LNG barki zasilane gazem ziemnym.

Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG'

Z początkiem kwietnia 2013 roku 2 barki zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) rozpoczęły regularne rejsy po Renie. Te jednostki pływające typu ‘Greenstream’ obsługują zlecenia firmy Shell i służą do przewożenia produktów naftowych między Rotterdamem (Holandia) a Bazyleą (Szwajcaria). Statki charakteryzują się ekstremalną redukcją emisji spalin oraz niezwykle tanią eksploatacją w porównaniu z odpowiednikami zasilanymi Dieslem.

Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG'
Fot. Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG' Źródło: własne

W czasie uroczystego oddania do eksploatacji ekologicznych barek ‘Greenstream’, prezes koncernu Shell Peter Voser powiedział, że po raz  pierwszy dla transportu śródlądowego udało się wykorzystać ekologiczny i ekonomiczny potencjał skroplonego gazu ziemnego (LNG). Dzięki wspólnym wysiłkom koncernu Shell oraz operatora VP Grahaeme Henderson stało się możliwe do realizacji to pionierskie rozwiązanie. Wdrożenie przez koncern Shell paliwa LNG dla transportu na Renie pozwoli operatorom na łatwe spełnienie surowych norm ekologicznych.

Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG'
Fot. Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG' Źródło: własne

Ekologiczne barki Greenstream będą zarządzane przez holenderską firmę Instream Barging. W najbliższych tygodniach barki będą przechodzić okres wdrożeniowy.

Każda barka Greenstream o długości 110 metrów, napędzana jest 4 silnikami na skroplony gaz ziemnym (LNG) W przypadku barek na olej napędowy wykorzystywany jest jeden duży silnik Diesla. Rozwiązanie takie pozwala na większą oszczędność paliwa niż w jednostkach jednosilnikowych.
Dostawcą jednostek napędowych dla barek jest firma Scania-Sandfirden. Rozwiązania dla magazynowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) dostarczyły firmy Cryonorm Systems i Cryovat-Rootselaar. Po zakończeniu okresu testowego na Renie, firma Instream skieruje je również na testy do Holandii, Belgii, Niemiec i Szwajcarii.

Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG'
Fot. Barka 'Greenstream' zasilana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym 'LNG' Źródło: własne

Dla tankowania jednostek Greenstream została niedawno również otwarta stacja bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) w porcie Seinehaven (Rotterdam, Holandia). Zarząd Portu Rotterdam oddając tę innowacyjną infrastrukturę ma nadzieję, że również inni operatorzy zastosują skroplony gaz ziemny (LNG) do zasilania statków.

Podobne wpisy

Źródło:
  • hhpinsight, portofrotterdam
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , ,