LNG to ekologiczne paliwo przyszłości

Iveco Stralis LNG (skroplony gaz ziemny, metan, biogaz)

Fot.Iveco Stralis LNG (skroplony gaz ziemny) Źródło: cng.auto.pl

Skroplony gaz ziemny jest zdaniem Komisji Europejskiej najbardziej perspektywicznym alternatywnym paliwem dla transportu wodnego. To jeden z kluczowych wniosków płynących z pakietu „Czysta energia dla transportu” przestawionego przez dyrekcję generalną ds. transportu w Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska w dokumencie towarzyszącym do Pakietu „Czysta energia dla transportu” zwróciła uwagę na walory LNG zarówno w kontekście środowiskowym jak i ekonomicznym.

Walor środowiskowy LNG wiąże się głównie z niższą emisją gazów cieplarnianych. Od grudnia ubiegłego roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy dotyczące paliw używanych w żegludze. Dyrektywa przegłosowana w październiku 2012 roku w Parlamencie Europejskim w tej sprawie ustanawia dziesięciokrotnie mniejszy limit zawartości siarki w paliwie wszystkich jednostek pływających na Bałtyku, Morzu Północnym oraz Kanale La Manche (z obecnego 1 procenta do 0,1 proc.). Nowe normy mają obowiązywać już w 2015 roku, co w praktyce oznacza wyeliminowanie najpopularniejszego dotychczas paliwa jakim jest ciężki olej napędowy czyli mazut.

Za zmianą w kierunku wykorzystywania LNG stoi także ekonomia. W pakiecie „Czysta energia dla transportu” zaprezentowano porównanie kosztów różnego rodzaju paliw żeglugowych. Koszt LNG oscylował w połowie 2012 roku wokół 300-410 euro, a dla porównania koszt oleju napędowego wynosił ok. 480 euro, a oleju napędowego o niskiej zawartości siarki – ok. 780 euro. W związku z powyższym, przewiduje się, że armatorzy w dłuższej perspektywie będą wymieniać przynajmniej część floty na jednostki napędzane gazem LNG.

Polskie LNG, pełniące rolę inwestora, a od 2014 roku podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację powstającego terminalu w Świnoujściu, będzie w naturalny sposób beneficjentem zmian postulowanych przez Komisję. Skutkiem nowego prawa unijnego będzie wzrost zapotrzebowania na tankowanie statków napędzanych LNG. Polski terminal, potencjalnie największy w basenie Morza Bałtyckiego, może się stać znaczącym hubem przeładunkowym.

Napisano w Analizy, LNG, Rynek CNG, Wiadomości Tagi: , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów

Specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną