MZA zamawia 35 autobusów gazowych (zasilanych CNG lub LNG) oraz dostawy paliwa

W dniu 11 czerwca 2013 roku Miejski Zakład Autobusowy w Warszawie, ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę 35 nowych pojazdów komunikacji miejskiej zasilanych paliwem metanowym – CNG lub LNG. Nowe autobusy będą miały długość 18 metrów, a zwycięzca przetargu jest zobowiązany do zapewnienia dostaw paliwa oraz stacji tankowania przez 10 lat eksploatacji pojazdu. Pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do 5 września 2014 roku. MZA Warszawa to największy operator miejskiej komunikacji autobusowej w stolicy Polski należący do miasta. Otwarcie ofert odbędzie się już w przyszłym miesiącu – 19 lipca, w siedzibie firmy przy ul. Włościańskiej w Warszawie.
Ogłoszone postępowanie przetargowe zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań. Po raz pierwszy na polskim rynku zdecydowano się na połączenie zakupu autobusów z długookresowymi dostawami paliwa. Firma, która wygra postępowanie będzie zobowiązana dostarczyć we wrześniu 2014 roku autobusy gazowe oraz zapewnić paliwo i infrastrukturę do tankowania zakupionych pojazdów przez kolejne 10 lat. W zamówieniu zapotrzebowanie określono na poziomie 21.870.000 m3 gazu ziemnego.
Zamawiający pozostawia natomiast wybór w zakresie postaci gazu ziemnego. Wskazana jest możliwość wyboru między popularnym sprężonym gazem ziemnym (CNG) a wchodzącym dopiero na rynek paliwem – skroplonym metanem (LNG). W przypadku pojazdów CNG preferowane będą pojazdy ze zbiornikami wykonanymi w technologii CNG-4. Równą ilość punktów uzyskają pojazdy zasilane LNG, wyposażone w zbiorniki kriogeniczne.
Co do samej specyfikacji technicznej, oprócz napędu gazowego, najważniejsza jest wielkość zamawianych pojazdów. 35 nowych autobusów gazowych będzie miało długość 18 metrów, dzięki czemu pomieszczą łącznie ponad 120 osób, z czego 42 osoby na miejscach siedzących. Zostanie również wygospodarowane po jednym miejscu na wózek inwalidzki i wózek dziecięcy. W przypadku jednostki napędowej zalecana moc to 200 – 250 kW, zaś moment obrotowy na poziomie 1.000 Nm. Czystość emisji spalin powinna odpowiadać standardom normy EURO-6. Zamontowane zbiorniki paliwa powinny pozwolić na pokonanie 400 kilometrów. Szacowane zużycie dobowe będzie sięgać maksymalnie ok. 390 m3 gazu w ciągu doby. W przypadku wyboru autobusu na CNG wymagane jest złącze tankowania typu NGV-2. Dla utrzymania wysokiego komfortu podróży zostanie zamontowana klimatyzacja typu śródziemnomorskiego.
Podsumowując – ogłoszony przetarg stanowi przełom w podejściu zarówno największego przewoźnika w Warszawie, jak i władz miasta, do wykorzystania gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Dotychczasowy brak tego typu autobusów w stolicy Polski był fenomenem na skalę europejską. Na szczęście dzięki zmianie stanowiska władz, już w przyszłym roku pierwsze ekologiczne i bezpieczne autobusy wyjadą na ulice miasta. Co do możliwych zwycięzców musimy poczekać do 19 lipca, kiedy zostaną zgłoszone oferty przetargowe na realizację tego zamówienia.
Podobne wpisy
- LNG Skroplony Gaz Ziemny -Liquefied Natural Gas
- LNG – Największe na świecie Statki towarowe LNG już prawie…
- LNG na kolei Lokomotywa gazodiesel (LNG i olej napędowy)
- LNG Holandia Nowe stacje tankowania LNG powstaną w Niderlandach
- CNG Bułgaria | Stołeczny zakład komunikacji w Sofii zamawia 120…
- LNG w Warszawie MZA podpisało kontrakt na dostawę 35 autobusów…
- LNG w autobusach Solbus z Gazprom Germania – ekologiczne autobusy…
- LNG to ekologiczne i oszczędne paliwo dla polskiego transportu
- LNG Autobusy MZA Warszawa. Solbus z Gazprom Germania złożył ofertę…
- Autobusy na metan | MZA Warszawa przedłuża czas na składanie…
- LNG Solbus dostarczy 11 autobusów na skroplony gaz ziemny do…
- Solbus i Gazprom Germania zaprezentowały w Warszawie pierwsze w Europie…
- MZA Warszawa testuje Solarisa Urbino 12 CNG!
- POLITYKA | PiS – Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego…
- MZA zapowiada wykorzystywanie CNG dla autobusów