LNG Mnóstwo nowych inwestycji w pojazdy na skroplony gaz ziemny na świecie

Jesteśmy świadkami globalnej hossy na nowe floty zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Codziennie napływają kolejne komunikaty o coraz to nowych zastosowaniach tego ekologicznego i taniego paliwa dla pojazdów użytkowych. Dla zobrazowania światowego trendu wybraliśmy kilka najciekawszych doniesień, które na pewno wpłyną na rozwój rynku LNG dla motoryzacji w tym roku. Są też i pozytywne sygnały z Polski!
Firma kurierska UPS zakupi 700 ciężarówek na LNG
Do końca 2014 roku firma UPS będzie posiadać w USA 700 ciężarówek zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Decyzja o zakupie kolejnych ekologicznych gazowych pojazdów wpisuje się w obecny trend na amerykańskim rynku.
– LNG w najbliższej dekadzie będzie stanowić dla firmy UPS pomost pomiędzy tradycyjnymi paliwami a innowacyjnymi paliwami alternatywnymi, których wdrożenie obecnie nie jest do końca możliwe. – mówi Scott Davis, prezes firmy UPS.
Firma UPS, globalny operator na rynku przesyłek kurierskich, eksploatuje pojazdy zasilane gazem ziemnym już od ponad 10 lat. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest tańsza eksploatacja pojazdu o 30-40 % w porównaniu z autami na olej napędowy. Istotna jest również redukcja emisji dwutlenku węgla o 25%. Obecnie UPS posiada na świecie ponad 1.000 pojazdów zasilanych gazem ziemnym – CNG lub LNG.
USA. Chińska firma zainwestuje 50 mln $ w sieć stacji tankowania LNG

Chińska firma ENN Group planuje zbudować w Stanach Zjednoczonych sieć stacji tankowania LNG dla ciężarówek. ENN Group stało się strategicznym członkiem konsorcjum, które zamierza otworzyć 50 punktów tankowania skroplonego gazu ziemnego przy autostradach. Jest to kolejna inwestycja chińskiego kapitału na rynku USA – w marcu 2013 roku firma Sinopec Group zainwestowała ponad miliard dolarów w pokłady gazu ziemnego i ropy naftowej w stanie Mississipi.
Za pierwszorzędny cel inwestycji uważa się zmniejszenie uzależnienia od dostaw ropy naftowej do Stanów Zjednoczonych. Istotnym argumentem stojącym za tym rozwiązaniem są również niższe koszty eksploatacji pojazdu. Efekt? W 2012 roku połowa zakupionych pojazdów usług komunalnych w USA to śmieciarki zasilane właśnie gazem ziemnym.
ENN Group posiada również bogate doświadczenia w budowie stacji CNG i LNG w Chinach, posiada już pierwsze obiekty także w USA. Firma postawiła już pierwsze stacje tankowania metanu wspólnie z firmą CH4 Energy Corp w stanie Utah. 5 stacji LNG jest prowadzonych przez spółkę joint venture ‘Blu LNG’, gdzie ENN posiada większość udziałów.
Zaangażowanie ENN Group istotnie przełoży się na rozbudowę infrastruktury tankowania LNG. Konsorcjum Clean Energy do dotychczas posiadanych 70 stacji otworzy kolejne 50-60 obiektów. Szeroką ofensywę planuje również koncern Shell, który zamierza otworzyć 100 stacji LNG w USA.
Dla zapewnienia podstawowego dostępu do punktów tankowania niezbędne jest stworzenie sieci stacji LNG składającej się z 500 obiektów. Co istotne, dostawcy paliwa zdają sobie sprawę także z potrzeby lepszej dostępności pojazdów zasilanych skroplonym metanem. W tym celu firma Blu LNG wspiera finansowo globalnego potentata w produkcji silników zasilanych metanem, firmę Westport Cummins z USA.
Australia. Shell chce wykorzystać LNG do zasilania kopalnianych wozideł

Dwie firmy wydobywcze – BHP i Rio Tinto – planują wykorzystać skroplony gaz ziemny (LNG) do zasilania ogromnych kopalnianych wozideł, pracujących w kopalniach Zachodniej Australii. Firmy te świadome potencjału eksportowego LNG w Australii, planują wykorzystać to ekologiczne i tanie paliwo także do konsumpcji wewnętrznej.
W celu pełnego wykorzystania potencjału LNG jako paliwa dla ciężkich pojazdów, do implementacji tego rozwiązania zostali zaangażowani również dostawcy technologii. Firma Westport Resources Australia, dostawca silników na gaz ziemny, podjęła współpracę strategiczną z firmą Caterpillar, producentem maszyn górniczych i lokomotyw. Celem podjętej współpracy ma być opracowanie kompleksowych rozwiązań zasilania skroplonym gazem ziemnym dla wodzideł kopalnianych 793, 795 i 797. Zostanie również opracowana jednostka gazowa MD&10 wykorzystywana w lokomotywach. Jedną z motywacji dla opracowania gazowych silników dla transportu ciężkiego jest chęć uniezależnienia się od skoków cen Diesla.
USA | Pierwszy silnik Cummins ISX12 G (400 KM) zasilany LNG już na rynku!

Długo zapowiadany silnik LNG dla ciężkich pojazdów użytkowych jest już dostępny na rynku! W zeszłym miesiącu dostarczono pierwszą ciężarówkę Freightliner Cascadia do użytkownika w stanie Georgia. Silnik ISX12 G został zamontowany w ciężarówce, która może pokonać do 960 kilometrów na jednym tankowaniu LNG. Nowa generacja silników gazowych Westport Cummins dla pojazdów ciężarowych cechuje się najlepszymi osiągami na świecie. Dostępny jest wachlarz 6 wariantów mocy, gdzie podstawowa wersja posiada 320 KM mocy (1.559 Nm momentu obrotowego), zaś topowa odmiana – 400 KM mocy i 1.966 Nm momentu obrotowego! Tym samym została pokonana jedna z największych barier dla masowego wdrożenia gazu ziemnego dla ciężkich pojazdów.
Wielka Brytania | Tesco zakupiło 35 ciężarówek DualFuel LNG

Tesco, międzynarodowy operator hipermarketów, wdrożył do eksploatacji w Wielkiej Brytanii 35 ciężarówek marki Mercedes z napędem DualFuel LNG. Zakupione pojazd pozwolą na redukcję emisji szeregu szkodliwych związków, dzięki czemu Tesco osiągnie w 2020 roku cele wskaźnikowe dla standardów ekologicznych firmy. Dostawcą rozwiązań z zakresu bio-LNG dla Tesco jest firma Gasrec.
Pojazdy należące do Tesco będą tankowane na stacji bio-LNG w Daventry. Do zbiorników pojazdów będzie tankowana mieszanka klasycznego gazu ziemnego oraz odnawialnego biometanu. Budowa stacji oraz zakup pojazdów były możliwe dzięki uzyskaniu wsparcia ze strony specjalnego rządowego programu na rzecz innowacyjnych pojazdów niskoemisyjnych (LCVIP – Low Carbon Vehicles Innovation Platform).
Polska | Solbus oficjalnie z umową na dostawę 11 autobusów LNG dla Olsztyna!
W dniu 17 kwietnia w Olsztynie miało miejsce podpisanie umowy na obsługę 10% przewozów komunikacja miejską w Olsztynie. Zadanie to będzie obsługiwać 11 autobusów należących do firmy zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Zadanie to będą obsługiwały autobusy Solbus SM 12 LNG należące do konsorcjum firm z Niemczy i Łańcuta.
Podsumowanie
Na podstawie lektury powyższych doniesień wnioskujemy, że rynek pojazdów zasilanych LNG przeżywa obecnie prawdziwą hossę na świecie. W najbliższych latach kluczowe znaczenie będzie miało wykorzystanie tego ekologicznego i oszczędnego paliwa dla ciężkich pojazdów ciężarowych. Istotnym segmentem będzie również rynek jednostek pływających, zarówno śródlądowych, jak i morskich. Cieszy fakt, że również w Polsce są stawiane pierwsze kroki w tym obszarze. Jako dobre przykłady można podać planowane postawienie instalacji bunkrowania (tankowania) statków morskich na LNG w Świnoujściu, jak i inwestycję w 11 autobusów LNG w Olsztynie.
Podobne wpisy
- LNG Skroplony Gaz Ziemny -Liquefied Natural Gas
- LNG – Największe na świecie Statki towarowe LNG już prawie…
- Ekologia CNG/LNG/BIOMETAN
- Bezpieczeństwo CNG/LNG/BIOMETAN
- LNG Włochy Pierwsza stacja tankowania skroplonego gazu ziemnego we Włoszech
- LNG na kolei Lokomotywa gazodiesel (LNG i olej napędowy)
- LNG Holandia Nowe stacje tankowania LNG powstaną w Niderlandach
- LNG Dual Fuel DHL zakupił 63 ekologiczne ciężarówki zasilane gazem…
- LNG w autobusach Solbus z Gazprom Germania – ekologiczne autobusy…
- Cummins przedstawia ofertę silników ISL G (CNG/LNG) z normą EURO…
- Solaris | Autobus Urbino 12 CNG teraz z silnikiem EURO…
- Cummins wprowadzi silnik CNG/LNG o mocy 400 KM do ciężarówek…
- CNG i LNG w transporcie .Gazowa hossa – rośnie wykorzystanie…
- TATA CNG Hybrid – pierwszy autobus CNG z napędem hybrydowym
- Firma kurierska DPD wdraża pojazdy na CNG w Holandii