Lokomotywa Vitkovice 703.8 CNG

Fot. Lokomotywa manewrowa Vitkovice 703.8 CNG Źródło: inforail.pl 
Od dłuższego czasu w autobusach eksperymentuje się z alternatywnymi paliwami, jednak w przypadku kolei nie podejmowano takich działań. Dlatego miłym zaskoczeniem jest prototypowa lokomotywa manewrowa 703.8, która została dostosowana do zasilania sprężonym gazem ziemnym CNG. Dwuosiowa lokomotywa manewrowa została wyprodukowana przez TS Martin, natomiast jej przebudowa została wykonana przez Vítkovice Doprava a.s.. Cała rekonstrukcja została przeprowadzona przy współpracy z VÚZ (VýzkumnýÚstav Železniční) oraz ČD Cargo. W zmodernizowanej lokomotywie zastosowano silnik czeskiej firmy Tedom typu TG 250 AV o mocy 180 kW. Z racji małych wymiarów lokomotywy został on spięty z przekładnią hydrodynamiczną. Zbiornik paliwa jest w stanie pomieścić 84 kg paliwa sprężonego do 200 Bar. Według producenta koszt paliwa potrzebnego na motogodzinę pracy standardowej maszyny wynosi 230 koron czeskich, podczas gdy po przebudowie na CNG zaledwie 140 koron. Pomijając kwestie ekonomiczne oraz ekologiczne nowa lokomotywa oferuje również spadek głośności aż o 10 dB(A)! Maszyna z racji swoich wymiarów ma prędkość maksymalną zaledwie 40 km/h, która jednak jest wystarczająca dla pracy manewrowej.
Źródło:
  • inforail.com