CNG zwycięża w jubileuszowym X Superteście Ekonomii

X Supertest Ekonomii - tankowanie zwycięskiego auta - Lancia Ypsilon EcoChick
Fot. X Supertest Ekonomii – tankowanie zwycięskiego auta – Lancia Ypsilon EcoChick Źródło: cng.auto.pl

W dniu 25 czerwca 2013 roku odbyło się oficjalne ogłoszenie wyników X Supertestu Ekonomii. Po rocznej przerwie, w klasyfikacji generalnej na szczyt wróciły auta zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Tegorocznym zwycięzcą jest Lancia Ypsilon EcoChick z silnikiem 0.9 Natural Power. Koszt przejechania 100 kilometrów tym autem wyniósł zaledwie 9,12 zł. Auta zasilane metanem zajęły wszystkie miejsca na podium klasyfikacji generalnej oraz zwyciężyły w klasyfikacji kosztu przewiezienia 1 osoby oraz transportu 1m3 i 1 tony ładunku.

Około 350 km, w tym 60 km autostradami i trasami ekspresowymi, a resztę dystansu drogami krajowymi i wojewódzkimi, od równych jak stół po dziurawe jak ser szwajcarski. Takimi szosami przejechali uczestnicy X Supertestu Ekonomii – przy pięknej słonecznej aurze i w dużym ruchu.

Najtaniej pokonały dystans samochody zasilane gazem ziemnym. Najmniej tego paliwa – 12,3 m3 – zużył silnik Lancii Ypsilon EcoChick za 35,30 zł, co oznacza koszt przejechania 100 km za 9,13 zł (3,18 m3/100km). Nie każdy wie, że ten samochód produkowany jest w Polsce, podobnie jak napędzający go motor, wyróżniony niedawno przez międzynarodowe jury tytułem Ekologicznego Silnika Roku 2013.

Niewiele więcej gazu ziemnego, bo 3,68 m3/100 km, zużył Opel Zafira, którego zbiorniki napełniono z przydomowej instalacji gazowej po 2,28 zł za m3 (cena podana przez cng.auto.pl). Jednak do oficjalnej klasyfikacji przyjęto cenę gazu na stacji PGNiG – 2.87 zł/m3. W sumie Lancia zużyła na całej trasie mniej gazu o 2,21 m3 od Zafiry i o 3 m3 mniej od drugiego z Opli – małego furgona Combo.

W grupie aut CNG były jeszcze dwa samochody dostawcze : Fiat Ducato 3.0 Natural Power CNG i Mercedes Sprinter NGT. Pierwszy przeciętnie spalał 7,33 m3 /100 km, drugi spalił w trasie cały zbiornik CNG i kończył jazdę na benzynie, w związku z czym bilans wypada następująco: 5,78 m3 gazu i 1,33 l benzyny na 100 km.

Pełna klasyfikacja generalna

Dla kompleksowego zobrazowania rywalizacji w X Superteście Ekonomii przedstawiamy pełne zestawienie klasyfikacji generalnej.

Cena jednostkowa wykorzystanych paliw w X Superteście Ekonomii:

– CNG – 2,87 zł /m3

– Pb – 5,35 zł / l

– ON – 5,28 zł / l

* CNG domowe – 2,28 zł/m3

Zwycięzca klasyfikacji generalnej

Lancia Ypsilon EcoChick Natural Power – CNG

Lancia Ypsilon EcoChic w czasie X Supertestu Ekonomii
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic w czasie X Supertestu Ekonomii Źródło: cng.auto.pl

Zwycięzcą klasyfikacji generalnej X Supertestu Ekonomii jest Lancia Ypsilon EcoChick, wyposażona w jednostkę napędową 0.9 Natural Power. Ten gazowy silnik na przejechanie 100 kilometrów w rywalizacji potrzebował zaledwie 3,18 m3 na 100 kilometrów. Przy cenie 2,87 zł za m3 koszt przejechania 100 kilometrów wyniósł zatem 9,13 zł.

Według danych katalogowych auto w warunkach pozamiejskich potrzebuje 3,6 m3 na 100 kilometrów (koszt 10,18 PLN).

Lancia Ypsilon została wystawiona przez Fiat Auto Poland, zaś kierowcą auta był przedstawiciel tej firmy – pan Wojciech Morawiec, zwycięzca VIII Supertestu Ekonomii z 2011 roku.

Najniższy koszt przewiezienia 1 pasażera

Opel Zafira 1.6 CNG

Opel Zafira 1.6 CNG podczas tankowania na stacji CNG
Fot. Opel Zafira 1.6 CNG podczas tankowania na stacji CNG Źródło: cng.auto.pl

Opel Zafira B 1.6 CNG z pakietem sportowym OPC zajął II, zaszczytne miejsce w klasyfikacji generalnej. Jednocześnie auto zwyciężyło w klasyfikacji kosztów przewiezienia 1 pasażera. Okazuje się, że przy 7 zamontowanych fotelach koszt przewozu 1 osoby na dystans 100 kilometrów to niespełna 1,51 zł.

Opel Zafira został zatankowany gazem ziemnym z przydomowej sprężarki CNG, gdzie cena 1m3 gazu ziemnego jest niższa niż na stacji ogólnodostępnej. W rezultacie koszt przejechania 100 kilometrów przy tankowaniu sprężarką wyniósł 8,39 zł. Jednak dla zachowania ducha rywalizacji, w klasyfikacji generalnej koszt 1m3 CNG był liczony po cenie ze stacji CNG należącej do PGNiG SA. Kompresor CNG dla potrzeb zatankowania pojazdu udostępniła firma kompresor CNG z Poznania.

Specjalnie dla weryfikacji danych spalania na pokładzie pojazdu został zainstalowany system położenia pojazdu oraz spalanego paliwa.

Partnerem technicznym występu Opla Zafira CNG był Autoryzowany Przedstawiciel marki Opel – Auto Łomianki.

Najniższy koszt transportu 1 tony ładunku

Opel Combo 1.4 CNG

Opel Combo 1.4 Turbo CNG - obrandowany pojazd firmy ASF
Fot. Opel Combo 1.4 Turbo CNG – obrandowany pojazd firmy ASF Źródło: cng.auto.pl

Opel Combo z silnikiem 1.4 Turbo CNG, nowość w Superteście Ekonomii, zwyciężył w klasyfikacji kosztu przetransportowania 1 tony ładunku. Pojazd posiada ładowność 980 kg. Dla transportu takiej masy na dystans 100 kilometrów Combo zużyło 3,86 m3, co daje koszt 11,31 PLN za 1 tonę ładunku na 100 kilometrów.

Opel Combo 1.4 CNG został wystawiony do rywalizacji przez firmę ASF, dystrybutora kompresorów CNG marki Coltri oraz stacji CNG Aspro w Polsce. Auto, podobnie jak Zafira, zostało zatankowane przydomowym urządzeniem. Przy wykorzystaniu urządzenia sprężającego gaz marki Coltri koszt przejechania 100 kilometrów wyniósł więc 8,80 zł.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że koszt 1m3 dla urządzeń przydomowych został oszacowany na 2,28 pln brutto. W składzie ceny został zawarty koszt gazu ziemnego (surowiec + dystrybucja), koszt prądu oraz koszt konserwacji i napraw.

Partnerem technicznym występu był Autoryzowany Przedstawiciel marki Opel – Auto Łomianki.

Najniższy koszt transportu 1 m3 ładunku

Fiat Ducato 3.0 Natural Power

Fiat Ducato 3.0 Natural Power - mistrz w klasie przestrzeni przewozowej
Fot. Fiat Ducato 3.0 Natural Power – mistrz w klasie przestrzeni przewozowej Źródło: cng.auto.pl

W czasie X Supertestu swoich prawdziwych walorów użytkowych dowiódł najbardziej popularny na polskim rynku pojazd dostawczy – Fiat Ducato w wersji 3.0 Natural Power. Przy spalaniu CNG na poziomie 7,33 m3 na 100 kilometrów, koszt transportu 1m3 ładunku wyniósł zaledwie 1,40 zł/100 km.

Fiat Ducato 3.0 Natural Power został wystawiony przez dystrybutora marki Fiat Professional w Polsce. W czasie rajdu pojazdem kierował Pan Andrzej Bagniewski (Portal cng.auto.pl), zwycięzca VII Supertestu Ekonomii w 2010 roku. W roli pilota pojechał przedstawiciel portalu etransport.pl – Pan Tomasz Michalak.

Udany występ – Mercedes Sprinter NGT

Mercedes Sprinter NGT w czasie X Supertestu Ekonomii
Fot. Mercedes Sprinter NGT w czasie X Supertestu Ekonomii Źródło: cng.auto.pl

Udział Mercedesa Sprinter w wersji 316 NGT to już trzeci start w Superteście Ekonomii. Auto kolejny raz dowiodło swoich niesłychanie niskich kosztów eksploatacji. Koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł 23,71 zł. Z powodu całkowitego zużycia gazu ziemnego, auto ostatnie kilometry pokonało przy zasilaniu benzyną. Ostateczne auto na 100 kilometrów średnio spaliło 5,78 m3 gazu ziemnego oraz 1,33 l benzyny.

Mercedes Sprinter 316 NGT został wystawiony przez firmę MB-Poznań, autoryzowanego przedstawiciela Mercedes-Benz Samochody Użytkowe w Wielkopolsce. Pojazdem kierował Pan Adam Staniszewski (MB-Poznań), 3 krotny uczestnik Supertestów Ekonomii.

Wśród diesli najniższe spalanie miały dwa bliźniacze Fiaty Panda, zużywające po 2,96 l/100km, co kosztowało 15,67 zł. Nieco więcej (3,06l/100km) spalała Skoda Rapid 1.6 TDI, większa i cięższa od zwycięskich Pand.

Najdroższa jest jazda na benzynie, w przypadku najoszczędniejszej wśród takich pojazdów Skody Octavii 1.2 TSI (3,26 l/100 km), koszt paliwa na pokonanie 100 km wyniósł 17,41 zł. Skoda była oszczędniejsza od Citroena C-Elysee 1.2 VTi (4,27l/100km) i Renault Captur TCe 90 (4,8l/100km). Hybrydowa Toyota Yaris uzyskała w Superteście spalanie na poziomie 4,57l/100km.

Ceny paliw: oleju napędowego 5,28 zł/l i benzyny 95 okt.- 5,35 zł/l były niższe niż rok temu o 66 i 64 grosze a gazu ziemnego o 16 gr. Cena CNG wyniosła 2,87/m3 zł dla stacji ogólnodostępnej PGNiG, zaś dla kompresorów domowych została skalkulowana na poziomie 2,28 zł/m3.

Podsumowanie

X Supertest Ekonomii 2013. Trasa przejazdu
Fot. X Supertest Ekonomii 2013. Trasa przejazdu Źródło: AKDP

Organizatorem występu pojazdów CNG w X Superteście Ekonomii był Portal cng.auto.pl.

Patronat nad występem ekologicznych i oszczędnych aut zasilanych metanem w X Superteście Ekonomii przyjął Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

Patronat medialny nad wydarzeniem przyjął magazyn flotowy ‘FLOTA’, magazyn branży autogazu ‘Czas Na Gaz’ oraz portal branży transportowej – etransport.pl.

Partnerzy występu pojazdów CNG w X Superteście Ekonomii

Organizowany przez Portal cng.auto.pl występ pojazdów CNG nie byłby możliwy bez wsparcia Partnerów:

– ASF – dystrybutor kompresorów CNG marki Coltri – pojazd Opel Combo 1.4 CNG;

– Fiat Professional – wystawienie pojazdu Fiat Ducato Natural Power;

– Lancia (Grupa Fiat) – start pojazdu Lancia Ypsilon EcoChick CNG – Natural Power

– Opel Auto Łomianki – parter techniczny występu pojazdów Combo i Zafira CNG