CZECHY SOR stawia na CNG [autobusy na gaz ziemny]

SOR NGB 12 - miejski autobus z napędem na gaz ziemny (CNG)

Fot. SOR NGB 12 – miejski autobus z napędem na gaz ziemny (CNG) Źródło: własne

Liderem sprzedaży autobusów w Czechach jest rodzima firma SOR z Libchavy z wynikiem 228 szt. (udział 31,19%), która swój sukces zawdzięcza m.in. coraz szerszej ofercie pojazdów międzymiastowych –w tym także gazowych. Jak wynika z informacji to jedyny producent w Europie, który oferuje zarówno autobusy miejskie, jak i międzymiastowe z napędem CNG.

SOR posiada europejskie homologacje na modele międzymiastowego autobusu CNG – z niskim wejściem (LE) – w trzech wersjach gabarytowych: 9,5;10,5 i 12 m. Pierwsze tego typu pojazdy SOR sprzedał na czeskim rynku w zasadzie od samego początku, ale co roku ta liczba sukcesywnie wzrasta. To efekt coraz lepiej rozwiniętej sieci stacji gazowych u naszych południowych sąsiadów, co umożliwia eksploatację nawet dalekodystansowych pojazdów. Do tego dochodzi stosunkowo niska cena zakupu, a potem niższe koszty eksploatacji. A to jeszcze nie koniec – w 2012 r. firma zarejestrowała pierwsze egzemplarze z napędem CNG z rodziny o podwyższonym pokładzie LC (LCG). Stąd jest już tylko krok do turystycznej serii LH i tytułu pierwszego producenta w Europie produkującego gazowe autokary.

Oczywiście obecnie SOR wytwarza najwięcej pojazdów w wersji miejskiej z napędem CNG. To modele:

– miejski BNG –z niskim wejściem (LE) – w trzech wersjach gabarytowych: 9,5;10,5 i 12 m;

– miejski NB –niskowejściowy LF – w dwóch wersjach gabarytowych 12 i 18,75 m.

SOR BNG 12 - międzymiastowy autobus z napędem na gaz ziemny (CNG)

Fot. SOR BNG 12 – międzymiastowy autobus z napędem na gaz ziemny (CNG) Źródło: własne

Podsumowując: wykaz ten oznacza, że prawie wszystkie autobusy SOR –za wyjątkiem wersji 8,5 oraz rodziny LH –mogą być produkowane także w wersji CNG. Dzięki temu czeski producent ma dzisiaj najszersza gazową ofertę w Europie. Zresztą SOR-owi zawsze było z gazem „po drodze”. Producent rozpoczął oferować autobusy CNG stosunkowo wcześnie, bo już w 2001 r. i od tamtej pory do końca 2012 r. osiągnął wynik 240 sprzedanych egzemplarzy. To być może nie jest imponująca liczba w skali Europy, ale czeska firma osiągnęła ten rezultat bazując tylko na rynku Czech i Słowacji. Dodatkowo producent wysłał 20 gazowych pojazdów na Syberię. Na samym początku zabudową napędów CNG zajmowała się firma Ekobus, który wyprodukowała ok 115 takich pojazdów z przeznaczeniem dla klientów w Czechach i na Słowacji. Następnie SOR „wziął sprawy w swoje ręce”i od 2008 r. pojazdy z alternatywnymi napędami wykonuje samodzielnie. Od tamtej pory powstało 123 szt. gazowych autobusów, z tego 69 autobusów w wersji Low Entry –zarówno jak pojazdy miejskie BNG lub międzymiastowe CNG. Wszystkie te konstrukcje są aktualnie wyposażane w silniki gazowe marki IVECO, ale jeszcze nie tak dawno można było wybrać w opcji także Cumminsa. Jednak pod koniec 2010 r. czeski producent definitywnie zaprzestał współpracy z Amerykanami i teraz bazuje już tylko na motorach IVECO Tector/Cursor. Czy te silniki również od stycznia 2014 r. będą musiały spełniać normę Euro 6.? Nie, nowa norma emisji spalin i hałasu dla pojazdów gazowych obowiązuje o rok później niż dla autobusów z jednostkami Diesla, czyli od 1.1.2015 r.

Dlatego spokojnie do 31 grudnia przyszłego roku można rejestrować pojazdy CNG z normą Euro 5. To może ułatwić składania wniosków o dofinansowanie zakupu autobusów gazowych z Programu NFOŚIGW „Gazela”. Pamiętajmy jednak, że do tego Programu kwalifikują się tylko autobusy hybrydowe z napędem CNG. Tego typu konstrukcji w swojej ofercie ani SOR, ani żaden polski producent jeszcze nie ma.

Tagi: , , ,