Gazprom i producenci pojazdów razem dla CNG i LNG w motoryzacji

Aleksei Miller, prezes Gazpromu, przed siedzibą koncernu w czasie wystawy pojazdów CNG

Fot. Aleksei Miller, prezes Gazpromu, przed siedzibą koncernu w czasie wystawy pojazdów CNG Źródło: Gazprom

Grupa producentów pojazdów ciężarowych i autobusów, m.in. Kamaz, MAN, Iveco, Volgabus, STORK – podpisały porozumienie z Gazpromem w sprawie wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa samochodowego. Inicjatorem porozumienia jest spółka celowa koncernu Gazprom, zajmująca się sprzedażą CNG i LNG w Rosji – Gazprom Gazomotornoe Toplivo.

Viktor Zubkov, dyrektor Gazprom Gazomotornoe Toplivo, w czasie spotkania

Viktor Zubkov, dyrektor Gazprom Gazomotornoe Toplivo, w czasie spotkania

Podczas spotkania, które miało miejsce 24 maja 2013 roku w Moskwie, Viktor Zubkov, dyrektor firmy Gazprom Gazomotornoe Toplivo, podpisał z przedstawicieliami rosyjskich i zagranicznych koncernów porozumienie o szerszym wykorzystaniu gazu ziemnego – w postaci sprężonej (CNG), jak i skroplonej (LNG) do zasilania dużych pojazdów – ciężarówek i autobusów.

Główne cele, jakie mają być zrealizowane w ramach tej współpracy to budowa i wdrożenie środków transportu wykorzystujących gaz ziemny jako paliwo samochodowe oraz kształtowanie przyjaznych warunków dla rozwoju tej gałęzi w branży motoryzacyjnej.

Oferta gazowych autobusów i ciężarówek marki Kamaz

Pojazdy ciężarowe na CNG marki Kamaz

Fot. Pojazdy ciężarowe na CNG marki Kamaz Źródło: Kamaz

Kamaz podał, że spółki planują opracować propozycje działań, które przedstawią rosyjskim władzom. Mają one dotyczyć m.in. wdrożenia na szeroką skalę technologii zasilania gazem.

W 2012 roku Kamaz sprzedał 300 pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Natomiast w tym planuje sprzedać ich ponad 1 tys. Według danych spółki, mimo że wartość takich samochodów jest o około 5-10 proc. wyższa w porównaniu do zasilanych olejem napędowym, to ich eksploatacja jest bardziej opłacalna z powodu niższej ceny gazu.

Autobusy CNG marki Kamaz na linii produkcyjnej

Fot. Autobusy CNG marki Kamaz na linii produkcyjnej Źródło: Kamaz

Jednocześnie Gazprom planuje uruchomić projekt pilotażowy dotyczący wykorzystania sprężonego gazu ziemnego (NGV) w transporcie publicznym, który ma ruszyć w czerwcu tego roku. Działania te wpisują się w strategię rosyjskiego rządu, który planuje, że nie mniej niż 50 proc. transportu publicznego w Rosji będzie zasilane gazem.

Gazprom opracował pilotażowy projekt, który najpierw zostanie wdrożony w Tatarstanie. Później to doświadczenie zostanie przeniesione do wszystkich rosyjskich regionów.

W tym roku takie projekty zostaną wdrożone w Moskwie i Sankt-Petersburgu. Ich finansowanie zostanie zrealizowane ze środków własnych Gazpromu.

Podobne wpisy

Źródło:
  • gazprom
  • Portal cng.auto.pl
Tagi: , , , , , ,