MZA zamawia 35 autobusów gazowych (zasilanych CNG lub LNG) oraz dostawy paliwa

Solaris Urbino 18 CNG - przegubowy autobus zasilany gazem ziemnym

Fot. Solaris Urbino 18 CNG – przegubowy autobus zasilany gazem ziemnym Źródło: własne

W dniu 11 czerwca 2013 roku Miejski Zakład Autobusowy w Warszawie, ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę 35 nowych pojazdów komunikacji miejskiej zasilanych paliwem metanowym – CNG lub LNG. Nowe autobusy będą miały długość 18 metrów, a zwycięzca przetargu jest zobowiązany do zapewnienia dostaw paliwa oraz stacji tankowania przez 10 lat eksploatacji pojazdu. Pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do 5 września 2014 roku. MZA Warszawa to największy operator miejskiej komunikacji autobusowej w stolicy Polski należący do miasta. Otwarcie ofert odbędzie się już w przyszłym miesiącu – 19 lipca, w siedzibie firmy przy ul. Włościańskiej w Warszawie.

Ogłoszone postępowanie przetargowe zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań. Po raz pierwszy na polskim rynku zdecydowano się na połączenie zakupu autobusów z długookresowymi dostawami paliwa. Firma, która wygra postępowanie będzie zobowiązana dostarczyć we wrześniu 2014 roku autobusy gazowe oraz zapewnić paliwo i infrastrukturę do tankowania zakupionych pojazdów przez kolejne 10 lat. W zamówieniu zapotrzebowanie określono na poziomie 21.870.000 m3 gazu ziemnego.

Zamawiający pozostawia natomiast wybór w zakresie postaci gazu ziemnego. Wskazana jest możliwość wyboru między popularnym sprężonym gazem ziemnym (CNG) a wchodzącym dopiero na rynek paliwem – skroplonym metanem (LNG). W przypadku pojazdów CNG preferowane będą pojazdy ze zbiornikami wykonanymi w technologii CNG-4. Równą ilość punktów uzyskają pojazdy zasilane LNG, wyposażone w zbiorniki kriogeniczne.

Solbus SM 12 LNG - Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa

Fot. Solbus SM 12 LNG – Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa Źródło: cng.auto.pl

Co do samej specyfikacji technicznej, oprócz napędu gazowego, najważniejsza jest wielkość zamawianych pojazdów. 35 nowych autobusów gazowych będzie miało długość 18 metrów, dzięki czemu pomieszczą łącznie ponad 120 osób, z czego 42 osoby na miejscach siedzących. Zostanie również wygospodarowane po jednym miejscu na wózek inwalidzki i wózek dziecięcy. W przypadku jednostki napędowej zalecana moc to 200 – 250 kW, zaś moment obrotowy na poziomie 1.000 Nm. Czystość emisji spalin powinna odpowiadać standardom normy EURO-6. Zamontowane zbiorniki paliwa powinny pozwolić na pokonanie 400 kilometrów. Szacowane zużycie dobowe będzie sięgać maksymalnie ok. 390 m3 gazu w ciągu doby. W przypadku wyboru autobusu na CNG wymagane jest złącze tankowania typu NGV-2. Dla utrzymania wysokiego komfortu podróży zostanie zamontowana klimatyzacja typu śródziemnomorskiego.

Podsumowując – ogłoszony przetarg stanowi przełom w podejściu zarówno największego przewoźnika w Warszawie, jak i władz miasta, do wykorzystania gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Dotychczasowy brak tego typu autobusów w stolicy Polski był fenomenem na skalę europejską. Na szczęście dzięki zmianie stanowiska władz, już w przyszłym roku pierwsze ekologiczne i bezpieczne autobusy wyjadą na ulice miasta. Co do możliwych zwycięzców musimy poczekać do 19 lipca, kiedy zostaną zgłoszone oferty przetargowe na realizację tego zamówienia.

Źródło:
  • MZA
  • Portal cng.auto.pl
Tagi: , , , ,