Test VW Caddy Furgon EcoFuel 2.0 CNG

Ekologiczny samochód z Poznania dla Polski

Test VW Caddy Furgon EcoFuel 2.0 CNG
Dzięki uprzejmości autoryzowanego dealera VW Krotoski-Cichy w Poznaniu

Dzień pierwszy. Ekonomia
Na odbiór samochodu umówiliśmy się w sobotni ranek, 18 lipca 2009 roku.

Jadąc z Warszawy zajrzeliśmy najpierw na stację CNG w Poznaniu, aby zatankować Opla Zafirę, którą przyjechałem z żoną. Na stacji mieliśmy okazję spotkać ciężarowego Mercedesa, który właśnie tankował magazyny gazu CNG na potrzeby firmy Solaris. Gaz ten dostarczany jest do fabryki autobusów, gdzie następnie jest przetaczany do pojazdów zasilanych CNG. Na pokładzie Actrosa znajdowały się dwa magazyny o łącznej pojemności 300m3. Średnie tankowanie takich magazynów trwa ok. 4 godzin, ze względu na wydajność sprężarki, która wynosi niestety tylko 70m3/h. Nie dość, że w Poznaniu jest wyłącznie jeden dystrybutor, to w sobotę stacja jest czynna tylko do godziny 15. Z tego powodu przed nami stał w kolejce już poirytowany kierowca osobowego mercedesa z Niemiec, który zjechał z autostrady z nadzieją szybkiego zatankowania się i kontynuowania jazdy. Dowiedzieliśmy się, że wcześniej kilka samochodów zostało podpiętych w czasie tankowania tych nieszczęsnych magazynów. Ostatecznie stwierdziliśmy, że nie ma sensu czekać w kolejce, gdyż do zatankowania magazynu zostało jeszcze około 70m3. Pojechaliśmy do salonu, który dzieli od stacji 5 km. Na środku placu czekał już na nas testowy Caddy. Na miejscu przywitał nas Pan Maciej Michalczyk, który po sprawdzeniu dokumentów i podpisaniu umowy o użyczenie, wręczył dowód rejestracyjny pojazdu wraz z kluczykami. O godzinie 11:37 ruszyliśmy na stację zatankować Caddy’ego i Zafirę. Zostaliśmy szybko zatankowani i przy wyjeździe spotkaliśmy miejski autobus, który przyjechał zatankować swoje puste zbiorniki. Szczęśliwi, że udało nam się zatankować pojazdy przed tym pożeraczem gazu, ruszyliśmy w kierunku Warszawy. Po jednodniowych doświadczeniach ze stacją CNG w Poznaniu należy zaznaczyć, że potrzebuje ona pilnych i szybkich zmian – po prostu nie jest przygotowana do obsługi tylu pojazdów zasilanych CNG. Wymagana jest natychmiastowa rozbudowa połączona z wydłużeniem czasu pracy stacji.

326 km w drodze do Warszawy. Pierwsze co chciałem sprawdzić to prawdomówność naklejonego napisu, jaki znajdziemy na testowym Caddy: „100km …na gazie ziemny za 15PLN.” Początkowe 120km przejechałem na autostradzie ze średnią prędkością 95km/h tocząc się za ciężarówką. Po tym odcinku ekonomicznej jazdy żona prowadząc Zafirę zdecydowała, że czas na trochę bardziej żwawe tempo. Oczywiście nie mogłem pozwolić, aby ominęło mnie sprawdzenie na autostradzie zapisów z katalogu, a konkretnie czy parametr osiągi (maksymalna prędkość) 169km/h jest prawdziwy. Rozpędzenie Caddy do 170 km/h zajęło mi ok. 27 sekund (nieraz mam wrażenie że tyle potrzebuje moja Zafira aby na liczniku pojawiło się 100km). Caddy bardzo dobrze trzymał się drogi , jednak przy prędkości powyżej 150 km/h można było odczuć lekkie bujanie samochodu. Jadąc dalej w kierunku Warszawy sprawdzaliśmy dynamikę silnika VW zasilanego metanem. Kolejne 100 kilometrów przejechaliśmy z szybkością około 110-120km. Silnik 2.0 o mocy 109KM bardzo dobrze daje sobie radę z wyprzedzaniem na trasie. Samochód pierwsze 100km osiąga w czasie około 13,5s. Ostatnie 40km do stacji tankowania w Warszawie przejechaliśmy ze średnią prędkością około 65km/h. Na stacji dokonaliśmy pierwszych obliczeń. Koszt przejechania 100km w trasie ukształtował się w granicach 12zł (cena 1m3 CNG to 2.10zł) Zostaliśmy pozytywnie zaskoczeni. Dla porównania podam, że Zafira 1.6 z fabryczną instalacją CNG oraz włączoną klimatyzacją na tym dystansie zużyła na tym dystansie o 1,2m3 gazu więcej.

Podsumowując pierwszy dzień testowania Caddy można śmiało potwierdzić prawdomówność hasła, że 100km przejedziemy za 15zł.

Dzień drugi oraz trzeci:  Jazda w cyklu mieszanym. Ekologia

Drugiego dnia pojechałem Caddy w odwiedziny do Płocka, gdzie tankowanie samochodu jest najdroższe w Polsce. Hasło reklamowe „15zł za 100km” cieszyło się tam dużym zainteresowaniem, a samochód ściągał na siebie wiele ciekawskich spojrzeń. Należy tutaj napisać kilka słów o skrzyni biegów. W testowym Caddy EcoFuel zamontowano ręczną, 5-biegową przekładnię. Przełożenia są krótkie i precyzyjne. Skrzynia chętnie współpracuje z silnikiem, przekazując ekologiczną moc na przedni napęd. W poniedziałek dwuosobowy Caddy Furgon jeździł po Warszawie. Przez 2 dni w cyklu mieszanym średni koszt przejechania 100km wyniósł ok. 15zł. W cyklu miejskim to ok. 18zł. Dla porównania Caddy z silnikiem 1.9TDI w mieście pali około 9 l oleju napędowego na setkę. Różnica w cenie miedzy tymi dwoma silnikami przy zakupie nowego pojazdu to 4430zł (o tyle jest droższa wersja z napędem CNG). Czym zasłużył sobie Caddy na miano pojazdu ekologicznego? Według danych producenta wersja napędzana sprężonym gazem ziemnym wytwarza średnio 157g CO2 na km. Ten sam model z silnikiem wysokoprężnym wytwarza 158g CO2 na km. Pozornie różnicy nie ma praktycznie żadnej, ale czy na pewno? Otóż można ją chociażby dostrzec po rurach wydechowych obu modeli. Na tej przy silniku TDI znajdziemy czarny nalot, a w przypadku EcoFuel’a to czysty metal! Na korzyść CNG przemawia tutaj niższa emisja tlenków azotu, brak emisji benzenu oraz znikoma emisja aldehydów, znacznie niższa praca silnika oraz ekologiczna dystrybucja samego gazu. Podczas testu mieliśmy często okazje jechać za dieslami, z których wydobywał się kłęby sadzy o nieprzyjemnym zapachu. Nasz Caddy nawet przy największym obciążeniu silnika produkuje tylko parę wodną z domieszką CO2, bez względu czy ma na liczniku przejechane 4000 czy 600 000 km (bo tyle wynosi nawet bezproblemowa eksploatacja silnika zasilanego CNG, bez potrzeby żadnego remontu).

Dzień czwarty. Wyjazd do Radomia, Politechnika Radomska.

W dniu 21 lipca 2009 roku mieliśmy przyjemność złożyć wizytę w Instytucie Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Politechniki Radomskiej. Zwiedziliśmy między innymi hamownię silników, gdzie wówczas znajdowały się dwie jednostki napędowe adaptowane do napędu gazem ziemnym. Oglądaliśmy też trzy paliwową wersję Opla Vectry B 2.0. Wszystko dzięki uprzejmości Pana Dr. Inż. Ryszarda Wołoszyna, pracownika naukowego Politechniki Radomskiej oraz właściciela wyżej opisanego samochodu.

Dzień piąty i szósty. Zasięg. Stacja CNG w Toruniu całodobowa!

Można powiedzieć że Caddy to jedyny samochód z fabryczną instalacją CNG, który jest przystosowany do użytkowania tego paliwa w Polsce. Problem rozbija się o odległości między 32. stacjami w Polsce. Volkswagen może pomieścić aż 26kg (ok. 35m3) gazu, co przekłada się na możliwość pokonania dystansu do 440km. Pokonując czasem spore dystanse, nie musieliśmy się martwić że zabraknie nam gazu. Jednak w przypadku, kiedy nie mamy gdzie zatankować naszych zbiorników, mamy jeszcze do dyspozycji awaryjny zbiornik benzyny, na którym możemy przejechać ok. 130km. Sumując zasięg pojazdu na obu paliwach mamy możliwość pokonania dystansu ok. 570km. W środę Caddy pojechał w kierunku polskiego morza. Tankowaliśmy nasz pojazd na rogatkach Elbląga, na stacji Lotosu w Gronowie Podgórnym. Na dystrybutorze dostrzegliśmy adnotację, że tankowanie po godzinie 22 wiąże się z przedpłatą za tankowane paliwo… Po zatankowaniu samochodu udaliśmy się do Kątów Rybackich, uroczej wioski rybackiej, położonej między morzem a Zalewem Wiślanym. Tam też spędziliśmy część dnia, eksponując przy wejściu na plażę testowego Volkswagena. Później ruszyliśmy w kierunku Trójmiasta, po drodze przeprawiając się przez Wisłę promem w Mikoszewie, a następnie mostem pontonowym. Zajechaliśmy na stację CNG w Gdańsku, gdzie nasz Caddy został zatankowany kilkoma metrami gazu, ze względu na bardzo małe ciśnienie. Niestety – stacja przy ulicy Wałowej będzie działać tylko do końca września! Pomorska Spółka Obrotu Gazem nie planuje postawienia innego kompresora. Szkoda, że marnuje się tak dobra lokalizacja stacji CNG (mała odległość od centrum miasta, w sąsiedztwie baza autobusów komunikacji miejskiej).

Kolejnym i już ostatnim punktem naszej środowej trasy była stacja CNG w Gdyni. Jakie było nasze zdziwienie, gdy parkując przy pierwszym zauważonym dystrybutorze gazu ziemnego, zostaliśmy uprzejmie poproszeni przez pana z obsługi o przemieszczenie się pod dystrybutor dla samochodów osobowych! Okazuje się, że stacja w Gdyni posiada trzy dystrybutory – dla samochodów osobowych i dwa dla samochodów ciężarowych. W między czasie zajechał na stację autobus MAN należący do PKM Gdynia. Kierowca nie mógł nachwalić się zalet tego nowoczesnego pojazdu, zakupionego przez gdyńskiego przewoźnika w kwietniu tego roku.

W czwartek musieliśmy niestety pożegnać się z testowym Caddy. Naszą ostatnią podróż zaczęliśmy od przejechania nowo wybudowanym fragmentem autostrady A1, do Nowych Marz. Tam zawróciliśmy w stronę Grudziądza, chcąc zobaczyć przyszłą lokalizację stacji CNG przy MZK Grudziądz. Okazuje się, że jeśli powstanie ona w tym miejscu, będzie dogodnie położona względem właśnie budowanego odcinka autostrady. Jednak po rozmowie z obsługą stacji opuszczaliśmy teren bazy autobusowej zawiedzeni – nie ma żadnych, nawet orientacyjnych informacji odnośnie potencjalnej daty otworzenia stacji…

Z goła odmienna sytuacja spotkała nas w Toruniu. Caddy gładko i sprawnie przemieszczał się na drodze między Grudziądzem a miastem Kopernika, często wyprzedzając ciężarówki oraz, liczne o tej porze, powolne ciągniki rolnicze. Na stacji CNG w Toruniu spotkaliśmy się z dyrektorem marketingu firmy Biogaz Inwestor, która opiekują tym obiektem. Po krótkiej rozmowie prowadzonej w przyjemnej atmosferze doszliśmy do wniosku, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby stacja była otwarta całodobowo po wcześniejszym kontakcie telefonicznym lub wysłaniu wiadomości e-mail. Gratulujemy! To już 10. Stacja w Polsce, która umożliwia tankowanie w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Ustaliliśmy, że właśnie na stacji w Toruniu zostanie zorganizowany I zlot samochodów osobowych zasilanych CNG w Polsce. Zbierając się już do dalszej trasy, natknęliśmy się na Pandę 1.2 Natural Power, jednego z dwóch takich metanowych Fiatów należących do Biogaz’u, która właśnie zajechała na stację. Nie omieszkaliśmy go dokładnie sfotografować i przeprowadzić krótką rozmowę z osobą, która na co dzień użytkuje ten samochód. Relację z rozmowy na temat eksploatacji Fiata Pandy znajdziecie tutaj. Po przeprawie na drugą stronę Wisły skierowaliśmy się w stronę Poznania. Po drodze tankowaliśmy naszego Caddy na stacji CNG w Inowrocławiu. Do Poznania dotarliśmy w godzinach szczytu, więc na ulicach spotkaliśmy długie zatory na głównych arteriach miasta. Do salonu VW Krotoski-Cichy dotarliśmy tuż po godzinie 16. Na miejscu przeprowadziliśmy rozmowę z panem Adamem Kaczmarskim, kierownikiem działu sprzedaży, rozmawialiśmy o przyszłości rynku CNG w Polsce, o możliwościach serwisowania VW CNG oraz o nowych modelach VW na CNG, może już niedługo pojawi się pierwszy Pasat na CNG w Polskim salonie. Średnia cena przejechania 100 km na odcinku Warszawa-Trójmiasto-Poznań przez wyżej wymienione miasta wyniosła 13 zł. średnia cena przejechania 100km to 13zł

Dla kogo Caddy?

Caddy to samochód, który może z powodzeniem spełnić oczekiwania różnych kierowców. Testowaną przez nas wersją samochodu produkowanego w Poznaniu był dwuosobowy furgon, z dzielonymi tylnymi drzwiami oraz przesuwanymi drzwiami przestrzeni ładunkowej od strony pasażera. Ładowność tej wersji to 750kg (wartość 660kg w katalogu VW została podana błędnie) oraz 3,2m3 przestrzeni ładunkowej. Jednak indywidualnie konfigurując samochód możemy też wybrać osobową wersję kombi. Największe możliwości przewozowe oferuje Caddy Maxi, o przedłużonym rozstawie osi oraz nadwozia. W wersji furgon jego pojemność bagażowa wynosi 3,2m3, a osobowe kombi przewiezie nawet 7 osób. VW Caddy jest dedykowany dla osób, które rocznie pokonują ponad 25.000 km. Mnogość wersji o konfiguracji wyposażenia pozwala różnorodnie wykorzystywać ten samochód – począwszy od przewozu materiałów w małej firmie, jako samochód rodzinny czy też bardzo tanią w eksploatacji taksówkę mogącą przewieźć 7 osób.

Ciekawostki liczbowe testu

6 dni – tyle trwał test VW Caddy

11,56 zł – tyle wyniósł koszt przejechania 100 km podczas przejazdu na trasie Poznań – Warszawa 1. Dnia testu

13 zł – tyle wyniósł koszt przejechania 100 km podczas przejazdu na trasie Warszawa – stacja CNG Elbląg

15 zł – tyle wyniósł średni koszt przejechania 100 km podczas testu

18 zł – tyle wynosi jazda w cyklu miejskim

80 km/h – przy takiej prędkości Caddy ma najniższe chwilowe spalanie

1822 km – tyle kilometrów przejechaliśmy podczas testu

Rozpoczęcie testu: 18.07.2009

Koniec testu: 23.07.2009

Przebieg na początku testu: 2259km

Przebieg na koniec testu: 4081km

Łączny przebieg w trakcie testu: 1822km

Dzień 1. Sobota – godz.: 11:30 przejazd z Poznania do Warszawy na dystansie 326km. Koszt paliwa wyniósł 37,70zł (11,56 zł/100km)

Dzień 2. Niedziela – wyjazd do Płocka

Dzień 3. Poniedziałek – jazda po warszawie

Dzień 4. Wtorek – przejazd na trasie Warszawa-Radom-Warszawa. W Radomiu tankowanie na ul. Wjazdowej, wizyta w Instytucie Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Politechniki Radomskiej, wizyta u dealera VW. Tankowanie na stacji przy ul. Kasprzaka ok. godziny 19.

Dzień 5. Środa – przejazd na trasie Warszawa-Elbląg-Mierzeja Wiślana-Trójmiato. Wyjazd z Warszawy o godz. 2:00, ok. 6:00 tankowanie w Elblągu, wizyta w Kątach Rybackich na Mierzei Wiślanej, następnie przejazd do Gdańska, w tym przeprawa promowa
przez Wisłę w Mikoszewie. Tankowanie na stacji CNG w Gdańsku. Następnie przejazd na stację CNG w Gdyni przy ul. Hutniczej. Nocleg w Gdańsku.

Dzień 6. Czwartek – przejazd na trasie Gdańsk-Grudziądz-Toruń-Inowrocław-Poznań. Ok. godz. 9:00 wyjazd z Gdańska, następnie przejazd autostradą A1 do Nowych Marz, wizyta na terenie MZK Inowrocław, przejazd do Torunia i wizyta na stacji CNG. Przejazd do Inowrocławia i tankowanie pojazdu. Przejazd do Poznania i zdanie pojazdu w salonie VW Krotoski-Cichy – godz. 16:37

Galeria zdjęć z testu do obejrzenia tutaj.

Tagged with: , , , ,