HISZPANIA | Pierwszy autobus hybrydowy CNG na ulicach Barcelony

Castrosua CNG Hybrid - I autobus hybrydowy na CNG dla Barcelony
Fot.Castrosua CNG Hybrid – I autobus hybrydowy na CNG dla Barcelony Źródło: Gas Naturel Fenosa

Na ulicach Barcelony od niedawna jeździ pierwszy autobus hybrydowy zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Wdrożenie tego innowacyjnego pojazdu komunikacji miejskiej zasilanego ekologicznym metanem było możliwe dzięki strategicznemu partnerstwu operatora barcelońskiej komunikacji miejskiej (TMB) oraz hiszpańskiego operatora gazowego (Gas Natural Fenosa). Pierwsza gazowa hybryda została dostarczona przez hiszpańskiego producenta Costrasua i bazuje na rozwiązaniach Iveco.

Castrosua CNG Hybrid - I autobus hybrydowy na CNG dla Barcelony
Fot.Castrosua CNG Hybrid – I autobus hybrydowy na CNG dla Barcelony Źródło: Gas Naturel Fenosa

Opisywane wdrożenie jest efektem strategicznego porozumienia, które zostało zawarte między firmami TMB i Gas Naturel Fenosa w kwietniu 2010 roku. Postanowiono wówczas przygotować się do wdrożenia niezwykle ekologicznego rozwiązania dla transportu miejskiego.

W efekcie 3-letnich prac powstał autobus o napędzie hybrydowym, gdzie sercem układu jest silnik zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Takie rozwiązanie pozwoliło na 30% redukcję zużycia paliwa względem normalnego autobusu zasilanego metanem. Autobusy z normalnym napędem gazowym od lat stanowią już większość pojazdów komunikacji miejskiej w Barcelonie. Przy spalaniu gazu ziemnego emitują o 90% mniej tlenków azotu niż ich 'dieslowskie’ odpowiedniki.

Opisywany autobus hybrydowy z napędem CNG powstaje w hiszpańskich zakładach marki Castrosua na 12-metrowej konstrukcji dostarczanej przez Iveco. Oprócz standardowej jednostki zasilanej metanem, autobus został wyposażony w dwa elektryczne silniki trakcyjne, ultra kondensatory do magazynowania energii, system odzyskiwania energii hamowaniu oraz inne elementy układu hybrydowego.

Film.Castrosua CNG Hybrid – I autobus hybrydowy na CNG dla Barcelony
Źródło: Gas Naturel Fenosa

W pojeździe zastosowany rzędowy układ hybrydowy. Oznacza to, że silnik gazowy pracuje jako generator prądu dla silników elektrycznych, które napędzają pojazd.

Na razie na stanie floty Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) znajduje się jeden taki pojazd, który w ciągu 2 ostatnich lat przechodził kompleksowe testy eksploatacyjne. Władze firmy zadowolone z osiągniętych efektów postanowiły zamówić kolejne tego typu pojazdy, w efekcie czego na ulicach Barcelony niebawem pojawi się łącznie 10 gazowych hybryd marki Castrosua.

NFOŚiGW - Program GAZELA - Zrównoważony transport miejski
Fot. NFOŚiGW – Program GAZELA – Zrównoważony transport miejski Źródło: NFOŚiGW

Autobusy hybrydowe o napędziegazowym (sprężony gaz ziemnym – CNG), stanowią raczej nowość na rynku europejskim. Dodtychczas takie rozwiązanie zastosowano jedynie w stolicy Hiszpanii – Madrycie oraz w szwedzkim Malmo. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej realizuje program GAZELA, którego celeme jest wdrożenie kilkudziesięciu takich pojazdów w Polsce.