LNG Iveco w Holandii bezpośrednia walka gazu ziemnego z Dieslem – „Battle of the Trucks”

Iveco LNG | W Holandii bezpośrednia walka gazu ziemnego z Dieslem – „Battle of the Trucks”

LNG vs Diesel - Battle of the trucks

LNG rzuca bezpośrednie wyzwanie Dieslowi! W Holandii właśnie rozpoczęła się rywalizacja „Battle of the Trucks”, w której bierze udział kilkaset ciężarówek Iveco Stralis, zasilanych gazem ziemnym i olejem napędowym. Cel? Udowodnić wyższość paliwa LNG pod względem ekologii, ekonomii oraz redukcji emisji hałasu. Aktualny stan rywalizacji można śledzić bezpośrednio na oficjalnej stronie „Battle of the Trucks”.

Iveco Stralis Natural Power LNG/CNG na trasie

Fot. Iveco Stralis Natural Power LNG/CNG na trasie Źródło: Iveco

IVECO Stralis Natural Power LNG / CNG wychodzi z cienia. To już nie wystawowa ciekawostka, tylko pewny zawodnik, na którego stawia coraz więcej firm transportowych. Szczególnie dużo tych ekologicznych ciężarówek na metan pojawiło się w Holandii, bo ponad 100 egzemplarzy. Ta magiczna liczba nie mogła pozostać niezauważona w świecie transportu. Zaczęła się walka! Rynek ekologicznych ciężarówek jest bez wątpienia zdominowany przez Iveco. Na rynku holenderskim wiodącą rolę w tym zakresie posiada dostawca – Iveco Schouten oraz należący do przedsiębiorstwa instalator napędów gazowych – Rolande LNG. Ciężarówkę na LNG właśnie z tej „stajni” można było obejrzeć w czasie konferencji Blue Corridor 2012 w Warszawie, zorganizowanej przez Portal cng.auto.pl. Niegdyś wystawowa ciekawostka, teraz – znacznych rozmiarów flota z milionami przejechanych kilometrów. Ponad 100 ciężarówek z pokonanymi 13.500.000 kilometrów skutecznie rywalizują z odpowiednikami na olej napędowy. Jak przedstawiają się obecnie wyniki tej konkurencji? Ekologia LNG – najważniejsza przewaga skroplonego gazu ziemnego w transporcie

Iveco Stralis Natural Power EURO VI. Zbiornik LNG

Fot. Iveco Stralis Natural Power EURO VI. Zbiornik LNG Źródło: Iveco

Iveco Stralis Natural Power posiada silnik gazowy Fiat Power Train (FPT) Cursor 8, natomiast odpowiednik na olej napędowy – jednostkę FPT Cursor 9. Oba motory spełniają normę emisji spalin EURO VI, jednak to silnik gazowy cechuje się jeszcze lepszymi parametrami. Dzięki zasilaniu LNG zredukowano emisję dwutlenku węgla (CO2) o 15%, zaś emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) aż o 38%. Przy czym emisja sadzy jest tu praktycznie zerowa. Jednak najważniejszy jest fakt, że tak znakomite parametry dla gazu ziemnego udało się osiągnąć bez żadnych specjalnych instalacji typu filtr cząstek stałych czy dodatek AdBlue! Wynik jest zatem oczywisty – Iveco Stralis LNG wygrywa w cuglach! Porównując obie ciężarówki – łączna emisja CO2 na 100 kilometrów dla zwycięskiego Stralisa Natural Power to 73,04 kg, a dla Diesla – 85,12 kg. Ekonomia LNG – realne oszczędności na paliwie i w kosztach eksploatacji pojazdu

Iveco Stralis LNG należacy do firmy LC3. Tankowanie w Piacenza (Włochy)

Fot. Iveco Stralis LNG należacy do firmy LC3 Źródło: Iveco

LNG się opłaca? To podstawowy dylemat przewoźnika, który zastanawia się nad wyborem ekologicznych ciężarówek na skroplony metan. Często o wyborze decydują tu oszczędności rzędu dziesiętnych części na 100 kilometrów. A w przypadku skroplonego metanu? To oszczędności, ale przed przecinkiem! Battle of the trucks nie pozostawia wątpliwości. Przy łącznym przebiegu 13.500.000 kilometrów ponad 100 ciężarówek Iveco Stralis LNG generuje oszczędności na poziomie 29% w kosztach zakupu paliwa. Obecnie koszt przejechania 100 kilometrów na LNG wynosi 28, 16 euro, zaś na oleju napędowym – 39, 65 euro. Tak dobra cena wynika nie tylko z niższej ceny metanu, ale także mniejszego zapotrzebowania na to paliwo. Kiedy Iveco Stralis w Dieslu spala 32 l paliwa, wersja Natural Power zadowala się tylko 27 kg LNG. Bezpieczeństwo LNG – cicha praca, mniejsze wibracje, bezpieczne paliwo http://www.youtube.com/watch?v=zRKtAOEah-w Film. Prezentacja jeżdżących w Holandii Iveco Stralis LNG Źródło: Iveco Schouten Iveco Stralis LNG spodoba się nie tylko przewoźnikom i ekologom, ale także osobom przebywającym w otoczeniu ciężarówki. Dlaczego? Dzięki napędowi na gaz ziemny Stralis Natural Power pracuje znacznie ciszej niż odpowiednik w Dieslu. Hałas wynosi zaledwie 72 dB, zaś dla oleju napędowego 80 dB. W rzeczywistości oznacza to mniejszy poziom głośności nawet o 40%! Potwierdza to specjalny certyfikat niskiej emisji hałasu – PIEK. A jakie są inne korzyści? To czyste i nietoksyczne spaliny (tylko dwutlenek węgla i para wodna) oraz bezpieczne paliwo. Ewentualna awaria lub wypadek nie stanowią większego zagrożenia, gdyż metan po opuszczeniu zbiorników natychmiast uniesie się do góry. Iveco Stralis Natural Power – LNG / CNG z EURO VI

Iveco Stralis LNG należacy do firmy LC3. Tankowanie w Piacenza (Włochy)

Fot. Iveco Stralis LNG należacy do firmy LC3 Źródło: Iveco

Iveco Stralis LNG jest wyposażone w silnik Cursor 8 o mocy 330 KM i spełnia normę emisji spalin EURO VI. Największą zaletą tego auta jest szeroki wybór rodzaju zasilania. Klient może wybrać spośród następujących wariantów: – paliwo LNG / CNG – podstawowy zbiornik LNG i zbiorniki CNG, które pozwalają na – pokonanie 750 kilometrów; – paliwo LNG – podwójny zbiornik z zasięgiem do 1.400 kilometrów na jednym tankowaniu. Iveco dostarczyło już 12.000 ciężarówek zasilanych metanem, z czego aż 2.000 pojazdów wyprodukowano w 2013 roku. W wersji zasilanej LNG sprzedano m.in. 100 sztuk Iveco Stralis w Holandii oraz 5 egzemplarzy we Włoszech, których przekazanie odbyło się w czasie otwarcia pierwszej stacji LNG w tym kraju (Piacenza).

Napisano w Analizy, Ciężarowe, LNG, Testy Tagi: , , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów

Specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną