LNG w Warszawie MZA podpisało kontrakt na dostawę 35 autobusów na gaz ziemny

LNG w Warszawie MZA podpisało kontrakt na dostawę 35 autobusów na gaz ziemny

Uroczyste podpisanie umowy na dostawy autyobusów LNG dla MZA Warszawa
Uroczyste podpisanie umowy na dostawy autyobusów LNG dla MZA Warszawa Źródło: cng.auto.pl

Władze miasta stołecznego Warszawy oraz przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie podpisali kontrakt na zakup 35 ekologicznych autobusów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Pojazdy Solbus SM LNG o długości 18 metrów wyjadą na ulice stolicy z początkiem 2015 roku. Podpisana umowa przewiduje również dostawy skroplonego gazu ziemnego, które będą realizowane przez firmę Gazprom Germania.

Autobusy LNG - prezentacja pojazdów w czasie konferencji prasowej
Fot. Autobusy LNG – prezentacja pojazdów w czasie konferencji prasowej Źródło: cng.auto.pl

– Stawiamy na komfort pasażerów, ekologię i ekonomię. LNG to najbardziej przyszłościowy trend w transporcie miejskim i Warszawa znów jest tutaj prekursorem wśród europejskich stolic. Cieszę się, że już za niespełna rok stołeczną komunikację będą obsługiwały autobusy gazowe. Pojazdy zasilane gazem skroplonym metanem emitują, bowiem niewiele zanieczyszczeń i są tanie w eksploatacji – mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Zwycięskie konsorcjum – Gazprom Germania oraz Lider Trading – za dostawę przegubowców oraz paliwa (przez 10 lat) i stacji do Miejskich Zakładów Autobusowych otrzyma 114 milionów złotych.

Paliwo w postaci płynnej (LNG) ma większą gęstość energetyczną i mniejszą objętość od metanu w postaci gazowej (CNG). Autobusy nie potrzebują więc dużych zbiorników dzięki czemu mają takie same rozmiary jak autobusy z silnikami diesla, są równie przestronne i komfortowe. A tankowanie trwa zaledwie kilka minut.

Autobusy LNG - uroczyste przekazanie podpisanych dokumentów
Fot. Autobusy LNG – uroczyste przekazanie podpisanych dokumentów Źródło: cng.auto.pl

Kolejnym atutem tych modeli, jest czysty proces spalania gazu w komorze silnika, którego rezultatem jest głównie dwutlenek węgla oraz woda przy całkowitym braku zadymienia. Dzięki temu autobusy gazowe spełniają najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6 bez skomplikowanych i drogich systemów oczyszczania spalin, niezbędnych w silnikach diesla. I będą je nadal spełniać nawet po wielu latach eksploatacji.

Prostota konstrukcji silnika gazowego przekłada się na niskie i przewidywalne koszty eksploatacji. Autobusy na LNG spalają mniej paliwa niż autobusy zasilane olejem z silnikami diesla. Dzięki temu MZA zaoszczędzi nawet do 35 proc. kosztów paliwa, niezależnie od notowań paliw na giełdach światowych, bowiem cena, którą zapłaci za gaz ziemny została określona w relacji do oleju napędowego.

Pierwsze w stolicy autobusy gazowe, zasilane skroplonym metanem (LNG), pojawią się w Warszawie w pierwszym kwartale 2015 roku.