CNG Forum - gaz ziemny w Twoim aucie

Forum użytkowników pojazdów zasilanych CNG/LNG w Polsce. Partner Międzynarodowej Sieci Społeczności CNG/LNG
Teraz jest Śr sie 22, 2018 09:40

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: So lip 25, 2009 12:53 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Obrazek

Trzeci przewoźnik na eko-gazie?

Nie Mobilis, nie MPK, a prawdopodobnie Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego będzie od stycznia wozić krakowian na sześciu liniach autobusowych. Po Krakowie będzie jeździć kilkadziesiąt napędzanych ekologicznym gazem autobusów.

W piątek Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosi wyniki przetargu na obsługę sześciu miejskich linii autobusowych. Do konkursu zgłosiło się pięć firm specjalizujących się w przewozach pasażerskich. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że największe szanse na zwycięstwo ma właśnie PTS. Z wyliczeń ekspertów forum internetowego "Komunikacja w Krakowie" wynika bowiem jednoznacznie, że to właśnie ta firma zbierze najwięcej punktów, zostawiając w tyle konkurentów.

Dlaczego? Szanse PTS-u zwiększa ekologia. Przewoźnik zadeklarował, że jego autobusy będą napędzane wyłącznie ciekłym gazem LNG, a za takie rozwiązanie można zdobyć 10 proc. punktów w przetargu. Zaletą LNG w porównaniu z gazem sprężonym (CNG) jest przede wszystkim jego mniejsza objętość i duża czystość, co sprawia, że silniki zużywają się dużo wolniej.

Problem w tym, że nie ma w Europie autobusów przegubowych, w których zastosowano taką technologię. Pracuje nad nimi dopiero firma Solbus z Solca Kujawskiego, z którą PTS ma zamiar podpisać umowę na dostawę pojazdów. Według znawców tematu projektanci mogą nie zdążyć z homologacją prototypu do 2010 r., a wtedy nowe autobusy mają wyjechać na krakowskie ulice. - Nie ma się czego obawiać - uspokaja Jakub Śliżak, dyrektor handlowy zakładów Solbus. - Jeżeli PTS wygra przetarg, to bez problemu zdążymy z dostawą pojazdów. Starania o homologację trwają, dostaniemy ją jeszcze przed końcem roku - zapewnia.

W razie wygranej PTS będzie musiało wybudować również stację paliw, w której da się zatankować LNG. W Polsce istnieje dopiero jeden taki obiekt. - Nie chcę dzielić skóry na niedźwiedziu, ale jeżeli podpiszemy umowę z ZIKiT-em, to takie miejsce powstanie - potwierdza Karol Koneczny, dyrektor ds. ekonomii PTS-u. Nowy przewoźnik będzie obsługiwał linie 105 (405), 115, 122, 153, 174 i 182. Jego pojazdy wyjadą na ulice w styczniu 2010 r.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków
---

Wklejam jeszcze link do dyskusji na forum komunikacyjnym Krakowa, który możecie znaleźć tutaj.

Moim zdaniem autobusy na LNG w Polsce to wciąć mrzonka. Pomijam eksploatację autobusu Solbusa w Ostrowie Wielkopolskim, gdyż jest ona czysto doświadczalna. Tam autobus jest tankowany nie na ogólnodostępnej stacji, lecz przy zakładach gazowych.

Nawet jeśli wygra przewoźnik mający wozić pasażerów na LNG to będzie musiał się wycofać, gdyż nie będzie w stanie zapewnić paliwa do tych autobusów...

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt lip 28, 2009 15:50 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Obrazek
Ekoautobusy najlepsze dla Krakowa

Przetarg na obsługę sześciu miejskich linii autobusowych wygrało Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego. Jeśli nie zostanie on unieważniony, to w styczniu na ulice wyjadą biało-niebieskie pojazdy marki Solbus.

PTS będzie trzecim - po Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym i warszawskim Mobilisie - przewoźnikiem obsługującym linie autobusowe w Krakowie. Biało-niebieski solbusy będą jeździć na liniach 105 (405), 115, 122, 153, 174 i 182.

Co prawda zwycięska oferta nie była najtańsza, ale - jak zapewnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu - ekologiczna. - PTS będzie woził pasażerów autobusami napędzanymi gazem sprężonym LNG. Na pewno zyskamy na czystości powietrza w mieście - wyjaśnia.

Technologia zasilania autobusów miejskich takim typem paliwa to nowość. - Zdajemy sobie sprawę, że będziemy prekursorami takiego napędu w Polsce. Nie sądzę jednak, byśmy mieli z naszymi autobusami większe problemy. W styczniu wszystkie wyjadą na swoje trasy - zapewnia Karol Koneczny, dyrektor ds. ekonomicznych PTS-u.

Więcej wątpliwości mają przedstawiciele Mobilisa i MPK. Pierwszy przewoźnik na pewno oprotestuje wyniki przetargu, drugi wciąż się zastanawia. - ZIKiT zakładał, że na cały kontrakt wyda ok. 107 mln zł, PTS przedstawił ofertę o 1,6 mln zł droższą. Na tej podstawie chcemy doprowadzić do unieważnienia konkursu - zapowiada Ireneusz Hyra, rzecznik Mobilisa. Zdaniem Mirosława Chrapusty, radcy prawnego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, taki zapis może być przesłanką do unieważnienia, choć nie musi. - Rozwiązaniem może być po prostu zwiększenie postulowanej kwoty o tę różnicę i wygospodarowanie dodatkowych środków z budżetu miasta, a wtedy wszystko będzie w porządku - uważa.

- Takie zabiegi nie będą konieczne - prostuje Pyclik. - PTS zapewne zmieści w tej sumie, bo od początku zakładaliśmy jej stopniową rewaloryzację - wyjaśnia i dodaje, że z ostatecznymi decyzjami trzeba poczekać do momentu wpłynięcia protestów.

Jeżeli wyniki przetargu utrzymają się, 1 stycznia 2010 roku na krakowskich ulicach pojawi się 30 biało-niebieskich autobusów marki Solbus.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków
---
Jestem ciekaw, gdzie te autobusy będą w Krakowie tankować. Przecież inwestycja w pojazdy zasilane LNG niesie ze sobą budowę stacji tankowania tego paliwa. Czyżby od 1 stycznia 2010 roku w Krakowie zostanie otworzona pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania LNG?

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So sty 02, 2010 11:45 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Nowy przewoźnik miejski od kwietnia
2009-11-13, dziennikpolski24.pl

Ponad trzy miesiące temu wskazano zwycięzcę przetargu na obsługę siedmiu linii autobusowych w Krakowie, ale dopiero w październiku został rozstrzygnięty protest dotyczący wyników przetargu. Ostatecznie w miniony wtorek Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podpisał umowę z Przedsiębiorstwem Transportu Samochodowego na obsługę siedmiu linii autobusowych w Krakowie od stycznia. Jednak wczoraj PTS złożył wniosek o podpisanie aneksu do umowy, według którego jego autobusy pojawiłyby się na krakowskich ulicach od kwietnia.

- We wtorek podpisaliśmy umowę z PTS, która przewiduje, że firma rozpocznie pracę od stycznia. Już wtedy PTS sygnalizował jednak, że prawdopodobnie będzie się starał o zmianę terminu. I wczoraj rano wpłynął wniosek, by przesunąć termin rozpoczęcia obsługiwania linii na 1 kwietnia - powiedział nam Michał Pyclik z ZIKiT. - Decyzji jeszcze nie ma, ale najprawdopodobniej wniosek zostanie zaakceptowany, gdyż opóźnienie sfinalizowania procedury przetargowej było niezależne od obu stron.

Autobusy na gaz LNG będą najprawdopodobniej droższe o 20 - 30 procent od standardowych. - Wystąpiliśmy już do ministrów gospodarki oraz finansów o to, by nie było akcyzy na gaz LNG, podobnie jak to jest w przypadku sprężonego gazu CNG, który został z niej zwolniony - dodaje Antoni Śliżak. - W przypadku LNG akcyza wynosi teraz aż 695 zł na tonie. Do tej pory praktycznie i tak nie miała znaczenia, gdyż właściwie dopiero teraz pojawią się pojazdy na taki gaz. A zgodnie z przepisami paliwa alternatywne mogą być zwolnione z akcyzy.

- Eksploatacja takich nietypowych autobusów będzie najprawdopodobniej droższa, ale liczmy właśnie na to, że koszty paliwa to zrekompensują - mówi Karol Koneczny.

Źródło: krakow4u.pl

Czyli autobusy zasilane LNG w Krakowie pojawią się dopiero w kwietniu. Jestem ciekaw, jak będą wyglądały koszty eksploatacyjne tych autobusów. Chyba jednak nie tak atrakcyjne, skoro starają się o zawieszenie akcyzy dla tego paliwa.

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 26, 2010 21:54 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Obrazek

PTS Kraków: przygotowania idą zgodnie z planem

O zbliżającym się wielkim dniu dla Przedsiębiorstwa Transportu Samochodowego z Krakowa oraz dla nowych autobusów Solbus SM12/18 LNG rozmawialiśmy z Karolem Konecznym, dyrektorem ds. ekonomicznych PTS.

1 kwietnia br. PTS Kraków ma rozpocząć obsługę linii komunikacji miejskiej w Krakowie i to autobusami zasilanymi na skroplony gaz ziemny. O tym zbliżającym się wielkim dniu dla firmy oraz dla nowych autobusów Solbus SM12/18 LNG rozmawialiśmy z Karolem Konecznym, dyrektorem ds. ekonomicznych PTS.

InfoBus.pl: W ostatnim czasie pojawiło się w lokalnej prasie kilka artykułów, które wieszczyły, że 1 kwietnia nie wystartujecie z obsługą linii w Krakowie. Jak jest naprawdę?

Karol Koneczny, dyrektor ds. ekonomicznych PTS Kraków: Niekiedy cały problem z mediami i artykułami tego typu polega na tym, że dziennikarze mają już z góry upatrzony koncept i za wszelką cenę chcą go potwierdzić…Przepis na notkę - do której ani się przyczepić, ani przyłączyć - jest stosunkowo prosty: do kotła z publicznymi zamówieniami wrzuć garść luźno powiązanych informacji, podgrzej szczyptę konkurencji, a następnie zamieszaj szybko i niedokładnie.

Odpowiadając jednak poważniej nie ukrywam, że nie idzie nam wcale łatwo, na co zresztą byliśmy przygotowani. Nie rozpieszcza nas ani pogoda lokalnie, ani klimat gospodarczy globalnie, co przecież nie pozostaje bez wpływu na nas i naszych dostawców. Jest problem z dostępem do pieniądza, do kredytu kupieckiego –firmy darzą się bardzo ograniczonym zaufaniem i organizacyjnie cały proces wyraźnie się przeciąga. W żadnym jednak razie nie potwierdzam zarzutu, że nie będziemy gotowi na czas. A przynajmniej nie przyjmujemy takiego stanowiska do wiadomości. Tym bardziej, że nasz harmonogram wciąż się dopina, a nasi główni kontrahenci - czyli Solbus i KRI - bezustannie deklarują terminowość dostaw. Na przełomie lutego i marca zamierzamy odebrać pierwszą partię 10 autobusów, a następne w kilkunastodniowych odstępach czasu, tak by na ostatni weekend przed rozpoczęciem przewozu mieć je wszystkie na terenie naszej bazy. Od dostawcy gazu mamy potwierdzenie, że jeśli aura nam nie popuści, to zapewni on rozwiązanie czasowe, czyli paliwo ze stacji mobilnej. Potwierdzeniem pozytywnego stanu rzeczy niech będzie fakt, że domknęliśmy już kwestię finansowania pojazdów, a przecież instytucje finansowe nie są ostatnio skore do angażowania się w zbyt ryzykowne przedsięwzięcia.

Reasumując, jesteśmy na etapie wdrażania projektu i jeszcze wiele może się zdarzyć, wobec czego nie mogę na tę chwilę zapewnić, że dokładnie wszystko przebiegnie bez zakłóceń. Jednak ocena sytuacji jest co najmniej poprawna i jest zdecydowanie za wcześnie, by rozpatrywać czarne - czy choćby rezerwowe - scenariusze.

InfoBus.pl: Bardzo nas to cieszy. A jak wygląda kwestia rekrutacji kierowców do obsługi linii w Krakowie i ich szkoleń w związku z eksploatacją autobusów gazowych?

Karol Koneczny: Jesteśmy teraz w trakcie analizy i weryfikacji zebranych zgłoszeń do pracy, zarówno kierowców, jak i mechaników oraz obsługi pomocniczej. Oczekujemy, że w najbliższych tygodniach przyjmiemy do pracy około 60 osób, a w połowie marca skompletujemy całą załogę. Wtedy też przewidujemy główny etap procesu szkoleniowego. Znakomita część kandydatów to osoby czynne zawodowo i pozostające w tej chwili w stosunku pracy, więc ich wcześniejsze zaangażowanie nie jest możliwe ani ekonomicznie uzasadnione.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Źródło: infobus.pl

_________________
Karol Wieczorek


Ostatnio edytowano Pt lut 26, 2010 21:54 przez administrator, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 27, 2010 08:57 
Offline
Moderator

Posty: 1351
Lokalizacja: W-wa
Auto CNG: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Zdaje się przełom lutego i marca właśnie mamy. Czy komuś coś wiadomo o odebraniu tych 10 autobusów?

Od początku podchodziłem bardzo sceptycznie do tego eksperymentu. W Europie ten rodzaj paliwa w transporcie publicznym jest wyjątkową rzadkością. Wszędzie króluje CNG. Zapewne nie bez powodu - ekonomia.

Tym niemniej życzę powodzenia PTSowi.
Oby jednak nie zakończyło się przerabianiem tych autobusów na CNG lub na diesla.


Ostatnio edytowano Cz sty 01, 1970 02:00 przez tigercng, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N lut 28, 2010 00:11 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Na odbywających się ostatnio targach CNG&LPG show (na których nota bene w ogóle nie było CNG), mieliśmy możliwość rozmowy z przedstawicielami firmy Krio, która wznosi stację tankowania LNG dla PTS Kraków.

Przedstawiciel zapewniał, że początek kwietnia jest jak najbardziej realnym terminem ruszenia na trasy autobusów zasilanych LNG. Na pewno pojawią się autobusy krótkie, 12 metrowe. Niewiadomą kwestią są dłuższe zestawy przegubowe o długości 18 metrów.

Trzeba przyznać, że jest to rozwiązanie pionierskie w skali kraju i Europy. Jednak z oceną całego projektu musimy poczekać. Wiele będzie zależało od tego, czy MF zdecyduje się znieść podatek akcyzowy, jakim jest obłożone LNG i w jakim czasie uda się znaleźć podstawy ekonomiczne dla tego przedsięwzięcia. Bo niestety nie spodziewam się rychłej zmiany nastawienia władz jakiegokolwiek szczebla dla rozwiązań ekologicznych.

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N lut 28, 2010 09:22 
Offline
Moderator

Posty: 1351
Lokalizacja: W-wa
Auto CNG: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Firma nazywa się KRI (nie Krio). Ja też rozmawiałem na tych targach z Panem z tej firmy, i wyraźnie była mowa o końcu kwietnia. Widać więc, że te terminy mogą ulec zmianie.

Stacja ma powstać na terenie PTS i niestety nie będzie tam możliwości tankowania CNG. W dalszej przyszłości, jeśli np. PTS zakupi autobusy na CNG to taka opcja jest jak najbardziej możliwa.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn mar 29, 2010 18:26 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Obrazek

Kraków: Czy PTS wyjedzie na ulice 1 kwietnia?

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu otrzymał informację, że konsorcjum firm PTS SA w Krakowie oraz PKS Chojnice nie wystartuje z obsługą linii komunikacyjnych zgodnie z terminem - czyli 1 kwietnia.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu otrzymał informację, że konsorcjum firm PTS SA w Krakowie oraz PKS Chojnice nie wystartuje z obsługą linii komunikacyjnych zgodnie z terminem - czyli 1 kwietnia. Przypomnijmy, że to konsorcjum wygrało w ubiegłym roku przetarg na obsługę 7 linii autobusowych, oferując autobusy zasilane LNG wyprodukowane przez firmę Solbus (ok. 30 autobusów przegubowych i 12 metrowych). Zgodnie ze specyfikacją przetargową praca miała być podjęta od 1 stycznia 2010 jednak już po ogłoszeniu wyników krakowski ZIKiT przesunął termin rozpoczęcia realizacji zamówienia na 1 kwietnia 2010 roku. Prawdopodobnie przyczyną przesunięcia terminu nie podjęcia pracy przez konsorcjum PTS SA i PKS Chojnice jest nie dostarczenie autobusów przez Solbus oraz kłopoty techniczne związane z tankowaniem LNG.

Źródło: infobus.pl

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn kwi 26, 2010 09:08 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Film z pożaru
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7RYdKHaQoDM[/youtube]

W piątek wieczorem spłonął autobus Solbus SM 12 LNG, który miał jeździć po ulicach
Krakowa od czerwca. Jednak zadziwia, w jaki sposób przedstawiają sprawę media.
Zamieszczam dwie próby przedstawienia wydarzeń wydanych przez jeden tytuł prasowy...

-----
INFORMACJA RZETELNA
Obrazek
W Stryszku spłonął autobus. Nie było ofiar
2010-04-23, mc

Obrazek
Fotografia Tymon Markowski / Agencja Gazeta, źródło

Miał być jednym z pierwszych autobusów w kraju i Europie zasilanych gazem ziemnym. Spłonął na drodze pod Bydgoszczą, jak zapałka. Ogień przedostał się także na pobliski las
Nowy autobus firmy Solbus wyprodukowany w Solcu Kujawskim wykonywał w piątek pierwszą jazdę testową. Oprócz kierowcy w wozie było 15 pracowników technicznych. Gdy dojechali w okolice Stryszka, w środku pojawił się dym. Krótko potem autobus stanął w ogniu. Wszyscy zdążyli uciec. Nikomu nic się nie stało.


- Na szczęście w momencie, kiedy autobus się zapalił, zadziałały zawory w zbiornikach gazowych - wyjaśnia kpt. Jacek Ładziński, oficer dyżurny straży pożarnej w Bydgoszczy. - Gaz ziemny, który się uwolnił, podsycił pożar, ale nie doszło do wybuchu zbiorników z trzystoma litrami paliwa. Dzięki odpowiedniej technologii w momencie krytycznym zaczyna parować, wydostaje się zaworem nadmiarowym umieszczonym nad autobusem. Nie ma prawa wybuchnąć - wyjaśnia Antoni Śliżak, prezes soleckiej fabryki, który był na miejscu zdarzenia. Autobus o wartości ponad 1 mln zł był ubezpieczony.

Dlaczego się zapalił? - Pękł wąż wysokociśnieniowy w instalacji napędu wentylatora - wyjaśnia Śliżak.

Według strażaków pożar wyglądał dramatycznie: - Guma, siedzenia, tworzywa sztuczne, wszystko paliło się błyskawicznie. Kiedy przyjechaliśmy na miejsce, po autobusie został już tylko stelaż. Palił się około 10 minut.

Policja prowadzi śledztwo w sprawie przyczyn wybuchu pożaru. Własne postępowanie wyjaśniające prowadzi też dyrekcja Fabryki Autobusów w Solcu Kujawskim.

Firma obecnie realizuje ważny kontrakt. Rozpoczęła produkcję ponad trzydziestu autobusów zasilanych gazem ziemnym. Wszystkie mają trafić do przewoźnika z Krakowa. - Ten, który spłonął, był numerem siedem - mówi prezes. - To jednak nie była szczęśliwa siódemka.

Źródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz


-----
INFORMACJA NIERZETELNA
Obrazek

Miał jeździć po Krakowie, spłonął w 10 minut
Gazeta Wyborcza Kraków, 26.04.2010, Piotr Hamarnik, mc

Jeden z autobusów miejskich, który od czerwca miał wozić pasażerów po Krakowie, w piątek wyjechał na jazdę próbną. Pojazd stanął w ogniu. Kilka minut wystarczyło, by zostały z niego tylko felgi i zarys karoserii


Solbus SM12 LNG ma zrewolucjonizować rynek autobusów miejskich w Polsce. To pierwszy produkowany na masową skalę pojazd napędzany skroplonym gazem LNG. Nad Wisłą nikt z tej przyjaznej środowisku technologii jeszcze nie korzysta. W 2008 roku prototyp pojazdu otrzymał homologację niezbędną do rozpoczęcia masowej produkcji.

Pierwszy przewoźnik, który zdecydował się zakupić nowatorski tabor, to krakowskie Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego, które w zeszłym roku wygrało przetarg na obsługę kilku miejskich linii autobusowych. 31 solbusów miało się pojawić na krakowskich ulicach w kwietniu. Termin nie został dotrzymany, bo homologacje dostały tylko krótsze, 12-metrowe pojazdy. O pozwolenie na eksploatację przegubowców (ma ich być 15) fabryka dopiero się stara.

Organizator przetargu, czyli Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, dał przewoźnikowi jeszcze dwa miesiące na dopięcie formalności i rozpoczęcie pracy. Jeżeli i ta data zostanie przekroczona, to wielomilionowy kontrakt przepadnie. PTS zapewnia jednak, że do czerwca zdąży i zacznie jeździć dla krakowian. Problem w tym, że Solbus może stracić uzyskane wcześniej pozwolenia. W piątek podczas jazdy testowej spłonął jeden z 12-metrowców, który za dwa miesiące miał się pojawić pod Wawelem. Jechał nim kierowca z 15 inżynierami. Pękł wąż wysokociśnieniowy w instalacji napędu wentylatora. Chwilę później kabinę wypełnił dym, a po kilku minutach pojazd stał w ogniu. Na szczęście wszyscy pasażerowie się ewakuowali.

- Guma, siedzenia, tworzywa sztuczne, wszystko spaliło się w 10 minut. Kiedy przyjechaliśmy na miejsce, po autobusie został już tylko stelaż. Na szczęście nie doszło do wybuchu paliwa - opowiadał jeden ze strażaków. Przedstawiciele Solbusa utrzymują, że ich autobusy są w pełni bezpieczne. - Dzięki odpowiedniej technologii w momencie krytycznym gaz trzymany w zbiornikach zaczyna parować. Wydostaje się zaworem nadmiarowym umieszczonym nad autobusem. Nie ma prawa wybuchnąć, a taka awaria może się zdarzyć w każdym pojeździe - uspokaja Antoni Śliżak, prezes soleckiej fabryki.

Z nieoficjalnych informacji, do których dotarła "Gazeta", wynika, że Instytut Transportu Samochodowego może jednak cofnąć homologację autobusom Solbusa. Wtedy przetarg na obsługę linii autobusowych, które miał przejąć PTS, trzeba będzie rozstrzygnąć jeszcze raz.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków

_________________
Karol Wieczorek


Ostatnio edytowano Pn kwi 26, 2010 09:56 przez administrator, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 26, 2010 10:35 
Offline

Posty: 13
Dzisiaj w radiu rano słyszałem, że autobusy na LNG nie ruszą 1 czerwca na krakowskie drogi. Ciągle nie mają homologacji. Jak znajdę jakiś artykuł, to wrzucę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 26, 2010 10:50 
Offline
Moderator

Posty: 1351
Lokalizacja: W-wa
Auto CNG: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Stacji tankowania LNG zdaje się też ciągle nie ma...
A KRI na targach zaklinał się, że pod koniec kwietnia będzie.


Ostatnio edytowano Cz sty 01, 1970 02:00 przez tigercng, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz cze 03, 2010 22:30 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Obrazek

Nowe, ekologiczne autobusy nie wyjadą w czerwcu
Piotr Hamarnik, 2010-05-31, ostatnia aktualizacja 2010-05-31 19:29

W czerwcu na krakowskie ulice nie wyjadą nowe ekologiczne autobusy, bo przewoźnik nie zdążył ich skompletować. Mało tego! Nawet gdyby mu się to udało, to miejsce dla niego zwolni się dopiero w październiku


W ubiegłym roku Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego wygrało przetarg na obsługę miejskich linii autobusowych nr 105, 115, 122, 153, 174, 182 i 405. Pasażerów miały wozić pojazdy napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Zgodnie z umową przewoźnik powinien był przejąć linie od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego już dwa miesiące temu. PTS wpadło jednak w tarapaty i nie zdążyło przygotować taboru na czas. Żeby nie zostawić pasażerów na lodzie, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który odpowiada za komunikację zbiorową, musiał awaryjnie podpisać kolejną umowę z MPK. PTS dostało karę za spóźnienie i czas do czerwca na zakończenie przygotowań.
Okazuje się jednak, że nowohuckie przedsiębiorstwo nie zdąży rozpocząć pracy także w tym terminie. Wciąż brakuje części taboru i stacji LNG, na której autobusy miały tankować.

Jednak nawet gdyby wszystko było gotowe, to i tak PTS nie miałoby po co wyjeżdżać na ulice, bo umowa z MPK została podpisana aż na pół roku, czyli do października. Na krótszy okres jej obowiązywania nie pozwalają przepisy.

Paradoksalnie taki zapis okazał się korzystny dla PTS-u, bo daje mu więcej czasu. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapewniają, że właśnie w październiku zakończą wszystkie przygotowania i będą mogli wreszcie wozić krakowian. - Mamy pozwolenie na budowę stacji i w cztery tygodnie powinnyśmy ją ukończyć - przekonywał na łamach "Gazety Krakowskiej" Karol Koneczny, dyrektor ekonomiczny firmy.

Nie wiadomo jednak, czy urzędnicy ZIKiT-u zgodzą się na takie rozwiązanie, bo jak przyznają, ich cierpliwość już dawno się skończyła. ZIKiT potwierdza, że dostał kolejną prośbę o przedłużenie terminu. - Nie wiemy jeszcze, czy się na to zgodzimy - podkreśla Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT-u. - Na pewno sprawdzimy, na ile zapewnienia przewoźnika są realne. Jeżeli okaże się, iż nie ma szans na dotrzymanie jesiennego terminu, to niezwłocznie, zresztą zgodnie z zapisami umowy, rozwiążemy kontrakt.

W takim wypadku PTS nie dostanie od miasta ani złotówki i będzie musiało znaleźć pieniądze na opłacenie kar, które wyniosą około 10 mln zł.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków

Wcale nie jest do śmiechu z sytuacją, jaka wytworzyła się wokół wdrożenia LNG w Krakowie. Przecież poślizg niedługo wyniesie już pół roku, a końca nie widać!

Rozbawiło mnie za to wstawienie zdjęcia Jelcza na CNG jako obrazka do artykułu :) Do zobaczenia w linku źródłowym.

Obrazek

PTS ruszy w Krakowie w październiku?

Nie opadają emocje wokół opóźnień w realizacji przetargu na obsługę linii autobusowych w Krakowie. Zwycięzca - Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego wciąż nie jest w stanie rozpocząć realizacji umowy.

Nie opadają emocje wokół opóźnień w realizacji przetargu na obsługę linii autobusowych w Krakowie. Zwycięzca konkursu, Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego wciąż nie jest w stanie rozpocząć realizacji umowy, mimo, że od początku roku termin był przekładany kilkakrotnie. Ostatnia formalna data to 1 czerwiec 2010 r. Jednak po przedostatnim, kwietniowym falstarcie ZIKiT przedłużył umowę z MPK o kolejnych 6 miesięcy. Formalnie kolejna szansa na wyjazd autobusów PTS na linie pojawi się więc dopiero w październiku, o ile do tego czasu nie zaistnieją nowe okoliczności.

Karol Koneczny, dyrektor do spraw ekonomicznych i wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Transportu Samochodowego mówi: –„Jesteśmy w takiej sytuacji, że nasze działania determinowane są decyzjami ZIKiT. Tym razem - inaczej niż miało to miejsce 1 kwietnia - nie otrzymaliśmy od Zamawiającego żadnego stanowiska, co znacząco utrudnia nam podejmowanie jakichkolwiek kroków. Na przestrzeni ostatnich tygodni próbowaliśmy wypracować wspólne rozwiązanie tej kwestii, ale wiele wskazuje, iż przyjęte przez ZIKiT interpretacje przepisów prawa oraz zapisów umowy poddają w wątpliwość możliwość zrealizowania tak innowacyjnego kontraktu. Biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności, m.in. decyzję Ministerstwa Infrastruktury o wstrzymaniu zwolnienia z homologacji dla zamówionych przez nas Solbusów i problemy ich producenta, zaproponowaliśmy kilka sposobów na wyjście z impasu. Przede wszystkim mam tu na myśli deklarację o nieodstępowaniu od umowy do końca września - jako następstwo przedłużenia umowy do tego czasu dla MPK - ale również możliwość rozwiązania umowy za porozumieniem stron czy świadczenie usług z wykorzystaniem taboru zasilanego CNG.

Reasumując - doświadczamy okoliczności, których obiektywnie nie byliśmy w stanie przewidzieć przystępując do przetargu, stąd trudno wskazywać tu na winę wykonawcy. Niemniej poczuwamy się do odpowiedzialności za realizację tego kontraktu i dokładamy starań w znalezieniu rozwiązania, które byłoby satysfakcjonujące dla obydwu stron umowy.”

Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zapewnia, że nadrzędnym interesem MPK S.A. w Krakowie oraz Gminy Kraków jest utrzymanie pełnej obsługi przewozowej dla mieszkańców. Stoi również na stanowisku, że wobec PTS, jako nierzetelnego oferenta powinny zostać wyciągnięte wszelkie konsekwencje przewidziane przez przepisy prawa i postanowienia umowy. Kontynuowanie obsługi linii, które miały być przejęte przez PTS generuje dodatkowe koszty. MPK planowało wycofanie z eksploatacji i kasację pewnej liczby najstarszych autobusów, które stałyby się zbędne. Dopóki PTS lub inny przewoźnik nie rozpocznie świadczenia usług na liniach objętych przetargiem, MPK będzie wydawało pieniądze na utrzymanie tych pojazdów w ruchu. Zaistniała sytuacja uniemożliwia również długoterminowe planowanie działalności eksploatacyjnej i inwestycyjnej. 10 mln kary dla PTS-u?

Biorąc pod uwagę sześciomiesięczne opóźnienie, szansa na uzyskanie rozwiązania „które byłoby satysfakcjonujące dla obydwu stron umowy”wydaje się niewielka. W tej chwili można mówić raczej o „rozsądnym zadośćuczynieniu”dla zamawiającego. PTS podkreśla innowacyjność przedsięwzięcia, niemożność przewidzenia „obiektywnych trudności”, zapewnia o swojej dobrej woli. Chyba po raz pierwszy pojawiła się także sugestia, że PTS zadowoliłby się odstąpieniem od umowy za porozumieniem stron. W sytuacji kiedy firmie grożą kary w wysokości nawet 10 milionów złotych, zgodę ZIKiT na porozumienie stron można by uznać za spory sukces PTS.

Nadzieje PTS rozwiewa Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu: ZIKiT nie berze pod uwagę rozwiązania umowy za porozumieniem stron ani żadnego innego rozwiązania pośredniego. W stosunku do PTS wystąpi o egzekucję kary umownej równej 1/10 wartości kontraktu, to znaczy wspomnianych 10 milionów złotych. ZIKiT wystąpi również do MPK o przywrócenie obsługi linii po upływie terminu obowiązywania tymczasowej umowy, czyli od października 2010.
Z kolei Solbus konsekwentnie ignoruje maile i faksy z prośbą o informacje na temat realizacji zamówienia dla PTS. To ryzykowna strategia, bo może sugerować, że firmie przestało zależeć na wyjaśnianiu wątpliwości, które narastają wokół jej sytuacji ekonomicznej i perspektyw. Nawet w poważnych tarapatach przedsiębiorca może skorzystać na dobrej i uczciwej polityce informacyjnej. Przynajmniej do pewnego momentu... Przebieg krakowskiego przetargu trzeba uznać za jeden z dziwniejszych, przynajmniej na przestrzeni kilku ostatnich lat. A to jeszcze nie koniec, biorąc pod uwagę „październikową opcję”. Można dyskutować, czy chodzi tutaj o walkę postępu i nowych technologii ze sztywną biurokracją wspieraną przez nieprzewidziane okoliczności, czy raczej hurraoptymizmu z rachunkiem prawdopodobieństwa i kalkulacją ryzyka. Wnioski z tej lekcji powinny wyciągnąć obie strony: zamawiający i oferenci.

Źródło: infobus.pl

_________________
Karol Wieczorek


Ostatnio edytowano Pt cze 04, 2010 08:21 przez administrator, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz lip 08, 2010 12:05 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
To już chyba możemy zapomnieć o autobusach LNG w Krakowie...

Obrazek

Sąd ogłosił upadłość fabryki autobusów "Solbus" z Solca Kujawskiego

PAP - 07-07-2010 15:48

Sąd Gospodarczy w Bydgoszczy ogłosił upadłość fabryki autobusów "Solbus" działającej w Solcu Kujawskim (woj. kujawsko-pomorskie). Firma straciła płynność finansową po utracie kontraktu na dostawę autobusów dla Krakowa.

Jak poinformowano w środę, w XV wydziale Gospodarczego Sądu Rejonowego w Bydgoszczy, wierzyciele mają trzy miesiące na zgłaszanie swoich roszczeń pod adresem soleckiej firmy. Przedstawiciel dotychczasowego zarządu firmy, Jakub Śliżak, powiedział dziennikarzom, że liczy na zawarcie układu z wierzycielami i kontynuowanie działalności zakładu.

Solbus realizował ostatnio duży kontrakt na dostawę 31 autobusów dla Krakowa. Pojazdy miały być, jako pierwsze w kraju, napędzane skroplonym gazem ziemnym.
Realizacja dostawy przeciągnęła się i firma zaczęła mieć problemy z kredytowaniem dalszych prac, a ubiegły rok zamknięto stratą. Wiosną, podczas próbnej jazdy, doszło do pożaru jednego z nowatorskich autobusów i z finansowania kontraktu wycofała się firma leasingowa, co uniemożliwiło ostatecznie zrealizowanie wartej 38 mln zł umowy z władzami Krakowa.

Od marca Solbus miał problem z terminowym wypłacaniem wynagrodzeń dla 150 pracowników. Gdyby doszło do zawarcia układu z wierzycielami, zdaniem dotychczasowego zarządu firmy, możliwe byłoby spłacenie długów w ciągu około czterech lat dzięki realizacji wciąż aktualnych zamówień.

Fabryka Autobusów "Solbus" powstała w 2001 roku w Solcu Kujawskim na miejscu działających wcześniej przez 40 lat Kujawskich Zakładów Napraw Samochodowych, największych w Polsce zakładów naprawczych ciężkiego sprzętu transportowego. W 2003 roku większościowy pakiet udziałów w firmie Solbus przejął Antoni Śliżak, właściciel firmy Blue Line, zajmującej się sprzedażą i leasingiem autobusów. Zakład oferował pełną gamę autobusów do komunikacji lokalnej, miejskiej i dalekobieżnej, a także autobusy turystyczne.

Źródło: wnp.pl

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO