LNG Lokomotywa na gaz ziemny na targach w Moskwie.

Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)

Podczas targów EXPO 1520 w Moskwie, zaprezentowano dwie ekologiczne lokomotywy towarowe jeżdżące na skroplony gaz ziemny (LNG). Te maszyny to GTh1 oraz TEM19, które już wkrótce być może trafią do masowej produkcji. Głównymi zaletami wykorzystania metanu jako paliwa dla transportu kolejowego są zmniejszenie emisji spalin, niższe koszty eksploatacji taboru oraz większa żywotność pojazdów. Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji.

Film. Przedstawienie lokomotywy GTh1, zasilanej skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Źródło: YouTube

GTh1 wykorzystuje jako napęd turbinę na skroplony gaz ziemny. To szlakowa lokomotywa dwuczłonowa. Pierwszy człon stanowi blok turbiny i zasilania. Drugi wyposażony jest w zbiornik, mogący pomieścić do 17 ton paliwa (co wystarcza na 750 km jazdy). Pojazd waży 300 ton i może być wykorzystywany do prowadzenia pociągów towarowych na liniach niezelektryfikowanych z prędkością do 100 km/h. Moc turbiny to 8.300 kW.

Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG) Źródło: rynek-kolejowy.pl

Projekt stworzenia takiej lokomotywy został zrealizowany wspólnie przez RŻD i VNIKTI. Silnik z turbiną gazową NK-361 został wyprodukowany przez NPK Kuznetsov z Samary, a sama turbina – przez Fabrykę Lokomotyw Spalinowych w Woroneżu.

Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa GTh1 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG) Źródło: rynek-kolejowy.pl

Według danych prezentowanych przez organizatorów targów EXPO 1520, wykorzystanie technologii turbiny gazowej pozwala na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa o 27 proc., oleju o 87 proc., napraw o 30 proc. oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza (przynajmniej pięciokrotnie). W porównaniu z lokomotywą spalinową 2TE116, wykorzystanie pojazdu z turbiną gazową ma zmniejszyć koszty jego użytkowania o łącznie 29 proc. GTh1 trafi do Kolei Swierdłowskiej – spółki zależnej RŻD, z siedzibą w Jekaterynburgu. Jeśli jej eksploatacja będzie tak opłacalna, jak zostało to założone, do początku 2014 r. ma zostać podpisana umowa na dostawę dla Kolei Rosyjskich kolejnych 39 sztuk do 2020 r. Produkcją zajęłyby się wówczas Ludinowskie Zakłady Produkcji Lokomotyw, należące do Grupy Sinara. W zakres zamówienia weszłaby wówczas nie tylko konstrukcja samych pojazdów, ale także infrastruktura niezbędna dla ich tankowania skroplonym gazem ziemnym.

Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG) Źródło: rynek-kolejowy.pl

Drugą lokomotywą jeżdżącą na gaz ziemny zaprezentowaną podczas EXPO 1520 była TEM19. To pojazd sześcioosiowy, przeznaczony do prac manewrowych. Prototypowy egzemplarz został zbudowany przez zakłady BMZ z Briańska, wchodzące w skład holdingu Transmashholding. Lokomotywa waży 126 ton i może jeździć z prędkością maksymalną 100 km/h. Wykorzystuje ona zbiornik na skroplony gaz ziemny o pojemności 4,3 tony. TEM19 testowana jest przez RŻD. Jej twórcy podkreślają zwłaszcza ekologiczność zastosowanych w niej rozwiązań. Jeśli okaże się tak wydajna, jak to założono, najprawdopodobniej wejdzie do produkcji masowej.

Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG) Źródło: rynek-kolejowy.pl

Lokomotywy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) są produkowane również w Stanach Zjednoczonych. Od kilku lat prace nad takim źródłem napędu dla transportu kolejowego prowadzą firmy Caterpillar oraz GE.

Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Fot. Lokomotywa TEM19 zasilana skroplonym gazem ziemnym (LNG)
Źródło:
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , ,