Portal cng.auto.pl nieustannie propaguje ekologiczne CNG i LNG. Podsumowanie sukcesów i wydarzeń branży metanowej w 2013 roku

Strefa Metanu na GasShow 2013
Fot. Strefa Metanu na GasShow 2013 Źródło: cng.auto.pl

W 2013 roku odnotowaliśmy na naszym rynku znaczący wzrost sprzedaży CNG i LNG, jako paliwa dla transportu. Chociaż na tle sąsiednich państw (m.in. Czeska Republika i Niemcy) czujemy pewien niedosyt, w minionym roku byliśmy świadkami kilku przełomowych wydarzeń i nowych trendów. Możemy tutaj zaliczyć m.in. zwycięstwo CNG w X Superteście Ekonomii, zakup autobusów LNG w Olsztynie, nowe floty śmieciarek CNG, a przede wszystkim przełom w zakresie instalacji typu gazodiesel CNG. Pozwalają one optymistycznie patrzeć na przyszłość rozwoju branży gazu ziemnego do zasilania pojazdów.

Nowe rozwiązania na polskim rynku CNG i LNG

Gazodiesel CNG na Blue Corridor 2013 Hansa
Fot. Gazodiesel CNG na Blue Corridor 2013 Hansa Źródło: cng.auto.pl

Bez wątpienia najważniejszym dokonaniem minionego roku była premiera kolejnej generacji instalacji zasilania typu gazodiesel CNG.  Auta zasilane mieszanką gazu ziemnego i oleju napędowego pokazywane były m.in. w czasie Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2013 Hansa, w którym załoga cng.auto.pl przejechała wzdłuż polskiego wybrzeża Bałtyku. Z technologią Dual Fuel CNG/LNG ogromne nadzieje wiąże cała branża gazu ziemnego, czego dowodem jest zwycięstwo tej innowacji w klasyfikacji generalnej Plebiscytu CNG i LNG 2013, organizowanego przez Portal cng.auto.pl.

Kolejnym rozwiązaniem, budzącym spore nadzieje było wprowadzenie do codziennej eksploatacji pierwszych w Europie autobusów zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Od października 2013 roku na ulicach Olsztyna pojawiło się 11 nowych autobusów zasilanych tym paliwem. Co ważne, w najbliższym czasie takie pojazdy pojawią się na ulicach Warszawy, a być może także w Bydgoszczy.

Szczególną uwagę branży zwrócił postęp techniczny w zakresie montowanych instalacji CNG w pojazdach. Po polskich drogach jeździ coraz więcej nowoczesnych aut z fabryczną instalacją CNG. Na ulicach można spotkać m.in. takie Lancia Ypsilon 0.9 Natural Power (ekologiczny silnik roku 2013, zwycięzca X Supertestu Ekonomii) czy Opel Zafira Tourer CNG (nowoczesne zbiorniki kompozytowe). W nawiązaniu do tego ostatniego rozwiązania – zwraca uwagę wzmożone zainteresowanie ze strony dostawców lekkich, kompozytowych zbiorników CNG. Na pochwałę zasługuje szczególne zaangażowanie firmy polskiego producenta kompozytowych zbiorników CNG – firmy Stako (Worthington Group) ze Słupska.

Floty pojazdów CNG i LNG w Polsce

Blue Corridor 2013 Hansa - uczestnicy na trasie polskiego odcinka
Fot. Blue Corridor 2013 Hansa – uczestnicy na trasie polskiego odcinka Źródło: cng.auto.pl

Kompozytowe zbiorniki CNG znalazły się również w nowej flocie ciężkich śmieciarek na CNG, która została zakupiona przez stołeczne Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania. MPO Warszawa nabyło także kilka mniejszych śmieciarek typu hakowiec, bazujących na aucie IVECO Daily Natural Power.

IVECO Daily, zasilany CNG był najchętniej wybieranym autem na polskim rynku w 2013 roku. Zapewniło to marce IVECO pozycję lidera wśród sprzedaży nowych aut na gaz ziemny. Rosnąca liczba pojazdów osobowych i dostawczych na gaz ziemny to również zasługa wysiłków marek Fiat, Mercedes-Benz oraz Opel.

Warto zaznaczyć wzrost sprzedaży także autobusów na gaz ziemny. Flota tych pojazdów przyrasta średnio w tempie 10% rocznie, a zeszły rok był tutaj bez wątpienia najlepszym. Duża w tym zasługa wspomnianej już inwestycji w autobusy na LNG w Olsztynie.

Tankowanie CNG i LNG do pojazdów

Wystawa Pojazdów CNG/LNG GasShow 2013
Fot. Wystawa Pojazdów CNG/LNG GasShow 2013 Źródło: cng.auto.pl

Jednym z ograniczeń rozwoju polskiego rynku CNG i LNG pozostaje nadal słabo rozwinięta sieć stacji tankowania gazu. W 2013 roku zostało niestety zamkniętych kilka stacji. Wydaje się jednak, że dzięki coraz lepszej ofercie urządzeń do samodzielnego tankowania CNG, czynnik ten traci na znaczeniu. W ciągu ostatnich lat udało się zbudować solidny rynek kompresorów CNG. Do najważniejszych Dystrybutorów na polskim rynku zaliczają się firma ASF (kompresory Coltri). Na rynku poprawiła się także oferta na większe urządzenia różnych marek.

Rośnie także w Polsce liczba dostawców skroplonego gazu ziemnego (LNG). Na razie dominuje sprzedaż ciekłego metanu dla celów przemysłowych, jednak coraz bardziej zauważalne jest zainteresowanie dostawami skroplonego gazu ziemnego dla celów transportowych.

Rozwiązania prawne i podatkowe

Opel AutoŻoliborz. Akcja serwisowa pojazdów na CNG
Fot. Opel AutoŻoliborz. Akcja serwisowa pojazdów na CNG Źródło: Opel AutoŻoliborz

Całkowitą ignorancją można nazwać obecną politykę rządu oraz instytucji państwowych wobec przepisów prawnych, dotyczących eksploatacji pojazdów CNG. Ogromny niesmak wzbudziła przede wszystkim postawa Ministerstwa Finansów, które nałożyło w listopadzie akcyzę na gaz ziemny do celów napędowych. Takie stanowisko stoi w całkowitej sprzeczności z podejściem sąsiednich państw, prowadzących silną politykę rozwojową dla CNG i LNG w transporcie. Kolejny zawód wywołało negatywne stanowisko rządu wobec implementacji dokumentu „Czysta energia dla transportu”. Nie dość, że rząd znacznie poluzował zobowiązania w zakresie wdrażania CNG i LNG, to jeszcze odsunął je w czasie – z 2020 do 2030 roku.

Powodem do niezadowolenia może być również dyskryminacja paliwa CNG w przypadku samodzielnego tankowania na stacjach (o dziwo, bardziej niebezpieczna procedura tankowania LPG jest dozwolona). Zastrzeżenia budzą wysokie koszty dozoru zbiorników CNG w pojazdach i zbyt skomplikowane procedury legalizacyjne (tutaj LPG jest również dużo lepiej traktowane).

Podsumowanie

Supertet Ekonomii - zwycięstwo CNG
Fot. Supertet Ekonomii – zwycięstwo CNG Źródło: cng.auto.pl

W ramach podsumowania należy pogratulować rosnącego zaangażowania zwolenników tego rynku w aktywną promocję CNG i LNG. Portal cng.auto.pl, jako podmiot inicjujący przedsięwzięcia i akcje popularyzujące metan, pragnie podziękować za wspólny wysiłek, podejmowany m.in. przy organizacji Strefy Metanu i Rajdów Blue Corridor. Procentuje on nie tylko wzrostem sprzedaży aut CNG i urządzeń tankowania gazu, ale także rosnącą świadomością społeczną na temat korzyści z wykorzystania gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Obietnicą dalszych sukcesów jest tutaj niesłabnący entuzjazm Instytucji naukowo-badawczych takich jak PIMOT, osób prywatnych i przedsiębiorców.