CNG | Akcyza na gaz ziemny. Radomskie MPK zapłaci 500 tys. zł

Radomski przewoźnik zapłaci ok. 500 tys. zł podatku rocznie. Jej prezes zapewnia, że nie będzie prosił o dodatkowe pieniądze z miejskiej kasy. Właśnie weszły w życie przepisy wprowadzające akcyzę na gaz ziemny używany jako paliwo samochodowe. Radomskie MPK ma 36 autobusów napędzanych CNG, które rocznie przejeżdżają prawie półtora miliona kilometrów. W tym roku MPK wzbogaci się o kolejnych osiem gazowych przegubowców. – Cena metra sześciennego gazu ziemnego wzrosła o 51 gr brutto. 42 gr to akcyza, 9 gr – opłata paliwowa.
To oznacza, że koszty radomskiego przewoźnika wzrosną w tym roku o pół miliona złotych. Wieczorek mówi otwarcie, że dodatkowy podatek dla spółek takich jak MPK to kara za to, że są innowacyjne. – MPK kupowało ekologiczne pojazdy, mimo że koszt ich zakupu jest większy. Teraz będzie musiało zapłacić za to dodatkowe pieniądze – tłumaczy.
– Na początku mówiło się o tym, że firmy takie jak nasza mają być z akcyzy zwolnione, ale rząd w końcu się z tego wycofał. Wspólnie z szefami firm przewozowych z innych miast rozmawialiśmy z parlamentarzystami, ale nic to nie dało – rozkłada ręce Leszek Lach, prezes MPK.
Lach zapewnia jednak, że spółka poradzi sobie z dodatkowym kosztem. – Nie będziemy wyciągać ręki po kasę z budżetu miasta. Mamy wyższe stawki, ale sami też oszczędzamy. W ciągu ostatnich trzech lat zatrudnienie spadło z 490 do 420 osób, wychodzimy na prostą, więc myślę, że z zapłatą podatku poradzimy sobie sami.
Prezes MPK tłumaczy, że autobusy gazowe nadal będą przynosiły oszczędności, ale o połowę mniejsze. – Przejechanie 100 km autobusem CNG do tej pory kosztowało ok. 20 zł mniej niż takim z silnikiem Diesla. Teraz jest to 10-12 zł mniej. Nadal jednak ważna jest ekologia, autobusy na gaz praktycznie nie emitują spalin.
Jego zdaniem nowa ustawa zahamuje inwestycje w gaz ziemny. – Mamy to szczęście, że weszliśmy w CNG odpowiednio wcześnie i koszty już się zamortyzowały. Oszczędności będą mniejsze, ale będą. Ale jeśli teraz ktoś miałby zainwestować w potrzebną infrastrukturę, to opłacalność tego przedsięwzięcia stałaby pod znakiem zapytania. A przecież autobusy gazowe są droższe o 100-150 tys. zł od standardowych diesli – uważa Leszek Lach.
Podobne wpisy
- Akcyza CNG. Od 1 listopada 2013 roku wejdzie akcyza na…
- Akcyza CNG uderzy w użytkowników sprężonego gazu ziemnego (CNG)
- Akcyza na CNG | Wielkie szanse na utrzymanie zwolnienia i…
- Akcyza na CNG | Reportaż Programu 1 Polskiego Radia o…
- Akcyza na CNG | Ustawa w Sejmie – czekamy na…
- Akcyza na CNG | Program 1 Polskiego Radia wyemituje reportaż…
- Akcyza na CNG I czytanie ustawy o podatku akcyzowym wywołało…
- Akcyza na CNG | Działania Portalu cng.auto.pl w Sejmie i…
- Akcyza na CNG | Mamy odpowiedź na interpelację dotyczącą ustawy…
- Akcyza na CNG | Fiskus panem i władcą
- Akcyza na CNG | Nowy podatek prawdopodobnie będzie większy o…
- Akcyza CNG | Urząd Miasta Radomia po interwencji Portalu cng.auto.pl…
- Akcyza na CNG | Rząd akceptuje akcyzę na CNG, jedyna…
- AKCYZA na CNG | Ministerstwo Gospodarki apeluje o zawieszenie akcyzy,…
- RADOM | Akcyza na CNG uderzy w radomskie MPK
- Ministerstwo Finansów potwierdza nałożenie akcyzy na CNG! Podwyżka o 42…
- POLITYKA | PIS – Interpelacja w sprawie zamiaru wprowadzenia akcyzy…
- POLITYKA | PIS – Interpelacja w sprawie wysokości stawki podatku…
- INTERPELACJA – Jeszcze przez trzy lata obowiązuje zerowa stawka akcyzy…