CNG i LNG w Europie Dyrektywa „Czysta energia dla transportu” słabsza niż zakładano
W Brukseli na przestrzeni ostatnich tygodni miały miejsce ważne głosowania i debaty na temat ostatecznego kształtu dyrektywy „Czysta energia dla transportu”. O ile założenia projektu dyrektywy spotkały się z aprobatą po stronie Parlamentu Europejskiego, państwa członkowskie wykazały niechęć do spójnej realizacji dokumentu. Decyzją Rady Unii Europejskiej każde z państw będzie samodzielnie realizowało założenia budowy sieci stacji CNG i LNG.
Czysta energia dla transportu – co to takiego?
Przypomnijmy, komunikat Komisji Europejskiej „Czysta energia dla transportu” został ogłoszony w styczniu 2013 roku. Jego głównym celem jest rozwój infrastruktury tankowania paliw alternatywnych na terenie całej Unii Europejskiej, w tym CNG oraz LNG. W zakresie wdrożenia tych paliw gazowych zawarto wówczas następujące założenia:
– CNG – powstanie sieć stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego, gdzie odległości między obiektami nie powinny przekraczać 150 kilometrów;
– LNG – powstanie sieć stacji tankowania skroplonego gazu ziemnego co 400 kilometrów wzdłuż szlaków transportowych TEN-T;
– LNG dla żeglugi – zostaną udostępnione punkty tankowania skroplonego gazu ziemnego dla jednostek pływających po wodach morskich oraz śródlądowych;
– CNG i LNG – zostaną przyjęte jednolite standardy dla infrastruktury tankowania obu paliw gazowych.
Szczegółowe przedstawienie komunikatu „Czysta energia dla transportu” znajduje się tutaj
Ponadto, 22 kwietnia 2013 roku miało miejsce spotkanie z przedstawicielem Komisji Europejskiej w Warszawie, w czasie którego odbyły się konsultacje ze stroną społeczną. Przedstawiciel Portalu cng.auto.pl szeroko przedstawił wówczas oczekiwania ze strony użytkowników. Na spotkaniu był również przedstawiciel PIMOT, który nakreślił przed przedstawicielem KE wyzwania i potrzeby działań z punktu widzenia przemysłu motoryzacyjnego.
Parlament Europejski za przyjęciem spójnej polityki rozwoju CNG i LNG

Pierwszymi poważnymi pracami wdrożeniowymi w Brukseli w ostatnim czasie było głosowanie nad założeniami dokumentu w Parlamencie Europejskim. Parlamentarny Komitet Transportu poparł ideę budowy sieci stacji CNG i LNG według założeń zapisanych w komunikacie. Potwierdzono także konieczność wprowadzenia spójnych standardów technicznych dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym oraz przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej wśród obywateli Unii Europejskiej. Łyżką dziegciu okazało się natomiast wykreślenie zobowiązań w zakresie wdrażania LNG jako paliwa do zasilania jednostek pływających – zarówno morskich, jak i śródlądowych. Pomimo to, przyjęte stanowisko przez Komitet Transportu spotkało się z aprobatą Komisji Europejskiej.
Państwa członkowskie UE – indywidualne plany rozwoju stacji CNG i LNG
Natomiast brzemienne w skutkach okazało się spotkanie przedstawicieli Rady Unii Europejskiej. Na specjalnym spotkaniu, które odbyło się 5 grudnia 2013 roku, przedstawiciele rządów poszczególnych państw zadecydowali o zmianie fundamentalnych zapisów. Są to m.in.:
– państwa będą samodzielnie wyznaczać cele w zakresie budowy infrastruktury tankowania CNG i LNG, samodzielnie przygotują stosowne plany, które następnie zostaną przedłożone Komisji Europejskiej;
– państwa członkowskie samodzielnie zbadają bieżący stan infrastruktury dla tankowania CNG i LNG oraz ustalą, jak chcą rozwijać sieć punktów tankowania tych paliw;
– każdy z krajów UE przedstawi Komisji Europejskiej roczny budżet na infrastrukturę oraz wsparcie dla podmiotów zajmujących się wdrażaniem paliw alternatywnych, w tym gazu ziemnego do zasilania pojazdów;
– horyzont czasowy dla stworzenia pełnej sieci stacji tankowania CNG i LNG przesunięto z 2020 do 2030 roku.
Tym samym potwierdziły się nasze nieoficjalne doniesienia o licznych poprawkach do komunikatu „Czysta energia dla transportu”, które otrzymaliśmy w dniu 11 listopada 2013 roku. W przypadku CNG i LNG, dla stanowiska Polski dotyczą one przede wszystkim rozmieszczenia infrastruktury tankowania CNG (rozmieszczenie według czynnika zasiedlenia, a nie dystansów między stacjami CNG). Ponadto, zwrócono uwagę na sposób implementacji standardów technicznych w zakresie instalacji tankowania gazu ziemnego. W dotychczasowych zapisach komunikatu były to akta delegowane, które strona polska musiałaby dosłownie wpisać w istniejący porządek prawny. Zaproponowano więc, aby były to akta wykonawcze, zobowiązujące do wpisania założeń danych standardów w istniejący porządek prawny.
Podobne wpisy
- LNG Skroplony Gaz Ziemny -Liquefied Natural Gas
- LNG – Największe na świecie Statki towarowe LNG już prawie…
- LNG na kolei Lokomotywa gazodiesel (LNG i olej napędowy)
- LNG Holandia Nowe stacje tankowania LNG powstaną w Niderlandach
- CNG a Unia Europejska | Dyrektywa Czysta Energia dla transportu…
- CNG i LNG Dyrektywa „Czysta energia dla transportu” – stracona…
- Komisja Europejska. Dalsze szczegóły o unijnym programie wsparcia CNG i…
- LNG to ekologiczne paliwo przyszłości
- CNG i LNG. Wiceprzewodniczący KE o paliwach alternatywnych.
- Unia Europejska | KE ogłasza strategię dla czystego paliwa –…
- Portal cng.auto.pl