Plebiscyt CNG i LNG 2013 Znamy wyniki zwycięzców branży CNG i LNG w Polsce

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Gazodiesel CNG od Elpigaz - zwycięzca klasyfikacji generalnej

CNG i LNG zyskują coraz większą popularność wśród paliw dla transportu na polskim rynku. Dobitnie świadczy o tym stale powiększający się park ekologicznych pojazdów zasilanych gazem ziemnym, ale także innowacje i wydarzenia jakie miały miejsce w 2013 roku w Polsce. Wśród propozycji przedstawionych przez Portal cng.auto.pl, w kategorii wydarzenie roku zwyciężył „Krajowy Program Strategii Paliw Metanowych”, ogłoszony przez PIMOT. Innowacją roku została nowa generacja systemu gazodiesel CNG marki Elpigaz. Inwestycją CNG&LNG 2013 roku jest zakup 27 śmieciarek gazowych przez MPO Warszawa.

Rynek CNG i LNG w ubiegłym roku wręcz obfitował w przełomowe wydarzenia, inwestycje oraz innowacje. Początkowo planowaliśmy wybrać tylko 10 najważniejszych przedsięwzięć, ale szybko okazało się, że dla obiektywnej oceny niezbędne jest ustalenie 3 kategorii – wydarzeń, innowacji i inwestycji – w których zostanie zawartych po 5 nominacji. Jednocześnie wyłoniliśmy zwycięzcę klasyfikacji generalnej – kandydaturę, która zebrała najwięcej głosów spośród zgłoszonych propozycji w tegorocznym plebiscycie.

Gazodiesel CNG od Elpigaz – zwycięzca klasyfikacji generalnej 2013 roku

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Gazodiesel CNG od Elpigaz - zwycięzca klasyfikacji generalnej

Zasilanie „Dual Fuel” CNG  spotkało się z największym uznaniem spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur do tegorocznego plebiscytu. Czytelnicy docenili tutaj przełomowy charakter, jaki może przynieść ten sposób napędu pojazdów – czerpanie pożytku ekologicznego i oszczędności przy możliwej adaptacji dotychczas posiadanych pojazdów. Gazodiesel CNG nie ma co prawda tak doskonałych parametrów jak w przypadku samodzielnego zasilania gazem ziemnym, ale stanowi realną odpowiedź na praktycznie wszystkie wyzwania przy obecnym poziomie rozwoju rynku CNG w Polsce.

Do głównych zalet gazodiesla CNG  należą m.in. niskie nakłady inwestycyjne, większa tolerancja dla słabo rozwiniętej sieci stacji tankowania CNG, mniej problematyczna instalacja gazowa czy zachowanie wysokiej mocy w ciężkich pojazdach użytkowych. Wszystko to pozwala sądzić, że ku temu rozwiązaniu w nadchodzącym roku zwróci się duża liczba firm transportowych.

Krajowa Strategia Paliw Metanowych autorstwa PIMOT – wydarzenie CNG i LNG 2013 roku

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Konferencja Krajowego Programu Strategii Paliw Metanowych

Fot. Plebiscyt CNG i LNG 2013. Konferencja Krajowego Programu Strategii Paliw Metanowych Źródło: cng.auto.pl

CNG i LNG w 2013 roku zostało zauważone przez stronę rządową. Przemysłowy Instytut Motoryzacji, organizacyjnie podlegający Ministerstwu Gospodarki, podjął się opracowania specjalnego dokumentu, w którym naszkicowano plan rozwoju rynku CNG i LNG w Polsce. W kilkumiesięcznych pracach zespołu uczestniczyło liczne grono przedstawicieli strony rządowej, świata nauki oraz przedsiębiorstw związanych z branżą CNG i LNG w Polsce.

Drugie miejsce wśród wydarzeń roku CNG i LNG zajęło „Zwycięstwo CNG w X Superteście Ekonomii 2013”. Kierowana przez pana Wojciecha Morawca Lancia Ypsilon Natural Power zwyciężyła w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce przypadło dla „Strefy Metanu” – specjalnego stanowiska promującego wykorzystanie CNG i LNG do zasilania pojazdów, które jest wystawiane na najważniejszych wydarzeniach branżowych. Strefa Metanu jest organizowana przez Portal cng.auto.pl. Kolejne miejsca zajęły „Rajd pojazdów CNG – Blue Corridor 2013 Hansa” oraz „Iveco Daily CNG  nagrodzone w konkursie FMCG”.

Gazodiesel CNG  – innowacja CNG i LNG 2013 roku

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Gazodiesel CNG od Elpigaz - PolEko 2013

Fot. Plebiscyt CNG i LNG 2013. Gazodiesel CNG – PolEko 2013 Źródło: cng.auto.pl

Instalacja „Dual Fuel” CNG okazała się także najważniejszą innowacją 2013 roku dla rynku CNG i LNG w Polsce. Osoby oddające głos na to przedsięwzięcie, doceniły tutaj przede wszystkim potencjał rozwojowy dla rynku. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje, jak duże znaczenie ma wdrożenie instalacji gazodiesel dla gazu ziemnego. W 2013 roku tamtejsze firmy zamówiły ponad 100 ciężarówek właśnie z takim układem zasilania. I to pomimo śladowo rozwiniętego rynku CNG i LNG!

Autobusy zasilane LNG w Olsztynie uplasowały się tuż za liderem tegorocznego rankingu. Ta gazowa innowacja musiała uznać wyższość dla gazodiesla ze względu na łatwiejsze wdrożenie do użytku. Nie zmienia to jednak faktu, że olsztyńskie autobusy na ciekły metan to także istotny przełom dla polskiego rynku gazu ziemnego dla pojazdów.

Na trzecim miejscu znalazł się krajowy program inwestycji w hybrydowe autobusy CNG, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – GAZELA. Do walki o pierwsze miejsce chyba przesądziło tutaj ograniczenie wdrożenia tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej, podobnie jak w przypadku autobusów LNG.

Kolejne miejsca zajęły dwie interesujące innowacje. Pierwsza, niezwykle osobliwa, to „Światowa premiera wózka golfowego na CNG”. Druga zaś to niezwykle interesująca i kusząca propozycja dla zakładów usług komunalnych, chcących zakupić ekologiczne śmieciarki na gaz ziemny – „Śmieciarki CNG | Flota 2 śmieciarek gazowych Iveco na bazie kompresorów Coltri (ASF)”.

MPO Warszawa i 27 śmieciarek CNG – inwestycja CNG i LNG 2013 roku

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Inwestycja roku - zakup 27 śmieciarek CNG przez MPO Warszawa

Fot. Plebiscyt CNG i LNG 2013. Inwestycja roku – zakup 27 śmieciarek CNG przez MPO Warszawa Źródło: cng.auto.pl

Pojazdy CNG w 2013 roku spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony miejskich przedsiębiorstw w zakresie przewozu osób oraz usług komunalnych. W przypadku Warszawy, pojawienie się na ulicach stolicy pierwszych dużych pojazdów komunalnych na gaz ziemny głosujący uznali za prawdziwy przełom. Tak dużej floty ciężkich śmieciarek na CNG w Polsce jeszcze nie było. Dzięki temu znacznej poprawie powinna ulec jakość powietrza, a MPO może liczyć na wymierne oszczędności w wydatkach na paliwo.

Na drugim miejscu znalazł się zakup 30 nowych autobusów CNG przez MPK Rzeszów. To stopniowo realizowane zamówienie pokazuje, że ekologiczne autobusy zasilane gazem ziemnym znajdują coraz większe zainteresowanie po stronie zakładów komunikacji miejskiej w Polsce.

Pośród inwestycji w tabor pojazdów zasilanych gazem ziemnym, na 3. miejscu znalazła się modernizacja stacji CNG w Sosnowcu. To jeden z najszybciej rozwijających się obiektów tankowania CNG w Polsce. Dzięki postawieniu nowego kompresora o wydajności 210 m3/h jest w stanie zaspokoić lawinowo rosnący popyt na to paliwo na Śląsku.

Dalsze miejsca zajęły inwestycje w autobusy CNG w Gdyni (2 nowe autobusy przegubowe CNG) oraz w Radomiu (zamówienie na 16 autobusów CNG).

Podsumowanie

Plebiscyt CNG i LNG 2013. Duże inwestycje w miejskie floty - autobusy i śmieciarki

Fot. Plebiscyt CNG i LNG 2013. Duże inwestycje w miejskie floty – autobusy i śmieciarki Źródło: Bartek Musiał

Plebiscyt CNG i LNG 2013 pokazał, że istnieje potrzeba na zbiorcze podsumowanie wydarzeń na stale rozwijającym się rynku gazu ziemnego dla transportu w Polsce. Oddane głosy na różnorodne przedsięwzięcia wydają się szkicować przyszłą drogę rozwoju tego ekologicznego paliwa w naszym kraju. Zwycięstwo gazodiesla CNG w klasyfikacji generalnej, a także wysoka pozycja inwestycji w paliwo LNG pokazuje, że rynek ten może rozwijać się w całkiem nowych kierunkach.

Redakcja Portalu cng.auto.pl gorąco dziękuje wszystkim uczestnikom za udział w tegorocznym Plebiscycie!

Źródło:
  • Portal cng.auto.pl
Tagi: , , , ,