Test Iveco EcoDaily 3.0 NaturalPower (CNG)

iveco_cng 

Iveco Daily 3.0 Natural Power – test redakcyjny portalu cng.auto.pl 

iveco_daily_cng

Właśnie mija 11 lat, odkąd w swojej ofercie IVECO oferuje dostawczy model Daily przystosowany do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG). W tym czasie producent sprzedał już 4000 tego typu pojazdów. Dzięki uprzejmości przedstawiciela producenta w naszym kraju – Iveco Polska, mieliśmy możliwość przetestowania kolejnej generacji ekologicznego pojazdu, który pojawił się w ofercie producenta na rynku polskim w 2009 roku.

 Na odbiór testowego EcoDaily 3.0 Natural Power umówiliśmy się na stołecznej stacji tankowania CNG.

 Na stacji zostało wtłoczone 64,67 m3 sprężonego gazu ziemnego za kwotę 143,57 pln. Nie musieliśmy się martwić o zasięg pojazdu, gdyż zbiorniki gazu mają pojemność ok 110m3, co pozwala na przejechanie 450 kilometrów przy prędkości do 90 km/h.

W odświeżonej gamie EcoDaily zmieniona została jednostka napędowa zasilana CNG na dwupaliwową. Dzięki temu auto wzbogaciło się o awaryjny zbiornik z benzyną, co daje dodatkowe 70 km zasięgu.

Spokojni więc o naszą podróż ruszyliśmy w stronę Pomorza – na oficjalne otwarcie nowej stacji CNG w Gdyni.

W podróż wyruszyliśmy w niedzielę, a dzięki małemu ruchowi na drodze mogliśmy sobie pozwolić na używanie tempomatu. Prędkościomierz pokazywał ok. 90-100km/h –  oczywiście uwzględniając ograniczenia w obszarze zabudowanym. Podczas podróży cały czas włączona była klimatyzacja i można powiedzieć że, poza używaniem tempomatu, nie przywiązywaliśmy szczególnej wagi do zasad eco-drivingu.

Testowany przez nas pojazd wyposażony był w 3 miejscową kabinę, a siedzenie kierowcy było niezwykle komfortowe, dzięki wielopłaszczyznowej regulacji oraz pneumatycznemu systemowi stabilizacji, który doskonale tłumił wyboje i dziury na naszych drogach. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jazda tak dużym pojazdem była o wiele przyjemniejsza niż mniejszym samochodem osobowym.

Jednostka napędowa, która została zaadaptowana dla potrzeb tego ciężarowca, to przerobiony silnik wysokoprężny przystosowany tutaj do spalania metanu oraz etyliny. Ten 3 litrowy motor z dużym momentem obrotowym (350 Nm) pozwala na sprawną i efektywną pracę. Dodatkowo wspomagany jest przez turbosprężarkę z doładowaniem, dzięki czemu osiąga moc 136KM przy zasilaniu paliwem CNG.

W czasie przejazdu demonstracyjnym Iveco odwiedziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Płock, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Grudziądz oraz Toruń i zaprzyjaźnioną tam stację CNG. W trybie mieszanym z włączoną klimatyzacją koszt przejechania 100 kilometrów tym dużym dostawczakiem to 28zł. W czasie VII Supertestu Ekonomii Pan Leszek Podgórski z Iveco Polska pokonał 100 kilometrów za kwotę około 25zł.

Oprócz bezkonkurencyjnie niskich kosztów eksploatacyjnych, Iveco EcoDaily w wersji napędzanej metanem jest równie ekologiczne. Silnik Natural Power spełnia najwyższe normy emisji spalin EURO 6 – EEV. Dzięki temu w porównaniu z silnikiem diesla podobnej klasy udało się zredukować emisję dwutlenku węgla i tlenków azotu o 20%, zaś całkowicie wyeliminować emisję cząstek stałych. Aby osiągnąć tak wyśrubowane normy emisji nie potrzebowano filtra cząstek stałych!

Zastosowany napęd gazowy jest również bezpieczniejszy – nie tylko dla kierowcy, ale również dla otoczenia. Silnik zasilany CNG emituje o 5dB mniej hałasu niż konkurencyjne jednostki zasilane paliwem konwencjonalnym, co jest cechą szczególnie cenną przy pracy w środowisku miejskim. Właściwości fizyczne gazu ziemnego sprawiają, że w razie awarii ulatnia się do atmosfery, zmniejszając zagrożenia wybuchem. Może też być bezpiecznie eksploatowany w pomieszczeniach zamkniętych. Konstrukcja zbiorników jest w stanie bezpiecznie wytrzymać dwukrotność normalnego ciśnienia roboczego.

Testowany przez nas Daily, w specyfikacji technicznej kryjący się pod nazwą 50C14G,  to nowa wersja tego pojazdu przystosowana do zasilania metanem. W porównaniu do poprzedniej generacji wzbogaciła się o dodatkowy zbiornik benzyny, mieszczący 14 litrów tego paliwa. Wystarcza ono na przejechanie około 70 km, ale tylko w trybie awaryjnym – nie ma możliwości przełączania między zasilaniem CNG/benzyna. Cały proces następuje automatycznie, a etylina może być wykorzystana tylko w dwóch przypadkach: podczas rozruchu przy minusowych temperaturach lub awaryjnie, gdy w naszych butlach skończy się metan. Dodatkowo przy zasilaniu awaryjnym moc pojazdu spada do około 80KM i poruszanie się nie jest już tak dynamiczne, jak w przypadku CNG. Osobiście nie mieliśmy okazji przekonać się jak to wygląda w praktyce, ale po rozmowie z przedstawicielem Iveco Polska, można było wywnioskować że 80 koni mechanicznych to jednak trochę za mało dla takiej mini-ciężarówki. Należy powiedzieć wprost – to samochód stworzony dla CNG, a nie benzyny.

Napęd na tył i 6 biegowa skrzynia biegów sprawiają, że jazda tym samochodem to sama przyjemność. Warto jednak nadmienić coś więcej o samych przełożeniach skrzyni – bieg pierwszy i szósty wchodzą trochę po skosie – zupełnie inaczej niż pozostałe i należy zwrócić uwagę na ruszania z jedynki, gdyż na początku kilka razy zamiast ruszać z  pierwszego biegu, ruszaliśmy z trójki, z czym samochód nawet sobie dawał radę.


W testowanym pojeździe spotkaliśmy dwa ciekawe rozwiązania techniczne.

Pierwszym z nich to boczne lusterka, które są podzielone na dwie części. Dzięki temu widoczność w tych lusterkach poprawia bezpieczeństwo w czasie ruchu oraz manewrowanie – doskonale widać cały obrys prowadzonego pojazdu.

Drugą ciekawostką jest nowe zabezpieczenie – całkowite odłączenie prądu.

W przypadku kolizji naciskamy specjalny przycisk, a nasz akumulator zostaje trwale odłączony od pojazdu. Aby ponownie podłączyć zasilanie, należy otworzyć maskę, zdjąć osłonę z akumulatora i wcisnąć żółty bezpiecznik na akumulatorze.

Należy również wspomnieć o dostępnych opcjach w opisywanym pojeździe. Bezpowrotnie minęła epoka topornych samochodów roboczych, gdzie kierowca był zmuszony do pracy w spartańskich warunkach. Na bogatej liście dodatkowego wyposażenia figuruje fotel kierowcy, który można doposażyć w ogrzewanie, a jego otoczenie w specjalne schowki (klimatyzowane), podłokietniki i przystawki – ułatwiające pracę. Dla wygody kierowcy można również zakupić zestaw Blue&Me (zestaw głośnomówiący, monitorowanie pracy pojazdu, odtwarzacz MP3).

Silnik

– 4-ro cylindrowy, rzędowy, 16-to zaworowy, DOHC

– Moc: 100 kW (136 KM) przy 2730 – 3500 obr./min.

– Moment obrotowy: 350 Nm przy 1500 – 2730 obr./min.

– wielopunktowy, sekwencyjnym wtrysk paliwa,

– układ zapłonowy statyczny z jedną cewką na świecę zapłonową, EDC, turbosprężarka i chłodzenie powietrza doładowującego „Intercooler”; chodzony cieczą, wentylator włączany elektromagnetycznie,

– 3-drożny katalizator

Tanie Przeprowadzki dla Studentów Warszawa – Superiveco.pl

SuperIveco.pl – Zapraszamy do zapoznania się z pojazdem Iveco Daily CNG z fabryczną instalacją na Gaz Ziemny, nasz pojazd pracuje dla portalu oraz promuje ekologiczne paliwo CNG

Podobne wpisy

Źródło:
  • Portal cng.auto.pl
Tagi: , , , , , ,