Strefa Metanu na GasShow 2014. Wielki sukces branży CNG i LNG

Strefa Metanu na GasShow 2014
Fot. Strefa Metanu na GasShow 2014 Źródło: cng.auto.pl

Strefa Metanu zorganizowana na Międzynarodowych Targach GasShow 2014 potwierdziła wysoki poziom dla zaprezentowania możliwości, jakie niesie wykorzystanie CNG i LNG do zasilania pojazdów. W dniach 5-6 marca 2014 roku specjalne stanowisko zorganizowane przez Portal cng.auto.pl gościło grono znakomitych gości związanych z tą branżą w Polsce. W tym roku szczególnie szeroka była aktywność mediów – zarówno branżowych, jak i tych ogólnopolskich. Wystawcy pojazdów i technologii CNG oraz tankowania gazu ziemnego udzielili szeregu wywiadów dla czołowych tytułów branży transportowej w Polsce.

W „Strefie Metanu” przybyli goście mogli przede wszystkim obejrzeć przydomowe kompresory CNG różnej konstrukcji oraz dystrybutor tankowania metanu. Przed gmachem hali targów GasShow 2014 została zorganizowana „Wystawa pojazdów CNG”, gdzie zaprezentowano 16 pojazdów z fabryczną instalacją CNG – 3 małe pojazdy, 9 dostawczych oraz 4 ciężarówki – marki Fiat, Iveco, Lancia, Mercedes-Benz oraz Opel.

Dokonania oraz produkty w branży CNG/LNG zostały również wyróżnione nagrodami INPRO 2014. Za najlepszą promocję paliw metanowych w Polsce statuetkę Inpro 2014 otrzymał Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

„Strefa Metanu” na targach GasShow 2014 została objęta Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki, Pana Premiera Janusza Piechocińskiego.

W 'Strefie Metanu' wystawiono 2 kompresory oraz dystrybutor tankowania CNG
Fot. W 'Strefie Metanu’ wystawiono 2 kompresory oraz dystrybutor tankowania CNG Źródło: cng.auto.pl

Strefa Metanu to wspólna ekspozycja podmiotów szczególnie zaangażowanych w promowanie ekologicznego i oszczędnego paliwa w Polsce, jakimi są CNG i LNG do zasilania pojazdów. Portal cng.auto.pl już po raz czwarty organizował „Strefę Metanu”, gdzie zgromadził ekspertów branży paliw metanowych, producentów pojazdów CNG, producentów zbiorników kompozytowych, dystrybutorów kompresorów CNG, instytucje naukowo-badawcze wdrażające paliwa alternatywne, realizując przy tym ideę popularyzacji ekologicznego i ekonomicznego paliwa w Polsce. Podobnie jak w ubiegłych latach, stanowisko spotkało się z ogromnym zainteresowaniem ze strony zwiedzających osób.

Gala Inpro 2014. Nagrody dla rozwiązań CNG otrzymał PIMOT oraz firma xperion
Fot. Gala Inpro 2014.  Źródło: cng.auto.pl

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na działalność podmiotów, na co dzień zaangażowanych w propagowanie wykorzystania metanu dla polskiej motoryzacji. Naczelną rolę pełni tu bez wątpienia Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Skupiając grono wybitnych specjalistów przygotowuje on Krajowy Program Strategii wykorzystania paliw metanowych w transporcie. W „Strefie Metanu” przedstawiono również Fundację Green Fuel, której celem jest realne wdrażanie paliw metanowych w transporcie. Wkrótce poznamy więcej szczegółów na temat tej organizacji, która posiada ambitne plany w upowszechnianiu i popularyzowaniu CNG i LNG do zasilania pojazdów.

Partnerem Technologicznym Strefy Metanu była firma Kontel - oficjalny przedstawiciel Plantronics w Polsce
Fot. Partnerem Technologicznym Strefy Metanu była firma Kontel – oficjalny przedstawiciel marki Plantronics w Polsce Źródło: cng.auto.pl

Tradycyjnie największą popularnością cieszyły się wewnętrzne stacje tankowania CNG dla flot pojazdów, obsługujących głównie przedsiębiorstwa produkcyjne, zużywające duże ilości gazu ziemnego. Powodem dużego zainteresowania takim rozwiązaniem jest przede wszystkim niezwykle atrakcyjna cena eksploatacji pojazdów, przy zastosowaniu wewnętrznej stacji tankowania CNG. Ponadto właściciel takiej instalacji nie musi martwić się o dostęp do ogólnodostępnej stacji tankowania CNG – miejsce tankowania CNG skrojone jest pod potrzeby oraz bezpośrednio dostępne przy własnym przedsiębiorstwie. Bogaty asortyment w tym zakresie przedstawiły polskie firmy ASF (Aspro, Coltri).

Opel i dominacja marki w segmencie aut osobowych na CNG w Polsce
Fot. Opel od AutoŻoliborz i dominacja marki w segmencie aut osobowych na CNG w Polsce Źródło: cng.auto.pl

W „Strefie Metanu” główne miejsce zajmuje zawsze jedno z aut wyposażonych w fabryczną instalacją CNG. W tym roku była to Lancia Ypsilon EcoChic CNG. Auto zostało wystawione przez Fiat Auto Poland.

Na wszystkich gości czekała przepyszna kawa od firmy Ideal Cafe
Fot. Na wszystkich gości czekała przepyszna kawa od firmy Ideal Cafe Źródło: cng.auto.pl

Tegoroczna Strefa Metanu obfitowała w szczególne i uroczyste chwile. Niewątpliwie na uwagę zasługują 7. urodziny Portalu cng.auto.pl, głównego organizatora i koordynatora stanowiska. Znaczącą chwilą było również oficjalne spotkanie przedstawicieli firmy Eljon z branżą CNG. Po raz pierwszy oficjalnie ogłosili oni otwarcie nowej stacji CNG w Polsce. Nowy obiekt tankowania CNG powstanie w Kaliszu. Szczególnie szeroką uwagę gości skupiły także warsztaty edukacyjne na temat wykorzystania biometanu w transporcie, o czym piszemy dalej.

Mercedes-Benz chwalił się swoją ofertą aut użytkowych na gaz ziemny
Fot. Mercedes-Benz chwalił się swoją ofertą aut użytkowych na gaz ziemny Źródło: cng.auto.pl

Na uwagę zasługuje również nieocenione wsparcie ze strony partnerów medialnych. Coraz bardziej aktywna w promowaniu ekologicznego CNG staje się także Uczelnia Techniczno-Humanistyczna im. Chodkowskiej, której studenci wspierali organizację wydarzeń CNG w czasie tragów GasShow 2014.

Wystawa pojazdów zasilanych CNG i LNG

Iveco to lider sprzedaży aut CNG w Polsce. Dominacja aut tej marki zauważalna była również na wystawie pojazdów
Fot. Iveco to lider sprzedaży aut CNG w Polsce. Dominacja aut tej marki zauważalna była również na wystawie pojazdów Źródło: cng.auto.pl

Drugim filarem prezentacji rozwiązań CNG była bogata wystawa pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. W tym roku na wystawie pojazdów CNG zgromadzono 16 aut z fabryczną instalacją CNG – osobowe, dostawcze i ciężarowe – 5 producentów (Fiat, Iveco, Lancia, Mercedes-Benz oraz Opel).

Przed Halą EXPO XXI miała miejsce wystawa pojazdów CNG złożona z 16 aut osobowych i użytkowych
Fot.  Przed Halą EXPO XXI miała miejsce wystawa pojazdów CNG złożona z 16 aut osobowych i użytkowych Źródło: cng.auto.pl

Na wystawie miała miejsce również polska premiera Lancii Ypsilon EcoChic CNG.

Lancia Ypsilon EcoChic była główna atrakcją Strefy Metanu na GasShow 2014
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic była główna atrakcją Strefy Metanu na GasShow 2014 Źródło: cng.auto.pl

Lancia Ypsilon EcoChic to miejskie auto, fabrycznie wyposażone w instalację zasilania gazem ziemnym (CNG). Dzięki temu pojazd cechuje się niespotykanymi parametrami pod względem ekologii, jak i ekonomii. Dowodem są prestiżowe nagrody, jakie zdobyło auto w 2013 roku. Silnik 0,9 Natural Power został uznany za najbardziej ekologiczną jednostkę napędową roku – Ecological Engine of the Year. Natomiast walory ekonomiczne zostały potwierdzone zwycięstwem w klasyfikacji generalnej X Supertestu Ekonomii. Dzięki uprzejmości Fiat Auto Poland mieliśmy niepowtarzalną możliwość przeprowadzenia wcześniej testu eksploatacyjnego tego pojazdu.

Biomaster  – VIII Spotkanie Interesariuszy. Warsztaty edukacyjne

Warsztaty Edukacyjne Biomaster. Dr inż. Radosław Pomykała w czasie prezentacji projektu
Fot. Warsztaty Edukacyjne Biomaster. Dr inż. Radosław Pomykała w czasie prezentacji projektu Źródło: cng.auto.pl

Szczególnym wydarzeniem w tegorocznej Strefie Metanu była niekonwencjonalna Konferencja w formie warsztatów edukacyjnych dla studentów Uczelni Techniczno-Humanistycznej im. Chodkowskiej oraz uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 w Warszawie.

Spotkaniu Biomaster przysłuchiwało się ponad 40 uczniów i studentów
Fot. Spotkaniu Biomaster przysłuchiwało się ponad 40 uczniów i studentów Źródło: cng.auto.pl

Celem przeprowadzonych zajęć było przekazanie aktualnej wiedzy w dziedzinie wykorzystania biometanu do zasilania pojazdów. Jest to zupełnie nowa perspektywa dla polskiego transportu, który wymaga pilnych działań w obszarze nowoczesnych biopaliw. Znakomite prelekcje w tej tematyce przedstawili pracownicy naukowi AGH w Krakowie oraz PIMOT. Prezentacje na temat ekologicznych pojazdów CNG oraz biometanu wygłosili również przedstawiciele Krajowej Agencji Poszanowania Energii oraz Fundacji Green Fuel.

Warsztaty edukacyjne stanowiły znakomite uzupełnienie dla zajęć praktycznych w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów CNG, które zostały później przeprowadzone przez ekspertów „Strefy Metanu”.

Podsumowanie

Tradycjnie swój pojazd CNG w Strefie Metanu wystawiło MPO Warszawa
Fot. Tradycjnie swój pojazd CNG w Strefie Metanu wystawiło MPO Warszawa Źródło: cng.auto.pl

Jak widać, rozwój rynku CNG i LNG w Polsce zmierza w bardzo dobrym kierunku. Potwierdza to idea zorganizowanej „Strefy Metanu” i zgromadzonej liczby gości. Dzięki co raz większemu zaangażowaniu producentów aut CNG możliwe staje się dopasowanie rozwiązań do najbardziej wyszukanych potrzeb klientów. Jak widać, bariery przejścia na ekologiczne zasilanie gazem ziemnym nie stanowi również ograniczona ilość stacji CNG. Dzięki bogatej ofercie kompresorów przygarażowych możliwe jest tankowanie flot pojazdów bez potrzeby dostępu do ogólnodostępnych stacji CNG. Jednak przykład firmy Eljon z Kalisza, która niebawem otworzy nową stację tankowania CNG w tym mieście pokazuje, że sytuacja zmienia się również i w tej materii. Mamy nadzieję, że lata naszej dotychczasowej działalności przyniosą szereg pozytywnych zmian dla polskiego rynku CNG i LNG, a wiodącą rolę w kolejnych latach będzie miała „Strefa Metanu” wraz ze wszystkimi zaangażowanymi instytucjami i przedsiębiorstwami.

Fiat podkreślił wiodącą rolę w segmencie aut dostawczych. Również tych na CNG
Fot. Fiat podkreślił wiodącą rolę w segmencie aut dostawczych. Również tych na CNG Źródło: cng.auto.pl

Zobacz pełną galerię zdjęć ze Strefy Metanu na GasShow 2014 >> kliknij tutaj

Podobne wpisy