GasShow Konferencja ‚Metan dla motoryzacji’

 II Konferencja 'Metan dla motoryzacji' tradycyjnie zgromadziła liczne grono gości

Fot. II Konferencja ‚Metan dla motoryzacji’ tradycyjnie zgromadziła liczne grono gości Źródło: cng.auto.pl

W dniu 6 marca 2013 roku odbyła się II Międzynarodowa Konferencja ‚Metan dla motoryzacji. Wydarzenie to tradycyjnie zgromadziło grono znakomitych prelegentów – znawców i specjalistów rynku CNG i LNG w Polsce. Ponad 200 gości przysłuchiwało się wygłaszanym prezentacjom na temat rynku metanu do zasilania pojazdów, aut zasilanych gazem ziemnym i możliwości, jakie daje infrastruktura tankowania CNG. Uczestnicy konferencji mieli również możliwość bezpośrednio zapoznać się z technologiami w Strefie Metanu i na Wystawie pojazdów CNG. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową relacją i treścią przedstawianych prezentacji.

II Konferencja ‚Metan dla motoryzacji’ została objęta Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki, Wiceprezesa Rady Ministrów, Pana Janusza Piechocińskiego.

Metan jako tanie i ekologiczne paliwo dla motoryzacji

Prezentacja pojazdów użytkowych CNG i LNG marki Iveco

Fot. Prezentacja pojazdów użytkowych CNG i LNG marki Iveco Źródło: cng.auto.pl

Konferencja miała za zadanie kompleksowe przedstawienie możliwości wykorzystania metanu – CNG, LNG i biometanu – do zasilania pojazdów w polskich warunkach. Dla pełnego zobrazowania możemy wyróżnić 5 grup prezentacji:

– perspektywy wykorzystania metanu do zasilania pojazdów;

– wymagania techniczne i regulacje prawne dla metanu jako paliwa dla motoryzacji;

– przedstawienie pojazdów zasilanych CNG i instalacji zasilania i magazynowania CNG;

– przedstawienie urządzań tankujących CNG;

– możliwości wykorzystania LNG do zasilania pojazdów.

Perspektywy wykorzystania metanu do zasilania pojazdów

O innowacyjności zastosowania biometanu do zasilania pojazdów dowiedzieliśmy się z prezentacji dr. inż. Wojciecha Gisa (ITS)

Fot. O innowacyjności zastosowania biometanu do zasilania pojazdów dowiedzieliśmy się z prezentacji ITS Źródło: cng.auto.pl

Wykorzystanie metanu do zasilania pojazdów to istotne korzyści nie tylko dla posiadaczy pojazdu, ale również otoczenia, w jakim jest on eksploatowany. Niestety w dalszym ciągu rynek CNG, pomimo istotnych wzrostów, nie może doczekać się pożądanych warunków dla dynamicznego rozwoju. A szkoda, bo wachlarz możliwych zastosowań jest niezwykle bogaty i różnorodny.

Interesującą prezentację na temat perspektyw wykorzystania biometanu w transporcie przedstawił Instytut Transportu Samochodowego. Na przykładzie państw skandynawskich zaprezentował on korzyści dla społeczności miejskiej, jakie wynikają z niższej emisji szkodliwych związków i pozyskiwania odnawialnego paliwa dla transportu miejskiego bezpośrednio na miejscu produkcji. Na uwagę zaśługuje realizowany od kilku lat program Baltic Biogas Bus, którego zadaniem jest popularyzowanie tej idei w państwach bałtyckich.

Prezentacja Instytutu Transportu Samochodowego do zobaczenia tutaj

Jednym z najważniejszych segmentów rynku CNG w Polsce są autobusy komunikacji miejskiej. Jak wygląda wzorcowe wdrożenie floty własnie takich pojazdów oraz w jaki sposób osiągnąć wydatne oszczędności i korzyści ekologiczne przedstawił Pan Kazimierz Gałkiewicz, Prezes Przedsiębiorstwa Komuniacji Miejskiej w Gdynii. Prezes Gałkiewicz niestrudzenie od 6 lat wdraża to paliwo w kierowanej przez siebie flocie pojazdów. Z perspektywy tego czasu można ocenić, że zastosowanie przegubowych autobusów zasilanych metanem było prawdziwym ‚strzałem w dziesiątkę’.

Prezentacja Pana Prezesa Kazimierza Gałkiewicza (PKM Gdynia) do zobaczenia tutaj

Prezentacją podsumowującą temat, jak i całą konferencję, było wystąpienie Pana z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. W swoim referacie przedstawił on korzyści ekonomiczne wynikające z wdrożenia CNG do zasilania komunikacji miejskiej oraz wpływ ceny paliwa na szybkość zwrotu inwestycji w autobusy gazowe.

Prezentacja Przemysłowego Instytutu Motoryzacji do zobaczenia tutaj

Wymagania techniczne i regulacje prawne dla metanu jako paliwa do zasilania pojazdów

Kolejnym blokiem prezentacji były wymagania techniczne i regulacje prawne dla metanu jako paliwa do zasilania pojazdów. Pierwsze wystąpienie o tej tematyce wygłosił mgr inż. Jacek Biedrzycki z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, który dokonał m.in. przedstawienia różnic w emisji spalin dla instalacji samodzielnego zasilania CNG, jak i w technologii Dual Fuel (Diesel + CNG).

Prezentacja mgr. inż. Jacka Biedrzyckiego (Przemysłowy Instytut Motoryzacji) do zobaczenia tutaj

Prezentację na temat kontroli jakości paliw metanowych oraz metod badania właściwości CNG zaprezentował Pan mgr inż. Paweł Bukrejewski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. W swoim wystąpieniu przytoczył on również regulacje prawne dotyczące dopuszczenia metanu jako paliwa do zasilania pojazdów.

Prezentacja mgr. inż. Pawła Bukrejewskiego (Przemysłowy Instytut Motoryzacji) do zobaczenia tutaj

Ostatnia z prezentacji na temat regulacji prawnych dotyczyła przepisów w zakresie infrastruktury tankowania CNG. Dr Jan Sas z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w swoim referacie przedstawił uwarunkowania techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty tankowania CNG w Polsce od 1 stycznia 2014 roku. Określone zostały tam m.in. wymagania techniczne dla kompresorów CNG czy perspektywa stawiania dystrybutorów tankowania CNG na stacjach z innymi paliwami naftowymi. 

Prezentacja dr. Jana Sasa (Akademia Górniczo-Hutnicza) do zobaczenia tutaj

Przedstawienie pojazdów zasilanych CNG

Kolejnym blokiem tematycznym wystąpień było przedstawienie możliwości zasilania CNG do pojazdów użytkowych. Niewątpliwie największym dorobkiem w tym zakresie mogła pochwalić się firma Iveco. Pan Sylwester Baczkowski (Iveco Poland) w swoim referacie przedstawił pełną ofertę producenta w zakresie pojazdów dostawczych (Daily) i ciężarowych (Eurocargo i Stralis) wyposażonych w fabryczną instalację zasilania gazem ziemnym. W prezentacji pojawiło się również przedstawienie możliwości ciężarówki Stralis zasilanej skroplonym gazem ziemnym (LNG).

W czasie Targów GasShow 2013 można było również bliżej zapoznać się z ofertą producenta na specjalnie przygotowanej wystawie. Znalazły się tam 4 pojazdy Iveco: Daily Natural Power (w wersji dla usług komunalnych), 2 Eurocargo Natural Power (w wersji dla usług komunalnych oraz jako ciężarówka dla usług pocztowych) oraz flagowy ciągnik siodłowy Stralis Natural Power (CNG).

Prezentacja Sylwestra Baczkowskiego (Iveco Poland) do zobaczenia tutaj

Kolejnym producentem pojazdów, który przedstawił ofertę swoich pojazdów użytkowych był Fiat Professional, reprezentowany przez Pana Seweryna Szczepanka. W ofercie producenta znajduje się cały wachlarz konstrukcji, które są gotowe sprostać najróżniejszym wymaganiom – począwszy od nowej Pandy Van, Fiorino, Punto Van przez Doblo (również w wersji Maxi) po najpopularniejszy pojazd na rynku – Ducato.

Na wystawie pojazdów CNG przez 2 dni na przybyłych gości czekały dwa najpopularniejsze modele w ofercie Fiat Professional Natural Power – Doblo Maxi i 2 Ducato (w wersji normalnej i Maxi).

 

Propozycję kompleksowych rozwiązań w segmencie aut dostawczych na bazie Mercedesa Sprintera NGT przedstawił Pan Łukasz Bachara z Mercedes-Benz Polska. To drugie pod względem popularności auto dostawcze w Polsce z napędem CNG (plasuje się tuż po Fiacie Ducato). Jednym z licznych atutów pojazdu jest m.in. duży zbiornik na benzynę oraz takie same osiągi przy zasilaniu obydwoma paliwami.

Na wystawie pojazdów zostały pokazane aż 4 Mercedesy Sprinter NGT – trzy pojazdy w wersji Furgon oraz jeden z zabudową typu chłodnia.

Prezentacja  Mercedes-Benz Polska do zobaczenia tutaj

Dostawcy instalacji zasilania i magazynowania CNG w pojazdach

Rozmowy z dostawcami rozwiązań w 'Strefie Metanu' stanowiły znakomite uzupełnienie formuły konferencji

Fot. Rozmowy z dostawcami rozwiązań w ‚Strefie Metanu’ stanowiły znakomite uzupełnienie formuły konferencji Źródło: cng.auto.pl

W czasie konferencji zostały zaprezentowane również 2 innowacyjne produkty jako podzespoły do pojazdów zasilanych CNG oraz oferta silników gazowych marki Westport.

Pierwszym z nich był produkt  – instalacja DegaMix DualFuel, która zamontowana w silniku Diesla pozwala na utworzenie mieszanki paliwowej z oleju napędowego i sprężonego gazu ziemnego (CNG) w proporcjach dochodzących do 60:40. Efekt? Zmniejszenie ilości spalanego paliwa oraz poprawa osiągów. Co ciekawe, rozwiązanie to można stosować do różnych rodzajów pojazdów – począwszy od aut osobowych, przez dostawcze po auta ciężarowe i autobusy. Możliwości zastosowania instalacji DegaMix Dual Fuel zaprezentował Pan inż. Paweł Szadkowski z firmy Elpigaz.

Prezentacja inż Pawła Szadkowskiego (Elpigaz) do zobaczenia tutaj

 

Przybyli goście mogli również szerzej apoznać się z perspektywą wykorzystania silników przystosowanych do zasilania gazem ziemnym oferowanych przez firmę Westport – zarówno w postaci CNG, jak i LNG. Jest to największy dostawca tego typu produktów na świecie – głównym rynkiem zbytu są Stany Zjednoczone, obecnie przeżywające boom w dziedzinie adaptacji ciężkich pojazdów do zasilania metanem. Pełen wachlarz rozwiązań oraz stosowane technologie przedstawiła Pani Nadege Leclercq z francuskiego biura firmy.

Prezentacja Pani Nadege Leclercq  do zobaczenia tutaj

Przedstawienie urządzań tankujących CNG

Bez wątpienia najciekawszym działem konferencji było przedstawienie urządzeń tankowania CNG do pojazdów. Doskonale wiemy, że sytuacja na rynku ogólnodostępnych stacji CNG w Polsce nie należy do ciekawych

Jedną z największych atrakcji targów była premiera kompaktowej stacji tankowania CNG produkowanej przez firmę. W swojej prezentacji Pan Marek Kamaszyło skupił się na przedstawieniu właśnie tego urządzenia oraz innych konstrukcji bazujących na kompresorze CNG o wydajności 19,5 m3/h. Przedstawienie oferty bazowało na doświadczeniach firmy zebranych w Czeskiej Republice oraz w Niemczech.

Prezentacja do zobaczenia tutaj

Perspektywa wykorzystania LNG w komunikacji miejskiej

Prezentacja pojazdów użytkowych CNG i LNG marki Iveco

Fot. Prezentacja pojazdów użytkowych CNG i LNG marki Iveco Źródło: cng.auto.pl

Po raz pierwszy na konferencji ‚Metan dla motoryzacji’ tak szeroko została omówiona tematyka wykorzystania skroplonego gazu ziemnego (LNG) do zasilania pojazdów. Punktem wyjścia do tej tematyki są oferowane przez prelegentów rozwiązania – autobus miejski Solbus SM 12 LNG oraz dostawy skroplonego metanu przez firmę Gazprom Germania.

Pan Michał Śliżak (Solbus) w czasie swojej prezentacji przedstawił możliwości, jakie przynosi wykorzystanie metanu do zasilania autobusów komunikacji miejskiej. Firma ta oferuje autobusy o długości 12 metrów oznaczane jako SM 12 LNG. Zasilany skroplonym metanem autobus bez problemu pokonał dystans kilku tysięcy kilometrów w czasie rajdu pojazdów zasilanych gazem ziemnym po Europie – BlueCorridor 2012.

Prezentacja Solbus do zobaczenia tutaj

Drugą prezentacją na temat perspektyw wykorzystania metanu przedstawił Pan David Graebe z Gazprom Germania. Firma ta przedstawiła posiadany potencjał na rynku CNG i LNG w Niemczech oraz zapowiedziała pewność dostaw skroplonego gazu ziemnego dla potencjalnych odbiorców w Polsce, przede wszystkim firm wykorzystujących to tanie i ekologiczne paliwo do zasilania pojazdów.

Prezentacja Pana Davida Graebe (Gazprom Germania) do zobaczenia tutaj

Podsumowanie

Ponad 200 gości, 18 prelegentów, kompletne przedstawienie rozwiązań niezbędnych dla wdrożenia CNG i LNG do zasilania pojazdów.

Po raz kolejny konferencja organizowana przez Portal cng.auto.pl  i Przemysłowy Instytut Motoryzacji okazała się sporym sukcesem. Najważniejsze jednak, że prezentowane w czasie konferencji rozwiązania zostały równolegle przedstawione w Strefie Metanu oraz na wystawie pojazdów CNG. Cieszy również fakt, że w czasie konferencji i wystawy z prezentowanymi rozwiązaniami zapoznało się liczne grono uczniów szkół samochodowych oraz studentów uczelni technicznych.

Podziękowania

Portal cng.auto.pl  w pierwszym rzędzie składa gorące podziękowania na ręce wszystkich gości, którzy przybyli na II Konferencję Metan dla motoryzacji.

Pragnie złożyć również gorące podziękowania dla głównych partnerów – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Portalowi cng.auto.pl, Wyższej Szkole Cła i Logistyki w Warszawie oraz Organizatorom Targów GasShow 2013.

Gorąco dziękujemy również Ministerstwu Gospodarki, które kolejny raz udzieliło nam wsparcia w postaci objęcia Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki.

Dziękujemy również wszystkim prelegentom za przygotowania interesujących prezentacji, które z pewnością przełożyły się na naświetlenie kluczowych aspektów wykorzystania CNG i LNG do zasilania pojazdów i podniesienia wiedzy gości w tym zakresie.

Napisano w Autobusy, BIOGAZ, Biometan, Ciężarowe, Pojazdy CNG, Rynek CNG, Wydarzenia Tagi: , , , , , , , , , , , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów