Blue Corridor 2012 – Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG w Warszawie
W dniu 12 września 2012 roku odbyła się w Warszawie Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG Projektu Blue Corridor 2012. Wydarzenie to zgromadziło gości z całej Europy, którzy przyjechali interesującymi pojazdami zasilanymi zarówno sprężonym gazem ziemnym (CNG), jak i metanem w postaci skroplonej (LNG). Po zakończeniu serii prezentacji uczestnicy mieli możliwość z bliska przyjrzeć się 25 pojazdom zasilanym CNG i LNG na specjalnie zorganizowanej wystawie. Punktem kulminacyjnym konferencji było wyruszenie w dalszą drogą Konwoju Blue Corridor 2012, który późnym wieczorem dotarł do Ostravy w Czeskiej Republice.
Przyjazd Konwoju Blue Corridor do Polski
Konwój pojazdów Blue Corridor 2012 przyjechał do Polski we wtorek, 11 września. Pojazdy zakończyły wówczas etap podróży na stacji CNG w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego. Następnie uczestnicy Blue Corridora wspólnie z prelegentami Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG podczas wieczornego spotkania mieli okazję do wymiany wrażeń z dotychczasowego przebiegu Rajdu. Spotkanie zostało zorganizowane dzięki uprzejmości Partnerów – Iveco Poland oraz producenta autobusów Solbus.
Międzynarodowa Konferencja CNG/LNG – o technologii sprężonego i skroplonego metanu oraz realiach rynkowych
Pierwszą częścią Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG było zapoznanie przybyłych gości z technologią CNG i LNG do zasilania pojazdów oraz przedstawienie realiów rynkowych tych paliw na rynku polskim i europejskim.
Konferencję uroczyście otworzył dyrektor Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Pan Bogusław Pijanowski. Przywitał wszystkich przybyłych gości, a przede wszystkim komitet honorowy:
– dr Magdalenę Rogulską, przewodnicząca Międzynarodowej Konferencji CNG/LNG;
– Eugene Pronina, przedstawiciela Stowarzyszenia NGV Russia;
– Andree Schumana, przedstawiciela E.ON Ruhrgas;
– Davida Graebe, przedstawiciela Gazprom Germania;
Jako pierwszy głos zabrał Eugene Pronin – Komandor Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2012. Przedstawił on idee przyświecające organizacji tego wyjątkowego przedsięwzięcia – udowodnienie decydentom, że przejazd 6.100 kilometrów pojazdami osobowymi i dostawczymi na CNG jest dzisiaj zupełnie realny! W pełni podzielamy też inną opinię Pana Pronina – metan dla motoryzacji będzie i pozostanie prawdziwą alternatywą pod względem kosztów i wpływu na środowisku w stosunku do paliw naftowych – oleju napędowego, benzyny czy LPG.
Prezentacja Eugene Pronina (Stowarzyszenie NGV Russia) dostępna jest tutaj
Druga z prelekcji została wygłoszona przez gospodarza Konferencji – przedstawiciela Portalu cng.auto.pl. Jego wystąpienie miało na celu ukazanie realiów rynku CNG w Polsce. Obecnie polski rynek sprężonego metanu do zasilania pojazdów stoi przed wielkimi szansami na rozwój, wypływającymi przede wszystkim z zainteresowania flot pojazdów CNG – usług komunalnych, dystrybucji lokalnej oraz przedsiębiorstw konsumujących duże ilości gazu ziemnego dla własnych potrzeb. Zostały przedstawione również zagrożenia dla tego rynku – powodowane głównie zbyt restrykcyjnymi przepisami technicznymi, brakiem właściwego wsparcia czy błędnymi założeniami realizowanych strategii. Elementem kończącym prezentację było zaproszenie na Międzynarodowe Targi CNG, LNG i LPG – GasShow 2013 – największej imprezy branży autogazu w Europie Środkowej.
Prezentacja cng.auto.pl dostępna jest tutaj
Kolejne dwie prezentacje miały na celu przedstawienie korzyści ekologicznych i ekonomicznych wynikających z eksploatacji pojazdów zasilanych metanem. Podstawy teoretyczne tych założeń przedstawił dr inż. Ryszard Wołoszyn, pracownik naukowy Politechniki Radomskiej.
Uwagę gości przykuła również prezentacja dotycząca wykorzystania biometanu (bioCNG) do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Przedstawiciel ITS opowiedział o ogromnych korzyściach ekologicznych, jakie wynikają z zastosowania biogazu do zasilania autobusów. Narzędziem dla wprowadzenia tego ekologicznego paliwa w Europie Środkowej jest Projekt Baltic Biogas Bus.
Prezentacja dr. inż. Ryszarda Wołoszyna (Politechnika Radomska) dostępna jest tutaj
Prezentacja Instytut Transportu Samochodowego dostępna jest tutaj
Bardzo interesującą prezentację na temat perspektyw rozwoju rynku CNG wygłosił Pan Sławomir Nestorowicz, Pełnomocnik Dyrektora PIMOT ds. paliw metanowych. W rzeczowym wystąpieniu przedstawił on możliwości wykorzystania potencjału paliw metanowych w polskim transporcie.
Prezentacja PIMOT dostępna jest tutaj
Podczas konferencji zostały również przedstawione praktyczne możliwości wdrożenia metanu do zasilana flot pojazdów użytkowych oraz komunikacji miejskiej.
Pierwsza z nich wygłosił przedstawiciel Iveco Poland. W przystępny i jasny sposób wyjaśnił, dlaczego gaz ziemny jest paliwem, które będzie zyskiwać coraz większą popularność wśród operatorów pojazdów usług komunalnych czy komunikacji miejskiej.
Prezentacja Iveco Poland dostępna jest tutaj
LNG – drzemiący potencjał metanu w komunikacji miejskiej i ciężkim transporcie
Ostatnie dwie prezentacje zostały poświęcone wykorzystaniu skroplonego gazu ziemnego (LNG) do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Bardzo ambitne plany w tym zakresie posiada dystrybutor gazu ziemnego w Europie Środkowej – Gazprom Germania. Firma ta potencjalnym klientom jest w stanie zaoferować bardzo przystępne warunki finansowania inwestycji związanych z zakupem autobusów LNG oraz postawieniem infrastruktury tankującej.
Ofertą powiązaną z propozycjami Gazprom Germania są autobusy zasilane skroplonym metanem, produkowane przez firmę Solbus. Ten polski producent pojazdów komunikacji zbiorowej z Solca Kujawskiego chce wykorzystać potencjał metanu w postaci skroplonej, który w przeciwieństwie do wykorzystania CNG, nie wymaga stosowania wzmocnionej konstrukcji pojazdu czy zmniejszenia możliwości przewozowych. Według nieoficjalnych informacji krążących w kuluarach konferencji, prawdopodobny jest zakup kilkudziesięciu takich pojazdów przez jednego z dużych polskich zakładów komunikacji miejskiej.
Prezentacja Davida Graebe (Gazprom Germania) dostępna jest tutaj
Prezentacja Solbus dostępna jest tutaj
Wystawa pojazdów CNG i LNG – skala i zakres nowości bez precedensu w Polsce
Jednak największą ciekawość wzbudziła bardzo bogata wystawa pojazdów CNG. Można śmiało powiedzieć, że była to bez wątpienia najbogatsza ekspozycja pojazdów CNG z dotychczas zorganizowanych w Polsce, jak i na całej trasie Rajdu Blue Corridor 2012. Dodatkowo po raz pierwszy zostały przedstawione wspólnie pojazdy zasilane CNG i LNG.
Ostatecznie przed gmachem Wyższej Szkoły Cła i Logistyki w Warszawie zostało przedstawione 25 pojazdów (11 osobowych, 8 dostawczych, 5 ciężarowych i 1 autobus):
> IVECO
– 3 Iveco Daily Natural Power (CNG);
– Iveco Eurocargo Natural Power (CNG);
– Iveco Stralis Natural Power (CNG);
– Iveco Stralis Natural Power (CNG i LNG);
> FIAT
– Fiat Doblo Natural Power (CNG);
– Fiat Ducato Natural Power (CNG);
> MERCEDES-BENZ
– Mercedes E 200 NGT (W 211 CNG);
– 3 Mercedesy Sprinter NGT (CNG);
– 2 Mercedesy Econic NGT (CNG);
> OPEL
– Opel Zafira B 1.6 CNG Turbo;
> SOLBUS
> VOLKSWAGEN
– 3 Volkswageny Caddy EcoFuel (CNG);
– Volkswagen Caddy TDI + CNG;
– 3 Volkswageny Passat EcoFuel (CNG).
Podsumowanie
Międzynarodową Konferencję CNG i LNG projektu Blue Corridor 2012 w Warszawie można bez wątpienia uznać za jedno z najważniejszych wydarzeń branży CNG w Polsce. Wydarzenie zgromadziło ponad 210 osób – przedstawicieli władz centralnych, samorządowych, instytucji naukowo-badawczych i uczelni wyższych, operatorów flot oraz grupę ponad 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 z Warszawy. Bez wątpienia za bezprecedensową można uznać wystawę pojazdów CNG i LNG – nikomu wcześniej w naszym kraju nie udało się zorganizować tak dużej wystawy pojazdów z fabryczna instalacją zasilania metanem z tak wielu państw (Białoruś, Holandia, Rosja, Niemcy, Polska).
W tym miejscu pragniemy złożyć gorące gratulacje na ręce przedstawicieli Portalu cng.auto.pl oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, którzy byli organizatorami polskiego etapu Międzynarodowego Rajdu Pojazdów CNG i LNG – Blue Corridor 2012.
Uwagę przybyłych gości oraz przedstawicieli mediów zwrócił również liczny udział młodzieży w tym wyjątkowym wydarzeniu – ponad 50 uczniów Zespołu Szkół Samochodowych nr 2 z Warszawy. Ich udział w tym wydarzeniu jest efektem współpracy między Szkołą a Portalem cng.auto.pl . Obecnie istnieją ambitne plany zacieśnienia tej współpracy. Jeszcze w tym roku zostanie powołane w szkole specjalne kółko zainteresowań, poświęcone wykorzystaniu metanu do zasilania pojazdów. O szczegółach tej współpracy wkrótce napiszemy więcej na łamach naszego Portalu.
Podobne wpisy
- Blue Corridor
- Baltic Biogas Bus
- LNG Skroplony Gaz Ziemny -Liquefied Natural Gas
- Fundacja Green Fuel oraz portal cng.auto.pl organizatorami międzynarodowych wydarzeń branży…
- Blue Corridor 2014 w Polsce – „KONFERENCJA NGV” – 15…
- Honorowy Patronat Ministra Gospodarki dla „STREFY METANU” oraz Rajdu Blue…
- Fundacja Green Fuel | Uroczyste Otwarcie Stacji CNG w Kaliszu…
- Fundacja Green Fuel – Przedstawienie
- KAMAZ CNG RACING TRUCK W MIASTECZKU EKOLOGICZNYM „PolEko 2014”
- ‚STREFA METANU’, Międzynarodowa Konferencja NGV ‚Metan dla Motoryzacji’, EXPO Pojazdów…
- LNG – Największe na świecie Statki towarowe LNG już prawie…
- Ekologia CNG/LNG/BIOMETAN
- Bezpieczeństwo CNG/LNG/BIOMETAN
- LNG na kolei Lokomotywa gazodiesel (LNG i olej napędowy)
- Blue Corridor 2013 Hansa – oficjalna relacja filmowa z rajdu…
- CNG w Europie | Doświadczenia z Rajdu Blue Corridor 2013…
- Blue Corridor 2013 Hansa – oficjalny start polskiego odcinka ekologicznego…
- Blue Corridor 2013 Hansa. Rajd pojazdów CNG wystartował z St.…
- Blue Corridor 2013 Hansa. Ekologiczny Rajd Pojazdów CNG przejedzie przez…
- GasShow Konferencja ‚Metan dla motoryzacji’
- Przegląd Gazowniczy. Rynek CNG w Polsce – rozwój czy regres?
- Metan dla motoryzacji – Konferencja ‚Ekologia i ekonomia.
- GasHighWay Konferencja CNG programu – ‚Ekologia i ekonomia: metan dla…
- Baltic Biogas Bus -Seminarium i warsztaty w Rydze (Łotwa)
- South Baltic Gas Forum – CNG i LNG w transporcie…
- Baltic Biogas Bus
- Baltic Biogas Bus – Międzynarodowa Konferencja projektu
- BIOGAZ – technologie, inwestycje, finansowanie, certyfikaty
- Baltic Biogas Bus.Nowa stacja i 5 nowych autobusów CNG w…
- GasHighWay InfoDay