Blue Corridor 2012 – Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG w Warszawie

Blue Corridor 2012 - Uczestnicy Międzynarodowej Konferencji CNG i LNG w Warszawie

Fot. Blue Corridor 2012 – Uczestnicy Międzynarodowej Konferencji CNG i LNG w Warszawie Źródło: Blue Corridor 2012

W dniu 12 września 2012 roku odbyła się w Warszawie Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG Projektu Blue Corridor 2012. Wydarzenie to zgromadziło gości z całej Europy, którzy przyjechali interesującymi pojazdami zasilanymi zarówno sprężonym gazem ziemnym (CNG), jak i metanem w postaci skroplonej (LNG). Po zakończeniu serii prezentacji uczestnicy mieli możliwość z bliska przyjrzeć się 25 pojazdom zasilanym CNG i LNG na specjalnie zorganizowanej wystawie. Punktem kulminacyjnym konferencji było wyruszenie w dalszą drogą Konwoju Blue Corridor 2012, który późnym wieczorem dotarł do Ostravy w Czeskiej Republice.

Przyjazd Konwoju Blue Corridor do Polski

Tankowanie pojazdów Rajdu Blue Corridor 2012 na stacji CNG w Warszawie

Fot. Tankowanie pojazdów Rajdu Blue Corridor 2012 na stacji CNG w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Konwój pojazdów Blue Corridor 2012 przyjechał do Polski we wtorek, 11 września. Pojazdy zakończyły wówczas etap podróży na stacji CNG w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego. Następnie uczestnicy  Blue Corridora wspólnie z prelegentami Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG podczas wieczornego spotkania mieli okazję do wymiany wrażeń z dotychczasowego przebiegu Rajdu. Spotkanie zostało zorganizowane dzięki uprzejmości Partnerów – Iveco Poland oraz producenta autobusów Solbus.

Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG – o technologii sprężonego i skroplonego metanu oraz realiach rynkowych
Pierwszą częścią Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG  było zapoznanie przybyłych gości z technologią CNG i LNG do zasilania pojazdów oraz przedstawienie realiów rynkowych tych paliw na rynku polskim i europejskim.

Uroczystego otwarcia Konferencji Blue Corridor 2012 dokonał Bogusław Pijanowski, Dyrektor PIMOT

Fot. Uroczystego otwarcia Konferencji Blue Corridor 2012 dokonał Bogusław Pijanowski, Dyrektor PIMOT Źródło: cng.auto.pl

Konferencję uroczyście otworzył dyrektor Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Pan Bogusław Pijanowski. Przywitał wszystkich przybyłych gości, a przede wszystkim komitet honorowy:

– dr Magdalenę Rogulską, przewodnicząca Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG;

– Eugene Pronina, przedstawiciela Stowarzyszenia NGV Russia;

– Andree Schumana, przedstawiciela E.ON Ruhrgas;

– Davida Graebe, przedstawiciela Gazprom Germania;

Jako pierwszy głos zabrał Eugene Pronin – Komandor Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2012. Przedstawił on idee przyświecające organizacji tego wyjątkowego przedsięwzięcia – udowodnienie decydentom, że przejazd 6.100 kilometrów pojazdami osobowymi i dostawczymi na CNG jest dzisiaj zupełnie realny! W pełni podzielamy też inną opinię Pana Pronina – metan dla motoryzacji będzie i pozostanie prawdziwą alternatywą pod względem kosztów i wpływu na środowisku w stosunku do paliw naftowych – oleju napędowego, benzyny czy LPG.

Prezentacja Eugene Pronina (Stowarzyszenie NGV Russia) dostępna jest tutaj

Druga z prelekcji została wygłoszona przez gospodarza Konferencji – przedstawiciela Portalu cng.auto.pl. Jego wystąpienie miało na celu ukazanie realiów rynku CNG w Polsce. Obecnie polski rynek sprężonego metanu do zasilania pojazdów stoi przed wielkimi szansami na rozwój, wypływającymi przede wszystkim z zainteresowania flot pojazdów CNG – usług komunalnych, dystrybucji lokalnej oraz przedsiębiorstw konsumujących duże ilości gazu ziemnego dla własnych potrzeb.  Zostały przedstawione również zagrożenia dla tego rynku – powodowane głównie zbyt restrykcyjnymi przepisami technicznymi, brakiem właściwego wsparcia czy błędnymi założeniami realizowanych strategii.  Elementem kończącym prezentację było zaproszenie na Międzynarodowe Targi CNG, LNG i LPG – GasShow 2013 – największej imprezy branży autogazu w Europie Środkowej.

Prezentacja cng.auto.pl  dostępna jest tutaj

Dr inż. Wojciech Gis (ITS) przedstawia zalety wykorzystania biometanu do zasilania autobusów

Fot. ITS przedstawia zalety wykorzystania biometanu do zasilania autobusów Źródło: cng.auto.pl

Kolejne dwie prezentacje miały na celu przedstawienie korzyści ekologicznych i ekonomicznych wynikających z eksploatacji pojazdów zasilanych metanem. Podstawy teoretyczne tych założeń przedstawił dr inż. Ryszard Wołoszyn, pracownik naukowy Politechniki Radomskiej.

Uwagę gości przykuła również prezentacja dotycząca wykorzystania biometanu (bioCNG) do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Przedstawiciel ITS opowiedział o ogromnych korzyściach ekologicznych, jakie wynikają z zastosowania biogazu do zasilania autobusów. Narzędziem dla wprowadzenia tego ekologicznego paliwa w Europie Środkowej jest Projekt Baltic Biogas Bus.

Prezentacja dr. inż. Ryszarda Wołoszyna (Politechnika Radomska) dostępna jest tutaj

Prezentacja Instytut Transportu Samochodowego dostępna jest tutaj

Bardzo interesującą prezentację na temat perspektyw rozwoju rynku CNG wygłosił Pan Sławomir Nestorowicz, Pełnomocnik Dyrektora PIMOT ds. paliw metanowych. W rzeczowym wystąpieniu przedstawił on możliwości wykorzystania potencjału paliw metanowych w polskim transporcie.

Prezentacja PIMOT dostępna jest tutaj

Podczas konferencji zostały również przedstawione praktyczne możliwości wdrożenia metanu do zasilana flot pojazdów użytkowych oraz komunikacji miejskiej.
Pierwsza z nich wygłosił przedstawiciel Iveco Poland. W przystępny i jasny sposób wyjaśnił, dlaczego gaz ziemny jest paliwem, które będzie zyskiwać coraz większą popularność wśród operatorów pojazdów usług komunalnych czy komunikacji miejskiej.

Prezentacja Iveco Poland dostępna jest tutaj

LNG – drzemiący potencjał metanu w komunikacji miejskiej i ciężkim transporcie

Pokazowe tankowanie skroplonym metanem autobusu Solbus SM 12 LNG

Fot. Pokazowe tankowanie skroplonym metanem autobusu Solbus SM 12 LNG Źródło: cng.auto.pl

Ostatnie dwie prezentacje zostały poświęcone wykorzystaniu skroplonego gazu ziemnego (LNG) do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Bardzo ambitne plany w tym zakresie posiada dystrybutor gazu ziemnego w Europie Środkowej – Gazprom Germania. Firma ta potencjalnym klientom jest w stanie zaoferować bardzo przystępne warunki finansowania inwestycji związanych z zakupem autobusów LNG oraz postawieniem infrastruktury tankującej.

Ofertą powiązaną z propozycjami Gazprom Germania są autobusy zasilane skroplonym metanem, produkowane przez firmę Solbus. Ten polski producent pojazdów komunikacji zbiorowej z Solca Kujawskiego chce wykorzystać potencjał metanu w postaci skroplonej, który w przeciwieństwie do wykorzystania CNG, nie wymaga stosowania wzmocnionej konstrukcji pojazdu czy zmniejszenia możliwości przewozowych. Według nieoficjalnych informacji krążących w kuluarach konferencji, prawdopodobny jest zakup kilkudziesięciu takich pojazdów przez jednego z dużych polskich zakładów komunikacji miejskiej.

Prezentacja Davida Graebe (Gazprom Germania) dostępna jest tutaj

Prezentacja Solbus dostępna jest tutaj

Wystawa pojazdów CNG i LNG – skala i zakres nowości bez precedensu w Polsce

Konferencji Blue Corridor 2012 w Warszawie towarzyszyła największa w historii wystawa pojazdów CNG i LNG

Fot. Konferencji Blue Corridor 2012 w Warszawie towarzyszyła największa w historii wystawa pojazdów CNG i LNG Źródło: cng.auto.pl

Jednak największą ciekawość wzbudziła bardzo bogata wystawa pojazdów CNG. Można śmiało powiedzieć, że była to bez wątpienia najbogatsza ekspozycja pojazdów CNG z dotychczas zorganizowanych w Polsce, jak i na całej trasie Rajdu Blue Corridor 2012. Dodatkowo po raz pierwszy zostały przedstawione wspólnie pojazdy zasilane CNG i LNG.

Na wystawie prezentowano pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy

Fot. Na wystawie prezentowano pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy Źródło: cng.auto.pl

Ostatecznie przed gmachem Wyższej Szkoły Cła i Logistyki w Warszawie zostało przedstawione 25 pojazdów (11 osobowych, 8 dostawczych, 5 ciężarowych i 1 autobus):

> IVECO

Iveco Natural Power na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

– 3 Iveco Daily Natural Power (CNG);

Iveco Eurocargo Natural Power (CNG);

Iveco Stralis Natural Power (CNG);

Iveco Stralis Natural Power (CNG i LNG);

> FIAT

Fiat Natural Power na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

Fiat Doblo Natural Power (CNG);

Fiat Ducato Natural Power (CNG);

> MERCEDES-BENZ

Mercedes-Benz NGT na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

Mercedes E 200 NGT (W 211 CNG);

– 3 Mercedesy Sprinter NGT (CNG);

– 2 Mercedesy Econic NGT (CNG);

> OPEL

Opel CNG na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

Opel Zafira A 1.6 CNG;

Opel Zafira B 1.6 CNG;

Opel Zafira B 1.6 CNG Turbo;

> SOLBUS

Solbus LNG na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

Solbus Solcity 12 LNG;

> VOLKSWAGEN

Volkswagen EcoFuel na wystawie Blue Corridor 2012 w Warszawie

– 3 Volkswageny Caddy EcoFuel (CNG);

– Volkswagen Caddy TDI + CNG;

– 3 Volkswageny Passat EcoFuel (CNG).

Podsumowanie

Konferencja Blue Corridor 2012 w Warszawie zebrała grono ponad 200 gości z całej Europy!

Fot. Konferencja Blue Corridor 2012 w Warszawie zebrała grono ponad 200 gości z całej Europy! Źródło: cng.auto.pl

Międzynarodową Konferencję CNG i LNG projektu Blue Corridor 2012 w Warszawie można bez wątpienia uznać za jedno z najważniejszych wydarzeń branży CNG w Polsce. Wydarzenie zgromadziło ponad 210 osób – przedstawicieli władz centralnych, samorządowych, instytucji naukowo-badawczych i uczelni wyższych, operatorów flot oraz grupę ponad 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 z Warszawy. Bez wątpienia za bezprecedensową można uznać wystawę pojazdów CNG i LNG – nikomu wcześniej w naszym kraju nie udało się zorganizować tak dużej wystawy pojazdów z fabryczna instalacją zasilania metanem z tak wielu państw (Białoruś, Holandia, Rosja, Niemcy, Polska).

Na bogatej wystawie pokazano 25 pojazdów zasilanych CNG oraz technologię tankowanie metanu

Fot. Na bogatej wystawie pokazano 25 pojazdów zasilanych CNG oraz technologię tankowanie metanu Źródło: cng.auto.pl

W tym miejscu pragniemy złożyć gorące gratulacje na ręce przedstawicieli Portalu cng.auto.pl oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, którzy byli organizatorami polskiego etapu Międzynarodowego Rajdu Pojazdów CNG i LNG – Blue Corridor 2012.

Wśród uczestników Konferencji znalazła się grupa 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 w Warszawie

Fot. Wśród uczestników Konferencji znalazła się grupa 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Uwagę przybyłych gości oraz przedstawicieli mediów zwrócił również liczny udział młodzieży w tym wyjątkowym wydarzeniu – ponad 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 z Warszawy. Ich udział w tym wydarzeniu jest efektem współpracy między Szkołą a Portalem cng.auto.pl . Obecnie istnieją ambitne plany zacieśnienia tej współpracy. Jeszcze w tym roku zostanie powołane w szkole specjalne kółko zainteresowań, poświęcone wykorzystaniu metanu do zasilania pojazdów. O szczegółach tej współpracy wkrótce napiszemy więcej na łamach naszego Portalu.

Podobne wpisy

Napisano w Analizy, Ciężarowe, Do poprawienia, Domowe stacje CNG, LNG, O nas, Pojazdy CNG, Rynek CNG, Wydarzenia Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów

Specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną