Rosnieft z Volkswagenem i Kamazem dla rynku CNG i LNG

Rosneft zawarł współpracę z VW i Kamazem przy projektach CNG i LNG
Fot. Rosneft zawarł współpracę z VW i Kamazem przy projektach CNG i LNG Źródło: cng.auto.pl

Rosneft, największy koncern naftowy świata, w minionym tygodniu podpisał dwa strategiczne porozumienia w zakresie promocji gazu ziemnego jako paliwa do zasilania pojazdów. Pierwsze z nich zostało podpisane z rosyjskim przedstawicielstwem koncernu Volkswagen. Drugie porozumienie w zakresie rozwoju silników CNG i LNG zostało podpisane z firmą KAMAZ.

Rosyjski Rosnieft rozwija nowy rynek zbytu na gaz ziemny. Koncern chce zaistnieć jako dostawca CNG i LNG. Jeśli Stany Zjednoczone rozpoczną eksport gazu ziemnego do Europy, którego mają nadwyżki dzięki rozwojowi wydobycia z niekonwencjonalnych złóż, rosyjscy dostawcy mogą zyskać groźnego rywala w walce o europejski rynek.

Prezes Rosnieftu Igor Sieczyn i dyrektor generalny Volkswagen Group Rus, Marcus Ozegovic podpisali właśnie porozumienie, którego celem jest stworzenie popytu na rynku rosyjskim na sprężony gaz ziemny (CNG), jak również rozwój rynku samochodów z silnikami zasilanymi metanem. Umowa przewiduje budowę infrastruktury stacji tankowania CNG, jak również wprowadzenie na rynek modeli pojazdów CNG marek Audi, Seat, Skoda oraz Volkswagen.

Firmy zamierzają również rozwijać infrastrukturę serwisu dla samochodów służbowych, korzystających ze stacji tankowania CNG.

Rosnieft i Kamaz – wspólny rozwój silników na CNG i LNG

Pojazdy ciężarowe Kamaz zasilane CNG i LNG
Fot. Rosneft zawarł współpracę z VW i Kamazem przy projektach CNG i LNG Źródło: własne

Ponadto Rosnieft i KAMAZ, znany rosyjski producent samochodów ciężarowych, podpisały umowę o współpracy naukowej i technicznej w celu zwiększenia wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego. Spółki będą wspólnie prowadzić prace rozwojowe nad stworzeniem pojazdów z silnikami pracującymi w oparciu o gaz ziemny, a także niezbędnej infrastruktury i stacji tankowania. Planowana jest również produkcja i konwersja silników pojazdów specjalnych i maszyn rolniczych do zastosowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa.

Zaangażowanie Rosji w promocję CNG i LNG jako paliwa

Władimir Putin, prezydent Rosji, we wtorek spotkał się z branżą CNG i LNG
Fot. Władimir Putin, prezydent Rosji, we wtorek spotkał się z branżą CNG i LNG Źródło: własne

W miniony poniedziałek premier Federacji Rosyjskiej, Dmitrij Miedviediev, podpisał rozporządzenie na mocy którego 50% nowo kupowanych pojazdów w komunikacji miejskiej w rosyjskich miastach musi być zasilana gazem ziemnym (CNG i LNG). We wtorek natomiast prezydent Władimir Putin przyjął przedstawicieli branży na spotkaniu na Kremlu, gdzie wskazywał na silną potrzebę wdrażania gazu ziemnego jako paliwa do zasilania pojazdów. Niebawem opiszemy szerzej to polityczne zaangażowanie władz rosyjskich na rzecz paliw metanowych w transporcie.

Bez wątpienia zainteresowanie władz Rosji wykorzystaniem CNG i LNG w transporcie to zasługa przede wszystkim działalności organizacji NGV Russia, która cyklicznie organizuje rajdy pojazdów zasilanych metanem w Rosji i Europie – Blue Corridor.

Podobne wpisy

Źródło:
  • rosneft
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , , ,