LNG w autobusach Solbus z Gazprom Germania – ekologiczne autobusy gazowe dla Olsztyna i Warszawy

Solbus SM 12 LNG - Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa
Solbus SM 12 LNG – Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania i Solbus na terenie zajezdni MZA Warszawa, maj 2012 Źródło: cng.auto.pl

Gazprom Germania i Fabryka Autobusów Solbus inwestują w rozwój transportu opartego na gazie ziemnym w Polsce. W październiku firmy wprowadziły w Olsztynie 11 autobusów miejskich napędzanych LNG – pierwszych takich pojazdów w Europie. Teraz firma Solbus, jej partner dystrybucyjny Lider Trading oraz Gazprom Germania wygrały przetarg ogłoszony przez Urząd Miasta Warszawy, przekonując władze stołeczne o środowiskowych i finansowych korzyściach wynikających z wykorzystania skroplonego gazu ziemnego jako paliwa silnikowego. Solbus dostarczy Miejskim Zakładom Autobusowym (MZA) 35 innowacyjnych autobusów przegubowych napędzanych LNG, natomiast Gazprom Germania zapewni paliwo oraz zainwestuje w niezbędną infrastrukturę stacji tankowania.

Film. Solbus SM 12 LNG – prezentacja w MZA Warszawa, maj 2012
Źródło: YouTube

„Dzięki autobusom napędzanym gazem ziemnym transport publiczny w Warszawie stanie się bardziej przyjazny środowisku. Gaz ziemny jest również znacznie tańszy, a jego wykorzystanie w transporcie czyni nas mniej zależnymi od ropy naftowej” – mówi Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA. „Znaczenie zastosowania gazu ziemnego jako paliwa w transporcie publicznym ciągle wzrasta przede wszystkim ze względu na jego walory ekonomiczne i ekologiczne. Razem z naszym partnerem z Polski, firmą Solbus, staramy się przekonywać kolejnych konsumentów o atrakcyjności gazu ziemnego jako paliwa silnikowego”, dodaje Timo Vehrs, dyrektor ds. rozwoju biznesu w GAZPROM Germania.

Gaz ziemny może być stosowany jako paliwo w formie skroplonej o temperaturze -161°C. LNG ma takie same zalety ekologiczne jak sprężony gaz ziemny (CNG), który na coraz większą skalę jest wykorzystywany w wielu państwach europejskich. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej obiecujących paliw alternatywnych, szczególnie biorąc pod uwagę stale rosnące ceny benzyny i diesla. Co więcej, silniki zasilane tym paliwem o wiele ciszej pracują i emitują o 25% mniej CO2.

Projekt wprowadzenia autobusów napędzanych LNG w Polsce jest częścią realizowanej przez grupy Gazprom europejskiej strategii rozwoju ekologicznego i przynoszącego oszczędności transportu opartego na gazie ziemnym.

O GAZPROM Germania

Samochód zasilany gazem ziemnym, należący do Gazprom Germania
Samochód zasilany gazem ziemnym, należący do Gazprom Germania Źródło: cng.auto.pl

GAZPROM Germania GMbH z siedzibą w Berlinie jest spółką zależną największego na świecie producenta gazu ziemnego, moskiewskiego Gazpromu. Od momentu powstania w 1990 roku GAZPROM Germania GmbH stała się międzynarodową grupą liczącą około 40 firm w ponad 20 krajach w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Działalność firmy obejmuje magazynowanie i handel gazem ziemnym, a także marketing zastosowania gazu ziemnego w transporcie. Firma zatrudnia ok. 1200 pracowników, a 200 z nich pracuje w centrali w Berlinie. Wraz z partnerami strategicznymi GAZPROM Germania GmbH pomaga zapewnić niezawodne, zrównoważone i przyjazne dla środowiska dostawy energii dla Europy.

Solbus

Solbus SM 12 LNG - Tankowanie skroplonego gazu ziemnego z moblinego zbiornika
Fot. Solbus SM 12 LNG – Tankowanie skroplonego gazu ziemnego z moblinego zbiornika Źródło: cng.auto.pl

Fabryka Autobusów Solbus jest prywatną firmą rodzinną, która odnosi sukcesy skutecznie konkurując na rynku polskim z największymi europejskimi potentatami branży autobusowej. Solbus specjalizuje się w produkcji nowoczesnych, ekologicznych autobusów miejskich w oparciu o technologie gazowe. Wszystkie autobusy marki Solbus są produkowane z wykorzystaniem podzespołów dostarczanych przez czołowych światowych producentów, firm Cummins, Iveco, ZF, VOITH oraz spełniają najbardziej rygorystyczne normy europejskie w zakresie ekologii oraz bezpieczeństwa. Solbus zatrudnia obecnie około 150 pracowników . Firma dysponuje dużym potencjałem produkcyjnym, główna hala produkcyjna ma powierzchnię ponad 8000 m2. Cały proces produkcji autobusów ma miejsce w Solcu Kujawskim, gdzie główna hala produkcyjna ma powierzchnię ponad 8000 m2. Nowe modele Solbusa powstają we współpracy z renomowanymi studiami projektowymi z Polski i zagranicy.