Energia Gigawat | Jazda na CNG – Za pół darmo!!!
Ceny benzyny i oleju napędowego, które w tej chwili biją na polskim rynku nie notowane w historii poziomy wysokości nakazują pilne poszukiwanie paliw alternatywnych cenowo.
W sytuacji podbramkowej znalazły się firmy transportowe, a także przedsiębiorstwa prowadzące wielkokubaturowe roboty ziemne, przy których cena paliwa stanowi lwią część kosztów decydujących o rentowności przyjętych do realizacji uprzednio kontraktów. Taką niedocenianą na polskim rynku alternatywą jest sprężony gaz ziemny (CNG), który jest nie tylko paliwem znacznie przyjaźniejszym dla środowiska i ludzi, w odróżnieniu od „klasycznych” paliw silnikowych, ale także o połowę – jak wynika z najświeższych badań – tańszym.
kraj |
liczba pojazdów CNG |
liczba stacji CNG |
pojazdów/stację |
Włochy |
676 850 |
770 |
879 |
Niemcy |
85 000 |
863 |
99 |
Szwecja |
23 125 |
134 |
173 |
Francja |
12 450 |
125 |
100 |
Kanada |
12 140 |
96 |
127 |
Szwajcaria |
8 899 |
122 |
73 |
Austria |
4 983 |
208 |
24 |
Polska |
2 106 |
33 |
64 |
Holandia |
2 032 |
51 |
40 |
Czechy |
2 000 |
38 |
53 |
W. Brytania |
294 |
33 |
9 |
Europejskim liderem w wykorzystaniu CNG są Włochy dysponujące 676 850 pojazdów i 770 stacjami tankowania. Włosi też mają najdłuższą tradycję, bo sięgającą aż 1938 roku, kiedy to na nizinie Padu odkryto złoża gazu ziemnego. W czasie II wojny światowej z powodzeniem sprężony gaz ziemny stosowano tam nie tylko do napędu samochodów i autobusów, ale także zastosowano do pojazdów szynowych. Niemcy, drugi pod względem ilości pojazdów napędzanych CNG – kraj UE, dysponują zaledwie 85 tys. pojazdów, ale mają za to więcej od Włochów, bo 816 stacji tankowania. Tu CNG ma znacznie krótszą, ale za to bardziej dynamiczną historię, która zaczęła się na początku lat dziewięćdziesiątych, raptem od kilkuset pojazdów. Motywem przewodnim były względy ochrony środowiska. Niemcy zaczęli z sobie właściwą pragmatycznością od budowy infrastruktury dystrybucyjnej. W Polsce choć u nas tradycje sięgają czasów powojennej odbudowy kraju, funkcjonują zaledwie 33 stacje CNG. Zdaniem analityków, dla otwarcia tego rynku w Polsce potrzeba 85-90 stacji. Szybką alternatywą może być upowszechnienie niewielkich i relatywnie tanich tzw. sprężarek garażowych. Na świecie obok 17 800 zawodowych stacji CNG funkcjonuje 12 700 sprężarek garażowych.
kraj |
l. sprężarek garażowych |
USA |
4.747 |
Kanada |
3.789 |
Francja |
1.290 |
Niemcy |
804 |
Japonia |
614 |
Holandia |
558 |
Włochy |
199 |
Australia |
130 |
Szwajcaria |
117 |
W. Brytania |
115 |
Najwięcej sprężarek garażowych mają: USA, Kanada i Francja. a także Niemcy i Japonia. Bardzo udaną konstrukcją jest czeska sprężarka garażowa MJ 05 produkcji MOTOR JIKOV z Czeskich Budziejowic. Testy praktyczne przeprowadzone przez Karpacką Spółkę Gazowniczą w Tarnowie, od początku sierpnia do końca października 2010 pokazały, że jest to urządzenie trwałe, niezawodne, a przede wszystkim i tanie w eksploatacji. Napełniane przy jego użyciu sprężonym gazem ziemnym samochody dostawcze Fiat Doblo 1,6 i Opel Combo 1,6 przejeżdżały statystyczne 100 km odpowiednio za… 15,60 zł i 13,40 zł co stanowiło 46,13 proc. i 42,14 proc. kosztów eksploatacji analogicznych pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe (przy założeniu znacznie niższej ceny benzyny niż mamy obecnie).
Samochód |
zużycie energii el. do sprężania |
zużycie gazu na 100 km przebiegu |
koszt przebiegu 100 km na gazie |
koszt przebiegu 100 km na benzynie |
Procentowy udział kosztów jazdy na CNG w stosunku do jazdy na benzynie |
|
kWh/m3 |
m3/100km |
PLN |
PLN |
% |
Opel Combo 1,6 |
0,50 |
8,22 |
13,40 |
31,80 |
42,14 |
Fiat Doblo 1,6 |
0,52 |
9,57 |
15,60 |
31,80 |
46,13 |
Cena netto 1kWh – 0,65 zł, cena netto 1 m3 gazu ziemnego na potrzeby własne – 1,30 zł, cena netto 1 l benzyny „95” – 3,73 zł