Tankowanie LNG do statków w porcie w Belgi

Port w Antwerpii (Belgia) - pierwsze tankowanie LNG na statek
Fot. Port w Antwerpii (Belgia) – pierwsze tankowanie LNG na statek Źródło: Port of Antwerp

Coraz więcej europejskich portów dostrzega szansę, jaką niesie ze sobą napędzanie statków skroplonym gazem ziemnym – LNG. Do ich grona dołączył belgijski port w Antwerpii, który chce wybudować własną stację tankowania statków tym paliwem. Pierwsze bunkrowanie LNG w tym porcie miało miejsce w grudniu 2012 roku.

Bunkrowanie (tankowanie) statków skroplonym gazem ziemnym to nowy trend na europejskich morzach, choć ciągle jeszcze jest to usługa niszowa. Jej rozwój wymuszą przepisy unijne ograniczające emisję tlenków siarki przez statki – od 2015 r. w obszarze Morza Bałtyckiego i Północnego oraz Kanału La Manche będą musiały być stosowane paliwa niskoemisyjne, co wymusi modernizację wielu statków. Wykorzystywanie mazutu, powszechnie wykorzystywanego jako paliwo do zasilania statków zostanie istotnie ograniczone.Powodem jest duża emisja szkodliwych spalin. W efekcie konieczne będzie wykorzystywanie lżejszych frakcji rafinacji ropy naftowej (niezwykle kosztownych) lub zastosowanie atrakcyjnego cenowo skroplonego gazu ziemnego – LNG.

Budowę instalacji do tankowania LNG rozważa również Polska. Mogłaby ona powstać przy budowanym terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu. Dzięki temu gazoport stałby się „stacją benzynową” LNG na Morzu Bałtyckim. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Tymczasem belgijski port w Antwerpii, drugi pod względem wielkości w Europie po Rotterdamie, jest zainteresowany basenem Morza Północnego. „Jesteśmy absolutnie przekonani, że nowe regulacje sprawią, iż LNG stanie się dla statków paliwem przyszłości. Chcemy być na to przygotowani i zaoferować statkom możliwość tankowania skroplonego metanu w naszym porcie od 2015 roku” – powiedziała PAP rzeczniczka Portu w Antwerpii Annik Dirkx.

Nie zdradziła jednak, czy taka stacja paliwowa będzie częścią terminalu LNG do regazyfikacji gazu, czy też oddzielną instalacją. Nie chciała też informować o potencjalnych kosztach inwestycji, ani przepustowości nowej instalacji. „Na tym etapie inwestycji to poufna informacja” – powiedziała. Projekt zakłada także tankowanie gazem skroplonym barek i statków śródlądowych.

Jak poinformowała Dirkx, w trzecim kwartale tego roku ma być wybrany wykonawca instalacji. Budowa ma zakończyć się w czwartym kwartale 2014 r. tak, żeby pierwsze statki mogły być zatankowane LNG na początku 2015 roku.

W grudniu ubiegłego roku na nadbrzeżu w Antwerpii holenderska barka „Argonon” napędzana LNG została zatankowana z ciężarówki transportującej gaz skroplony. Była to pierwsza taka operacja w historii belgijskich portów.

Port w Antwerpii zajmuje obszar ponad 13 tys. hektarów, a jego powierzchnia magazynowa to ponad 400 hektarów. Długość nadbrzeża to 150 km. W 2011 r. statki przetransportowały do portu m.in. 8,4 mln ton stali, 1,35 mln ton owoców, 437 tys. ton kawy, 1,1 mln samochodów, 46 mln ton produktów chemicznych i petrochemicznych. W porcie w Antwerpii pracuje ok. 150 tys. osób; rocznie przechodzi przez niego ok. 180 mln ton ładunków.

Transport morski ma ogromne znaczenie dla gospodarek. Według danych OECD 90 proc. ładunków handlowych na świecie jest transportowanych drogą morską.

Unijna dyrektywa siarkowa nakłada obowiązek redukcji zawartości siarki od 2015 r. z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche (obszar SECA). Powodem jest ochrona tamtejszych ekosystemów.