Gazodiesel CNG | Na Łotwie jeżdżą ekologiczne autobusy zasilane mieszanką biogazu i Diesla

Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro - Jurnala, Łotwa
Fot. Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro – Jurmala, Łotwa Źródło: cng.auto.pl

Gazodiesel CNG zyskuje sobie coraz większą popularność w krajach europejskich. Łotewskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej – Jurmala-SV – w 2013 roku wdrożyła do eksploatacji flotę autobusów z zasilaniem Dual Fuel, wykorzystujących mieszankę sprężonego biogazu oraz oleju napędowego. Dzięki temu rozwiązaniu, ekologiczne autobusy emitują mniej spalin, a koszt ich eksploatacji spadł o 30%.

Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro - Jurnala, Łotwa
Fot. Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro – Jurmala, Łotwa Źródło: cng.auto.pl

CNG w postaci sprężonego biogazu to najlepsze ze znanych biopaliw na rynku pod względem emisji spalin. Jednocześnie okazuje się, że może stać się znakomitym rozwiązaniem dla wdrożenia floty ekologicznych pojazdów zasilanych metanem na niezbyt rozwiniętym rynku CNG, jakim jest Łotwa.

Tamtejsze przedsiębiorstwo komunikacji zbiorowej – firma Jurmala SV – zdecydowała się na wykorzystanie biogazu (oczyszczonego do postaci biometanu) w autobusach z instalacją typu Dual Fuel. Rozwiązanie to, zwane potocznie jako gazodiesel, pozwala na zasilanie odpowiednio przystosowanych pojazdów mieszanką metanu i oleju napędowego w proporcji 60:40.

Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro - Jurnala, Łotwa
Fot. Gazodiesel CNG w autobusie. Mercedes Citaro – Jurmala, Łotwa Źródło: cng.auto.pl

Obecna flota autobusów typu gazodiesel jest efektem trwającego od 2011 roku pilotażowego wdrożenia układu zasilania Dual Fuel CNG. Do tego celu wykorzystano pojazdy Mercedes Citaro, spełniające normę emisji spalin EURO III lub EURO IV. Aktualnie na stanie miejskiego przewoźnika znajduje się 10 autobusów przystosowanych do jednoczesnego zasilania biogazem i olejem napędowym.

Każdego dnia pojazdy po zjeździe z linii są tankowane za pomocą specjalnej mobilnej wiązki, gdzie zamagazynowany jest sprężony biogaz. Tymi kompleksowymi dostawami paliwa dla zajezdni zajmuje się łotewska firma GasLiner. Na podstawie zawartej umowy przewoźnik otrzymuje już czysty biometan w postaci sprężonej. Koszt zakupu 1m3 sprężonego biometanu wynosi zaledwie 0,595 EUR (ok. 2,5 PLN) za 1m3. Dzięki zastosowaniu instalacji gazodiesel z wykorzystaniem biogazu, koszty eksploatacji tych pojazdów zostały obniżone aż o 30% względem normalnego pojazdu na olej napędowy.

 

Źródło:
  • NGVA Europe, własne
Tagged with: , , , ,