Blue Corridor CNG – ekologiczny konwój aut na gaz ziemny w Polsce. Relacja z polskiego etapu Rajdu „Blue Corridor 2013 Hansa”

Blue Corridor 2013 Hansa. Pamiątkowe zdjęcie w PKM Gdynia
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa. Pamiątkowe zdjęcie w PKM Gdynia Źródło: cng.auto.pl

Relacja filmowa

Gaz ziemny to obecnie najlepsza ekologiczna i cenowa alternatywa dla drożejących paliw opartych na ropie naftowej. W dniach 11 – 13 października międzynarodowy konwój pojazdów na metan, pilotowany przez portal cng.auto.pl, przejechał przez Polskę. Najważniejszym punktem polskiego odcinka było specjalne spotkanie branżowe w Gdańsku, w czasie którego przedstawiono zalety wykorzystania CNG i LNG oraz zaprezentowano pojazdy zasilane CNG w układzie monofuel oraz dualfuel (CNG + Diesel). Dzięki uprzejmości PKM Gdynia, wystawie towarzyszył pokazowy przejazd autobusem CNG oraz demonstracyjne tankowanie pojazdu. Oprócz wizyt w Świnoujściu i Słupsku, polskie załogi rozpoczęły swoją podróż już 10 października podczas uroczystego startu na targach PolEko 2013 w Poznaniu.

Blue Corridor 2013 Hansa. Start polskiego odcinka na targach PolEko 2013
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa. Start polskiego odcinka na targach PolEko 2013 Źródło: cng.auto.pl

Start polskiego odcinka Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2013 pod Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki, rozpoczął się w samo południe, 10 października spod iglicy Międzynarodowych Targów Poznańskich. Okazją ku temu wydarzeniu były targi branży ekologicznej – PolEko 2013. Ekologiczne pojazdy CNG zgromadzone na wystawie „Strefa Metanu” wyruszyły w podróż i skierowały się do nadbałtyckiego Dziwnówka.

11 października – terminal LNG oraz tankowanie CNG w Niemczech

Blue Corridor 2013 Hansa - Świnoujście. Uczestnicy mieli możliwość przyjrzeć się budowie terminala LNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Świnoujście. Uczestnicy mieli możliwość przyjrzeć się budowie terminala LNG Źródło: cng.auto.pl

W dniu 11 października 2013 roku polskie ekipy rajdu przybyły do Świnoujścia, gdzie obejrzały budowę terminalu LNG. Dzięki uprzejmości spółki Polskie LNG, entuzjaści rynku CNG w Polsce mieli niepowtarzalną możliwość przyjrzeć się z bliską prowadzonym pracom przy realizacji instalacji, przeznaczonych do wyładunku gazu ziemnego w postaci skroplonej ze statków.

Blue Corridor 2013 Hansa - Świnoujście. Pamiątkowe zdjęcie na budowie terminala LNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Świnoujście. Pamiątkowe zdjęcie na budowie terminala LNG Źródło: cng.auto.pl

Następnie, polskie ekipy udały się na powitanie zagranicznych załóg jadących z Hamburga. Po wspólnym tankowaniu na stacji CNG w Seebad Bansin, załogi przeprawiły się promem w Świnoujściu i pod terminalem LNG wykonały wspólne pamiątkowe zdjęcie.

Blue Corridor 2013 Hansa - Świnoujście. Uczestnicy przedstawili swoje pojazdy pracownikom firmy Polskie LNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Świnoujście. Uczestnicy przedstawili swoje pojazdy pracownikom firmy Polskie LNG Źródło: cng.auto.pl

W tym dniu konwój posiadał najbogatszą obsadę załóg na całej trasie przejazdu i składał się aż z 15 ekologicznych pojazdów zasilanych metanem. Były to auta z Czeskiej Republiki, Rosji, Niemiec, Włoch oraz oczywiście Polski.

Blue Corridor 2013 Hansa - Świnoujście. Pamiątkowe zdjęcie załóż przed terminalem LNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Świnoujście. Pamiątkowe zdjęcie na budowie terminala LNG

12 października – wizytacja fabryki zbiorników CNG STAKO w Słupsku

Blue Corridor 2013 Hansa - Dziwnówek. Wszystkie załogi przed trasą
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Świnoujście. Pamiątkowe zdjęcie na budowie terminala LNG Źródło: cng.auto.pl

12 października konwój dotarł do Słupska, gdzie zatankowano pojazdy na stacji CNG przy zajezdni MZK Słupsk. Najważniejszym wydarzeniem tego dnia była wizytacja nowoczesnej fabryki zbiorników kompozytowych CNG firmy STAKO. STAKO, jako część grupy Warthington Group, prowadzi intensywne prace nad rozwojem technologii kompozytowych wykorzystywanych przy produkcji lekkich zbiorników do magazynowania CNG.

Blue Corridor 2013 Hansa - Słupsk. Tankowanie CNG na stacji MZK
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Słupsk. Tankowanie CNG na stacji MZK Źródło: cng.auto.pl

Sobotni etap rajdu zakończył się na terenie zajezdni PKM Gdynia, gdzie pojazdy zostały zatankowane gazem ziemnym i umyte.  Wszystko dzięki szczególnej uprzejmości i gościnności ze strony Kazimierza Gałkiewicza, Prezesa PKM Gdynia. Następnie specjalnie podstawiony autobus na gaz ziemny zawiózł uczestników rajdu na nocleg do hotelu Cztery Brzozy. Wieczorem odbyła się tam uroczysta kolacja branżowa, gdzie dyskutowano w koleżeńskim gronie nad dalszym rozwojem rynku CNG i LNG.

Blue Corridor 2013 Hansa - Słupsk. Wizytacja fabryki zbiorników CNG firmy STAKO
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Słupsk. Wizytacja fabryki zbiorników CNG firmy STAKO

13 października – spotkanie branżowe CNG w Gdańsku oraz pożegnanie konwoju Blue Corridor 2013 Hansa

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Wystawa pojazdów CNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Wystawa pojazdów CNG Źródło: cng.auto.pl

Ostatnim elementem przejazdu było spotkanie branży CNG i LNG w Gdańsku. Spotkanie to składało się z panelu dyskusyjnego oraz wystawy pojazdów CNG. Pierwszym punktem wydarzeń był panel prezentacji, gdzie przedstawiono perspektywy wykorzystania gazu ziemnego w transporcie oraz realia rynkowe paliwa CNG w Polsce, jak i innych państwach europejskich. Następnie uczestnicy spotkania przejechali ekologicznym autobusem na CNG do zajezdni PKM Gdynia, gdzie miała miejsce wystawa pojazdów na gaz ziemny oraz pokazowe tankowanie aut. Po uroczystym pożegnaniu konwój wyruszył w kierunku granicy z Obwodem Kaliningradzkim.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Wizytacja zajezdni autobusów CNG należacych do PKM Gdynia
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Wizytacja zajezdni autobusów CNG należacych do PKM Gdynia

CNG & LNG Business Breakfast w Gdańsku

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Business breakfast CNG i LNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. Business breakfast CNG i LNG Źródło: cng.auto.pl

O godzinie 10 rozpoczął się panel prezentacji, w czasie którego przedstawiono perspektywy wykorzystania metanu jako paliwa dla transportu. Prelegenci reprezentowali instytucje oraz przedsiębiorstwa z Polski, Rosji i Niemiec.

Metan – uniwersalne, oszczędne i ekologiczne paliwo

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Eugene Pronin - Gazprom Export
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. Eugene Pronin – Gazprom Export Źródło: cng.auto.pl

Pierwszą prezentację przedstawił Eugene Pronin, Przewodniczący NGV Russia oraz przedstawiciel firmy Gazprom Export. Zgromadzonym gościom w przystępny sposób wytłumaczył dlaczego warto wspierać rozwój paliw metanowych w Europie. Stoi za tym wiele argumentów, przede wszystkim ekologia, bezpieczeństwo, dostępność cenowa dla wszystkich grup użytkowników każdej wielkości pojazdów. Eugene Pronin przedstawił także dotychczasowy przebieg rajdu, m.in. przeprawę przez Morze Bałtyckie promem zasilanym LNG, nowoczesną fabrykę pojazdów gazowych marki Volvo w Szwecji oraz proces produkcji biometanu w Finlandii.

Pełna prezentacja Eugene Pronina (Gazprom Export) do ściągnięcia znajduje się tutaj

Uwolnijmy potencjał paliw metanowych – akcja „Wolny Metan” Portalu cng.auto.pl

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Karol Wieczorek - Portal cng.auto.pl
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. – cng.auto.pl Źródło: cng.auto.pl

Druga prezentacja została wygłoszona przez Eksperta z portalu cng.auto.pl i dotyczyła trudności, z jakimi muszą się stykać posiadacze aut zasilanych CNG w Polsce. Co ważne – nakreślone w prezentacji bariery dla rozwoju rynku CNG i LNG są do pokonania, o czym świadczy m.in. poparcie polityczne wyrażone w trakcie głosowania nad utrzymaniem zerowej stawki akcyzowej dla CNG. Dlatego portal w najbliższych miesiącach ma zamiar jeszcze raz zwrócić uwagę decydentów na zalety paliw metanowych oraz zachęcić do wprowadzenia zmian, które pozwoliłyby zniwelować biurokratyczne bariery uniemożliwiające dynamiczny rozwój rynku CNG i LNG w Polsce.

Pełna prezentacja Portalu cng.auto.pl do ściągnięcia znajduje się tutaj

Korzyści ekologiczne i ekonomiczne z eksploatacji autobusów miejskich na CNG w Gdyni

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Kazimierz Gałkiewicz - PKM Gdynia
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. – cng.auto.pl Źródło: cng.auto.pl

Kolejna prezentacja dotyczyła korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie CNG do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Walory takich ekologicznych pojazdów przedstawił Kazimierz Gałkiewicz, Prezes PKM Gdynia. Firma ta eksploatuje obecnie 16 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Dzięki temu w ciągu 6 lat eksploatacji udało się uniknąć emisji 809 ton zanieczyszczeń do atmosfery. Korzysta na tym przede wszystkim miasto uzdrowisko Sopot, które dzięki redukcji emisji spalin ze środków komunikacji miejskiej utrzyma status miasta o szczególnych walorach uzdrowiskowych.

Pełna prezentacja Kazimierza Gałkiewicza (PKM Gdynia) do ściągnięcia znajduje się tutaj

LNG dla komunikacji miejskiej – pionierskie rozwiązania w Olsztynie, jako punkt wyjścia dla zmian w Europie

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Hartmut Schult (Gazprom Germania) i Michał Ślizak (Solbus)
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. Hartmut Schult (Gazprom Germania) i Michał Ślizak (Solbus) Źródło: cng.auto.pl

Swoje prezentacje w czasie panelu mieli również przedstawiciele firm oferujących rozwiązania w zakresie skroplonego gazu ziemnego (LNG). Firma Gazprom Germania, reprezentowana przez Hartmuta Schulta, przedstawiła perspektywy wykorzystania tego nośnika energii w wodnym i kołowym transporcie dalekobieżnym, a także w transporcie lokalnym. I właśnie to ostatnie rozwiązanie spotyka się z największym zainteresowaniem ze strony firmy. W efekcie, aktualnie wdrażany jest projekt użytkowania w normalnych warunkach drogowych autobusów zasilanych LNG. Pierwszym owocem jest eksploatacja 11 takich pojazdów w Olsztynie.

Pełna prezentacja Hartmuta Schulta (Gazprom Germania) oraz Michała Śliżaka (Solbus) do ściągnięcia znajduje się tutaj

Paliwa metanowe w ujęciu strategicznym – specjalny program Przemysłowego Instytutu Motoryzacji

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Łukasz Kowalski - PIMOT
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. – PIMOT Źródło: cng.auto.pl

Ostatnia prezentacja należała do przedstawiciela Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Specjalista PIMOT przedstawił założenia opracowywanego przez instytut „Krajowego Programu Strategii Paliw Metanowych”. Dokument ten przyjęty przez Ministerstwo Gospodarki pozwoliłby na znaczące wsparcie legislacyjne, organizacyjne oraz finansowe szybkiego rozwoju rynku CNG i LNG do zasilania pojazdów w Polsce. Specjalista PIMOT odniósł się także do licznych korzyści w dziedzinie ekologii i bezpieczeństwa, jakie mogłyby zostać uzyskane w polskim transporcie dzięki paliwom metanowym.

Pełna prezentacja (PIMOT) do ściągnięcia znajduje się tutaj

Wystawa pojazdów, pokazowe tankowanie oraz jazda demonstracyjna autobusem na CNG

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Pojazdy z układem Dual Fuel cieszyły się ogromnym zainteresowaniem
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Pojazdy z układem Dual Fuel cieszyły się ogromnym zainteresowaniem Źródło: cng.auto.pl

Po sesji konferencyjnej oraz wspólnym lunchu, zgromadzeni goście mogli samodzielnie przekonać się o korzyściach wynikających z eksploatacji ekologicznych pojazdów na gaz ziemny. Na specjalną wystawę pojazdów CNG wszyscy pojechali właśnie takimi pojazdami – część osób własnymi samochodami zasilanymi metanem, zaś pozostałe osoby specjalnym kursem demonstracyjnym autobusem gazowym należącym do PKM Gdynia.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Przedstawienie procedury tankowania CNG
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Przedstawienie procedury tankowania CNG Źródło: cng.auto.pl

W czasie wystawy pojazdów przybyłe osoby mogły bliżej zapoznać się z różnymi rodzajami pojazdów na CNG – osobowymi, dostawczymi oraz ciężarowymi. Specjalnie dla gości zostało zorganizowane pokazowe tankowanie CNG do autobusu.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Wózek golfowy na CNG od Vitkovice-Milmet - niespodzianka wystawy
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Wózek golfowy na CNG od Vitkovice-Milmet – niespodzianka wystawy Źródło: cng.auto.pl

Natomiast największą niespodzianką był specjalny wózek golfowy na sprężony gaz ziemny, pokazany przez firmę Vitkovice-Milmet. Kolejny raz udowodniono, że gaz ziemny to paliwo uniwersalne, możliwe do wykorzystania w każdym rodzaju pojazdów. Każda chętna osoba mogła przejechać się tym niecodziennym pojazdem po terenie zajezdni PKM Gdynia.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Wszyscy chętni mogli sami przejechać się ekologicznym wózkiem na CNG!
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Wszyscy chętni mogli sami przejechać się ekologicznym wózkiem na CNG!

Podsumowanie polskiego odcinka

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. Ekologiczne pojazdy na CNG rajdu
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. Ekologiczne pojazdy na CNG rajdu Źródło: cng.auto.pl

Tegoroczna edycja rajdu Blue Corridor 2013 Hansa w Polsce pokazała, że na krajowym rynku funkcjonuje wiele podmiotów żywotnie zainteresowanych wdrażaniem gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Szczególnym tego dowodem jest działalności fabryki zbiorników CNG wykonanych z materiałów kompozytowych STAKO, flota autobusów komunikacji miejskiej na CNG należąca do PKM Gdynia czy intensywne prace  nad układami zasilania CNG w technologii Dual Fuel.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdańsk. CNG dla pojazdów to ekologia i ekonomia!
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdańsk. CNG dla pojazdów to ekologia i ekonomia! Źródło: cng.auto.pl

O znaczącym zaangażowaniu świadczy również obecność najliczniejszej grupy pojazdów CNG na całej trasie rajdu. W polskim odcinku o długości 475 kilometrów brało udział 15 załóg z Czeskiej Republiki, Rosji, Niemiec i Polski. W najważniejszym wydarzeniu polskiego odcinka, czyli spotkaniu branżowym w Gdańsku, wzięło udział 70 osób. Wśród zgromadzonych gości znaleźli się reprezentanci władz lokalne i państwowych, przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji naukowo-badawczych, media oraz użytkownicy pojazdów na CNG.

Blue Corridor 2013 Hansa - Gdynia. Rajd uświadomił rzesze osób na temat korzyści wynikających z wykorzystania metanu dla pojazdów
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – Gdynia. Rajd uświadomił rzesze osób na temat korzyści wynikających z wykorzystania metanu dla pojazdów

Podobne wpisy