Lancia Ypsilon EcoChic CNG. Ekologiczne i szykowne autko do miasta

Lancia Ypsilon EcoChic. Ideał elegancji i ekologii w klasie MINI

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Ideał elegancji i ekologii w klasie MINI Źródło: cng.auto.pl

PREZENTACJA POJAZDU

Film. Lancia Ypsilon EcoChic – przedstawienie pojazdu
Źródło: cng.auto.pl

JAZDA TESTOWA

Film. Lancia Ypsilon EcoChic – jazda testowa
Źródło: cng.auto.pl

W ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy na rynku pojawiły się bardzo ciekawe auta z nowymi silnikami na gaz ziemny (CNG) marek Audi, Skoda, Mercedes-Benz, Volkswagen, a także grupy Fiata. Jednym z nich jest Lancia Ypsilon EcoChic zasilana metanem. To produkowane w Polsce auto dzięki uprzejmości Fiat Auto Poland trafiło na kompleksowe testy do naszej redakcji. I nie ma co ukrywać – jazda Lancią na CNG przynosi teraz pełną frajdę! Nie tylko przy dystrybutorze, ale także wtedy gdy chcemy zadać szyku na mieście i dynamicznie poruszać się w miejskiej dżungli. Zapraszamy do lektury testu, tym razem napisanego z kobiecego punktu widzenia. Bo właśnie przede wszystkim Płci Pięknej jest dedykowane to ekologiczne autko.

Lancia Ypsilon EcoChic. Ten znaczek mówi wszystko: Jestem ekologicznym autem!

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Ten znaczek mówi wszystko: Jestem ekologicznym autem! Źródło: cng.auto.pl

„Sprężony gaz ziemny (CNG) to znakomita alternatywa wobec innych paliw dostępnych na rynku, zarówno pod względem ekologicznym, jak i ekonomicznym. Zalety tego rozwiązania doceniają posiadacze dużych pojazdów – autobusów, śmieciarek czy samochodów dostawczych.”

Zaraz, zaraz! A co z samochodami osobowymi!? Przeglądając katalog aut osobowych z fabryczną instalacją CNG trudno nie odnieść wrażenia, że tutaj także stawia się na auta, które mogą przewieźć nieco więcej ładunku czy komplet 7 pasażerów. Może budzić to pewne rozczarowanie wśród Kobiet, które nie potrzebują przecież 500 litrów bagażnika czy 7 foteli w samochodzie. Za to pragną jeździć miłym w dotyku autkiem, z miękkimi fotelami i eleganckim designem.

Tę poważną lukę na rynku zauważyła Lancia, marka szczególnie popularna we Włoszech. Podjęto decyzję, że najmniejszy model pojazdu w ofercie – Lancia Ypsilon EcoChic, w najnowszym wydaniu zostanie po raz pierwszy wyposażony w fabryczną instalację zasilania CNG. Mamy zupełnie nową jakość na rynku – nigdy wcześniej żadna z marek Premium nie zaoferowała tak ekologicznego auta w segmencie miejskich pojazdów (A). Jako ciekawostkę można dodać, że ten stylowy i oszczędny pojazd jest produkowany wyłącznie w Polsce, w fabryce koncernu Fiat w Tychach.

Silnik 0.9 Natural Power – ekologia, ekonomia i dynamika w jednym!

Lancia Ypsilon EcoChic. Silnik 0.9 MultiAir dostarcza wiele radości! Nie tylko przy dystrybutorze

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Silnik 0.9 MultiAir dostarcza wiele radości! Nie tylko przy dystrybutorze Źródło: cng.auto.pl

Nie ukrywamy, że to co dla nas najważniejsze, to tradycyjnie silnik fabrycznie przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Tym razem poświęciliśmy mu szczególnie dużo uwagi, gdyż jest to zupełnie nowa jednostka napędowa na CNG, z którą nie mieliśmy wcześniej do czynienia.

Od razu przeżyliśmy zaskoczenie. I to praktycznie w każdym wymiarze! Nastała zupełnie nowa era silników gazowych. Na początku przedstawimy to, czego nam prawie zawsze brakowało – dynamiki jazdy. Lancia Ypsilon EcoChic z silnikiem gazowym okazuje się naprawdę zrywnym autkiem, szybko reagującym na wciśnięcie pedału gazu. Silnik, co prawda posiada tylko 875 ccm, ale jego moc to aż 80 KM, a moment obrotowy wynosi 140 Nm i jest już dostępny przy 2.500 obr./min.

Co to oznacza w praktyce? Wystarczy wejść na dowolnym biegu na 3.000 obrotów i auto naprawdę idzie do przodu! Można się tego przekonać na specjalnie przygotowanym przez nas materiale filmowym z jazdy próbnej. Zrywność i dynamikę z pewnością docenią Panie, które preferują dynamiczne przemieszczenia się po mieście.

>> Szczegółowa specyfikacja techniczna pojazdu znajduje się tutaj

Lancia Ypsilon EcoChic. Garść natury dla miasta

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Garść natury dla miasta Źródło: cng.auto.pl

Miejski charakter auta, który zostanie szerzej opisany w dalszej części tekstu, predestynuje Lancię Ypsilon z silnikiem Natural Power do miana najbardziej ekologicznego pojazdu. Emisja spalin, szalenie istotna z punktu widzenia eksploatacji  w obszarze zurbanizowanym, jest tutaj praktycznie taka sama, jak w przypadku aut elektrycznych. Z rury wydechowej średnio wydobywa się zaledwie 86 gram dwutlenku węgla na kilometr. Reszta to tylko para wodna. Zatem mamy do czynienia ze związkami, które mają obojętny wpływ na zdrowie i życie mieszkańców, a także na stan elewacji budynków.

Lancia Ypsilon EcoChic. Schemat instalacji CNG w pojeździe

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Schemat instalacji CNG w pojeździe Źródło: cng.auto.pl

Wisienką na torcie eksploatacji auta zasilanego CNG są oczywiście oszczędności w wydatkach na paliwo.

Wysokiej klasy fabryczna instalacja gazowa, a także nowoczesne rozwiązania technologii Twin Air przy budowie silnika, czynią z Lancii Ypsilon EcoChic mistrza oszczędnej jazdy. Udowodnił to Pan Wojciech Morawiec, który triumfował w tegorocznym Superteście Ekonomii. Auto na przejechanie 100 kilometrów potrzebowało zaledwie 3,18 m3 CNG. Przy obecnej cenie gazu – 3,41 zł – koszt przejechania 100 kilometrów wyniósł zaledwie 10,84 zł.

Nam niestety nie udało się osiągnąć aż tak znakomitego wyniku. Staraliśmy się poznać za to prawdziwy apetyt gazowej Lancii na paliwo w różnych warunkach drogowych. Okazało się, że silnik 0,9 Natural Power wymaga nieco innych przyzwyczajeń niż nieco większe jednostki napędowe. Oto jeden z przykładów – podczas wykonywania manewru skręcania musimy dokonać redukcji do 1. biegu, gdyż silnik ze względu na małą pojemność skokową ma zbyt niskie obroty, aby pokonać zakręt na „dwójce”.

Ten i inne niuanse sprawiły, że spalanie kształtowało się na poziomie ok. 10 – 15 % wyższym, niż ma to miejsce w danych katalogowych. Auto w mieście potrafiło spalić nawet 7m3 gazu, w trasie ok. 5m3, zaś w cyklu mieszanym – 6m3. Nie zmienia to jednak faktu, że pokonanie 100 kilometrów mieści się w przedziale 17 – 24 zł, co należy uznać za rewelacyjne wyniki.

Po dwóch tygodniach testów mieliśmy tutaj już dużo większe doświadczenie i zbliżyliśmy się do poziomu spalania podawanego przez producenta. Jednak ewentualne różnice w kosztach są w pełni wynagradzane przez znakomitą dynamikę autka. Należy wszak pamiętać, że bardziej dynamiczna jazda przekłada się na wyższe spalanie przy każdym rodzaju paliwa. A tutaj CNG bije na głowę inne rozwiązania, gdyż 1 m3 gazu jest dużo tańszy niż litr benzyny czy oleju napędowego.

Lancia Ypsilon EcoChic. Funkcjonalna i bezpieczna instalacja gazu ziemnego

Lancia Ypsilon EcoChic. Zbiorniki CNG zostały umieszczone pod podłogą pojazdu

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Zbiorniki CNG zostały umieszczone pod podłogą pojazdu Źródło: cng.auto.pl

Lancia Ypsilon, będąc produktem jednej z marek Grupy Fiat, bazuje na konstrukcji Fiata Pandy Natural Power. Wraz z tą samą płytą podłogową, do Lancii Ypsilon EcoChic trafiła praktycznie taka sama instalacja gazowa. Wlew gazu ziemnego znalazł się tuż obok wlewu benzyny. Jest on zabezpieczony tradycyjnie zakręcanym korkiem, tak jak w samochodach marki Fiat. Gaz ziemny jest magazynowy w dwóch zbiornikach o łącznej pojemności 16,3 m3 (12 kg). Pozwala to na spokojne pokonanie 300 kilometrów w trasie, w mieście zaś dystansu 200 km. Awaryjnie pozostawiono zbiornik benzyny, który mieści aż 40 litrów paliwa.

Obsługa instalacji gazowej jest niezwykle prosta i intuicyjna, co z pewnością zostanie docenione przez Panie. Auto automatycznie jest ustawione do pracy na gazie ziemnym. W przypadku wyczerpania tego paliwa, samoczynnie przechodzi na zasilanie benzyną. Możemy także samodzielnie wybierać rodzaj wykorzystywanego paliwa, do czego służy specjalny przycisk na konsoli środkowej. Wystarczy nacisnąć, a auto samo przejdzie na zasilanie innym paliwem.

O poziomie paliwa informują dwa wskaźniki. Aktualny poziom gazu ziemnego pokazany jest na wskaźniku cyfrowym, wyświetlanym obok wskazania komputera pokładowego czy temperatury. Poziom benzyny wskazuje natomiast wskaźnik analogowy.

Lancia Yspilon zaskakuje komfortem jazdy i łatwością prowadzenia

Lancia Ypsilon EcoChic. Deska rozdzielcza, a na niej przycisk CITY - kierownica obraca się jednym palcem!

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Deska rozdzielcza, a na niej przycisk CITY – kierownica obraca się jednym palcem! Źródło: cng.auto.pl

Lancia Ypsilon to jedno z najnowocześniejszych aut miejskich na rynku. Wraz z siostrzaną Pandą stanowią oczko w głowie koncernu z Turynu, który niezwykle przyłożył się do kolejnej generacji obu pojazdów. Auto posiada znakomite zawieszenie, dzięki któremu jazda jest precyzyjna i komfortowa.

Małe wymiary zewnętrzne oraz niezwykła zwrotność powodują, że auto idealnie sprawdza się w mieście. Możemy nim zaparkować w ciasnych i wąskich uliczkach. Wykonywanie precyzyjnych manewrów jest proste, a auto przewidywalne. Dzięki specjalnej funkcji wspomagania „CITY” manewrowanie autem staje się wręcz już banalne i wymaga od nas minimum siły – kierownicę można obracać tylko jednym palcem. Kobiety będą zachwycone!

Za nieznaczny mankament można natomiast uznać małą powierzchnię szyb, przez co musimy nieco uważać przy jeździe do tyłu. Doskonałym asystentem okazują się tutaj czujniki parkowania, które we współczesnych autach to już standard.

Włoski styl i harmonia kształtów Lancii Ypsilon wyróżniają się na mieście

Lancia Ypsilon EcoChic. Karoseria posiada niepowtarzalne kształty

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Zbiorniki CNG zostały umieszczone pod podłogą pojazdu Źródło: cng.auto.pl

Samochód już na pierwszy rzut oka wyróżnia się z zewnątrz. Opływowe kształty nadają ciekawy i interesujący design. Stylistyka typowo kobieca – solidnie, ale z fantazją. Nietuzinkowy wygład powoduje, że samochód wzbudza ogromne zainteresowanie. Uwagę zwraca także nawiązanie do tradycji marki. Na masce pojazdu króluje chromowany grill z dużym logo marki Lancia.

Lancia Ypsilon to wspaniałe autko dla kobiet z wyczuciem smaku. Idealne połączenie eleganckiego wyglądu a zarazem funkcjonalności. Przykład? Druga para drzwi, która została tak wkomponowana w kształt auta, że praktycznie ich nie widać. Pozwoliło na to m.in. umieszczenie klamki wysoko w słupku, przez co stała się praktycznie niezauważalna. Ten zwinny egzemplarz Lancii testowaliśmy również z samochodowymi fotelikami dziecięcymi. Dzięki dodatkowym drzwiom, bez problemu można z tyłu pojazdu umieścić dwa foteliki, na których dzieciaki będą mogły szybko i bezpiecznie zająć miejsce do jazdy.

Wnętrze nie pozostawia wątpliwości – Lancia to auto klasy Premium

Lancia Ypsilon EcoChic. Kierownica obszyta skórą, gustowne zegary...

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Kierownica obszyta skórą, gustowne zegary… Źródło: cng.auto.pl

Wnętrze jest bardzo stylowe i dobrze wykończone. Uwagę zwraca ciepła barwa podświetlenia zegarów oraz zamontowanie diod LED. Zastosowane plastiki są miękkie i posiadają powierzchnię przyjemną w dotyku. Podobnie ma się rzecz z fotelami, do których wykonania użyto wysokiej jakości weluru. Na wysoki komfort jazdy wpływa ich bardzo dobre wyprofilowanie. Podczas dłuższych tras jest to szczególnie ważne i nie powoduje zmęczenia. Auto jest więc wygodne dla pasażerów siedzących z przodu.

To, co można mu zarzucić to z pewnością mała pojemność bagażnika, jednak jak na auto klasy A dedykowane do ruchu miejskiego jest to wielkość do przyjęcia. Instalacja gazowa oczywiście nie ogranicza przestrzeni bagażowej, bo zbiorniki udało zamontować się pod podłogą pojazdu. Natomiast sposób otwierania klapy bagażnika może budzić mieszane uczucia. Przycisk jest naprawdę mały, przez co wygodnie będą się nim posługiwać wyłącznie osoby o drobnych dłoniach.

Testy – jak jeździliśmy i gdzie testowaliśmy ekologiczną Lancię

Lancia Ypsilon EcoChic. Tankowanie gazu na stacji CNG w Poznaniu

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Tankowanie gazu na stacji CNG w Poznaniu Źródło: cng.auto.pl

W czasie testu przejechaliśmy łącznie ok. 1.350 kilometrów. W zdecydowanej większości były to drogi szybkiego ruchu i autostrady, na których autko spisywało się znakomicie. Jednak auto rozpędziliśmy do 140 km/h na autostradzie tylko kilka razy, gdyż powyżej 110km/h wzrastało znacząco zużycie gazu. Auto pokonało także ok. 300 kilometrów po zatłoczonych ulicach Warszawy, jednego z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce, a także w całej Europie.

Auto pokonało w czasie testu w pierwszej kolejności trasę Tychy – Warszawa, a także trasy ze stolicy do Poznania i Gdańska. Oczywiście za kierownicą zasiadały Panie, które bardzo pozytywnie oceniły Lancię za jej styl, bardzo eleganckie, nowoczesne wnętrze, dynamikę, jakość prowadzenia oraz ekologię.

Lancia Ypsilon EcoChic – auto CNG jeszcze nigdy nie było tak atrakcyjne

Lancia Ypsilon EcoChic. Elegancja, dynamika i ekonomia - ideał do miasta!

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Elegancja, dynamika i ekonomia – ideał do miasta! Źródło: cng.auto.pl

Lancia Ypsilon to jeden z przykładów, który zaprzecza stereotypowi aut CNG, jako wielkich i specjalistycznych pojazdów. Włoscy styliści stworzyli samochód, który bez wątpienia wyróżnia się swoim ciekawym designem, jakością i komfortem, a przy tym czerpie niezbędną energię do jazdy z ekologicznego paliwa, jakim jest sprężony gaz ziemny.

Dzięki temu Lancia Ypsilon jest wręcz idealnym samochodem dla kobiet do jazdy w zatłoczonych miastach. Zapewnia wysoki komfort, bezpieczeństwo oraz niezwykle niski koszt przejechania 100 kilometrów. Mistrzowski wynik z X Supertestu Ekonomii został tutaj poświadczony naszymi doświadczeniami z jazd tym autem.

Liczby testu

Lancia Ypsilon EcoChic

Fot.Lancia Ypsilon EcoChic Źródło: cng.auto.pl

0,875 l – taką pojemność skokową ma silnik 0,9 Natural Power

5 m3 – tyle gazu ziemnego spaliło autko przy przejeździe 100 kilometrów w trasie

17 zł – tyle wynosi koszt przejechania 100 kilometrów Lancią Ypsilon EcoChic w trasie

80 KM – taką moc ma silnik CNG w Lancii Ypsilon EcoChic

140 Nm – tyle wynosi maksymalny moment obrotowy silnika 0,9 Natural Power

360 km – tyle wyniósł maksymalny zasięg na gazie ziemnym w czasie testu

1.350 km – tyle kilometrów przejechaliśmy w czasie testu redakcyjnego

Podziękowania

Lancia Ypsilon EcoChic

Fot. Lancia Ypsilon EcoChic. Zbiorniki CNG zostały umieszczone pod podłogą pojazdu Źródło: cng.auto.pl

Zespół portalu cng.auto.pl pragnie gorąco podziękować pracownikom Fiat Auto Poland za użyczenie pojazdu do testów.

Żegnaliśmy się z tym modelem Lancii z wielkim trudem, doceniając komfortową jazdę Ypsilon EcoChic po zatłoczonych ulicach naszej stolicy.

Napisano w Analizy, Pojazdy CNG, Testy Tagi: ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów