Energia Gigawat | Jazda na CNG – Za pół darmo!!!

Ceny benzyny i oleju napędowego, które w tej chwili biją na polskim rynku nie notowane w historii poziomy wysokości nakazują pilne poszukiwanie paliw alternatywnych cenowo.

W sytuacji podbramkowej znalazły się firmy transportowe, a także przedsiębiorstwa prowadzące wielkokubaturowe roboty ziemne, przy których cena paliwa stanowi lwią część kosztów decydujących o rentowności przyjętych do realizacji uprzednio kontraktów. Taką niedocenianą na polskim rynku alternatywą jest sprężony gaz ziemny (CNG), który jest nie tylko paliwem znacznie przyjaźniejszym dla środowiska i ludzi, w odróżnieniu od „klasycznych” paliw silnikowych, ale także o połowę – jak wynika z najświeższych badań – tańszym.

kraj

liczba pojazdów CNG

liczba stacji CNG

pojazdów/stację

Włochy

676 850

770

879

Niemcy

85 000

863

99

Szwecja

23 125

134

173

Francja

12 450

125

100

Kanada

12 140

96

127

Szwajcaria

8 899

122

73

Austria

4 983

208

24

Polska

2 106

33

64

Holandia

2 032

51

40

Czechy

2 000

38

53

W. Brytania

294

33

9

Europejskim liderem w wykorzystaniu CNG są Włochy dysponujące 676 850 pojazdów i 770 stacjami tankowania. Włosi też mają najdłuższą tradycję, bo sięgającą aż 1938 roku, kiedy to na nizinie Padu odkryto złoża gazu ziemnego. W czasie II wojny światowej z powodzeniem sprężony gaz ziemny stosowano tam nie tylko do napędu samochodów i autobusów, ale także zastosowano do pojazdów szynowych. Niemcy, drugi pod względem ilości pojazdów napędzanych CNG – kraj UE, dysponują zaledwie 85 tys. pojazdów, ale mają za to więcej od Włochów, bo 816 stacji tankowania. Tu CNG ma znacznie krótszą, ale za to bardziej dynamiczną historię, która zaczęła się na początku lat dziewięćdziesiątych, raptem od kilkuset pojazdów. Motywem przewodnim były względy ochrony środowiska. Niemcy zaczęli z sobie właściwą pragmatycznością od budowy infrastruktury dystrybucyjnej. W Polsce choć u nas tradycje sięgają czasów powojennej odbudowy kraju, funkcjonują zaledwie 33 stacje CNG. Zdaniem analityków, dla otwarcia tego rynku w Polsce potrzeba 85-90 stacji. Szybką alternatywą może być upowszechnienie niewielkich i relatywnie tanich tzw. sprężarek garażowych. Na świecie obok 17 800 zawodowych stacji CNG funkcjonuje 12 700 sprężarek garażowych.

kraj

l. sprężarek garażowych

USA

4.747

Kanada

3.789

Francja

1.290

Niemcy

804

Japonia

614

Holandia

558

Włochy

199

Australia

130

Szwajcaria

117

W. Brytania

115

Najwięcej sprężarek garażowych mają: USA, Kanada i Francja. a także Niemcy i Japonia. Bardzo udaną konstrukcją jest czeska sprężarka garażowa MJ 05 produkcji MOTOR JIKOV z Czeskich Budziejowic. Testy praktyczne przeprowadzone przez Karpacką Spółkę Gazowniczą w Tarnowie, od początku sierpnia do końca października 2010 pokazały, że jest to urządzenie trwałe, niezawodne, a przede wszystkim i tanie w eksploatacji. Napełniane przy jego użyciu sprężonym gazem ziemnym samochody dostawcze Fiat Doblo 1,6 i Opel Combo 1,6 przejeżdżały statystyczne 100 km odpowiednio za… 15,60 zł i 13,40 zł co stanowiło 46,13 proc. i 42,14 proc. kosztów eksploatacji analogicznych pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe (przy założeniu znacznie niższej ceny benzyny niż mamy obecnie).

Samochód

zużycie energii el. do sprężania

zużycie gazu na 100 km przebiegu

koszt przebiegu 100 km na gazie

koszt przebiegu 100 km na benzynie

Procentowy udział kosztów jazdy na CNG w stosunku do jazdy na benzynie

 

 

kWh/m3

m3/100km

PLN

PLN

%

Opel Combo 1,6

0,50

8,22

13,40

31,80

42,14

Fiat Doblo 1,6

0,52

9,57

15,60

31,80

46,13

Cena netto 1kWh – 0,65 zł, cena netto 1 m3 gazu ziemnego na potrzeby własne – 1,30 zł, cena netto 1 l benzyny „95” – 3,73 zł