Nowe rozwiązania techniczne dla małych instalacji tankowania LNG

Innowacyjne rozwiązanie tankowania LNG od GE - 'LNG In A Box'
Fot. Innowacyjne rozwiązanie tankowania LNG od GE – 'LNG In A Box' Źródło: GE Oil & Gas

W ostatnich miesiącach na rynku pojawiły się 2 nowe rozwiązania w zakresie małych instalacji tankowania LNG dla pojazdów. Firmy GE Oli & Gas oraz Galileo wdrożyły innowacyjne produkty pozwalające tankować floty pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Znaleźli się już pierwsi nabywcy tych instalacji – GE dostarczy 5 pierwszych stacji do Europy, natomiast Galileo dostarczy 7 jednostek do Urugwaju. Za główną zaletę tego typu rozwiązania należy uznać możliwość samodzielnego zaopatrywania się w LNG, co pozwoli na powstanie nowych flot pojazdów zasilanych tym paliwem.

Mała stacja tankowania LNG od GE Oil&Gas – ‘LNG in A Box System’

'LNG In A Box' - schematyczne przedstawienie instalacji od GE
Fot.’LNG In A Box' – schematyczne przedstawienie instalacji od GE Źródło: GE Oil & Gas

Główne cechy wprowadzonego przez GE Oil & Gas produktu ‘LNG in a box system’ to stosunkowo małe wymiary urządzenia, łatwy montaż oraz wysoka mobilność. W Europie pierwszych 5 egzemplarzy zostało zamówione przez firmę Gasfin. Nowo zakupione urządzenia będą pracować m.in. w pobliżu granicy słoweńsko-włoskiej. GE Oil & Gas prowadzi rozmowy nad dostawą kolejnych 25 urządzeń, które zostaną dostarczone do regionu Europa / Wspólnota Niepodległych Państw.

Każdy z kompaktowych produktów ‘LNG in A Box System’ jest w pełni wyposażony w urządzenia pozwalające na tankowanie LNG do pojazdu. Jest to system uzdatniający gaz, elementy chłodzące i turbosprężarka gazu – wszystkie sygnowane przez GE. Urządzenia będą produkowane w amerykańskich zakładach koncernu GE.

'LNG In A Box' - przykładowe przedstawienie łańcucha dostaw LNG
Fot. 'LNG In A Box' – przykładowe przedstawienie łańcucha dostaw LNG Źródło: GE Oil & Gas

Jak przewiduje NGVA Europe, rozwiązania takie jak ‘LNG in A Box System’ pozwolą na szersze udostępnienie paliwa LNG dla flot pojazdów ciężarowych, zasilanych dotychczas olejem napędowym. System w łatwy sposób może zostać zaadaptowany również dla innych grup odbiorców, takich jak transport tranzytowy, wodny czy kolejowy. Potencjalnym klientem mogą być również kopalnie lub dystrybutorzy gazu ziemnego.

Firma Gasfin jako główną korzyść wdrożenia tego rozwiązania postrzega uniezależnienie się od dostaw prowadzonych z morskich terminali LNG. ‘LNG in A Box System’ będzie bardzo elastycznym rozwiązaniem pod względem wydajności dla operatorów flot pojazdów ciężarowych. Rozwiązanie oferowane przez GE stanowi realną odpowiedź na wyzwania współczesnego europejskiego transportu – poszukującego zrównoważonych, ekologicznych i oszczędnych paliw.

Galileo Cryobox LNG Nano – nowe rozwiązanie dla małych stacji LNG

Galileo Cryobox Nano - schematyczne przedstawienie instalacji
Fot. Galileo Cryobox Nano – schematyczne przedstawienie instalacji Źródło: Galileo

Galileo dostarczy 7 małych stacji tankowania LNG do Urugwaju. Zespół innowacyjnych produktów Galileo Cryobox LNG Nano będzie wykorzystywany do tankowania nowoczesnych promów kursujących po rzece La Plata. Jednostka pływająca ‘Lopez Mena’, należąca do kompanii transportowej Boquebos, będzie pierwszym tego typu statkiem na gaz ziemny kursującym między Argentyną i Urugwajem.

Inwestycja firmy Buquebos będzie rozwiązaniem bez precedensu, gdyż po raz pierwszy operator jednostek pływających samodzielnie zapewni sobie dostawy skroplonego gazu ziemnego. Takie rozwiązanie dostawy paliwa umożliwia innowacyjne rozwiązanie firmy Galileo – Cryobox LNG Nano. Wcześniej jedynym opłacalnym rozwiązaniem było zaopatrzenie w skroplony gaz ziemny w trudno dostępnych, dużych morskich terminalach LNG.

Oferowane przez Galileo rozwiązanie w tani sposób pozwala na pozyskanie LNG poprzez kompresję i schłodzenie gazu do temperatury -153 °C. W optymalnym ustawieniu pozwala na pozyskanie dziennie do 12 ton LNG (ok. 16.800 m3 gazu ziemnego). Cryobox LNG Nano ma charakter mobilny, może zostać łatwo przetransportowany i szybko uruchomiony w nowym miejscu instalacji.

Lopez Mena - ekologiczny i oszczędny prom pasażerski na LNG w Urugwaju
Fot. Lopez Mena – ekologiczny i oszczędny prom pasażerski na LNG w Urugwaju

Zamówione przez firmę Buquebus zestaw 7 ‘Cryobox’ów LNG’ pozwoli na dzienne pozyskiwanie 84 ton LNG (ok. 117.600 m3 gazu ). 100-metrowy prom ‘Lopez Mena’ będzie największą jednostkę pływająca w układzie katamaran pływającą po Estuarium La Plata. Statek został wyprodukowany w Australii, zaś jego producent określa go jako najszybszą, najbardziej ekologiczną i wydajną tego typu konstrukcję na świecie. Statek może jednorazowo zabrać do 950 pasażerów i 156 aut, zaś jego prędkość operacyjna to 50 węzłów (ok. 92,6 km/h). Budowa statku rozpoczęła się 17 listopada 2012 roku w Hobart. Statek będzie zasilany wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Podobnie jak GE, Galileo dedykuje nowy produkt przede wszystkim do flot dużych jednostek transportowych – drogowych, wodnych i kolejowych. Jest to znakomite rozwiązanie dla pojazdów pokonujących długie dystanse, gdzie wykorzystanie gazu ziemnego dotychczas było niemożliwe. Ogromnym udogodnieniem jest możliwość własnej produkcji surowca i uniezależnienie się od dostaw z ogromnych morskich terminali LNG.

Źródło:
  • ngvaeurope, genewscenter, galileoar
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , ,