CNG hybryda | W Malmo wyjechały pierwsza autobusy hybrydowe na gaz ziemny

Van Hool Exqui.City - autobus hybrydowy zasilany biogazem (CNG, gaz ziemny, biometan)
Fot. Van Hool Exqui.City – autobus hybrydowy zasilany biogazem (CNG, gaz ziemny, biometan) Źródło: Van Hool

Gaz ziemny w połączeniu z napędem hybrydowym cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony przewoźników komunikacji miejskiej w Europie. Najnowsze dokonanie w tym zakresie wzbudza prawdziwy podziw. Okazuje się bowiem, że CNG będzie napędzało autobusy systemu BRT w szwedzkim Malmo o długości aż 24 metrów. Firma Van Hool dostarczy łącznie 15 tych hybrydowych gazowców, których charakterystyka jazdy jest podobna do komunikacji tramwajowej. Jak zapowiada nowy właściciel – grupa Nubina – wszystkie pojazdy będą napędzane sprężonym biogazem (biometanem).

Autobusy CNG w układzie hybrydowym dla Malmo to efekt przetargu, który został rozstrzygnięty w grudniu 2012 roku . Zwycięski producent pojazdów – firma Van Hool – zobowiązała się dostarczyć 15 ekologicznych autobusów linii Exqui.City. Źródłem napędu w tych pojazdach będzie silnik fabrycznie przystosowany do zasilania sprężonym metanem – gazem ziemnym lub biogazem, oczyszczonym do standardu biometanu. Ta gazowa jednostka napędowa, spełniająca normę emisji spalin EURO 6, będzie stanowiła w układzie hybrydowym źródło napędu dla prądnicy, która przeniesie napęd elektryczny na koła. Mamy więc tutaj do czynienia z hybrydą o układzie szeregowym o napędzie gazowym.

Van Hool Exqui.City - autobus hybrydowy zasilany CNG. Wnętrze autobusu
Fot. Van Hool Exqui.City – autobus hybrydowy zasilany CNG. Wnętrze autobusu Źródło: Van Hool

Van Hool Exqui.City CNG to niezwykle nowoczesny autobus komunikacji miejskiej typu BRT (Bus Rapid Transit). Jest to dwuprzegubowy pojazd o długości 24 metrów (w opcji także 18 metrów – 1 przegub), który wykonuje przewozy osób w specjalnym układzie drogowym. Pozwala on na osiąganie krótkich czasów przejazdu między przystankami oraz szybką wymianę pasażerów. Autobusy Exqui.City to auta wyposażone w wiele elementów podnoszących komfort podróży – klimatyzację, wygodne fotele czy stonowane oświetlenie pojazdu.

Niezwykle cieszy, że w Europie rozwijane są tak zaawansowane rozwiązania techniczne z wykorzystaniem napędu gazem ziemnym. Autobus Van Hool Exqui.City jest jednym z dowodów na ogromny potencjał metanu w transporcie. O zaletach eksploatacji podobnych autobusów już niedługo będziemy mogli przekonać się w Polsce. W ciągu kilku tygodni powinny być znane rezultaty konkursu GAZELA, którego celem jest zakup kilkudziesięciu autobusów hybrydowych na CNG w Polsce.

Zobacz zapowiedź dostawy autobusów CNG Van Hool Exqui.City do Malmo >> kliknij tutaj

Zobacz również przedstawienie programu GAZELA >> kliknij tutaj