RADOM | Akcyza na CNG uderzy w radomskie MPK

Autobus Solaris Urbino 12 CNG na ulicach Radomia

Fot. Autobus Solaris Urbino 12 CNG na ulicach Radomia Źródło: cng.auto.pl

Czy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji musi szykować się na dodatkowy wydatek rzędu 500 tysięcy złotych rocznie? Jeśli rząd wprowadzi akcyzę na gaz ziemny, którym napędzane są miejskie autobusy, to tak.

Radomskie MPK ma aktualnie ponad 30 autobusów napędzanych gazem ziemnym (CNG). W najbliższym czasie przyjedzie do nas kolejnych osiem takich pojazdów, a być może pojawi się tez kolejna dziesiątka (miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu).

– Po wprowadzeniu akcyzy, koszt eksploatacji autobusów na gaz ziemny będzie taki sam jak tych z silnikiem Diesla. To spowoduje wzrost kosztów, a inwestycje w gaz ziemny przestaną być opłacalne – mówi Leszek Lach, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. – mówi Leszek Lach

PODATEK ZAMIAST WSPARCIA

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zużywa prawie półtora miliona metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie. Wprowadzenie akcyzy, która ma wynosić prawie 40 groszy netto za metr sześcienny oznacza dodatkowy koszt dla miejskiego przewoźnika. – To może być ponad pół miliona złotych rocznie – alarmuje radomiani z portalu cng.auto.pl.

– Akcyza przede wszystkim uderzy w zajezdnie autobusowe takie jak MPK Radom, które wzięły na siebie wyższy koszt zakupu pojazdów i promują ekologię. Zamiast otrzymać wsparcie – spotka ich dodatkowa kara w postaci akcyzy – dodaje.

WZROSNĄ KOSZTY

Akcyza ma wejść w życie pod koniec tego roku. Czy miejska spółka obawia się dodatkowych kosztów? – Jeśli będziemy musieli zapłacić akcyzę, to koszt użytkowania autobusów gazowych będzie taki sam jak tych z silnikiem Diesla – mówi Leszek Lach, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

Prezes ma jednak nadzieję, że nowe przepisy nie będą dotyczyły radomskiej spółki. – Pierwsza informacja o pomyśle wprowadzenia akcyzy na gaz ziemny pojawiła się pod koniec ubiegłego roku, ale wtedy była mowa o tym, że firmy komunikacyjne będą z tego zwolnione. Jak będzie ostatecznie, nie wiadomo – dodaje Lach.

PRZESTANIE SIĘ OPŁACAĆ

W MPK nie ma planów wycofania się z systemu CNG. – Zainwestowaliśmy w to sporo, cały czas kupujemy nowe autobusy napędzane gazem. Ale po wprowadzeniu akcyzy rozwój motoryzacji w tym kierunku na pewno zahamuje – uważa Leszek Lach. – Nowym firmom inwestycja w gaz ziemny nie będzie się już opłacała – przypuszcza.

Prezes mówi, że jest w stałym kontakcie z innymi firmami komunikacyjnymi w kraju, które również mają autobusy na gaz. – Czekamy na ostateczne informacje w tej sprawie – zapowiada.

NADZIEJA W UNII

Lach ma nadzieję, że na wprowadzenie takich przepisów nie pozwoli Unia Europejska. – Istnieją przepisy, które zobowiązują nas do tego, aby docelowo odległość między stacjami CNG w całym kraju nie była większa niż 150 kilometrów. Tymczasem wprowadzenie akcyzy na CNG spowoduje, że budowa takich stacji będzie zupełnie nieopłacalna – twierdzi. – Poza tym zapominamy o ekologii, a Unia kładzie na nią nacisk – dodaje.

Źródło:
  • echodnia
  • Portal cng.auto.pl
Tagi: , , , ,