BioCNG Relacja ze spotkania projektu Biomaster promującego biogaz dla transportu

W dniu 30 października odbyło się w Krakowie spotkanie interesariuszy Projektu BioMaster. Osoby zainteresowane tematyką wykorzystania biometanu do zasilania pojazdów, miały niepowtarzalną możliwość bliżej zapoznać się z perspektywą wykorzystania ekologicznego i odnawialnego paliwa dla aut CNG. Dyskutowano o prawnych i ekonomicznych aspektach wykorzystania biogazu do zasilania pojazdów. Celem nadrzędnym projektu Biomaster jest wprowadzanie biometanu do sieci gazowej i wykorzystywanie do zasilania aut na metan.
Spotkanie otworzył pan Jakub Szymański, Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. W krótkim wystąpieniu opowiedział o najważniejszych celach stawianych współcześnie przed jednostkami samorządu terytorialnego w obliczu potrzeby wprowadzania zrównoważonego transportu i energii odnawialnej.
Po uroczystym powitaniu głos zabrał pierwszy prelegent, którym był dr inż. Radosław Pomykała z AGH w Krakowie. Jako lider projektu w Polsce odniósł się on do wyznaczonych celów i dotychczasowych osiągnięć projektu Biomaster. Podsumował ostatnie zadania, jakie zostały zrealizowane przez partnerów projektu z licznych państw Unii Europejskiej. Opowiedział zarówno o genezie przedsięwzięcia, jak i o jego dotychczasowym przebiegu. Jego prelekcja stanowiła merytoryczne podsumowanie działań.
Prezentacja dr. inż. Radosława Pomykały dostępna tutaj
Wypowiedz kolejnego prelegenta – pana dr. inż. Adama Szurleja z AGH w Krakowie – dotyczyła ekologicznych i ekonomicznych aspektów wykorzystania gazu ziemnego, jako paliwa alternatywnego w transporcie. Dr Adam Szurlej w szczególności podkreślał aspekty środowiskowe wykorzystania gazu ziemnego do zasilania pojazdów, który jest paliwem czystym i w znaczącym stopniu może przyczynić się do redukcji zjawiska smogu.
Prezentacja dr. inż. Adama Szurleja dostępna tutaj
Wśród prelegentów nie zabrakło także przedstawicieli stricte wywodzących się z branży CNG i LNG w Polsce. Portal cng.auto.pl w trakcie swojego wystąpienia przedstawił przede wszystkim praktyczny wymiar wdrożenia gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Zapoznał także zgromadzonych gości z porównaniem polskiej sytuacji rynkowej na tle innych państw europejskich, a także przedstawił rekomendacje dla niezbędnych zmian w celu przyspieszenia rozwoju rynku CNG i LNG w Polsce.
Prezentacja Portalu cng.auto.pl dostępna tutaj
W następnej prezentacji przedstawiono ekologiczne i ekonomiczne aspekty wykorzystania gazu ziemnego do zasilania pojazdów w instalacjach typu Dual Fuel. Pan Wojciech Mackiewicz przybliżył zgromadzonym gościom możliwości, jakie niesie ze sobą współspalanie gazu ziemnego i oleju napędowego w silnikach Diesla.
Kolejne prezentacje posiadały bardziej naukowy charakter. Pan Zdzisław Borowiec omówił możliwości wzbogacania i uszlachetniania biogazu w niewielkich instalacjach. Prezentacja ta była szczególnie bogata w analizy naukowe procesów fizycznych, jakim musi zostać poddany biogaz podczas oczyszczania do standardu biometanu.
Prezentacja dr. inż. Zdzisława Borowca dostępna tutaj
Drugi panel dotyczył zagadnień związanych z wytwarzaniem biometanu. Serię prezentacji otworzyła pani Barbara Smerkowska z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Omówiła sposób, w jaki jest wytwarzany biometan oraz przedstawiła aspekty technologiczne i ekonomiczne tej procedury.
Prezentacja Barbary Smerkowskiej dostępna tutaj
Następnym mówcą była Pani Aneta Marciniak, również reprezentująca PIMOT. Jej prelekcja poświęcona była biogazowniom utylizacyjnym, jako uzupełnieniu krajowego systemu gospodarki odpadami.
Prezentacja Anety Marciniak dostępna tutaj

Wystąpienie kończące spotkanie dotyczyło lokalnego systemu wytwarzania biogazu i oczyszczania do standardu biometanu. Realizowany projekt przez Program Inwestycyjno-Naukowy Rzędów w przyszłości ma na celu gromadzenie koszonych traw, z których następnie powstanie biometan dla lokalnej sieci gazociągów. Wizja przedstawiona przez pana Wojciecha Łukaszek była niezwykle atrakcyjna dla przybyłych gości, jednak jeszcze daleka droga do urzeczywistnienia tego projektu. Pierwsze wdrożenie prawdopodobnie pojawi się w gminie Koprzywnica, gdzie istniejące gazociągi mają zostać poddane rekomunalizacji. O dalszych postępach przy wdrażaniu projektu będziemy informować na łamach Portalu cng.auto.pl.

Na koniec spotkania wywiązała się żywa dyskusja na temat perspektyw wdrożenia biometanu do sieci, jak i dla zasilania pojazdów. Prezentowane stanowiska były skrajne – jedne z nich hurraoptymistyczne, inne natomiast krytyczne. My pozostajemy tutaj umiarkowanymi optymistami – doświadczenie Francji, Niemiec czy Szwecji pokazuje, że wykorzystanie biometanu do zasilania pojazdów jest całkowicie realne i potrzebne. Jednak przed nami daleka droga w budowaniu systemu wsparcia i przyjaznego środowiska prawnego dla tego typu przedsięwzięć. A jak z doświadczenia wiemy – z wdrażaniem innowacyjnych paliw w polskiej motoryzacji wiążą się ogromne wyzwania. Naszym zadaniem jest je przezwyciężyć, abyśmy mogli cieszyć się z czystego i zrównoważonego transportu opartego na ekologicznym CNG i bioCNG.
Podobne wpisy
- Fundacja Green Fuel oraz portal cng.auto.pl organizatorami międzynarodowych wydarzeń branży…
- ” Strefa Metanu dla Najmłodszych” na Pikniku przy Publicznej Szkole…
- Strefa Metanu na GasShow 2014 – Warsztaty edukacyjne Biomaster
- Biogaz dla transportu- Konferencja finałowa projektu Biomaster w Krakowie
- CNG biogaz | W Krakowie odbędzie się Konferencja Finałowa Projektu…
- bioCNG | W Krakowie odbędzie się spotkanie Sieci projektu BioMaster
- Projekt BIOMASTER | Trzecie międzynarodowe spotkanie Partnerów oraz piąte posiedzenie…
- Biometan dla transportu Projekt BIOMASTER
- Portal cng.auto.pl