CNG Forum - gaz ziemny w Twoim aucie

Forum użytkowników pojazdów zasilanych CNG/LNG w Polsce. Partner Międzynarodowej Sieci Społeczności CNG/LNG
Teraz jest N lis 19, 2017 01:09

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 75 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: CNG + LPG ??
PostNapisane: Cz gru 10, 2009 20:46 
Offline

Posty: 2
Lokalizacja: Gdansk
kennedee napisał(a):
Do mulci BluPower dokładasz LPG jako awaryjne zasilanie i masz chyba najtańsze w eksploatacji autko 6 osobowe.



Mam w planie zakup Multiple BiPower, ale jakby mozna bylo zainstalowac LPG jako "awaryjne" zasilanie, to mozebym kupil i Bluepower.
Proszę o więcej szczegółów na ten temat. Czyli, czy by się taka dodatkowa instalacja czymś różniła od standardowej instalacji na model napędzany tylko benzyną ?
Czy raczej trzeba na CNG instalacje tylko dodać zbiornik na LPG i parę jakiś drobiażdżków ?
Czyli prosto mówiąc, czy się opłaca instalować LPG w takie autko, czy raczej po prostu kupić BiPower i drogo płacić za benzynę kiedy się CNG skończy, a stacji CNG nie ma w pobliżu.

Obecnie mieszkam w Serbii, i są tylko kilka stacji CNG.
Mieszkam i kręcę się w okolicach Belgradu, więc jest stacja i żaden to problem,
i nawet do Polski spoko można dojechać z stacjami w Szeged,Zvolen i Krakowie,
ale w jakimś innym kierunku pojechać, jak np Chorwacja, Slovenia, to już nie bardzo się opłaca jak mam wracać spalając tylko benzynę.
Z drugiej strony LPG jest praktycznie wszędzie, i super by się przydał jako sekundarny napęd.


Pozdrawiam! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So gru 12, 2009 00:56 
Offline

Posty: 50
Lokalizacja: Legnica
Auto CNG: MULTIPLA 1,6 16V BiPower 2000
Jako zasilanie awaryjne LPG wystarczy zwykła instalacja mieszalnikowa - ważne, by w razie czego dało się na niej wystartować. Ponoć są patenty na dorobienie do CNG instalacji sekwencyjnej LPG i przełączania się między nimi, ale to musi zrobić już kumaty gazownik. Facet mający firmę transportową w Bydgoszczy ma Mulcie BluPower z dorobionym LPG i sobie chwalił...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 22, 2010 16:32 
Offline

Posty: 1
Lokalizacja: włochy
Auto CNG: multipla 1,6
Cześć widzę że masz wiedzę na temat tego cng...kupiłem niedawno taką multiplę z 1999 r, może wiesz jak można ją tankować w inny sposób niż na stacji i gdzie można zrobić przegląd takiej instalacji??
pzdr



Karolfoto napisał(a):
FIAT MULTIPLA 1.6 BiPower
NOWE | I generacja: 1998 - 2004
Wersja osobowa (opis wersji dostawczej brak)

Obrazek

Segment: K

PARAMETRY POJAZDU
Długość, szerokość, wysokość (mm): 4089/1871/1695
Pojemność bagażnika: 430 l
Ładowność: 580 kg
Ilość miejsc: 6
Masa własna: 1470 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2050 kg
Masa przyczepy z/bez hamulca: 1000kg/400kg
Pojemność zbiornika na CNG: 26,5 kg/ 36,0 m³
Pojemność zbiornika na benzynę: 38l

SILNIK
Pojemność silnika: 1596 cm³
Moc (CNG|benzyna): 67kW/92KM | 76kW/103KM - oba parametry przy 5750 obr/min
Moment obrotowy (CNG|benzyna): 130 Nm | 145 Nm - oba parametry przy 4000 obr/min
V-max (CNG|benzyna): 157 km/h|170km/h
Przyspieszenie 0-100 km (CNG|benzyna): 16 s | 13,5 s
Elastyczność (km/h, s) 60-100 km/h (5-bieg): b/d
Zużycie paliwa (CNG|benzyna) na 100 km:
- cykl miejski - 11,3 m³ | 11,5 l
- cykl pozamiejski - 7,3m³ | 7,5 l
- cykl mieszany - 8,8 m³ | 9,0 l
Emisja CO² g/km (CNG|benzyna): 167|214
Zasięg teoretyczny na gazie: 505 km
Zasięg teoretyczny na benzynie: b/d km
Rodzaj paliwa: bivalent (CNG/benzyna)

Cena: tylko samochody używane

Ciekawostki
- pojazdy występował również w wersji monovalent o nazwie BluPower, zasilanej wyłącznie gazem ziemnym

Źródło
- italiaspeed.com

---

Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego forum. Chciałbym się podzielić wrażeniami z użytkowania Fiata Multipli na gaz CNG.
Autko sprowadziłem z Niemiec w czerwcu 2007 roku. Samochód pochodzi z 2001 roku i miał 87000km przebiegu. Posiada kompletne wyposażenie (klima, 4xpp, ABS, elektryka i inne dodatki). Po sprowadzeniu do kraju wystąpiły problemy z legalizacją butli. Samochód posiada fabryczną instalację, która rok temu przeszła przegląd TUV w Niemczech. Jednak to nic nie dało. W związku z tym musiałem się zwrócić do odpowiedniego zakładu w Poznaniu, gdzie odczytano producenta oraz numery butli. Następnie napisałem maila do producenta butli - firmy FABER, z prośbą o przesłanie certyfikatów na butle, których posiadałem numery. NIESAMOWITE, ale na następny dzień otrzymałem wiadomość z firmy FABER, że owe certyfikaty zostały przesłane do Fiata do Bielska, gdzie otrzymałem odpowiednie namiary i skąd zostały mi one udostępnione. Pozostała tylko kolejna wizyta w stacji w Poznaniu, przegłąd i legalizacja (koszt około 600zł), do tego oczywiście normalny przegląd.
Piszę to dlatego, iż wiem, że niektórzy posiadają spore problemy z zalegalizowaniem w Polsce auta na CNG, jednak jak widać nie taki diabeł straszny (przynajmniej w przypadku Multipli).
Obecnie mam stały dowód, gdzie jest wpisane CNG.

Teraz chciałbym troszkę napisać o aucie. Otóż moim zdaniem jest to na chwilę obecną najbardziej korzystny samochód osobowy na CNG. 3 butle umieszczone pod podwoziem, nie ingerują w przestrzeń auta, oferując spory zasięg. Otóż na trasie przy pełnych butlach jestem w stanie zrobić nawet do 500km!! Przy mojej jeździe z nieco cięższą nogą zazwyczaj robie około 400km-450km po zatankowaniu do pełna. Jest to wynik w cyklu pozamiejskim. Butle posiadają pojemność około 26kg (wiadomo, wszystko zależy od stopnia sprężenia). Jeżeli chodzi o silnik, posiada on 11 koni mniej, pracując na gazie (na benzynie generuje 103KM). Auto nie jest mistrzem sprintu, jednak wystarcza do przemieszczania. Przyspieszenie do 100km/h w granicach 15sekund (na benzynie około 13.5s). Prędkość maksymalna na gazie, jaką udało mi się osiągnąć na niemieckiej autostradzie to 168km/h, jednak było to mało komfortowe uczucie. Do 140km/h autkiem na gazie można spokojnie podróżować. Jedynym mankamentem jest dość głośny silnik. Generalnie motor na gazie powinien pracować ciszej, niż na benzynie, jednak w przypadku multipli słychać wyraźne trykotanie, jakby z dieslu (na forum niemieckim wyczytałem, że jest to normalny objaw pracujących zaworów, po prostu te modele tak mają).
Wspomne jeszcze o kosztach. Przy mojej jeździe na trasie w granicach 110-140km/h samochód pali średnio 6kg gazu, co przy cenie 2.45zł/kg daje w zaokrągleniu 15zł za 100km. Przy spokojnieszej jeździe można zejść do 5kg. W mieście spalanie wzrasta do 8-9kg.
Obecnie nie widzę innego autka, które oferowałoby wystarczającą, klimatyzowaną przestrzeń dla 6 osób, w razie potrzeby potrafiącego zamienić się w małą bagażówke, którym przejechanie kosztowałoby 15zł za 100km.

Jedynym konkurentem wydaje się być Opel Zafira. Jednak w przypadku Zafiry zasięg na pełnych butlach wynosi około 250km, co w Polsce, biorąc pod uwagę małą ilość stacji, jest dużym mankamentem.
Jeżeli chodzi o awaryjność, to od 20go czerwca 2007 zrobiłem Multiplą 9000km (~95% przebiegu na gazie) i nic złego się nie dzieje.
Bardzo ważną rzeczą jest regularne kontrolowanie poziomu oleju. Przez te 9000km musiałem dolać litr oleju, co nie wydaje się odbiegać od normy przy tego typu autach.
Podsumowując, jeżeli ktoś szuka niedrogiego auta na CNG, które przy okazji zaoferuje dużą przestrzeń, poziom bezpieczeństwa i dobre prowadzenie (Multipla jest bardzo szeroka, a butle umieszczone pod podwoziem gwarantują jeszcze lepsza przyczepność), to polecam właśnie tego Fiata. Na naszym rynku pojawiają się egzemplarze z 2000-2002 roku za około 22.000zł. Myślę, że jest to dobra alternatywa. A wygląd.... :lol: Coż o gustach się nie dyskutuje Ja osobiście się przyzwyczaiłem do wyglądu tego auta :lol: Dodam, że każdy kto usiądzie w środku, szybko zmienia negatywne nastawienie do tego samochodu.
Jeżeli ktoś będzie miał jakieś pytania odnośnie eksploatacji, postaram się odpowiedzieć.
Pozdrawiam :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So kwi 03, 2010 18:44 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
Cześć suja!

Wybacz, że musiałeś czekać tyle czasu na jakąkolwiek odpowiedź. Może jakoś postaram Ci się pomóc ;)

Jeśli chodzi o tankowanie w punktach innych poza publiczną stacją, to istnieje możliwość tankowania w domu. W tym celu będziesz potrzebował zakupić specjalną sprężarkę kompaktową o niskiej wydajności, która pozwoli na sprężenie gazu ziemnego dostarczonego do Twojego domu do 220 atmosfer i wtłoczenie do zbiorników Twojego auta.
Jak można wywnioskować, potrzebujesz więc doprowadzonego do domu gazu ziemnego oraz grubego portfela, gdyż póki co takie urządzenia są dość drogie i kosztują powyżej 10 tys. złotych. Więcej na ten temat przeczytasz w specjalnym dziale forum tutaj.

Ale z tego co wpisałeś w profilu, mieszkając we Włoszech nie powinieneś mieć problemu z dostępem do tankowania. Chyba, że w rzeczywistości jest inaczej.

Co do przeglądu, to musisz napisać więcej szczegółów. Domyślam się, że chodzi Ci pewnie o przegląd dla TDT, które wyda dokument dopuszczający Twój samochód do ruchu (przegląd butli). Ale napisz więcej, żeby rozmyć wszelkie niejasności.

Pozdrawiam :)

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 12, 2010 10:43 
Offline
Avatar użytkownika

Posty: 17
Lokalizacja: Łańcut
Auto CNG: Multipla BiPower ELX
A ja się tak zastanawiałem...
- zużywamy gaz do "zera"
- podłączamy do instalacji gazowej w domu - w której jest 20mbar = 0,02Atm
- następuje wyrównanie ciśnień (butle-instalacja)

To ile można by przejechać na tej ilości gazu ?

Pod warunkiem, że zawory w butlach "puszczą tak niskie ciśnienie" a instalacja w aucie będzie przy nim poprawnie pracować czytaj nie przełączy się automatycznie na Pb.

Wtedy przejechanie po zakupy nawet 10-20km byłoby najtańsze :mrgreen:

Może są jakieś reduktory z licznikiem dające > 0,02Atm ?
Tylko kwestia znajomego montera domowych instalacji gazowych :roll:

Pozdro


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 12, 2010 10:57 
Offline
Moderator

Posty: 1348
Lokalizacja: W-wa
Auto CNG: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Tak się nie da. Reduktor wymaga ciśnienia większego od wyjściowego, a to wynosi np. 8 bar w Zafirze. W multipli może być mniej, 1 do 2 barów, ale to nijak się ma do ciśnienia gazu w sieci.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N maja 30, 2010 09:31 
Offline

Posty: 3
Lokalizacja: kraków
Witam!
Jaka jest z ważnością butli w multipli z 2001roku, 10 albo 20 lat?
Co potem, trzeba je koniecznie wymienić na nowe czy można to jakoś przedłużyć? Co jeżeli kupię Multiple z 2001 roku (bez r110) czy w 2011 bede musiał wymienić butle/ Wie może ktoś od kiedy montowano w Multipli zbiorniki zgodne z r110 i jak z ich ważnością??

I jeszcze takie pytanie
ile pali CNG taka multipla z 2001roku? Bo na forum miltipli ktoś napisał że 15l


Ostatnio edytowano N maja 30, 2010 11:03 przez wawrzyn, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N maja 30, 2010 11:11 
Offline
Administrator

Posty: 1583
Lokalizacja: Radom
wawrzyn napisał(a):
I jeszcze takie pytanie
ile pali CNG taka multipla z 2001roku? Bo na forum miltipli ktoś napisał że 15l


W Multipli od początku montowana jest taka sama jednostka napędowa, spalanie gazu ziemnego mierzymy w metrach sześciennych lub kilogramach, a nie litrach.
Dane producenta:
Zużycie paliwa (CNG|benzyna) na 100 km:
- cykl miejski - 11,3 m3 | 11,5 l
- cykl pozamiejski - 7,3m3 | 7,5 l
- cykl mieszany - 8,8 m3 | 9,0 l

Z postów użytkowników na forum można wywnioskować, że są to prawdomówne informacje. Następnym razem polecam lepiej przeglądać temat, bo wiele wątków z Twojej wypowiedzi już się pojawiło.

Pozdrawiam

_________________
Karol Wieczorek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Spalanie ...
PostNapisane: Wt cze 22, 2010 21:43 
Offline
Avatar użytkownika

Posty: 52
Lokalizacja: Świętochłowice
Auto CNG: FIAT Multipla BiPower
Po 15tys. kilometrów przejechanych Multiplą w różnych warunkach mogę stwierdzić:
-żeby przekroczyć 10Nm3/100km trzeba mocno deptać (Zabrze-Balice i Balice-Zabrze A4 ~170km/h)
-można zejść do 7Nm3/100km (EcoDriving na trasie Vmax 120km/h)

Usterkowość: zawieszenie przednie tylne (fatalne rozwiązanie wahaczy).

Ogólne wrażenia: silnik 1.6 jest za słaby do tak dużego i ciężkiego (w wersji Bi i Blu Power), ale przestronność wnętrza pozwala zapomnieć o wszystkim złym i o tym, że to tylko FIAT.

Co do silnika: dla porównania VW Caddy wyposażony w 8V o 2 litrach pojemności jest o wiele bardziej żywszy i oferuje mniejsze spalanie (mój rekord służbówką to 5,1 Nm3/100km na trasie Katowice/Janki).

Co do "fabrycznego" spalania, to makarony podają w Sm3, a my stosujemy jako jednostkę rozliczeniową Nm3. Nie wyobrażam sobie, by udało mi się spalić powyżej 10 Nm3 (czyli ok. 11 Sm3), nawet gdybym się specjalnie o to starał...

_________________
Estaciones de GNC
Obrazek


Ostatnio edytowano Pn kwi 18, 2011 14:31 przez hombre77, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N wrz 19, 2010 16:27 
Offline

Posty: 2
Lokalizacja: okolice Olsztyna
Witam
Od niedawna jestem fanem Multipli...i nawet chcę sobie taką sprowadzić z Niemiec...ale mam w zwązku z tym kilka pytań bo nie wiem czy do końca rozumuję prawidłowo.

Chcąc ją zarejestrować w Polsce butle powinny posiadać nabite (?) na butli oznaczenie r 110 - wtedy nie ma kłopotu TDT wydaje odpowiedni papier i jazda ? czy tak? :?:
Jednakże mnie interesują raczej roczniki 1999-2001 z wiadomych względów :sad: ...a ztego co wyczytałem z numeracją tychże butli bywa różnie. Niestety zakup samochodu byłby dokonany przez znajomego ...więc nie wiem czy dałby radę odczytać te numery...a poza tym nie wiem nawet czy technicznie jest to wykonalne (czy nie trzeba demontować podwozia by zobaczyć te cyferki?)
I teraz sedno pytania - czy dobrze rozumiem że TAKIE butle też mozna zalehalizować tylko że wtedy odbywa sie to z pośrednitwem Fiata w Bielsku czy też Fiat da radę pomóc tylko w przypadku butli z oznaczenie r 110 ale gdy poprzedni włąściciel nie da mi dokumentów tych butli ??? Przyznam że trochę się pogubiłem już w moich rozważaniach więc prosiłbym o krótkie uporządkowanie jak to włąściwie jest w przypadku opisanym przeze mnie

_________________
Nie dyskutuj z idiotą - najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a następnie pokona doświadczeniem


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn wrz 20, 2010 13:27 
Offline

Posty: 54
Lokalizacja: Świdnica (Wiry)
Auto CNG: Multipla Bipower
Butle z roczników 99-01 miały legalizacje na 10 lat, więc czeka je legalizacja na kolejne 3 itd.
Koszt takiej legalizacji to ok 600zł po 200zł za butlę (około). Plus trochę zabiegów papierkowych. Te z R110 są "ważne" 20 lat...

_________________
Fiat Multipla 1,6 benz.+CNG bipower 2002


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn wrz 20, 2010 20:27 
Offline

Posty: 2
Lokalizacja: okolice Olsztyna
robert_m napisał(a):
Butle z roczników 99-01 miały legalizacje na 10 lat, więc czeka je legalizacja na kolejne 3 itd.
Koszt takiej legalizacji to ok 600zł po 200zł za butlę (około). Plus trochę zabiegów papierkowych. Te z R110 są "ważne" 20 lat...



Dziękuję za info :)
Czy to oznacza że butli z R110 nie trzeba legalizować ?
Odpada koszt 200 PLN/butla i problemy z papierkami (dianosta nie odsyła po protokoły z TDT?)....czy też różnica tkwi w braku kłopotów papierkowych ( na butle z R110 dostalemy protokoły "z automatu" i też po 200 pln/sztuka)???
Czyta się o przypadkach gdy ludzie nie mogą zalegalizować butli :( ... i to właśnie z roczników które mnie interesują.

pozdrawiam

_________________
Nie dyskutuj z idiotą - najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a następnie pokona doświadczeniem


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: butle
PostNapisane: Wt wrz 21, 2010 08:54 
Offline
Avatar użytkownika

Posty: 211
Lokalizacja: Poznań (Luboń)
Auto CNG: Opel Zafira 2005
hej,

z tego co wiem to jak masz butle na 10 lub 20 lat tzn., że musisz robić badania co 3 lata tak czy inaczej. problem, że jak kupisz auto 10 letnie to te butle które są przeznaczone na 10 lat chyba nie powinny dostać dopuszczenia z UDT. więc lepiej kupic młodszy samochód z ważnością 20 letnią. właśnie dlatego stare auta cng są względnie tanie bo mają "gorsze" butle, a jak wiadomo nowe butle są drogie. chyba że ktoś ci da rabat na zakup butli.
sam jestem ciekawa co wtedy robić... ale mam nadzieję że nie będę stał przed takimi wyborami...

_________________
Zafira 1,6CNG 2005 +++SPALANIE MIASTO BEZ OSZCZĘDZANIA 7,3CBM/100KM+++


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 04, 2011 19:26 
Offline

Posty: 1
Lokalizacja: legnica
Witam użytkowników Multipli.
ostatnio zastanawiam się nad sprawieniem sobie takiego autka...i proszę o kilka rad czym się kierowac/na co zwracac uwagę przy kupnie tego typu autka. Co szybciej lub co poźniej sie psuje itd itd...
nie mam rodziny ale poszukuje auta na CNG zeby zmniejszyc wydatki na paliwo ponieważ jestem studentem i wiadamo ze lekko nie jest. A że studiuje geografie to nie małe pojęcie mam o ochronie środowiska i ogolnych wlasciwościach tego gazu ;p
Więc proszę o pomoc
Mieszkam pod Legnicą a studiuje we Wrocławiu więc z dostępnością CNG nie miałbym problemu.

<dlaczego wszyscy sądzą że to BRZYDKIE auto?> mi osobiście imponuje niezwykłym rozwiązaniem konstrukcyjno-technicznym :) Napewno dobra widoczność i przyczepność :)
POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 05, 2011 21:55 
Offline

Posty: 50
Lokalizacja: Legnica
Auto CNG: MULTIPLA 1,6 16V BiPower 2000
Hej seweryn_gti !
O tym co się w Multipli psuje, to zobacz na multipla.fora.pl ... Generalnie jak na Fiata to nie jest źle. Problemem mogą być przeglądy butli i problemy z zawieszeniem (wersja BiPower jest cięższa a tym samym bardziej wrażliwa na legnickie czy wrocławskie dziury w drogach. Niemniej jednak dla frajdy jazdy ekologiczną Multiplą da się to przeżyć. Pozdrawiam.

kennedee..


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 75 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO