WODÓR | 2 autobusy Mercedes FuelCell dla gości Światowego Forum Ekonomicznego w Davos

Mercedes Citaro FuelCELL na 43 Światowym Forum Ekonomicznym w Davos (styczeń 2013)
Fot. Mercedes Citaro FuelCELL na 43 Światowym Forum Ekonomicznym w Davos (styczeń 2013) Źródło: Daimler Media

Dwa autobusy Mercedes Citaro FuelCELL Hybrid, zasilane ogniwami paliwowymi w układzie hybrydowym, będą obsługiwać transfery gości Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. W dniach 23 – 27 stycznia PostAuto Schweiz AG, lokalny operator autobusowy, będzie dowoził tymi dwoma ekologicznymi pojazdami gości z lotniska do centrum konferencyjnego.

Wykorzystanie tak ekologicznego i innowacyjnego napędu jest wyrazem zaangażowania organizatorów 34. Światowego Forum Ekonomicznego. To grono przedstawicieli organizacji pozarządowych, ekspertów ekonomicznych oraz działaczy na rzecz środowiska naturalnego i zdrowia, z entuzjazmem przyjęło wykorzystanie ekologicznego autobusu do obsługi Konferencji.

Szwajcarskie przedsiębiorstwo PostAuto jest w Szwajcarii pierwszą firmą, która wprowadziła technologię ogniw paliwowych w transporcie drogowym. Od końca 2011 roku, 5 Citaro z ogniwami paliwowymi służy w rejonie w okolicach Brugg w kantonie Aargau. PostAuto będzie testować pojazdy przez kolejne 5 lat, wykorzystując jako paliwo czysty wodór. Gęsta sieć tras w rejonie Brugg to idealne środowisko do sprawdzenia pojazdu na liniach o różnej liczbie przystanków i topografii, z charakterem ruchu zarówno miejskiego, jak i obszarów wiejskich. Spółka Voegtlin-Meyer AG, należąca do PostAuto AG, będzie zapewniać obsługę linii wraz z tankowaniem 5 Citaro z ogniwami paliwowymi. Projekt wspiera kanton Aargau kwotą 1,5 mln franków szwajcarskich.

Helmut Schick, szef Daimler Buses, jest zachwycony obiecującym rozwojem przyjaznych ekologicznie autobusów z ogniwami paliwowymi. – Ostatnio miałem okazję zobaczyć je w codziennej eksploatacji i byłem pod wrażeniem sposobu, w jaki PostAuto Schweiz zaimplementowało tą koncepcję –powiedział.

Film. Mercedes Citaro FuelCELL Hybrid
Źródło: YouTube
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid posiada kilka istotnych innowacji w porównaniu do autobusów na ogniwa paliwowe testowanych od 2003 roku w ramach projektów CUTE i HyFLEET:CUTE. Podstawowe zmiany to: hybrydyzacja z wprowadzeniem odzysku energii i magazynowania w litowo-jonowych bateriach, wprowadzenie mocnych silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół, o mocy ciągłej 120 kW, a także zainstalowanie bardziej zaawansowanych ogniw paliwowych. Okres eksploatacji ogniw paliwowych przedłużono do co najmniej 5 lat lub 12.000 godzin pracy.

Oniwa, podobne do stosowanych w osobowym Mercedesie klasy B, zamontowano na dachu. W Citaro FuelCELL Hybrid energia służąca do napędu pojazdu może pochodzić zarówno z ogniw paliwowych, jak i z zainstalowanych akumulatorów, podobnie jak w Citaro BlueTec Hybrid. Akumulatory są ładowane podczas hamowania pojazdu i pozwalają odzyskać energię traconą zwykle w formie ciepła.

Poprawiona budowa komponentów ogniw paliwowych oraz hybrydyzacja pojazdu pozwoliły na ograniczenie zużycia wodoru o 50% w porównaniu z poprzednią wersją Citaro FuelCELL. Bez szkody dla zasięgu pojazdu zmniejszono liczbę zbiorników na wodór – z 9 do 7. Wykorzystując 35 kg wodoru autobus może przejechać 250 km. Przeprowadzone modyfikacje to kolejny krok w kierunku produkcji seryjnej.

Autobusy z ogniwami paliwowymi są wprowadzane do eksploatacji w ramach projektu Unii Europejskiej CHIC (Clean Hydrogen In European Cities), obejmującego wprowadzenie 26 autobusów z ogniwami do regularnej, codziennej eksploatacji w 5 europejskich miastach. Celem projektu jest rokroczne wprowadzanie do ruchu autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi i zainicjowanie powstawania całych flot takich pojazdów. W ramach poprzednich projektów –CUTE i HyFLEET:CUTE – 36 autobusów Mercedes-Benz Citaro z ogniwami paliwowymi drugiej generacji przejechało łącznie 2,2 mln km w latach 2003-2009, w ciągu 140.000 roboczogodzin.

PostAuto Switzerland AGzatrudnia 3.000 pracowników i posiada 2.100 pojazdów, z czego 1/3 jest marki Mercedes-Benz. Rocznie przewożonych jest 120 mln pasażerów.

Źródło:
  • daimler
Tagged with: , , ,