Opel Monza CNG | Koncepcyjny pojazd hybrydowy na gaz ziemny zostanie pokazany na IAA Frankfurt 2013

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel

W czasie zbliżających się targów motoryzacyjnych IAA Frankfurt 2013, Opel pokaże koncepcyjny model Monza zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Będzie to zaawansowane auto hybrydowe, gdzie głównym źródłem napędu będzie silnik elektryczny. Jednostką uzupełniającą będzie zasilany metanem silnik 1.0 SIDI Turbo. Ponadto, Opel Monza stanowi rewolucję designu przyszłych modeli marki Opel.

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel

Pierwsze zapowiedzi prezentacji prototypu Opel Monza przedstawiciele producenta przekazali już w lipcu. Duży nacisk położono wówczas na przełomowy charakter tego pojazdu, który ma stanowić wyznacznik zmian, jakie czekają modele tej marki w najbliższych latach. Design marki Opel ma być bardziej wyrazisty i atrakcyjny, zaś jakość użytych materiałów i zastosowanych rozwiązań – dorówna konkurencji z klasy premium.

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel

Jednak największą sensacją okazało się nowe źródło napędu, które zostanie wykorzystane w Oplu Monza. Będzie to zaawansowany szeregowy układ hybrydowy, który lokuje pojazd w rodzinie aut elektrycznych o wydłużonym zasięgu. Koncern GM ma tutaj już spore doświadczenia – taki właśnie układ zasilania został zastosowany w pojeździe Opel Ampera/Chevrolet Volt. Natomiast rewolucyjne jest wykorzystanie w analogicznym układzie sprężonego gazu ziemnego (CNG).

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel

Przechodząc do szczegółów, Opel Ampera będzie autem hybrydowym typu plug-in o układzie szeregowym. Zamontowany zostanie trzycylindrowy silnik gazowy 1.0 SIDI Turbo, który będzie stanowił uzupełnienie dla jednostki elektrycznej. Wykorzystanie CNG pozwoli na znaczne obniżenie emisji CO2 przez pojazd i wyznaczenie nowych standardów ekologicznych. Na więcej szczegółów musimy poczekać do rozpoczęcia targów motoryzacyjnych IAA 2013 we Frankfurcie, które rozpoczną się 10 września i potrwają do 22 września 2013 roku. Szczegółowa prezentacja modelu będzie miała miejsce w czasie targów – 17 września 2013 roku o godzinie 16:00 na stanowisku Opla.

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel

Opel to jeden z czołowych producentów aut z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym (CNG). Jako pierwszy w Europie zaoferował pojazd na CNG– był to Opel Zafira A. Kolejne dwie generacje tego modelu nadal sprzedawane są z fabrycznym silnikiem zasilanym metanem. Ponadto w ofercie marki Opel znajduje się również model Combo. W przypadku układów hybrydowych z CNG, rozwiązanie takie znalazło się już m.in. pod maską koncepcyjnej Toyoty FT-Bh oraz ciężarówki Mercedes Econic NGT Hybrid. Seryjnie, układ hybrydowy na CNG jest montowany m.in. w autobusach CNG – Castrosua CNG Hybrid i Tata Hispano CNG Hybrid. Obecnie w Polsce realizowany jest projekt GAZELA, który sfinansuje koszty zakupu autobusów hybrydowych zasilanych CNG.

Opel Monza CNG. Auto hybrydowego z silnikiem na gaz ziemny
Fot. Opel Monza CNG. Auto hybrydowe z silnikiem na gaz ziemny Źródło: Opel