji fabrycznej bardzo łatwo wytłumaczyć i podjąć decyzję odnośnie zastosować się czy też nie.
Ad. przekaźniki - względy bezpieczeństwa, chodzi o to aby w momencie kręcenia rozrusznikiem nie było wtryskiwane paliwo. W małym pomieszczeniu z palącym papierosa mechanikiem mogłoby wyglądać nieciekawie.
Firma Opel musi promować i przestrzegać zasad bezpieczeństwa i tyle.
Ad. przepustnica - chodzi o to aby zapewnić silnikowi jak najlżejsze ssanie. Moim zdaniem ten sam, albo bardzo zbliżony efekt, dostaniemy jeśli najpierw naciśniemy pedał gazu a dopiero później zaczniemy kręcić rozrusznikiem. Celem zmniejszenia oporów ssania można jeszcze wcześniej zdjąć rurę dolotową do przepustnicy.
Ad. przekaźniki - względy bezpieczeństwa, chodzi o to aby w momencie kręcenia rozrusznikiem nie było wtryskiwane paliwo. W małym pomieszczeniu z palącym papierosa mechanikiem mogłoby wyglądać nieciekawie.


Ad. przepustnica - chodzi o to aby zapewnić silnikowi jak najlżejsze ssanie. Moim zdaniem ten sam, albo bardzo zbliżony efekt, dostaniemy jeśli najpierw naciśniemy pedał gazu a dopiero później zaczniemy kręcić rozrusznikiem. Celem zmniejszenia oporów ssania można jeszcze wcześniej zdjąć rurę dolotową do przepustnicy.
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
Chyba wszystko juz wiem, w sobotę zaatakuje temat. Nie będę palił, zdejmę rurę a wszystko na wolnym powietrzu. Dziękuję za cenne wskazówki.
-
- Posty: 65
- Rejestracja: czw sty 03, 2013 21:18
- CNG car: Astra 2 1,6 CNG
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar kompresji
No i po zabiegu. Pomiar niestety na zimnym i wyniki: 17, 19, 15, 16. Sprawdzałem 2 razy zabrakło czasu na próbę olejową.